Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tuli taas kelan takia. Pelkkää pilkunviilausta ja ihmisten kiusaamista. :(

Vierailija
06.05.2022 |

Olin niin onnellinen, että pääsen varmasti kuntoutuspsykoterapiaan vihdoin. Sitä tarvitsen todella, monet lääkärit ja hoitajat ovat vuosien varrella sen todenneet.
Lääkärinlausunto oli kunnossa ja voimassa kun sen kelalle lähetin.
Olin myös soittanut kelaan ennen hakemuksen lähettämisestä, että en ole löytänyt vielä sopivaa terapeuttia, joten enkö voi lähettää hakemusta?
Kertoi, että se ei haittaa. Terapeutin voi etsiä myöhemminkin ja hakemus voidaan siitä huolimatta käsitellä , se on hyvin ymmärrettävää, että vaatii aikansa.
Kertoi myös lääkärintiodistuksen olevan kunnossa.

Nyt sitten kelalta tuli kahden kuukauden jälkeen viestiä, että lääkärinlausunto ei käy kun on mennyt vanhaksi (tämän käsittelyn aikana) ja tämän lisäksi kelan hyväksymä terapeutti täytyy olla löydettynä.

Kyllä otti päähän kun kävin lukemassa ton viestin!! Itku siinä tuli ja mietin, että pitääkö koko prosessi aloittaa uudelleen. Olen vielä opiskelija, joten vaatii rahaakin moni asia tässä yhtälössä.
Olen tehnyt aivan kaiken mahdollisimman oikein ja hyvin, että saisin apua.
Aloitin masennuslääkkeet, olen käynyt hoitajalla juttelemassa ja lääkärillä.
Kaikki on kirjattu tuonne hakemukseen ja myös syyt miksi terapiaa tarvitsen.

Meni nyt ihon alle jostain syystä paljon enemmän kuin yleensä mitkään hermostuttavat jutut. Itkettää vain, pitäisi soittaa kelaan mutta täytyy koota itsensä etten ala provosoimaan jollain tapaa vaan että pystyn olemaan rauhallinen.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä terapeutteja ole, vai miksi niitä ei löydy? Onko terapeuteista joku huutava työvoimapula?

No jos olisin tiennyt, että kuka vain kelan hyväksymä psykoterapeutti kelpaa, kunhan on nimi paperilla niin ok, olishan sen kai voinut niinkin tehdä. Mutta itse kyllä panostan terapeuttiin, ei ole kenenkään etujen mukaista käydä tuollaista pitkäaikaista prosessia läpi väärän ihmisen kanssa.

Ap

Vierailija
22/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä terapeutteja ole, vai miksi niitä ei löydy? Onko terapeuteista joku huutava työvoimapula?

On, terapeuteista on mieletön pula. Tästähän on ollut paljon juttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia joku joutuu Kelassa asioimaan nykypäivänä?

Vierailija
24/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap olla samaa kastia, kuin eräs mielenterveysongelmainen kaverini. Suurin osa terapeuteista sun muista on hänen mielestään ïdiootteja, koska eivät ymmärrä häntä. Tämä kaveri hokenut jo monta vuotta samaa mantraa, että miksi ei aio palata esim työelämään kenenkään määräiltäväksi. Lisäksi syyttää lapsuudestaan vanhempiaan ihan ihme asioista, jotka ovat joka perheessä ihan normaaleja käytäntömalleja. Eivät esim suostuneet aikoinaan kustantamaan kalliita harrastuksia ym.

En yhtään ihmettele, että hoitohenkilökunta yrittää saada tätä ihmistä ajattelemaan eri tavalla, jotta muutos voisi ylipäätään tapahtua. Mutta ei, he ovat ammattitaidottomia p-reikiä, kun eivät vain myötäile. Tämä tyyppi haluaisi suoraan eläkepaperit käteen, vaikka eläkeikään on vielä 25 vuotta.

Jos terapeutti ei kelpaa, niin silloin pitää miettiä omaa ajatusmaailmaansa ja lähestymistapoja asioihin.

Vierailija
25/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ap olla samaa kastia, kuin eräs mielenterveysongelmainen kaverini. Suurin osa terapeuteista sun muista on hänen mielestään ïdiootteja, koska eivät ymmärrä häntä. Tämä kaveri hokenut jo monta vuotta samaa mantraa, että miksi ei aio palata esim työelämään kenenkään määräiltäväksi. Lisäksi syyttää lapsuudestaan vanhempiaan ihan ihme asioista, jotka ovat joka perheessä ihan normaaleja käytäntömalleja. Eivät esim suostuneet aikoinaan kustantamaan kalliita harrastuksia ym.

En yhtään ihmettele, että hoitohenkilökunta yrittää saada tätä ihmistä ajattelemaan eri tavalla, jotta muutos voisi ylipäätään tapahtua. Mutta ei, he ovat ammattitaidottomia p-reikiä, kun eivät vain myötäile. Tämä tyyppi haluaisi suoraan eläkepaperit käteen, vaikka eläkeikään on vielä 25 vuotta.

Jos terapeutti ei kelpaa, niin silloin pitää miettiä omaa ajatusmaailmaansa ja lähestymistapoja asioihin.

Kenenhän tässä nyt pitäisi miettiä omaa ajatusmaailmaansa ja lähestymistapaansa asioihin?

"Minun kaverini joka on ihan p*ska sitä ja tätä ja tota, eiköhän asia ole nyt niin että ap on samaa kastia!" Voisitko vaivautua edes lukemaan viestit joita suu vaahdossa kommentoit.

Vierailija
26/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?? Miten tää sun kaveris tähän nyt liittyi :D Lisäksi miksi hengailet ihmisen kanssa jota halveksit? Viriviri-tööt-tööt vaan sinnekin.

Vierailija
27/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan soitettu.

Kyllä se nyt vain niin on, että minulla on 20 pv aikaa hankkia uusia lausunto ja psykoterapeutti jos haluan tämän hakemuksen eteenpäin. Jos en ehdi, niin täytyy tehdä uusi.

Kerroin tuosta aikaisemmasta puhelusta, ennen hakemuksen lähettämistä ja katsoi sen, pahoitteli kovasti, että on luvattu asioita, jotka ei ihan täsmää eivätkä voi asiakaspalvelijana kävellä käsittelin päätöksen yli. Ymmärsi pettymyksen ja kehoitti nyt vain pyrkimään asian kanssa eteenpäin ja hoitamaan nuo puuttuvat palaset.

No tässä täytyy nyt sitten miettiä mihin ekana soitan ja miten lähden työstämään. Rahaa ei kyllä ole nyt Terapiakäynteihin, joten tuo hakemus jääkööt, teen sen uuden hakemuksen sitten joskus kun asiat on sillä tolalla, että sen voi tehdä.

Aika turhautunut fiilis mutta minkäs voit.

Ap

Vierailija
28/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelijän päätöksen yli*

Vierailija
29/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, aika hurjia olettamuksia minusta tämän keskustelun perusteella. Lisäyksenä, varmaan oletat myös "kaveristasi" asioita, joita et tiedä.

Itselle käy terapeutti, jonka kanssa synkkaa hyvin ja on erikoistunut traumoihin. Juuri muita vaatimuksia ei ole. Yksilöterapiaa ja pitkäaikaista. Ne on vain aika kiven alla nyt.

Lisäksi olen alkoholistivanhempien kasvatti, nähnyt paljon väkivaltaa lapsena ja pelottavia tilanteita. Perheessä oli myös muita vaikeita asioita, kuten äärimmäisiä mt-ongelmia, jotka näkyivät hengenvaarallisen käytöksenä. Koin myös seksuaalista väärinkäyttöä.

Itse olen ollut vain masentunut ja tuntenut oloni ulkopuoliseksi, minusta kasvoi miellyttäjä ja kiltti persoona, joka unohti itsensä toisten ehtojen alle. Olen sitten aikuisenakin ollut altistunut väärinkäytölle enkä ole tiennyt miten minua tulisi kohdella. Olen vain ollut kävelevä anteeksipyyntö, yli suorittaja ja hakenut rakkautta sieltä mistä en sitä ole saanut. Sellaisia nyt ensin. Töitä olen ollut kova tekemään, muutama uupumus takana. Eläkkeelle en aio jäädä, juuri on toinen ammatti kohta suoritettu, alanvaihtaja.

Yritän saada elämäni tasapainoon ja rakastaa itseäni, tarvitsen kuitenkin kuulluksi ja nähdyksi tulemista. Koen terapian tärkeäksi asiaksi elämässäni kun sinne joskus pääsen.

Ap

Vierailija
30/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten sattumusten takia äänitän kaikki puheluni. Erityisesti silloin, kun hoidan asioitani pankin, verottajan, kelan tms. kanssa. Tällöin voin jälkikäteen näyttää, miten on neuvottu ja toimittu. Muutama "sotku" on selvinnyt edukseni näin.

Puhelujen tallentimen saa Play-kaupasta tai Apple storesta.

Vierailija
31/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten sattumusten takia äänitän kaikki puheluni. Erityisesti silloin, kun hoidan asioitani pankin, verottajan, kelan tms. kanssa. Tällöin voin jälkikäteen näyttää, miten on neuvottu ja toimittu. Muutama "sotku" on selvinnyt edukseni näin.

Puhelujen tallentimen saa Play-kaupasta tai Apple storesta.

Kela ainakin nauhoitteen mukaan tallentaa kaikki puhelut laadun varmistamiseksi. Sen tuo asiakaspalvelija katsoi läpi ja pahoitteli tosiaan kovasti ja antoi ohjeet miten edetä nyt.

Ap

Vierailija
32/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen soittamaan ja sanomaan päivämäärän ja kellonajan, kun sinulle kerrottiin että lausunto ja hakemus on ok vaikka ei ole lääkäriä ja kertomaan, miksi olet saanut eri toimintaohjeet. Kela nauhoittaa puhelut. Joskus siellä täytyy tietää enemmän kuin mitä he, mikä vie voimia hakijalta ja moni siksi jättä valitusrumban tekemättä,vaikna juuri silloin pitää olla kova kovaa vastaan.

Vierailija
33/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne sinulla Ap, tuntuu että tämä on Kelalta ihan normia nykyään.. Itse olen viimeiset 2v yrittänyt saada kuntoutustukea, en edes tiedä montako b-lausuntoa on lähetetty, kaikissa selvästi lukee etten ole työkykyinen. Hylkyä hylyn perään, kerran vetosivat siihen ettei ole lääkitystä, noh, aloitin ja taas hylky.. nyt syynä oli se ettei minulla ole psykoottisia oireita. Valituksenkin tein ja oikaisuvaatimuksen, monta kuukautta odottelin vastausta lautakunnan suunnalta ja sekin oli hylky, olen työkykyinen vaikka oireeni vaikuttavat merkittävästi arkielämässä.. on useita päiviä viikossa en pääse edes asunnosta ulos. 

Nyt sitten laitoin hakemuksen kuntoutuspsykoterapiaan, tapasin terapeuttia ja kerralla natsasi oikein hyvin, nyt sitten pelottaa että hyväksyykö tuo pulju niitä papereita vai ei. 

Hirveää tällainen, kun ihmiset tarvitsee kipeästi apua ja tällainen lafka ei sitä apua anna ja päättää että ketkä sitä saavat ja ketkä ei. 

Vierailija
34/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne sinulla Ap, tuntuu että tämä on Kelalta ihan normia nykyään.. Itse olen viimeiset 2v yrittänyt saada kuntoutustukea, en edes tiedä montako b-lausuntoa on lähetetty, kaikissa selvästi lukee etten ole työkykyinen. Hylkyä hylyn perään, kerran vetosivat siihen ettei ole lääkitystä, noh, aloitin ja taas hylky.. nyt syynä oli se ettei minulla ole psykoottisia oireita. Valituksenkin tein ja oikaisuvaatimuksen, monta kuukautta odottelin vastausta lautakunnan suunnalta ja sekin oli hylky, olen työkykyinen vaikka oireeni vaikuttavat merkittävästi arkielämässä.. on useita päiviä viikossa en pääse edes asunnosta ulos. 

Nyt sitten laitoin hakemuksen kuntoutuspsykoterapiaan, tapasin terapeuttia ja kerralla natsasi oikein hyvin, nyt sitten pelottaa että hyväksyykö tuo pulju niitä papereita vai ei. 

Hirveää tällainen, kun ihmiset tarvitsee kipeästi apua ja tällainen lafka ei sitä apua anna ja päättää että ketkä sitä saavat ja ketkä ei. 

Voi vitsi on kyllä surkeaa. Kovasti olet yrittänyt ja jaksanut taistella. Mielestäni tuo on kyllä ihan ihmisarvon alentamista ja outoa, halventavaa leikkiä. Ei ihminen kai oikeasti jaksa alkaa mihinkään prosessiin syyttä suotta vaan kyllä näille syynsä on, että apua haemme. Tulee vähän sellainen olo, että jos ei voi luottaa, että yhteiskunta joka kauniisti puhuu, että apua tarjolla on, niin mihin täällä sitten voi luottaa ja tukeutua? 

Toivottavasti sinä saat nyt myönteisen päätöksen. Yritän itse vielä kerran. Tavallaan tämä oli oma moka, tavallaan ei. Pettymys kuitenkin nyt on aika suuri ja samalla sitä on ihan uupunut, stressi jotenkin laukesi tässä ja nyt en jaksaisi tänään viedä tätä asiaa eteenpäin. En edes jaksa miettiä mistä aloittaa. Pakko kuitenkin kääriä hihat ja lähteä etsimään ratkaisua. 

Paljon tsemppiä sulle, oot kyllä ollut taistelija, kyllä sinun pitää saada vielä tarvitsemaasi apua. 

Ap

Vierailija
35/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä hätää. Nyt toimit niin, että olet yhteydessä lausunnon tehneeseen tahoon, ja pyydät että päivittää lausunnon. Sitten pyydät apua joko hoitavalta taholta, tai kelasta terapeutin etsimiseen. Harmillista että sinusta riippumattomista syistä asia viivästyy, mutta varmasti saadaan kyllä korjattua, ja asia taas etenemään.

Kela ei auta terapeutin etsimisessä, eikä usein lausuntoa tekevä tahokaan. Se työ on tehtävä valitettavasti itse. Monimutkainen kuvio.

Vierailija
36/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli linkki tekstiviestillä. kiitettiin soitosta ja pyydettiin arvostelua palvelusta. olen viimeksi soittanut kelalle 6 kk sitten.kukahan siellä soittelee vai onko huijaus

Vierailija
37/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vitsi on kyllä surkeaa. Kovasti olet yrittänyt ja jaksanut taistella. Mielestäni tuo on kyllä ihan ihmisarvon alentamista ja outoa, halventavaa leikkiä. Ei ihminen kai oikeasti jaksa alkaa mihinkään prosessiin syyttä suotta vaan kyllä näille syynsä on, että apua haemme. Tulee vähän sellainen olo, että jos ei voi luottaa, että yhteiskunta joka kauniisti puhuu, että apua tarjolla on, niin mihin täällä sitten voi luottaa ja tukeutua? 

Toivottavasti sinä saat nyt myönteisen päätöksen. Yritän itse vielä kerran. Tavallaan tämä oli oma moka, tavallaan ei. Pettymys kuitenkin nyt on aika suuri ja samalla sitä on ihan uupunut, stressi jotenkin laukesi tässä ja nyt en jaksaisi tänään viedä tätä asiaa eteenpäin. En edes jaksa miettiä mistä aloittaa. Pakko kuitenkin kääriä hihat ja lähteä etsimään ratkaisua. 

Paljon tsemppiä sulle, oot kyllä ollut taistelija, kyllä sinun pitää saada vielä tarvitsemaasi apua. 

Ap

Kiitos tosi paljon <3 Eihän tämä mitenkään hehkeää ole, b-lausunnot ovat vielä psykiatrian erikoislääkärin kirjoittamia joten hänenkin ammattitaitoa tässä alennetaan Kelan suunnalta. Ihan kuin minä huvikseni kuukausia odottelisin, että pääsisin tapaamaan ja kinuamaan uutta lausuntoa. 

Tuo viimeinen hylky aiheutti itsessäkin niin kovan reaktion että ei mitään rajaa, onneksi en siinä tilanteessa ollut yksin, vaan sain purkaa sitä olotilaa luotetulle ystävälle. Toivottavasti sinulla myös alkaisi asiat menemään eteenpäin, toivon todellakin ja en edes sinua tunne. Mutta voin samaistua tällaisiin tapauksiin ja tilanteisiin hyvin paljon omien kokemusten kautta. 

Jospa me molemmat saataisiin tarvitsemaamme apua vielä, vaikka kyllähän tämä vaatii tosi paljon pitkäjänteisyyttä, välillä vähän liikaakin. Kyllä me tästä vielä selviämme, haluaisin ainakin näin uskoa ja toivoa.

Vierailija
38/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos tosi paljon <3 Eihän tämä mitenkään hehkeää ole, b-lausunnot ovat vielä psykiatrian erikoislääkärin kirjoittamia joten hänenkin ammattitaitoa tässä alennetaan Kelan suunnalta. Ihan kuin minä huvikseni kuukausia odottelisin, että pääsisin tapaamaan ja kinuamaan uutta lausuntoa. 

Tuo viimeinen hylky aiheutti itsessäkin niin kovan reaktion että ei mitään rajaa, onneksi en siinä tilanteessa ollut yksin, vaan sain purkaa sitä olotilaa luotetulle ystävälle. Toivottavasti sinulla myös alkaisi asiat menemään eteenpäin, toivon todellakin ja en edes sinua tunne. Mutta voin samaistua tällaisiin tapauksiin ja tilanteisiin hyvin paljon omien kokemusten kautta. 

Jospa me molemmat saataisiin tarvitsemaamme apua vielä, vaikka kyllähän tämä vaatii tosi paljon pitkäjänteisyyttä, välillä vähän liikaakin. Kyllä me tästä vielä selviämme, haluaisin ainakin näin uskoa ja toivoa.

Näin juuri, samoja ajatuksia <3 Luotetaan, että vielä koittaa se päivä, että asiat järjestyvät. 

Ap

Vierailija
39/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia on vain tavallista terapiaa hienolla nimellä.

Vierailija
40/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi surku. Tsemppiä! Varmasti kurja fiilis :(

Mulle psykiatri kertoi heti, että terapeutti pitää löytää ja aloituspäivämäärä sopia ennen hakemuksen laittamista Kelaan, koska muuten se hylätään. Noh, paineet löytää sopiva terapeutti ovat niin kovat, etten ole jaksanut edes aloittaa. Ensimmäisen käynninhän joutuu maksamaan itse, koska Kelalle ei ole voinut vielä silloin lähettää hakemusta. (En tiedä, korvataanko se jälkikäteen.) Ja mitäs jos se onkin turha käynti eli jos kyseinen terapeutti ei tunnu oikealta? Tuntuu, että valinta pitäisi saada kerralla nappiin, koska ei ole rahaa maksaa monesta aloituskäynnistä. Lannistavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän