Itku tuli taas kelan takia. Pelkkää pilkunviilausta ja ihmisten kiusaamista. :(
Olin niin onnellinen, että pääsen varmasti kuntoutuspsykoterapiaan vihdoin. Sitä tarvitsen todella, monet lääkärit ja hoitajat ovat vuosien varrella sen todenneet.
Lääkärinlausunto oli kunnossa ja voimassa kun sen kelalle lähetin.
Olin myös soittanut kelaan ennen hakemuksen lähettämisestä, että en ole löytänyt vielä sopivaa terapeuttia, joten enkö voi lähettää hakemusta?
Kertoi, että se ei haittaa. Terapeutin voi etsiä myöhemminkin ja hakemus voidaan siitä huolimatta käsitellä , se on hyvin ymmärrettävää, että vaatii aikansa.
Kertoi myös lääkärintiodistuksen olevan kunnossa.
Nyt sitten kelalta tuli kahden kuukauden jälkeen viestiä, että lääkärinlausunto ei käy kun on mennyt vanhaksi (tämän käsittelyn aikana) ja tämän lisäksi kelan hyväksymä terapeutti täytyy olla löydettynä.
Kyllä otti päähän kun kävin lukemassa ton viestin!! Itku siinä tuli ja mietin, että pitääkö koko prosessi aloittaa uudelleen. Olen vielä opiskelija, joten vaatii rahaakin moni asia tässä yhtälössä.
Olen tehnyt aivan kaiken mahdollisimman oikein ja hyvin, että saisin apua.
Aloitin masennuslääkkeet, olen käynyt hoitajalla juttelemassa ja lääkärillä.
Kaikki on kirjattu tuonne hakemukseen ja myös syyt miksi terapiaa tarvitsen.
Meni nyt ihon alle jostain syystä paljon enemmän kuin yleensä mitkään hermostuttavat jutut. Itkettää vain, pitäisi soittaa kelaan mutta täytyy koota itsensä etten ala provosoimaan jollain tapaa vaan että pystyn olemaan rauhallinen.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vieläkin tätä vaikeutta. Mitä Kelalla on tämän asian kanssa tekemistä? Eikö teidän kaupungissa toimita niin, että mennään terveyskeskuslääkäriin, lääkäri toteaa terapian tarpeen ja antaa ajan tai henkilön nimen, jolle varataan aika. Tai sitten sen voi varata itse kaupungin sivuilla olevalla yhteydenottopyynnöllä. Vai siis onko AP menossa yksityiselle terapeutille Kelan maksamana? Miksi ei kunnalliselle ilmaiseksi?
Missään kunnassa ei ole ilmaista kunnallista terapeuttia? Ei ole vuosiin toiminut noin.
Pelkästään terveyskeskuslääkärin ajan saaminen on monissa kaupungeissa ihan mahdotonta.
Ei minulle olla ainakaan puhuttu mitään rahasta. Ajan sain kuukauden päähän kun otin kunnalliseen yhteyttä. Mutta ehkä tässä ajatellaan jo lähtökohtaisesti jotain vuosien ajan jatkuvaa terapiatarvetta?
Ratkaisukeskeinen. Ja mahdollisuus jatkaa toisella, jos se ei riitä.
Mikä terapiasuuntaus sulla oli kyseessä?
Kelaa tarvitaan mukaan juuri siksi, että saadaan pidempi ja tiiviimpi kohtakti psykoterapeuttiin.
Eikö sinne terapiaan voi mennä ilman tuota kelaakin, mitä se niille kuuluu missä ihmiset käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vieläkin tätä vaikeutta. Mitä Kelalla on tämän asian kanssa tekemistä? Eikö teidän kaupungissa toimita niin, että mennään terveyskeskuslääkäriin, lääkäri toteaa terapian tarpeen ja antaa ajan tai henkilön nimen, jolle varataan aika. Tai sitten sen voi varata itse kaupungin sivuilla olevalla yhteydenottopyynnöllä. Vai siis onko AP menossa yksityiselle terapeutille Kelan maksamana? Miksi ei kunnalliselle ilmaiseksi?
Missään kunnassa ei ole ilmaista kunnallista terapeuttia? Ei ole vuosiin toiminut noin.
Pelkästään terveyskeskuslääkärin ajan saaminen on monissa kaupungeissa ihan mahdotonta.
Miksi pitäis olla ilmainen, ei kukaan ilmaiseksi töitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne terapiaan voi mennä ilman tuota kelaakin, mitä se niille kuuluu missä ihmiset käy?
Tätä tulin itsekin kysymään. Vaikuttaa monimutksiselta. Itse käyn terapiassa Turussa julkisella puolella, enkä ole Kelan kanssa tekemisissä. Ehkä jos haluan siirtyä jonnekin yksityiselle, joutuisin hakemaan maksusitoumusta Kelalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäis olla ilmainen, ei kukaan ilmaiseksi töitä tee.
"ilmaisella" on tässä varmaan viitattu kunnalliseen palveluun joka ei maksa kävijälle 100 euroa kerta ja johon ei tarvita kelaa
Toimeentulotuen hakeminen on myös byrokraattista ja vaikeaa. Kaikki eivät sitä osaa tai jaksa hakea. Jaksamisen voi estää vaikkapa masennus.
Sitten luullaan että kaikki köyhimmät saavat toimeentulotukea. No eivät saa.
Järjestelmässä on niin paljon pielessä.
sossunpummien kaikki eläminen maksetaan verorahoista ja sitten pitäisi vielä maksaa niille terapiaa!
Vierailija kirjoitti:
sossunpummien kaikki eläminen maksetaan verorahoista ja sitten pitäisi vielä maksaa niille terapiaa!
Tervetuloa hyvinvointivaltioon. Jos ei miellytä, voit lähteä vaikka rapakon taakse kokeilemaan onneasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa hyvinvointivaltioon. Jos ei miellytä, voit lähteä vaikka rapakon taakse kokeilemaan onneasi.
Minä teen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi mennä, jos löytyy rahaa maksaa käyntimaksut kokonaan itse. Toivon mukaan ihmiset tekevätkin noin, eivätkä vaikka päädy itsemurhaan terkkarin tai KELA:n jonoissa roikkuessaan. Minä raavin sen summan kasaan pienistä rahoistani, kun oli tosi vaikeaa. Kahdesti kuussa kävin psykologin luona, mille tuli hintaa 160 /kk. Samaan aikaan hain KELA:n kuntoutuspsykoterapiaa ja kun sain päätöksen, kävin samalla psykologilla kerran viikossa eli neljä kertaa kuukaudessa hintaan 100 /kk.
Vierailija kirjoitti:
Osa niistä sossupummeista voisi olla kykeneväisiä työelämään, kun olisivat ensin saaneet oikeaa terapiaa (ei mitään sairaanhoitajan vastaanottoa kerran kuussa).
Mulle on aina terveydenhuollossa kyllä korostettu, että se hakemus lähetetään vasta sitten Kelaan, kun on laittaa myös terapeutin nimi siihen. Outoa, että Kelasta on neuvottu eri tavalla. Siis myös siinä mielessä outoa, että käsittääkseni Kelan tukema terapia on voimassa kolme vuotta siitä päivästä kun se hyväksytään, joten jos hakemus hyväksytään ennen kuin löytää terapeuttia, niin tässähän voi mennä terapia-aikaa aika paljonkin hukkaan, kun terapeutin etsimisessä voi hyvin kestää 6-8kk. Voin olla väärässäkin tässä, mutta ihmettelen kyllä Kelan toimintaa.
Tsemppiä ap! On ihan inhimillistä, että harmittaa ja ahdistaa. Saat kuitenkin todennäköisesti hyvin helposti uuden lausunnon ja pääset edistämään asiaa. Suosittelen, että jos voimat vaan riittää, alkaisit jo nyt etsiä terapeuttia, sillä siinä voi mennä tosi pitkä aika, kuten varmasti tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aina terveydenhuollossa kyllä korostettu, että se hakemus lähetetään vasta sitten Kelaan, kun on laittaa myös terapeutin nimi siihen. Outoa, että Kelasta on neuvottu eri tavalla. Siis myös siinä mielessä outoa, että käsittääkseni Kelan tukema terapia on voimassa kolme vuotta siitä päivästä kun se hyväksytään, joten jos hakemus hyväksytään ennen kuin löytää terapeuttia, niin tässähän voi mennä terapia-aikaa aika paljonkin hukkaan, kun terapeutin etsimisessä voi hyvin kestää 6-8kk. Voin olla väärässäkin tässä, mutta ihmettelen kyllä Kelan toimintaa.
Tsemppiä ap! On ihan inhimillistä, että harmittaa ja ahdistaa. Saat kuitenkin todennäköisesti hyvin helposti uuden lausunnon ja pääset edistämään asiaa. Suosittelen, että jos voimat vaan riittää, alkaisit jo nyt etsiä terapeuttia, sillä siinä voi mennä tosi pitkä aika, kuten varmasti tiedät.
Vielä lisäisin, että jos sulla on hoitokontakti psykiatriselle poliklinikalle, niin siellä pitäisi olla myös sosiaalityöntekijöitä, joille voi varata ajan. He voivat ihan konkreettisesti auttaa sua hakemusten täyttämisessä niin että menee varmasti kaikki oikein. Voi olla, että sulla olisi oikeus esimerkiksi toimeentulotukeen, mikä voisi helpottaa tilannettasi.
Siellä juoksutetaan kun heikkopäistä sikaa samaa kokenut vielä syytetään hakiaa omista virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tulin itsekin kysymään. Vaikuttaa monimutksiselta. Itse käyn terapiassa Turussa julkisella puolella, enkä ole Kelan kanssa tekemisissä. Ehkä jos haluan siirtyä jonnekin yksityiselle, joutuisin hakemaan maksusitoumusta Kelalta?
Yleensä kyllä ei julkisella puolella pääse psykoterapeutille terapiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vähän aikaa se lausunto sitten on voimassa?
On se vuoden voimassa.
Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.
No, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan, josko pääsis sitten.
Ap
No ei ole vuotta voimassa hakuprosessissa, kyllähän vuoden aikana se vointi muuttuu joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Aniharvoin kuntoutustukeakaan myönnetään vuodeksi kerrallaan. Yleinen normi on myös ettei kannata lähettää 3kk aikaisempaa lausuntoa, tulee useinmiten bumerangina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vähän aikaa se lausunto sitten on voimassa?
On se vuoden voimassa.
Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.
No, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan, josko pääsis sitten.
ApÄlä luovuta. Kysyt Kelalta tuon voimassaolon. Olen itsekin hakenut esim. eläkettä eikä lausuntoa ole vaadittu uudelleen. Ei ole pätevä peruste, kun käsittelyssä menee aikaa. Kela viilaa pilkkua, jos suostut siihen. Älä suostu. Soita ja kysy. Kova kovaa vasten.
No joo, en luovuta. Kysyn tämän asian. Tässä yritän just soittaa kelaan mutta ei pääse linjoille kun on ruuhkaa. Yritän pian uudestaan.
Olen kyllä hakemukseen kirjannut tarkkaan miksi tämän hakemuksen laittaminen eteenpäin on kestänyt ja etten ole löytänyt terapeuttia vaikka olen etsinyt. Olen myös laittanut tämän hetken hoitavan tahon yhteystiedot (luvan kanssa) ja selittänyt juurtajaksaen tilanteeni. Kaikki hoitavat osapuolet ovat myös olleet varmoja, että pääsen terapiaan ja he kyllä auttavat minua jos jotain tulee. Joten täytyy soittaa sitten ehkä vielä hoitajalle, ehkä jopa lääkärille joka aikoinaan tuon lausunnon minulle teki.
Tai en tiedä, osaako hän nyt auttaa kun voi olla, että asia täytyy käydä kuitenkin läpi uudestaan kunnolla, jotta voi lausunnon päivittää.
No mutta kyllä mä nyt ihan asiallisesti mutta päättäväisesti keskustelen asiakaspalvelijan kanssa heti kun linjoille pääsen. Tämä on niin tärkeä juttu itselleni että kyllä tähän nyt varmasti ratkaisu löytyy, toivottavasti ei nyt kaikkea alusta tarvitse vaan edes vähän pääsisi helpommalla.
Ap
Kelalta tai hoitavalta taholta saat terapeuttien yhteystiedot, ei niiyä tarvitse itse "etsiä". Tai ainakin meidän kaupungissa toimitaan näin. Terapeuttienhan pitää olla muutenkin Kelan hyväksymiä. Vuosi on pitkä aika "vitkutella". Miksei parisuhdeväkivallan jälkeen sinua viimeistään ohjattu aikuispsykiatrian tai akuuttipsykiatrian puoleen? Sinuna soittaisin päivystävään aikuispsykiatrian numeroon, pyytäisin akuuttiaikaa ja apua hakemuksiin, jutteluun ja apua raha-asioihinki. Heillä on myös lääkäri siellä tavoitettavana.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap olla samaa kastia, kuin eräs mielenterveysongelmainen kaverini. Suurin osa terapeuteista sun muista on hänen mielestään ïdiootteja, koska eivät ymmärrä häntä. Tämä kaveri hokenut jo monta vuotta samaa mantraa, että miksi ei aio palata esim työelämään kenenkään määräiltäväksi. Lisäksi syyttää lapsuudestaan vanhempiaan ihan ihme asioista, jotka ovat joka perheessä ihan normaaleja käytäntömalleja. Eivät esim suostuneet aikoinaan kustantamaan kalliita harrastuksia ym.
En yhtään ihmettele, että hoitohenkilökunta yrittää saada tätä ihmistä ajattelemaan eri tavalla, jotta muutos voisi ylipäätään tapahtua. Mutta ei, he ovat ammattitaidottomia p-reikiä, kun eivät vain myötäile. Tämä tyyppi haluaisi suoraan eläkepaperit käteen, vaikka eläkeikään on vielä 25 vuotta.
Jos terapeutti ei kelpaa, niin silloin pitää miettiä omaa ajatusmaailmaansa ja lähestymistapoja asioihin.
Sun kaveri ei ole mielenterveysongelmainen vaan laiska ja saamaton.
Eibole ensimmäinen ja ei varmasti viimeinen kerta kun nainen kuulee mitä itse haluaa eikä sitä mitä oikeasti sanotaan.
Mistä kokopäivätyöstä saa 800 kuussa (brutto 1 000?)? Jos se on osa-aikainen, niin työttömyyskorvaus kattaa osan.