Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
401/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin yli kymmenen vuotta toimeentulotuella ja kertaakaan ei ollut puutetta rahasta - itse asiassa rahaa jäi säästöön niin paljon, ettei kukaan täällä uskoisi sitä. Kerran sosiaalityöntekijä soitti ja ihmetteli saldoani kysyen, että mihin säästän noin ahkerasti.

Nämä nyyhkytarinoiden henkilöt tulevat olemaan rahattomia ihan sama miten paljon heille rahaa annetaan. Opiskellessa tuli juuri kyseisiä vastaan; kuukauden ensimmäinen viikko elettiin leveästi käyden baareissa yms ja sen jälkeen itkettiin kun ei ole varaa ja käytiin vanhempien kanssa kaupassa.

Normaali ihminen voi helposti syödä hyvää, terveellistä ruokaa alle 50e per viikko. Jos oikeasti haluaa kitsastella 10-15e on tehtävissä. Eikä tämä edes vaadi makaronia.

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäytön perusteita ja olettavat enemmän rahan korjaavan sen. Harmillista että jos joskus menevät töihin, tulevat pettymään karvaasti.

Sinä siis ilmeisesti vain nukuit ja söit, vai? :) Kyllähän siihen ns. normaaliin elämään kuuluu yleensä muitakin asioita ja sisältöjä, eivätkä kaikki todellakaan täysin ilmaisia.

Sä et ilmeisesti tajua ettei tuo koske kaikkia. Eivät kaikki harrasta maksullisia harrastuksia tai käy kahvilla kavereiden kanssa.

Mä käyn vain töissä, lenkillä ja ruokakaupassa. Se on mulle täysin normaalia elämää vaikka sä saattaisit sitä kummeksua. Kaikki eivät ole kuten sinä. Tai kuten minä.

Vierailija
402/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin yli kymmenen vuotta toimeentulotuella ja kertaakaan ei ollut puutetta rahasta - itse asiassa rahaa jäi säästöön niin paljon, ettei kukaan täällä uskoisi sitä. Kerran sosiaalityöntekijä soitti ja ihmetteli saldoani kysyen, että mihin säästän noin ahkerasti.

Nämä nyyhkytarinoiden henkilöt tulevat olemaan rahattomia ihan sama miten paljon heille rahaa annetaan. Opiskellessa tuli juuri kyseisiä vastaan; kuukauden ensimmäinen viikko elettiin leveästi käyden baareissa yms ja sen jälkeen itkettiin kun ei ole varaa ja käytiin vanhempien kanssa kaupassa.

Normaali ihminen voi helposti syödä hyvää, terveellistä ruokaa alle 50e per viikko. Jos oikeasti haluaa kitsastella 10-15e on tehtävissä. Eikä tämä edes vaadi makaronia.

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäytön perusteita ja olettavat enemmän rahan korjaavan sen. Harmillista että jos joskus menevät töihin, tulevat pettymään karvaasti.

Sinä siis ilmeisesti vain nukuit ja söit, vai? :) Kyllähän siihen ns. normaaliin elämään kuuluu yleensä muitakin asioita ja sisältöjä, eivätkä kaikki todellakaan täysin ilmaisia.

Sä et ilmeisesti tajua ettei tuo koske kaikkia. Eivät kaikki harrasta maksullisia harrastuksia tai käy kahvilla kavereiden kanssa.

Mä käyn vain töissä, lenkillä ja ruokakaupassa. Se on mulle täysin normaalia elämää vaikka sä saattaisit sitä kummeksua. Kaikki eivät ole kuten sinä. Tai kuten minä.

Suunnilleen näin menee myös mun päivät. Ja teen vielä etätöitä. Ja olen hyvätuloinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä trolli taas valehtelee ja lietsoo vihaa ja kadehdintaa toimeentulotukiasiakkaita kohtaan.

Toimeentulotukiasiakas ei voi säästää tilille. Tiliotteet on toimitettava tasaisin väliajoin ja säästöt laitetaan käyttämään pois ennen toimeentulotuen myöntämistä. Pölhö!

Se on jännä, että ihmiset eivät tiedä perusasioita. Toimeentulotuesta saat säästää aivan vapaasti. Tiliotteet katsotaan tilille panojen takia.

Keep telling that to yourself!

Vierailija
404/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhö-öhö!

Vierailija
405/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin uusavuttomuutta. 

Lasten vaatteita ja farkkuja on paikattu kautta aikojen, ei tarvitse käyttää teippiä kun on neula ja lankaa. Nyt ei vaan viitsitä, aina pitäisi saada uutta tilalle. 

Kaalilaatikko on oikein hyvää ruokaa, kyllä sitä syödään varakkaammissakin perheissä. Ei mitään köyhäilyruokaa!

Mikäs uusavuton siellä kirjoittelee? Ei esim kurahaalareihin ja muihin ulkoiluvaatteisiin kannata neulalla reikiä pistellä vaan juurin paikata teipillä. 

T. 70-luvun lapsi

Kannattaa käyttää sellaisia vedenkestäviä paikkoja, jotka silitetään kankaaseen. 

Eikö esim kurahaalari sula jos sitä yrittää lähteä silittämään? 😯

Kurahaalariin ei tosiaan käy,  mutta talvihaalareissa nuo on hyviä.

Minä purkaisin vähän vuoria ja laittaisin teipin kankaan sisäpuolelle ja ompelisin vuorin sauman kiinni

Mitä jos sen vuorin ja päälikankaan välissä on se vedenpitävä kalvo, eikä kalvo revennyt, vaan vain se päälikangas?

Vierailija
406/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin uusavuttomuutta. 

Lasten vaatteita ja farkkuja on paikattu kautta aikojen, ei tarvitse käyttää teippiä kun on neula ja lankaa. Nyt ei vaan viitsitä, aina pitäisi saada uutta tilalle. 

Kaalilaatikko on oikein hyvää ruokaa, kyllä sitä syödään varakkaammissakin perheissä. Ei mitään köyhäilyruokaa!

Vaatteita on paikattu ennen mutta nykyään sitä ei hyväksytä. Ihan oikeasti, päiväkodeista on tehty monta kertaa lasuja joissa syynä on vain se, että lapsen vaatteita on paikkailtu eikä ole hankittu ehjää. Siitäkin on tehty lasuja jos lapsella on ollut samat päällysvaatteet peräkkäisinä päivinä päällä. Tämä on karua faktaa nykypäivästä.

No höpönlöpö nyt taas. Jotain muuta on syytä on ollut kuin paikatut vaatteet tai samat päällysvaatteet. Sinua on höynäytetty näissä jutuissa. Ehkä kertoja ei halua kertoa sinulle oikeaa totuutta ja keksi tällaiset "syyt" lasulle.

Vierailija
407/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kohtaa näytti tutulta, ihan samanlaista meininkiä kuin meilläkin. Paikattuja farkkuja, jesarilla on meillä paikattu reppu, jotain laatikkoruokaa useaksi päiväksi, itsevärjätyt hiukset ja viimeisestä kampaamokäynnistä 1,5 vuotta...

Olemme hyvin toimeentuleva keskiluokkainen perhe. Meillä tietysti erona, että jos joku noista yllä olevista asioista alkaa todella potuttaa, niin uudet farkut ja reput saa kaupasta, ruokakaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riittää, kampaajan voi varata, puskuria on pesukoneen hajoamiselle jne. Ja ymmärrän, että köyhää ahdistaa, kun heillä tämä köyhäilytila on pakko ja jatkuva olotila. Mutta ei meillä hyvin toimeentulevillakaan ole koko aikaa vain uutta ja loistoa ja heti ostetaan uutta. Paikkaan vanhaa, korjataan rikki mennyttä, käyn kirppiksillä, ostan tori.fista, harkitaan hankintoja, ostetaan tarjouksesta, suunnitellaan ruokaostokset. Enkä pidä tätä minään köyhäilynä, vaan fiksulta tavalta säästää missä voi.

Vierailija
408/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tajuan ja tunnenkin muutaman kaltaisesi ihmisen. Mutta useimmat (tai ainakin todella monet) kyllä kaipaavat elämäänsä muutakin sisältöä. Myös köyhät.

Monilta taitaa myös unohtua se, että monet ovat köyhyyden vuoksi jo joutuneet luopumaan monesta itselleen tärkeästä asiasta. Ja sitten kun näillä palstoilla jotkut esittävät, että niistä viimeisistäkin sisältöä, iloa ja merkitystä elämään tuottavista asioista pitäisi luopua, se voi tuntua pahalta. Ihan kuin köyhät eivät olisi edes ihmisiä.

Vierailija
409/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu tuo.

Oon alipainoinen, syön liian vähän, ruoka vaan kallistuu ja raha ei riitä. En käytä alkoholia.

Vierailija
410/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Vierailija
411/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Se, että sinä et ole kokenut tai nähnyt jotain, ei tarkoita sitä, että kukaan muukaan ei ole voinut kokea tai nähdä sitä.

Miksi tällaisia huuhaaviestejä tulee jatkuvasti?

Vierailija
412/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

Vierailija
413/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut varmaan eri artikkelista? Ap:n linkittämässä jutussa ei kukaan kerro mitään tuollaista.

Vierailija
414/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen paljonko niitä tahroja tulee? Tai haittaavatko ne, jos käyttää rönttävaatteita tietyissä hommissa?

Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?

Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...

No se on kyllä totta ettei minulla oikein ole kuin rönttävaatteita. Ja lapsetkin jo isoja, joten ei kaikki ole mustikassa ja porkkanasoseessa :) Ja kai olen vähän outo, kun ei se tahra niin haittaa että jokaista pitäisi olla poistamassa. Mutta entä se sappisaippua?

Sappisaippua niin, Prismassa 100 gr 2,69. Vanish purkki 470 gr oli just tarjouksessa 4,90. Menee lusikallinen per kone. Ihanko oikeasti sappisaippua säästää? No paljonko? Vai toisinpäin?

Ja niin tai näin, niin tässäkö se kamelin selkä katkesi, kun vähävarainen ostaa tahranpoistoainetta, eikä sappisaippuaa?

ESMMOO.

Vierailija
415/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida enää tähän ketjuun kirjoitella mitään kun näitä viestejä poistellaan näköjään ihan mielivaltaisesti.

Mutta tässä muutamalla viime sivulla on todistettu taas tämä "mielen köyhyys" ja juuttuminen niihin omiin keloihin jotka ei auta yhtään.

Vaikka antaisi esimerkkejä ihmisistä ketkä ovat vanhempana uudelleenkouluttautuneet ja saaneet parempia töitä ja parantaneet rahallista tilannettaan, ei se kelpaa koska "ei kukaan palkkaa nelikymppistä". Se riittää, nyt voi hyvällä omallatunnolla jäädä työttömäksi tai jäädä sinne minimipalkkaduuniin, koska ei edes kannata yrittää, eihän siitä mitään tulis kuitenkaan.

Ihminen on itsensä pahin vihollinen.

Haluatko sinä sitten esimerkkejä, jotka ovat kouluttautuneet neli-viisikymppisinä eivätkä ole saaneet töitä? Minulla on niistä esimerkkejä.

Meillä on esimerkkejä tuon ikäisistä uudelleen kouluttautuneista jotka ovat työllistyneet ja sitten niistä, jotka eivät ole työllistyneet. Osa katsoo esimerkkiä niistä, jotka ovat työllistyneet ja pyrkivät parantamaan omaa elämäänsä ja osa taas katsoo näitä ei työllistyneitä ja toteaa, ettei kannata yrittää.

Se on ihan oma valinta kumpaan porukkaan haluaa kuulua, mutta jos ei ole valmis edes yrittämään, niin sitten on turha valittaa.

Kyllä tässä järjestelmässäkin on vikaa. Aika tiukat reunaehdot on ainakin työttömille, ja jos vaikka mitään taloudellista tukiverkkoa ei ole, niin kovin isoja riskejä ei voi ottaa.

Jos meillä olisi vaikka viimeiset 10 vuotta ollut perustulo käytössä, en olisi läheskään yhtä köyhä kuin nyt. Mutta omat tavoitteet ja unelmat on pitänyt hylätä, koska niitä ei ole voinut käytännössä toteuttaa. Ne jutut, mitä joskus olisi voinut toteuttaa, eivät yhtään kiinnostaneet.

Nyt olen jo sen verran vajaakuntoinen mm. kaiken stressin jälkeen, että en ole edes kunnolla työkykyinen enää.

Aivan , kukaan ei olisi köyhä kun veronmaksajien pusseista jaetaan kaikille perustuloa, paitsi ne joiden ansiotuloista verotettaisiin tämä ylimääräinen menoerä

Vierailija
416/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida enää tähän ketjuun kirjoitella mitään kun näitä viestejä poistellaan näköjään ihan mielivaltaisesti.

Mutta tässä muutamalla viime sivulla on todistettu taas tämä "mielen köyhyys" ja juuttuminen niihin omiin keloihin jotka ei auta yhtään.

Vaikka antaisi esimerkkejä ihmisistä ketkä ovat vanhempana uudelleenkouluttautuneet ja saaneet parempia töitä ja parantaneet rahallista tilannettaan, ei se kelpaa koska "ei kukaan palkkaa nelikymppistä". Se riittää, nyt voi hyvällä omallatunnolla jäädä työttömäksi tai jäädä sinne minimipalkkaduuniin, koska ei edes kannata yrittää, eihän siitä mitään tulis kuitenkaan.

Ihminen on itsensä pahin vihollinen.

Haluatko sinä sitten esimerkkejä, jotka ovat kouluttautuneet neli-viisikymppisinä eivätkä ole saaneet töitä? Minulla on niistä esimerkkejä.

Meillä on esimerkkejä tuon ikäisistä uudelleen kouluttautuneista jotka ovat työllistyneet ja sitten niistä, jotka eivät ole työllistyneet. Osa katsoo esimerkkiä niistä, jotka ovat työllistyneet ja pyrkivät parantamaan omaa elämäänsä ja osa taas katsoo näitä ei työllistyneitä ja toteaa, ettei kannata yrittää.

Se on ihan oma valinta kumpaan porukkaan haluaa kuulua, mutta jos ei ole valmis edes yrittämään, niin sitten on turha valittaa.

Kyllä tässä järjestelmässäkin on vikaa. Aika tiukat reunaehdot on ainakin työttömille, ja jos vaikka mitään taloudellista tukiverkkoa ei ole, niin kovin isoja riskejä ei voi ottaa.

Jos meillä olisi vaikka viimeiset 10 vuotta ollut perustulo käytössä, en olisi läheskään yhtä köyhä kuin nyt. Mutta omat tavoitteet ja unelmat on pitänyt hylätä, koska niitä ei ole voinut käytännössä toteuttaa. Ne jutut, mitä joskus olisi voinut toteuttaa, eivät yhtään kiinnostaneet.

Nyt olen jo sen verran vajaakuntoinen mm. kaiken stressin jälkeen, että en ole edes kunnolla työkykyinen enää.

Aivan , kukaan ei olisi köyhä kun veronmaksajien pusseista jaetaan kaikille perustuloa, paitsi ne joiden ansiotuloista verotettaisiin tämä ylimääräinen menoerä

Argghhhh! Veroja ei käytetä mihinkään! Verot poistetaan taloudesta!

Vierailija
417/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt, että on köyhyyden merkki jos on pitänyt samoja housuja viisi vuotta ja joutuu ihan paikkaamaan ne.

Olen luullut että se on ihan normaalia. Vaatteilla on kiusallinen taipumus hajota juuri, kun ovat muuttuneet mukaviksi. Pakkohan ne on silloin paikata.

Ja eikös 5+ vuotta ole aika normaali vaatteen käyttöikä muutenkin, alusvaatteet poislaskettuina?

Onks ne sun 5 vuotta kestäneet palkatut farkut sun ainoat? Kuten hänellä oli.

Vierailija
418/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette osaa lyhentää lainauksianne.

Vierailija
419/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

Kaikilla ei ollut edes sähköjä 70-luvulla.

Vierailija
420/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ollut edes sähköjä 70-luvulla.

mitä horiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi