Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
441/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/ihmisten-kesken/lukij…

"Lukijan kirje: Surettaa, etten kesälläkään pääse irti köyhyyden ahdistuksesta"

Minulle tämä aika vuodesta on vaikea, koska se korostaa kaikkea sitä, mistä minä ja lapseni jäämme paitsi, lukijamme kirjoittaa.

On taas se aika vuodesta, kun kahvipöytäkeskustelut ja lehtien sivut täyttyvät kesän ja juhlien odotuksesta. Hyvin toimeentulevat, vakituisen työpaikan saaneet lähtevät pian monen viikon lomilleen, lompsis vaan.

Minulle tämä aika vuodesta on vaikea, koska se korostaa kaikkea sitä, mistä minä ja lapseni jäämme paitsi. Pienituloisena minulla ei ole lomallakaan varaa muuhun kuin välttämättömyyksiin.

Sekin tuntuu pahalta, ettei minulla ole varaa ostaa valmistuville sukulaislapsille Arabiaa tai Marimekkoa tai antaa heille rahaa. En tiedä, kehtaanko edes osallistua juhliin, kun ei ole mitään lahjaa.

Tuntuu surulliselta, etten edes kesällä pääse irti köyhyyden ahdistuksesta.

Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Miten te olette saaneet järjestettyä itsellenne kivan kesän, vaikka rahaa tai lomaakaan ei juuri ole? Miten saatte katkaistua murehtimisen kierteen?

Kesän tummat pilvet"

Vierailija
442/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008721044.html

Millaista on olla köyhä nuori nainen Suomessa? Aada, 20, ja Riina, 25, kertovat: Ei tästä voi mennä kuin ylöspäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa 6 munan paketin vaikka rahaa on yli 100e? Yksittäiskappaleen hinta nousee tuolla. Ja munat oikeasti kestää yli vuoden. Missä perunat? Mäkkäriuusavottomuus enemmänkuin mikään rahapula.

Helposti saa ruuan ja kaiken muun pyörimään alle 200 eurolla, jää 300e säästöön joka kuukausi.

Älä puhu pskaa! Kahdellasadalla et taatusti pyöritä edes yhden ihmisen huushollia. Taas yksi turha leukojensa repijä.

Kokeile joskus, itse olisin ollut kauhuissani jos yksin ollessani olisi mennyt enemmän kuin 50 euroa viikossa ruokaan.

Vierailija
444/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesarilla vaatteiden paikkaaminen on meilläkin ihan arkipäivää, toki se laitetaan taakse eikä päällimmäiseksi. Ja toki on ehjääkin päällelaitettavaa jos pitää olla edustavampi. Mutta esim helmikuussa rikkoutuneeseen toppahaalariin vedetään jesaria ja uusi ostetaan vasta syksyllä kun tarvitaan isompi koko.

Vierailija
445/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIUKKA TALOUSTILANNEnäkyy elämässäni stressinä ja ahdistuksena. Mietin jatkuvasti rahaa ja tarkistelen pankkitiliäni. Saan tuhlauspuuskia, jolloin ostan itsellen kaikkea kivaa, että piristyisin.Nainen, 21

Monilla on varmaan sama tilanne. Köyhyys masentaa, mutta silti pitää ostaa välillä jotain ylimääräistä piristykseksi, vaikka loppukuusta tili huutaisikin taas hoosiannaa. Ei sitä muuten tätä tylsää tasaista harmaata arkea jaksaisi ilman näitä "piristysruiskeita".

Vierailija
446/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TIUKKA TALOUSTILANNEnäkyy elämässäni stressinä ja ahdistuksena. Mietin jatkuvasti rahaa ja tarkistelen pankkitiliäni. Saan tuhlauspuuskia, jolloin ostan itsellen kaikkea kivaa, että piristyisin.Nainen, 21

Monilla on varmaan sama tilanne. Köyhyys masentaa, mutta silti pitää ostaa välillä jotain ylimääräistä piristykseksi, vaikka loppukuusta tili huutaisikin taas hoosiannaa. Ei sitä muuten tätä tylsää tasaista harmaata arkea jaksaisi ilman näitä "piristysruiskeita".

Ja juuri tämä on siinä pielessä. Että shoppaillaan piristyksiä.

Vierailija
447/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa 6 munan paketin vaikka rahaa on yli 100e? Yksittäiskappaleen hinta nousee tuolla. Ja munat oikeasti kestää yli vuoden. Missä perunat? Mäkkäriuusavottomuus enemmänkuin mikään rahapula.

Helposti saa ruuan ja kaiken muun pyörimään alle 200 eurolla, jää 300e säästöön joka kuukausi.

Älä puhu pskaa! Kahdellasadalla et taatusti pyöritä edes yhden ihmisen huushollia. Taas yksi turha leukojensa repijä.

Kokeile joskus, itse olisin ollut kauhuissani jos yksin ollessani olisi mennyt enemmän kuin 50 euroa viikossa ruokaan.

Luepa nyt mitä tuolla aiemmin sanottiin: Helposti saa ruuan ja kaiken muun pyörimään alle 200 eurolla, jää 300e säästöön joka kuukausi.

Eli kyse ei ole ruuasta pelkästään, vaan mukaan pitää laskea myös kaikki muu eläminen, eli joitain laskuja (ainakin puhelin ja netti), liikkumiskulut, vaatteet, hygieniatarvikket, käyttötavarat, harrastukset jne... Kaikki siis tuosta paristasadasta. Eihän tuo ole mitenkään mahdollista.

Ja kyllä mulle on tähän mennessä riittänyt ruokaan 40 € kuussa, nyt ja jatkossa menee hiukan enemmän kyllä, kun hinnat nousseet ja nousevat varmaan vielä lisää.

Vierailija
448/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä aika vuodesta on vaikea, koska se korostaa kaikkea sitä, mistä minä ja lapseni jäämme paitsi, lukijamme kirjoittaa.

On taas se aika vuodesta, kun kahvipöytäkeskustelut ja lehtien sivut täyttyvät kesän ja juhlien odotuksesta. Hyvin toimeentulevat, vakituisen työpaikan saaneet lähtevät pian monen viikon lomilleen, lompsis vaan.

Minulle tämä aika vuodesta on vaikea, koska se korostaa kaikkea sitä, mistä minä ja lapseni jäämme paitsi. Pienituloisena minulla ei ole lomallakaan varaa muuhun kuin välttämättömyyksiin.

Sekin tuntuu pahalta, ettei minulla ole varaa ostaa valmistuville sukulaislapsille Arabiaa tai Marimekkoa tai antaa heille rahaa. En tiedä, kehtaanko edes osallistua juhliin, kun ei ole mitään lahjaa.

Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Miten te olette saaneet järjestettyä itsellenne kivan kesän, vaikka rahaa tai lomaakaan ei juuri ole? Miten saatte katkaistua murehtimisen kierteen?

Kesän tummat pilvet"

Kyynel. Jo on potaskaa!

Miksi hankkii lapsen jos ei ole lapseen varaa?

En ole ikinö antanut kellekään nuorelle Marimekkoa tai Arabiaa lahjaksi. En edes omilleni.

Ja taas tätä samaa, minä en sitä ja minä en tätä. Mutta kun ihan hemmetin moni antaa!!!

Vierailija
449/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän tummat pilvet"

Kyynel. Jo on potaskaa!

En ole ikinö antanut kellekään nuorelle Marimekkoa tai Arabiaa lahjaksi. En edes omilleni.

Ja taas tätä samaa, minä en sitä ja minä en tätä. Mutta kun ihan hemmetin moni antaa!!!

Kuka?

Vierailija
450/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdottaisit tilalle?

Vierailija
451/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaan se elämä kuntoon niin että ei tarvitse lyhytkestoisia piristyspohahduksia.

Keksitään muita tapoja piristyä.

Vierailija
452/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä teipillä vaatteensa paikkaajia ym. Kirppareilta saa eurolla uudenveroisia farkkuja ja vaatteita muutenkin, lastenvaatteita suorastaan tyrkytetään pikkurahalla tai ilmaisiksi facebook-ryhmissä. Tuokin yksi, "tässä on 5v ajan paikatut farkut, kun ei ole varaa uusiin". Ei ole viiteen vuoteen ollut varaa sijoittaa 1-2e kirppisfarkkuihin, joopa joo. Jos joka kuukausi saa 50snt säästöön, niin vuodessa on jo 6e farkkuihin kasassa ja sillä saa vaikka jo kahdet.

Vierailija
453/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti köyhyys ei ole koskaan oma vika? Tietyt ihmiset eivät koskaan näe syytä itsessään.

Aina vedotaan sairauksiin sun muihin yllättäviin tapahtumiin. Kuitenkaan vika ei ole koskaan köyhässä itsessään ja hänen tekemisissään.

Tulee mieleen ketju "mitä tekisit toisin, jos voisit?" Moni jopa suuttui, että edes ehdotetaan heidän tehneen jotain väärin. Vastoinkäymiset johtuivat aina ulkoisista tekijöistä.

Jaahas, vai että mitäkö olisin toisin tehnyt. Valinnut alunperin erittäin varakkaan miehen. Tai varmaan tilannut ruuat kotiinkuljetuksena kotiin jos olisi ollut kristallipallo. Kaaduin pyöräillessäni kauppaan ja loukkaannuin pahasti. En nyt muuten käsitä miten tämä olisi ollut omaa syytäni. Menetin työkykyni. Minulla oli todella hyvät säästöt koska olen aina ollut tarkka rahan kanssa. Nämä säästöt eivät vain tule riittämään ikuisesti, niitä kun joutuu silloin tällöin käyttämään. Pärjäätään hyvin vielä kun saan kuntoutustukea mutta siinä vaiheessa olemme köyhiä jos työttömäksi tipun. Tuloni puolittuisivat koska saisin vain työmarkkinatuen.

Vierailija
454/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin yli kymmenen vuotta toimeentulotuella ja kertaakaan ei ollut puutetta rahasta - itse asiassa rahaa jäi säästöön niin paljon, ettei kukaan täällä uskoisi sitä. Kerran sosiaalityöntekijä soitti ja ihmetteli saldoani kysyen, että mihin säästän noin ahkerasti.

Nämä nyyhkytarinoiden henkilöt tulevat olemaan rahattomia ihan sama miten paljon heille rahaa annetaan. Opiskellessa tuli juuri kyseisiä vastaan; kuukauden ensimmäinen viikko elettiin leveästi käyden baareissa yms ja sen jälkeen itkettiin kun ei ole varaa ja käytiin vanhempien kanssa kaupassa.

Normaali ihminen voi helposti syödä hyvää, terveellistä ruokaa alle 50e per viikko. Jos oikeasti haluaa kitsastella 10-15e on tehtävissä. Eikä tämä edes vaadi makaronia.

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäytön perusteita ja olettavat enemmän rahan korjaavan sen. Harmillista että jos joskus menevät töihin, tulevat pettymään karvaasti.

Sinä siis ilmeisesti vain nukuit ja söit, vai? :) Kyllähän siihen ns. normaaliin elämään kuuluu yleensä muitakin asioita ja sisältöjä, eivätkä kaikki todellakaan täysin ilmaisia.

Sä et ilmeisesti tajua ettei tuo koske kaikkia. Eivät kaikki harrasta maksullisia harrastuksia tai käy kahvilla kavereiden kanssa.

Mä käyn vain töissä, lenkillä ja ruokakaupassa. Se on mulle täysin normaalia elämää vaikka sä saattaisit sitä kummeksua. Kaikki eivät ole kuten sinä. Tai kuten minä.

Kyllä tajuan ja tunnenkin muutaman kaltaisesi ihmisen. Mutta useimmat (tai ainakin todella monet) kyllä kaipaavat elämäänsä muutakin sisältöä. Myös köyhät.

Monilta taitaa myös unohtua se, että monet ovat köyhyyden vuoksi jo joutuneet luopumaan monesta itselleen tärkeästä asiasta. Ja sitten kun näillä palstoilla jotkut esittävät, että niistä viimeisistäkin sisältöä, iloa ja merkitystä elämään tuottavista asioista pitäisi luopua, se voi tuntua pahalta. Ihan kuin köyhät eivät olisi edes ihmisiä.

Kyllähän sitä on paljon ilmaisiakin asioita, joita voi harrastaa esim. Ulkoilu, kuntoilu, lukeminen. Kaikki vieläpä lisää hyvinvointia, mutta eipä köyhä osaa arvostaa.

Jos ulkoilu, kuntoilu ja lukeminen ei nappaa näin varakkaana, niin miksi niitten pitäisi kiinnostaa mua köyhänä? Varsinkaan, jos oikein mitään muuta ei voisi varojen puutteessa harrastaa, päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen.

Ymmärrän hyvin, että pitkään jatkunut köyhyys masentaa ja tuo näköalattomuutta. Tuskin itsekään jaksaisin aina hymyillen herätä uuteen päivään, kun takaraivossa jyskyttää huoli siitä, millä tulee toimeen.

Niin. Mitäpä sitä suotta itseään kehittää ja edes yrittää luoda hyvää oloa ja mieltä niillä keinoilla mitä ilmaiseksi on tarjolla. Mahdollisesti saisi jopa itseään kehitettyä sen verran, että pystyisi hakeutumaan töihin ja parantamaan taloudellista tilannettan. Aina kannattaa uhriutua ja ajatella ,että no can do.

Vierailija
455/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

Kaikilla ei ollut edes sähköjä 70-luvulla.

mitä horiset?

Etkö ymmärrä lukemassa. 70-luvulla kaikilla ei ollut jääkaappeja koska ei ollut sähköjäkään. Itse muistan hyvin kun joskus 70-luvun loppupuolella saatiin pikkuruinen jääkaappi eikä ruokia tarvinnut säilyttää kellarissa.

On se kumma, että pitää valehdella. Nämä samat ihmiset valehtelevat täällä vuosikymmenestä toiseen. Ilmeisesti, kun on kerran aloitettu, niin jatketaan!

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/hyva-tavaton-ruoka-ja-tapakultt…

"Vuonna 1973 peräti 9:llä kymmenestä kotitaloudesta oli jääkaappi."

Tuohan on pelkkä arvio, ei fakta. Esim. Minun kotiseudullaan itä-suomessa oli paljon alueita jonne ei tosiaan ollut edes sähköjä. Meille lapsuuden kotiin tuli jääkaappi 70-luvun puolivälissä. Mieheni kotona länsirannikolla jääkaappi oli ollut jo aikaisin 50-luvulla ja astianpesukonekin 60-luvulta. Meille sellainen hankittiin 80-luvun lopulla. Eripuolilla Suomea mahdollisuuksissa , varallisuudessa, infrassa ja elintasossa on eroa vieläkin.

Vierailija
456/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmennys. Onko joku kuvitelma, ettei työssäkäyvät eläisi samoin? Rikkinäiset vaatteet paikataan, pesuainetta ja ruokaa ostetaan tarjouksesta, vaatteet kirppiksiltä. Se on ihan normaalia elämää eteenkin lapsiperheissä. Tuilla elävien ja palkkatöissä käyvien tuloero saattaa olla muutama satanen kk tai eroa ei ole lainkaan. Pidän tälläistä elämäntapaa vain järkevänä ja hyvänä taloudenhoitona, ja elän niin itsekin.

Suurin ero on ehkä se, että jonkun hajotessa saattaa olla säästetty puskuria uuden ostoon, kun on elänyt nuukasti.

No, on kyllä valtavasti lapsiperheitä, joissa ei eletä noin. En tiedä yhtäkään lapsiperhettä, joissa vanhemmat kävisivät töissä ja eläisivät noin.

Mitä? Et tiedä lapsiperheitä, joissa elettäisiin järkevästi? Mä en tiedä, itse ollaan keskituloisia, 2 lastaluulin et meidän tapa on ihan normi. Suurin osa lasten vaatteista tulee kyllä kirppiksiltä. En tykkää niissä kierrellä, mutta nettikirpulta tulee tilailtua ja lastenkirppiksellä käyn välillä. Erityisesti päiväkodin rymyvaatteet on kaikki käytettyjä.

Ja ostan kyllä tarjouksesta, vaikken tarjoustenkaan perässä juokse.. mutta kyllä mä kaupassa katson, mitä he mainostaa..

Noin eletään omakotialueilla, joissa on omat talot. Ne kertakäyttöistä ja noutoruokaa usein syövät asuu vuokralla, ja vuokra maksetaan tuilla.

Tosiaan on ihme luulot monella köyhällä fiksusta rahankäytöstä. Näkyy sitten maksuhäiriömerkintöinä kyvyttömyys hoitaa raha-asiat ja se kädestä suuhun-elämäntapa. Luullaan että tuhlaaminen on elämänlaatua.

Asutaan kalliilla alueella. Vastapäisen (omistus!!)talon ovella käy Wolt-kuski lounasaikaan useamman kerran viikossa.

Asuin kaupungin vuokratalossa ja tilasin Woltista lounasta monta kertaa viikossa etätyöaikana. Työnantajani tarjosi lounasedun, joka kelpaa Woltissa maksuvälineenä, ja lähistöllä olevissa ravintoloissa oli usein ilmaisia kuljetuksia. Eli todellakin tilailin kotiini lounaan jo ihan senkin takia, että lounasetua jäi helposti käyttämättä etätöitä tehdessä.

Vierailija
457/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskus ja kirjasto auttaa tässä, koska niistä saa pikkurahalla ja ilmaiseksi tavaraa mukaansa. Kirjat palauttaa ja vaihtaa toisiin seuraavalla kerralla.

Vierailija
458/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaan se elämä kuntoon niin että ei tarvitse lyhytkestoisia piristyspohahduksia.

Keksitään muita tapoja piristyä.

Noita piristyspohahduksia kaivataan kyllä usein silloinkin, kun elämä on ihan kunnossa. Ja niitä piristyskeinoja on hyvä olla paljon erilaisia, koska... noh, ne ovat erilaisia. :D  Ja vaihtelu virkistää. Näin ainakin mulla ja mun ystävillä.

Vierailija
459/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän tummat pilvet"

Kyynel. Jo on potaskaa!

Se, että hemmetin moni muu tekee jotain, ei tarkoita, että kaikkien pitäisi tehdä niin. Varsinkaan, jos ei ole varaa. Ja mitä tulee noihin sukulaisten lahjoihin, niin kannattaisi antaa kimppalahja. Näin meidän perheessä on aina tehty- Pienituloiset opiskelijat osallistuvat pienemmällä summalla kuin heidän vanhempansa, mutta onnittelukortissa on kaikkien nimet. 

Vierailija
460/713 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

Kaikilla ei ollut edes sähköjä 70-luvulla.

mitä horiset?

Kaikilla ei ollut sähköjä vielä 80-luvulle tultaessakaan. Isomummoni sai mökkiinsä sähköt juuri ennen kuolemaansa (kuoli tapaturmaisesti, ei vanhuuteen), olisiko pari vuotta elellyt sähköjen kanssa? Ja sitä ei oikeastaan pidetty kovin kummallisena, ettei ollut sähköjä. Siis suurimmassa osassa talouksia OLI tietenkin jo 80-luvulle tultaessa sähköt, mutta ei kaikissa. Ja puhelin - oli talouksia, joilla oli puhelin, muttei sähköjä! Ei kaikilla ollut puhelintakaan. Meille tuli lankapuhelin -84.

70-luvulle tultaessa oli vielä ihan äärimmäistä köyhyyttä, ja kyllä 80-luvun puolellakin oli vielä paljon lapsiperheitäkin, joiden asumusolosuhteita ja elämää muutenkin kuvaisi ehkä parhaiten joku "slummi". Sitten taas oli paljon vanhempia ihmisiä, jotka elivät TODELLA alkeellisissa olosuhteissa, mutta eivät oikeastaan edes kaivanneet pois niistä, kun olivat koko ikänsä tottuneet siihen, että vesi haetaan vinttikaivosta ja ulkohuussi on pihan perällä ja jos oli liian pimeää, niin sytytettiin öljylamppu (yksi mummo leipoi kaksi kertaa vuodessa leipää, hänellä oli ihan oikeasti ne reikäleivät orressa katonrajassa).

80-luvulle saakka oli ihan normaalia, että jossain varakkaammassa talossa oli TV ja puhelin. Ne, joilla ei ollut kävi soittamassa tarvitsemansa puhelut siellä ja jos tvstä tuli jotain merkityksellisempää ihmiset meni sinne katsomaan tvtäkin. Ennen oltiin enemmän tekemisissä naapureiden kanssa ja toisiaan jeesattiin missä pystyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan