Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!

Vierailija
06.05.2022 |

Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!

Kommentit (693)

Vierailija
221/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksteistä huomaa kuka ymmärtää päiväkodin arkea, mitä isompi pk sitä tarkempi aikataulutus. Ruokakärryn on oltava ajallaan keittiöllä jonka henkilökunnalla on oma aikataulunsa. Toki jokaisen lapsi on oma kullanmuru joka tarvitsee erityistä huomiota mutta ryhmässä heitä saattaa olla 21 kolmella kasvattajalla, aamupalalla vain kaksi koska kolmas tulee töihin n.ysiltä. Eli jos toinen kasvattaja jäisi myöhästyjän kanssa syömään niin sille toiselle jäisi "vain" 20 lasta ohjattavaksi leikkeihin,aamutoimintaan, ulkoiluun ym.

Ymmärrän erittäin hyvin miksi kasvattajat väsyvät. On lapsia keillä ei ole minkäänlaisia tapoja, syljetään, raavitaan ja purraan mutta kun eihän se meidän Amanda/Anselmi nyt ainakaan sellaista.

Kun tullaan hakemaan lasta hoidosta niin please älkää kysykö että jokos lähdettäisi kotiin, sehän ei ole monivalinta kysymys.

Vierailija
222/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kunnallinen pph. Teen samaa työtä kuin päiväkodissa ollessani mutta yksin ja 8-10 tunnin päiviä.

Palkka huimat 1700 (bruttona) joten ei voi puhua hyvästä palkasta.

Meille kuuluu ihan samalla tavalla vasujen teko ja kirjalliset tehtävät. Kokoukset on iltaisin kerran kaksi kuussa. Vapaa-ajalla tehtävä siivoukset ja kaupassakäynnit. Kulukorvaukset aivan mitättömiä nyt korona-aikaan kun on tehostettua siivoamista ja käsien pesua. Ruoan hintakin noussut joten aika taikuri pitää olla että voi lapsille tarjota terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Valehtelet niin että korvat heiluu. 1700 bruttona muka. Hah hah.

Valheeltahan tuo kuulostaakin mutta ikävä kyllä tiedän että se on totta, itsekin olin vielä pari vuotta sitten kunnallinen pph ja palkka hieman yli 1700. Se olikin yksi syy miksi lopetin ja vaihdoin päiväkotiin, palkka on 2300 eikä tarvitse itse laittaa ruokia eikä tehdä paperitöitä ja työpäivä on lyhyempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, alkaa ihmisille selvitä, millainen paikka päiväkoti 2020-luvulla on. Ja mitkä tavoitteet vuodelle 2030.

Vanhaan ei ole paluuta. Nyt on robottien kausi koittanut. Digiloikka ja tehokkuus. Päiväkodeissa harjoitellaan koodaamista eikä toimivaan koodiin kuulu mikään myöhästely, bugit ja errorit. Lapset kasvavat kokemuksellisesti uudenlaisiksi ihmisiksi. Vanhat systeemit ovat museoitua muistoa.

Aina on uutta aikakautta vastustettu. Tapahtuu se silti.

Vierailija
224/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin laitoshuoltaja tässä. Ryhmän tulee palauttaa likaiset astiat aamupalalta keittiöön tiettyyn kellonaikaan. Mun pitää ehtiä tiskata astiat ajoissa, jotta ehdin palauttaa ne puhtaina ryhmään ja saavat katettua astiat lounaalle. Jos ryhmissä aikataulut ei pidä, en minäkään suoriudu töistäni ajoissa ja sitten lasten lounas myöhästyy, päuiväunet myöhästyy, kaikki myöhästyy.... 

Täällä toinen laitoshuoltaja hei! Se ei myöhästytä mitään yhtään jos yksi lapsi saa syödä leivän ja maitolasin. Sen voi tiskata seuraavalla kierroksella koska astioita tuskin on tasan tietty määrä. Itse olen sairaalassa jakanut ruokaa ja kyllä siellä joku pääsi syömään vasta myöhemmin. Joustakaa. Ymmärrän jos lapsi tulee toistuvasti myöhässä silloin eri asia. Se kuuluu ammattiin ettei mene niinkuin stömsössä.

Kiitos tästä kommentista! Mukava huomata, että maalaisjärkeä ei ole vielä kokonaan kielletty tässä pedagogian luvatussa maassa.

Vierailija
225/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko kysyä, että ajatteleeko oikeasti joku suomalainen vanhempi niin, että päiväkodissa työskentelevä siivooja, keittäjä, opettaja, hoitaja, johtaja, huoltomies, talkkari, terapeutti jne. aikuinen ihminen, jolla on oma perhe, koulutus, ura, asuntovelka, mökki, vene, ikääntyvät vanhemmat ja elämä kuten kenellä vain kansalaisella, on siellä työpaikallaan koska haluaa hoitaa toisen perheen lasta jostain kutsumuksesta? Että olisi siellä mistään muusta syystä kuin rahapalkan vuoksi? Kotona voi rakastaa ja hoitaa äitinä tai isänä niitä itselleen rakkaita omia lapsiaan, ei siksi mennä töihin. Siksi mennään vapaapäivän ja loman viettoon kun työvuoro viimein päättyy. Niin kuin muutkin aikuiset ihmiset. Tai leffaan, terassille, treffeille, harrastuksiin, matkoille, shoppailemaan, kampaajalle...

Ei odota mitään pyyteetöntä kutsumusta, mutta se, että pitää lapsista olis kiva. Ja että tuntisi jotain empatiaa niitä kohtaan...

Itse en kyllä lähtökohtaisesti palkkaisi nykymaailmassa ketään, joka hakee työpaikkaa varhaiskasvatuksessa argumentilla "tykkään tosi paljon lapsista, koen lämpimiä tunteita heitä kohtaan". Nuo karsitaan ihan syystä ensimmäisenä pois, jo ennen sen rikosrekisterin tsekkaamista. Kyllä sinne halutaan ammattimaisia kasvatustieteen osaajia eikä mitään mutu-halaajia. Se on lasten etu, usko pois.

Älä vääristele. Tiedän, mitä jälkeä esim. lapsia vihaavat opettajat saavat aikaan (olen opettaja itsekin). En yhtään epäile, etteikö "ammattimainen kasvatustieteen osaaja" olisi yhtä vanhingollinen, jos ei ole perusempatiaa lapsia kohtaan. Tuo "mutu-halaaja" on sinun oma termisi, en tiedä ketä he ovat. Yrität vain puolustella sitä, että lapset eivät ole enää keskiössä päiväkodissa, vaan aikataulu, henkilökunnan palkka, pelle-pedagogiat, sosialismin ihanne siitä, että lapsen on parempi kasvaa laitoksessa, ja kaikki nykyshaiba, jolla yritetään todistella äideille ja isille, että heidän lapselleen on parempi, että ovat ylisuurissa ryhmissä ihmisten kanssa, joita "ei kiinnosta se sinun lapsesi", vai miten se nyt meni....

Tirsk! Varsinainen opettaja. Luuletko tosiaan, että päiväkodin työntekijät haluavat kiirettä, isot lapsiryhmät ja "laitosmaisuuden"? Palkasta ei tarvitse sanoa mitään, heikommin palkattuja ihmisiä saa hakea kuin päiväkotien työntekijät ja yhtäkkiä palkka on "keskiössä".

Listasin vain asioita, joita tässä ketjussa on tuotu ilmi. Osa jäi pois. Pahoittelut. Listoissa on kaikkea mahdollista, mutta esim. "lapsen huomioonottaminen" ja empatia loistavat poissaolollaan. Kirjoittajat tuntuvat myös olevan ylpeitä tästä. Ja kyllä, olen ihan oikea opettaja.

Itse en ole päiväkodissa töissä enkä alalla lainkaan, mutta olen kommentoinut ketjuun, että töissä käydään ensisijassa palkan takia. Se ei tee kenestäkään epäempaattista.

Tuskin sinäkään lähdet joka aamu töihin ensimmäisenä ajatuksena, että menenpä töihin jotta saisin olla jollekin empaattinen. Alavalinnan syyt on sitten asia erikseen.

Olen alalla kyllä nimenomaan siksi, että pidän oppilaistani. Ihmettelen jatkuvasti kollegoja, jotka ihan selvästi kärsivät työssään ja se näkyy aina lasten syyttämisenä ja ivallisuutena ja sarkasmina (mitä lapset eivät ymmärrä). Minulla on tosin myös kollegoja, jotka tykkäävät työstään ja lapsista. Ensimmäinen ajatus aamulla ei ole, että "jospa saisin olla jollekin empaattinen". Mutta ensimmäinen ajatus on kyllä ne omat oppilaat ja heidän hyvinvointi. Jos tilanne muuttuisi, en varmaan voisi enää tätä työtä tehdä. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, niin oppilaat eivät muodosta minulle koko maailmaa, ihan runsaasti minulla on vapaa-aikaa ja muita kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia. Ilmeisesti nykyään on jonkinlainen häpeä naiselle sanoa, että pitää lapsista ja työstään heidän parissaan.

Jos joku lapsi tulee usein myöhässä kouluun, onko se ok? Mukautatko opetusta niin, että voi myöhästellä? Jäätkö opettamaan tunnin jälkeen, jos hän ei ehdi kuulla kaikkea mitä tunnin alussa kerrottiin?

Näihin tilanteisiin on monia syitä, jotkut vähäpätöisiä ja menevät ohi, jotkut sitten vakavampia. Myöhästely ei kuitenkaan ole "tarttuvaa". Jos jollain on tällaista ongelmaa, se ei johda siihen, että kaikista lapsista yht'äkkiä tulee täysin holtittomia, jos en hiki otsalla järjestä seuraamuksia myöhästyjälle. Myöhästely ei varsinaisesti ole ollut mikään ongelma, eikä siihen ole koskaan mikään kaatunut. Sitä paitsi ihmiset myöhästyvät jatkuvasti milloin mistäkin, junat ovat myöhässä, auto jättää tienvarteen jne. Miksi lapsen myöhästyminen olisi jokin katastrofi?

Et vastannut kysymykseen. Tosiasiassa et ehkä jää opettamaan lasta tunnin jälkeen jos hän myöhästyy tai on usein myöhässä. Ehkä jopa noudatat koulun laitosmaisia aikatauluja. Venytkö ja joustatko aina juuri siten, kuten joku yksittäinen vanhempi milloinkin vaatii?

Vierailija
226/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerran lapsi myöhästyi 2min ja lastentarhanopettaja sanoi ettei saa enää aamupalaa. Resurssipulasta on turha höpistä koska siellä ruokalassa hän istui kuitenkin. Tiedostan että olin myöhässä ja se oli minun vikani. Minusta tässä on kyse siitä että kostetaan ja halutaan näpäyttää vanhempia, mutta se tehdään valitettavasti lapsen kautta. Ja miksi emme syöneet kotona, siksi, etten tarkoituksella myöhästynyt ja lähdin siitä että ehdimme. Ihmettelen näitä kommentteja että ihan oikein että lapsen tulee olla nälässä aikuisen virheestä.

eli lapsi kerkiää syömää parissa minutissa?

Vierailija
227/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerran lapsi myöhästyi 2min ja lastentarhanopettaja sanoi ettei saa enää aamupalaa. Resurssipulasta on turha höpistä koska siellä ruokalassa hän istui kuitenkin. Tiedostan että olin myöhässä ja se oli minun vikani. Minusta tässä on kyse siitä että kostetaan ja halutaan näpäyttää vanhempia, mutta se tehdään valitettavasti lapsen kautta. Ja miksi emme syöneet kotona, siksi, etten tarkoituksella myöhästynyt ja lähdin siitä että ehdimme. Ihmettelen näitä kommentteja että ihan oikein että lapsen tulee olla nälässä aikuisen virheestä.

Jos yksi lapsi aloittaa ruokailun siinä vaiheessa kun muut lopettavat ja ruuat siivotaan pois menee siinä 15 min aikuisen aikaa ja KOKO ryhmän aikaa, eli kaikki lapset odottavat sitä yhtä ennen kuin voidaan siirtyä seuraavaan toimintaan. Miten itsekäs voi ihminen olla?

Ei meidän päikyssä ainakaan muut odota. Eiväthän kaikki lapset muutenkaan syö yhtä kauan. Joku on valmis 5-10 min, jollain kestää puoli tuntia. Ohjelma on mitoitettu niin, että kaikki ehtii. Nopeimmat siinä välissä kuuntelee vaikka satua tms.

Eli ette koskaan tiedä milloin aamupala loppuu? Se joku vartin myöhässä tullut saa aamiaisen ja muut touhuavat omiaan? Vai siis siirtyvät ohjattuun toimintaan ja se yksi syö? Vai onko teidän koko päivä vapaata touhua?

Toimintoja ei ole mitoitettu niin, että kaikki menevät hampaat irvessä, että pysytään aikataulussa. Muut siirtyvät ohjattuun toimintaan tai vapaaseen leikkiin ohjelman mukaan.

Jos siirrytään ulos, myöhästyjä syö, kun muita lapsia autetaan pukeutumaan. Ulos lähdetään ryhmä kerrallaan, koska eteinen liian ahdas kaikkien pukea yhtä aikaa.

Ei ole tullut mieleenkään pitää lasta nälässä, siksi että aikataulut... Päiväkotimme on lapsia varten. Heidän hyvinvointinsa on ykkönen.

Ja ei, me henkilökunta emme ole uupumeitä, vaikka huomioimme yksilöllisesti lasten tarpeet. Tai ehkä juuri siitä syystä lapsemme eivät ole raivoavia huutavia kakaroita, kuten jossain paikoissa, vaan päivät ovat hallittuja ja rauhallisia. Viihdymme työssämme, vaihtuvuutta ei työntekijöiden joukossa juuri ole.

Vierailija
228/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattas olla aina hätävara leipä eväät lapselle jos tulee joku poikkeustilanne?

Vierailija
229/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me esim syödään aamupala ruokalassa, joka toisessa päässä taloa ja meidän aamupalavuoro on tiettyyn asti jonka jälkeen tulee seuraavat ja pitää olla alta pois. Yksi aikuinen ei voi myöskään jäädä ruokalaan odottamaan sitä yhtä, varsinkaan jos hän on hidas syöjä.

Toki joskus voi jonkun leivän ruokalasta ottaa lapselle, mutta nää on usein aina samat jotka tulee myöhässä.

Asian voi myös kääntää toisin päin. Olisiko susta ok, että oma lapsesi on yksi viidestätoista yhdellä aikuisella, kun se toinen aikuinen istuu ruokalassa yhden aina myöhästyvän lapsen takia? Tai että sun lapsesi tuleee ajoissa syömään, mutta istuu ruokalassa odottamassa 30min, että se matti myöhänen saa syötyä? Niimpä...

Tässä unohtuu se että ilmeisesti apn lapsi ei yleensä myöhästy. Ymmärrän jos myöhästely on jatkuvaa. Onko lapsen oltava ilman aamupalaa jos kerran myöhästyy? Empatiaa kehiin ja joustavuutta.

Vierailija
230/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju, alkaa ihmisille selvitä, millainen paikka päiväkoti 2020-luvulla on. Ja mitkä tavoitteet vuodelle 2030.

Vanhaan ei ole paluuta. Nyt on robottien kausi koittanut. Digiloikka ja tehokkuus. Päiväkodeissa harjoitellaan koodaamista eikä toimivaan koodiin kuulu mikään myöhästely, bugit ja errorit. Lapset kasvavat kokemuksellisesti uudenlaisiksi ihmisiksi. Vanhat systeemit ovat museoitua muistoa.

Aina on uutta aikakautta vastustettu. Tapahtuu se silti.

Ainahan se on sosialismin ihanteisiin kuulunut, että yhteiskunnan on parempi kasvattaa lapset. Näin niihin saadaan pienestä asti siirrettyä "oikeat" mielipiteet. Vanhempiin ei voi luottaa, ovat höveleitä, eivätkä osaa "kasvattaa" yhtä hyvin kuin ammattitaitoinen henkilökunta. Lapsi ei opi tunteita, eikä leikkimään, eikä toimimaan ryhmässä, eikä saa virikkeitä jne. Aikaisemmin ei vain näin iso osa lapsista ollut näissä laitoksissa. Nyt alkaa olla jo harvinaista, että lapsi saa kasvaa kotona edes kolmivuotiaaksi. Että ei ollut "Great Resetin" ansiota tämä :) Sori.

Vierailija
231/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko kysyä, että ajatteleeko oikeasti joku suomalainen vanhempi niin, että päiväkodissa työskentelevä siivooja, keittäjä, opettaja, hoitaja, johtaja, huoltomies, talkkari, terapeutti jne. aikuinen ihminen, jolla on oma perhe, koulutus, ura, asuntovelka, mökki, vene, ikääntyvät vanhemmat ja elämä kuten kenellä vain kansalaisella, on siellä työpaikallaan koska haluaa hoitaa toisen perheen lasta jostain kutsumuksesta? Että olisi siellä mistään muusta syystä kuin rahapalkan vuoksi? Kotona voi rakastaa ja hoitaa äitinä tai isänä niitä itselleen rakkaita omia lapsiaan, ei siksi mennä töihin. Siksi mennään vapaapäivän ja loman viettoon kun työvuoro viimein päättyy. Niin kuin muutkin aikuiset ihmiset. Tai leffaan, terassille, treffeille, harrastuksiin, matkoille, shoppailemaan, kampaajalle...

On muitakin syitä kuin raha ja kutsumus.

Niin, niitä voi kertoa tässä keskustelussa. Tai sitten ei.

Minulle tärkein syy on upea työyhteisö. En tarvitse palkkarahaa, suunnatonta kutsumistakaan en tunne, vaikka lapsista pidänkin, mutta työtoverini antavat sellaista henkistä yhteenkuuluvuutta ja intoa, että se lisää hyvinvointiani.

Vierailija
232/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei odota mitään pyyteetöntä kutsumusta, mutta se, että pitää lapsista olis kiva. Ja että tuntisi jotain empatiaa niitä kohtaan...

Itse en kyllä lähtökohtaisesti palkkaisi nykymaailmassa ketään, joka hakee työpaikkaa varhaiskasvatuksessa argumentilla "tykkään tosi paljon lapsista, koen lämpimiä tunteita heitä kohtaan". Nuo karsitaan ihan syystä ensimmäisenä pois, jo ennen sen rikosrekisterin tsekkaamista. Kyllä sinne halutaan ammattimaisia kasvatustieteen osaajia eikä mitään mutu-halaajia. Se on lasten etu, usko pois.

Älä vääristele. Tiedän, mitä jälkeä esim. lapsia vihaavat opettajat saavat aikaan (olen opettaja itsekin). En yhtään epäile, etteikö "ammattimainen kasvatustieteen osaaja" olisi yhtä vanhingollinen, jos ei ole perusempatiaa lapsia kohtaan. Tuo "mutu-halaaja" on sinun oma termisi, en tiedä ketä he ovat. Yrität vain puolustella sitä, että lapset eivät ole enää keskiössä päiväkodissa, vaan aikataulu, henkilökunnan palkka, pelle-pedagogiat, sosialismin ihanne siitä, että lapsen on parempi kasvaa laitoksessa, ja kaikki nykyshaiba, jolla yritetään todistella äideille ja isille, että heidän lapselleen on parempi, että ovat ylisuurissa ryhmissä ihmisten kanssa, joita "ei kiinnosta se sinun lapsesi", vai miten se nyt meni....

Tirsk! Varsinainen opettaja. Luuletko tosiaan, että päiväkodin työntekijät haluavat kiirettä, isot lapsiryhmät ja "laitosmaisuuden"? Palkasta ei tarvitse sanoa mitään, heikommin palkattuja ihmisiä saa hakea kuin päiväkotien työntekijät ja yhtäkkiä palkka on "keskiössä".

Listasin vain asioita, joita tässä ketjussa on tuotu ilmi. Osa jäi pois. Pahoittelut. Listoissa on kaikkea mahdollista, mutta esim. "lapsen huomioonottaminen" ja empatia loistavat poissaolollaan. Kirjoittajat tuntuvat myös olevan ylpeitä tästä. Ja kyllä, olen ihan oikea opettaja.

Itse en ole päiväkodissa töissä enkä alalla lainkaan, mutta olen kommentoinut ketjuun, että töissä käydään ensisijassa palkan takia. Se ei tee kenestäkään epäempaattista.

Tuskin sinäkään lähdet joka aamu töihin ensimmäisenä ajatuksena, että menenpä töihin jotta saisin olla jollekin empaattinen. Alavalinnan syyt on sitten asia erikseen.

Olen alalla kyllä nimenomaan siksi, että pidän oppilaistani. Ihmettelen jatkuvasti kollegoja, jotka ihan selvästi kärsivät työssään ja se näkyy aina lasten syyttämisenä ja ivallisuutena ja sarkasmina (mitä lapset eivät ymmärrä). Minulla on tosin myös kollegoja, jotka tykkäävät työstään ja lapsista. Ensimmäinen ajatus aamulla ei ole, että "jospa saisin olla jollekin empaattinen". Mutta ensimmäinen ajatus on kyllä ne omat oppilaat ja heidän hyvinvointi. Jos tilanne muuttuisi, en varmaan voisi enää tätä työtä tehdä. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, niin oppilaat eivät muodosta minulle koko maailmaa, ihan runsaasti minulla on vapaa-aikaa ja muita kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia. Ilmeisesti nykyään on jonkinlainen häpeä naiselle sanoa, että pitää lapsista ja työstään heidän parissaan.

Jos joku lapsi tulee usein myöhässä kouluun, onko se ok? Mukautatko opetusta niin, että voi myöhästellä? Jäätkö opettamaan tunnin jälkeen, jos hän ei ehdi kuulla kaikkea mitä tunnin alussa kerrottiin?

Näihin tilanteisiin on monia syitä, jotkut vähäpätöisiä ja menevät ohi, jotkut sitten vakavampia. Myöhästely ei kuitenkaan ole "tarttuvaa". Jos jollain on tällaista ongelmaa, se ei johda siihen, että kaikista lapsista yht'äkkiä tulee täysin holtittomia, jos en hiki otsalla järjestä seuraamuksia myöhästyjälle. Myöhästely ei varsinaisesti ole ollut mikään ongelma, eikä siihen ole koskaan mikään kaatunut. Sitä paitsi ihmiset myöhästyvät jatkuvasti milloin mistäkin, junat ovat myöhässä, auto jättää tienvarteen jne. Miksi lapsen myöhästyminen olisi jokin katastrofi?

Et vastannut kysymykseen. Tosiasiassa et ehkä jää opettamaan lasta tunnin jälkeen jos hän myöhästyy tai on usein myöhässä. Ehkä jopa noudatat koulun laitosmaisia aikatauluja. Venytkö ja joustatko aina juuri siten, kuten joku yksittäinen vanhempi milloinkin vaatii?

Annan tukiopetusta tarvittaessa. Nämä myöhästymiset ja tukiopetuksen tarve eivät useinkaan korreloi. Jos korreloivat, on kyseessä joku isompi ongelmavyyhti. Mitä haluat, että sanon? Ei minulta yksittäinen vanhempi vaadi mitä milloinkin. Eikä lapsen oppiminen ja kehitys pysähdy siihen, että hän myöhästyy joskus.

Vierailija
233/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa on omat tarkka aikataulunsa, jota varhaiskasvattaja suunnittelee tuntitolkulla joka viikko. Lapsille ja vanhemmille se näyttäytyy samana, mutta kyllä sitä suunnitellaan minuuttiaikataululla kaikkine siirtymineen ja yksikin poikkeama sotkee koko päivän. Jos aamupalalla on joku lapsi vielä klo 8:01, menee esimerkiksi nukahtaminen lounaan jälkeen myöhäisemmäksi ja monen lapsen koko päivä on pilalla! Ainakin jos uskomme varhaiskasvattajia.

Höpsis! Kuka tuollaista luulee?

Meillä päiväkodissa ainakin on annettu ajat, jolloin ryhmä saa olla ruokasalissa. Esim. pienten ryhmät klo 7.15-7.45, 3-4-vuotiaiden ryhmät (3 kpl) klo 7.45-8.15 ja viskarit ja eskarit klo 8.15-9.00. Se viimeinen aika on ruuhkainen, kun päiväkodissa on 4 viskari/eskariryhmää, jokaisessa yli 20 lasta. Muissa ryhmissä ei ole niin paljon lapsia. Onneksi kaikki eskarilaiset eivät kuitenkaan osallistu aamupalaan.

Meillä on hyvin tarkkaa tuo, että jokainen ryhmä on vain heille varattuna aikana, koska muuten toiset ryhmät ei pääse omalla ajallaan syömään. Ns. vauvaryhmä eli 9 kk- 1,5-vuotiaat syövät omissa tiloissaan joustavasti. Ruokasali sen sijaan menee kiinni klo 9.

Vierailija
234/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ette koskaan tiedä milloin aamupala loppuu? Se joku vartin myöhässä tullut saa aamiaisen ja muut touhuavat omiaan? Vai siis siirtyvät ohjattuun toimintaan ja se yksi syö? Vai onko teidän koko päivä vapaata touhua?[/quote]

Toimintoja ei ole mitoitettu niin, että kaikki menevät hampaat irvessä, että pysytään aikataulussa. Muut siirtyvät ohjattuun toimintaan tai vapaaseen leikkiin ohjelman mukaan.

Jos siirrytään ulos, myöhästyjä syö, kun muita lapsia autetaan pukeutumaan. Ulos lähdetään ryhmä kerrallaan, koska eteinen liian ahdas kaikkien pukea yhtä aikaa.

Ei ole tullut mieleenkään pitää lasta nälässä, siksi että aikataulut... Päiväkotimme on lapsia varten. Heidän hyvinvointinsa on ykkönen.

Ja ei, me henkilökunta emme ole uupumeitä, vaikka huomioimme yksilöllisesti lasten tarpeet. Tai ehkä juuri siitä syystä lapsemme eivät ole raivoavia huutavia kakaroita, kuten jossain paikoissa, vaan päivät ovat hallittuja ja rauhallisia. Viihdymme työssämme, vaihtuvuutta ei työntekijöiden joukossa juuri ole.[/quote]

Vaihtuvuutta tulee olemaan, sekä henkilöstössänne että toimintatavoissanne, johtajissakin. Näin se vain on päätetty. Varhaiskasvatuksen ykköstavoite on nykyään ja tulevaisuudessa opetus eikä hyvinvointi tai hoito. Lukee ihan siellä velvoittavissa ohjaavissa asiakirjoissa. Hyvinvointi ei ole vaka-opettajan koulutuspohja vaan soten. Lapsia koulutetaan osana elinikäistä oppimispolkua. Sairaat hoidetaan sairaalassa, tai oikeastaan kuntoutetaan.

Varhaiskasvatus ei ole ollut sote-palvelu enää 2010-luvulta lähtien vaan kasvatuksen ja koulutuksen alaa. Hoitajien määrää on päätetty supistaa ollen nyt 1/3 tiimistä varhaiskasvatuslailla 2018. Muutos promoottoreina silloinen kokoomus ministeri ja oaj sekä isojen kaupunkien oikeistojohto. Ei voi enää puhua mistään päivähoidosta.

Vierailija
235/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset söivät aina ennen päikkyä. Yhteinen rauhallinen hetki aamulla. Saivat kunnolla herätä ja päivä alkoi hyvin, kun oli ruokaa varmuudella mahassa.

Vierailija
236/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakärry astioineen pitää palauttaa aikaan x keittiölle, eikä voida siitä ottaa säilöön puuroa arpoen että tuleekohan nämä lapset tänään aamupalalle vai ei. Ruoka tulee ryhmään tasalta ja puolen tunnin päästä se on varmasti jo jäähtynyttä, ja siinäkin on sääntöjä, kuinka kauan seisonutta ruokaa lapselle saa tarjota.

Vierailija
237/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.

Jep jep. Mies hakee: uuuuh aaaaah iiiihanasti on mennyt 😍😍😍

Minä haen: [tädillä naama kuin myrskyn merkki] no on kyllä ollut melko kehno päivä taas 😡 ei ole lapsi oikein mitään kuunnellut voi voi 😡 jouduttiin ihan laskeutua lapsen tasolle keskustelemaan että soo soo nyt pitää kuunnella 😡 ja sitten meinasi tulla riitaa vähän ulkona no siis itse ne sopivat sen mutta tosi ikävää kuitenkin ja täällä on nyt kahdet sukat vaikka voisi olla vain yhdet varalla 😡 ja muutenkin teidän lapsella menee sitten tosi huonosti täällä joka päivä [puhe jatkuu usean minuutin ilman että siinä on taukoja eikä minulla ole mahdollisuutta kommentoida mitään väliin] hei hei ja nähdään huomenna!

Että miettikää siitä arvostanko heitä

Vierailija
238/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ette koskaan tiedä milloin aamupala loppuu? Se joku vartin myöhässä tullut saa aamiaisen ja muut touhuavat omiaan? Vai siis siirtyvät ohjattuun toimintaan ja se yksi syö? Vai onko teidän koko päivä vapaata touhua?

Ja ei, me henkilökunta emme ole uupumeitä, vaikka huomioimme yksilöllisesti lasten tarpeet. Tai ehkä juuri siitä syystä lapsemme eivät ole raivoavia huutavia kakaroita, kuten jossain paikoissa, vaan päivät ovat hallittuja ja rauhallisia. Viihdymme työssämme, vaihtuvuutta ei työntekijöiden joukossa juuri ole.

Vaihtuvuutta tulee olemaan, sekä henkilöstössänne että toimintatavoissanne, johtajissakin. Näin se vain on päätetty. Varhaiskasvatuksen ykköstavoite on nykyään ja tulevaisuudessa opetus eikä hyvinvointi tai hoito. Lukee ihan siellä velvoittavissa ohjaavissa asiakirjoissa. Hyvinvointi ei ole vaka-opettajan koulutuspohja vaan soten. Lapsia koulutetaan osana elinikäistä oppimispolkua. Sairaat hoidetaan sairaalassa, tai oikeastaan kuntoutetaan.

Varhaiskasvatus ei ole ollut sote-palvelu enää 2010-luvulta lähtien vaan kasvatuksen ja koulutuksen alaa. Hoitajien määrää on päätetty supistaa ollen nyt 1/3 tiimistä varhaiskasvatuslailla 2018. Muutos promoottoreina silloinen kokoomus ministeri ja oaj sekä isojen kaupunkien oikeistojohto. Ei voi enää puhua mistään päivähoidosta.

Kun lapset voivat hyvin, se opetuskin sujuu paremmin. :))

Vierailija
239/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa on omat tarkka aikataulunsa, jota varhaiskasvattaja suunnittelee tuntitolkulla joka viikko. Lapsille ja vanhemmille se näyttäytyy samana, mutta kyllä sitä suunnitellaan minuuttiaikataululla kaikkine siirtymineen ja yksikin poikkeama sotkee koko päivän. Jos aamupalalla on joku lapsi vielä klo 8:01, menee esimerkiksi nukahtaminen lounaan jälkeen myöhäisemmäksi ja monen lapsen koko päivä on pilalla! Ainakin jos uskomme varhaiskasvattajia.

Höpsis! Kuka tuollaista luulee?

Meillä päiväkodissa ainakin on annettu ajat, jolloin ryhmä saa olla ruokasalissa. Esim. pienten ryhmät klo 7.15-7.45, 3-4-vuotiaiden ryhmät (3 kpl) klo 7.45-8.15 ja viskarit ja eskarit klo 8.15-9.00. Se viimeinen aika on ruuhkainen, kun päiväkodissa on 4 viskari/eskariryhmää, jokaisessa yli 20 lasta. Muissa ryhmissä ei ole niin paljon lapsia. Onneksi kaikki eskarilaiset eivät kuitenkaan osallistu aamupalaan.

Meillä on hyvin tarkkaa tuo, että jokainen ryhmä on vain heille varattuna aikana, koska muuten toiset ryhmät ei pääse omalla ajallaan syömään. Ns. vauvaryhmä eli 9 kk- 1,5-vuotiaat syövät omissa tiloissaan joustavasti. Ruokasali sen sijaan menee kiinni klo 9.

Kuka tuollaisia hirviöpäiväkoteja rakennuttaa, suunnittelee ja suostuu käyttämään?

Totta on, ettei tuohon mitään joustoa mahdu.

Vierailija
240/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten sinä, ihan oikea opettaja, toimit, kun oppilas tulee luokkaan puoli tuntia myöshässä?

Varmaan aloitan oppitunnin alusta, kun "otat tämän lapsen huomioon"? Muut saavat kertausta ja koko päivän oppituntien aikataulu kusee, niin sinun kuin muidenkin opettajien osalta.

Niinpä, tuskin teet näin, mutta odotat sitä vaka-opelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi