Palstan vanhukset, onko aina ollut näin kovia sateita syksyisin, vai hourailenko?
Sataa niin kovaa, ettei pisaroita edes erota lätäköistä, vaan lammikoiden pinta suorastaan kuohuu veden voimasta. Paita kastui eilen läpimäräksi pelkkiä roskia viedessä. Itse en muista ihan näin kovia sateita aiemmin olleen.
Kommentit (52)
No nyt kun tuossa muistellaan tuota Estonian uppoamista, että siitä on 30 vuotta, niin muistan, että juuri silloin oli juuri tällainen vähän samanlainen sää. Satoi ja pimeää ja tuulista.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun tuossa muistellaan tuota Estonian uppoamista, että siitä on 30 vuotta, niin muistan, että juuri silloin oli juuri tällainen vähän samanlainen sää. Satoi ja pimeää ja tuulista.
Minäkin muistan kyllä syyssateet, mutta tuntuu, että vettä tulee epätavallisen paljon, epätavallisella voimalla.
Koko vuosi ollut erikoinen. Pari takatalvea ja sitten helle-ennätykset uusiksi Suomessa. Ilmiöt ovat aikaisempia voimakkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Koko vuosi ollut erikoinen. Pari takatalvea ja sitten helle-ennätykset uusiksi Suomessa. Ilmiöt ovat aikaisempia voimakkaampia.
Niin, en tiedä, mutta tuntuu todella että jotain on nyt erilailla.
Ei kai siihen vanhuksia tarvita? Jos sinä nyt et ihan päiväkoti-ikäinen oli, muistat varmaan itsekin edellisiä syksyjä.
Jotain 90-luvun säitä nyt ei kannata verrata nykyiseen, silloin oli talvetkin lumisia, eikä Keski-Eurooppa kärventynyt joka kesä 40 asteen helteissä.
Mä en periaatteessa valita, että Suomessa lämpenee, mutta kun tietää Euroopassa lämpenemisen olevan jo suuri ongelma, niin ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen vanhuksia tarvita? Jos sinä nyt et ihan päiväkoti-ikäinen oli, muistat varmaan itsekin edellisiä syksyjä.
Jotain 90-luvun säitä nyt ei kannata verrata nykyiseen, silloin oli talvetkin lumisia, eikä Keski-Eurooppa kärventynyt joka kesä 40 asteen helteissä.
No onhan talvet yhä lumisia ja kylmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kylläkin muistan että 90-luvulla talvet olivat usein hyvinkin vähälumisia. Enemmän sitä lunta on viime vuosina ollut.
Minä en ole niinkään sateisiin kiinnittänyt huomiota, mutta siihen kyllä, että syksyistä ja talvista tuntuu tulevan joka vuosi tuulisempia. Nykyään tuntuu asuinalueellani joka vuosi olevan useampi puita kaatava myrsky, vaikka sellaiset olivat ennen todella harvinaisia.
Oli jo 80-luvulla kovia sateita, jotka veivät huonompia teitä mennessään jos ei oltu rumpuja availtu. Myös sähkölinjoja kaatui rankkasateilla. M57
Vierailija kirjoitti:
Mä en periaatteessa valita, että Suomessa lämpenee, mutta kun tietää Euroopassa lämpenemisen olevan jo suuri ongelma, niin ei hyvä.
Mua ei haittaa euroopan helteet kun asun Suomessa mutta täällä saa jatkossakin olla samanlaisia kesiä kun kulunut on.
No kannattaisi siis vilkaista tilastoja. Sateesta on pidetty tilastoja suomessa jo jotain 100-vuotta. Ja jos nyt vaan ihan muistista heitän, niin sateet ovat vähentyneet tässä sadan vuoden aikana.
Samoin on vähentyneet ukkoset ja myrskyt. Vaikka toisenlaista uhkakuvaa on mediassa maalailtu.
Tampereella ei ole satanut juuri verrattuna aiempiin syksyihin. Aika "vähän". Paitsi se yksi sadekausi ja rätyskäpilvikausi. Toki voi tulla sateita. Aiempina vuosina Tampereella on ollut tulvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kylläkin muistan että 90-luvulla talvet olivat usein hyvinkin vähälumisia. Enemmän sitä lunta on viime vuosina ollut.
Kai tässä on sitten paljon paikallista vaihtelua. Minun kotipaikkakunnallani oli lapsuudessani 90-luvulla aina lunta jouluna, ja tammi- ja helmikuut olivat yleensä jatkuvaa lunta ja pakkasta.
Nykyään valkoinen joulu on enemmän sääntö kuin poikkeus, ja talvikuukaudet ovat sellaista vuoristorataa - sataa lunta, se sulaa pian pois, sitten tulee heti jälkeen pakkasia minkä jäljiltä kaikki tiet ovat muhkuraista jäätä, sitten sataa vettä mikä tekee siitä jäästä ihan järkyttävän liukasta, sitten tulee taas lunta ja pakkasia, kohta taas sulaa pois, ja sitten vesisohjo jäätyy... Parin viikon sisällä lämpötila voi vaihdella useamman kerran -20 ja +3 välillä.
Olen asunut koko tämän ajan samalla paikkakunnalla länsirannikolla.
Aivan tavallista syys säätä. 80-luvulla oli kovat talvet, aurinkoiset kesät ja sateiset syksyt. Ei mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan?
Tämä on ensimmäinen tällainen syksy. Ja olen ihan työeläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuuli oli kova, mutta sade ei ollut tällaista saavista kaatamalla-menoa.
Kukaan?