Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
421/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

Kaikilla ei ollut edes sähköjä 70-luvulla.

mitä horiset?

Etkö ymmärrä lukemassa. 70-luvulla kaikilla ei ollut jääkaappeja koska ei ollut sähköjäkään. Itse muistan hyvin kun joskus 70-luvun loppupuolella saatiin pikkuruinen jääkaappi eikä ruokia tarvinnut säilyttää kellarissa.

Vierailija
422/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette osaa lyhentää lainauksianne.

? Miks pitäis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen paljonko niitä tahroja tulee? Tai haittaavatko ne, jos käyttää rönttävaatteita tietyissä hommissa?

Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?

Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...

No se on kyllä totta ettei minulla oikein ole kuin rönttävaatteita. Ja lapsetkin jo isoja, joten ei kaikki ole mustikassa ja porkkanasoseessa :) Ja kai olen vähän outo, kun ei se tahra niin haittaa että jokaista pitäisi olla poistamassa. Mutta entä se sappisaippua?

Sappisaippua niin, Prismassa 100 gr 2,69. Vanish purkki 470 gr oli just tarjouksessa 4,90. Menee lusikallinen per kone. Ihanko oikeasti sappisaippua säästää? No paljonko? Vai toisinpäin?

Ja niin tai näin, niin tässäkö se kamelin selkä katkesi, kun vähävarainen ostaa tahranpoistoainetta, eikä sappisaippuaa?

ESMMOO.

Ohis. Se sappisaippuapala kestää paljon kauemmin kuin isokaan vanish purkki.

Vierailija
424/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kohtaa näytti tutulta, ihan samanlaista meininkiä kuin meilläkin. Paikattuja farkkuja, jesarilla on meillä paikattu reppu, jotain laatikkoruokaa useaksi päiväksi, itsevärjätyt hiukset ja viimeisestä kampaamokäynnistä 1,5 vuotta...

Olemme hyvin toimeentuleva keskiluokkainen perhe. Meillä tietysti erona, että jos joku noista yllä olevista asioista alkaa todella potuttaa, niin uudet farkut ja reput saa kaupasta, ruokakaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riittää, kampaajan voi varata, puskuria on pesukoneen hajoamiselle jne. Ja ymmärrän, että köyhää ahdistaa, kun heillä tämä köyhäilytila on pakko ja jatkuva olotila. Mutta ei meillä hyvin toimeentulevillakaan ole koko aikaa vain uutta ja loistoa ja heti ostetaan uutta. Paikkaan vanhaa, korjataan rikki mennyttä, käyn kirppiksillä, ostan tori.fista, harkitaan hankintoja, ostetaan tarjouksesta, suunnitellaan ruokaostokset. Enkä pidä tätä minään köyhäilynä, vaan fiksulta tavalta säästää missä voi.

Nämä tällaiset keski- ja hyvätuloisten viestit siitä, että hekin säästävät ja tekevät sitä ja tätä, tuntuvat niin turhilta. On minunkin tuttavapiirissäni joitain hyvinkin varakkaita henkilöitä (jopa yksi miljonääri), ja kyllä he kaikki käyttävät esim. tori.fi:tä ja muutenkin kierrättävät tavaraa, hyödyntävät tarjouksia jne. Totta kai he tekevät niin, koska kaikki fiksut, järkevät, harkitsevat ja edes jossain määrin maanläheiset ihmiset tekevät niin - tulotasosta riippumatta. Ja onhan se nyt ihan ekologistakin.

Pointti onkin nimenomaan siinä, että miten paljon taloudessa on liikkumavaraa ja miten paljon raha ja varsinkin sen puute stressaa ja ahdistaa. Jos jokin kodinkone tai elektroniikkalaite menee rikki, hyvätuloinen voi aina hankki uuden tilalle (ihkauuden tai käytetyn), köyhä voi joutua miettimään paljonkin, että mistä ja millon ja millä rahalla. Se voi olla todella iso murhe.

Samoin jos vaikka sairastuu, niin miten pitkään joutuu jonottamaan lääkäriin ja saako sieltä riittävästi apua, kun vihdoin pääsee. Hyvätuloinen voi koska tahansa mennä yksityiselle, maksaa myös monenlaisista tutkimuksista jne., köyhä ei. Sairaus on jo sinänsä stressaava asia, ja jos joutuu vielä rahan puutteen vuoksi pelkäämään, että saakohan tarvitsemaansa apua vai ei, niin onhan se aika kamalaa.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Ja jotenkin kun luulisi, että tällaiset asiat olisivat kaikille itsestään selviä, mutta eivät näytä olevan.

Vierailija
425/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin yli kymmenen vuotta toimeentulotuella ja kertaakaan ei ollut puutetta rahasta - itse asiassa rahaa jäi säästöön niin paljon, ettei kukaan täällä uskoisi sitä. Kerran sosiaalityöntekijä soitti ja ihmetteli saldoani kysyen, että mihin säästän noin ahkerasti.

Nämä nyyhkytarinoiden henkilöt tulevat olemaan rahattomia ihan sama miten paljon heille rahaa annetaan. Opiskellessa tuli juuri kyseisiä vastaan; kuukauden ensimmäinen viikko elettiin leveästi käyden baareissa yms ja sen jälkeen itkettiin kun ei ole varaa ja käytiin vanhempien kanssa kaupassa.

Normaali ihminen voi helposti syödä hyvää, terveellistä ruokaa alle 50e per viikko. Jos oikeasti haluaa kitsastella 10-15e on tehtävissä. Eikä tämä edes vaadi makaronia.

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäytön perusteita ja olettavat enemmän rahan korjaavan sen. Harmillista että jos joskus menevät töihin, tulevat pettymään karvaasti.

Sinä siis ilmeisesti vain nukuit ja söit, vai? :) Kyllähän siihen ns. normaaliin elämään kuuluu yleensä muitakin asioita ja sisältöjä, eivätkä kaikki todellakaan täysin ilmaisia.

Sä et ilmeisesti tajua ettei tuo koske kaikkia. Eivät kaikki harrasta maksullisia harrastuksia tai käy kahvilla kavereiden kanssa.

Mä käyn vain töissä, lenkillä ja ruokakaupassa. Se on mulle täysin normaalia elämää vaikka sä saattaisit sitä kummeksua. Kaikki eivät ole kuten sinä. Tai kuten minä.

Kyllä tajuan ja tunnenkin muutaman kaltaisesi ihmisen. Mutta useimmat (tai ainakin todella monet) kyllä kaipaavat elämäänsä muutakin sisältöä. Myös köyhät.

Monilta taitaa myös unohtua se, että monet ovat köyhyyden vuoksi jo joutuneet luopumaan monesta itselleen tärkeästä asiasta. Ja sitten kun näillä palstoilla jotkut esittävät, että niistä viimeisistäkin sisältöä, iloa ja merkitystä elämään tuottavista asioista pitäisi luopua, se voi tuntua pahalta. Ihan kuin köyhät eivät olisi edes ihmisiä.

Kyllähän sitä on paljon ilmaisiakin asioita, joita voi harrastaa esim. Ulkoilu, kuntoilu, lukeminen. Kaikki vieläpä lisää hyvinvointia, mutta eipä köyhä osaa arvostaa.

Jos ulkoilu, kuntoilu ja lukeminen ei nappaa näin varakkaana, niin miksi niitten pitäisi kiinnostaa mua köyhänä? Varsinkaan, jos oikein mitään muuta ei voisi varojen puutteessa harrastaa, päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen.

Ymmärrän hyvin, että pitkään jatkunut köyhyys masentaa ja tuo näköalattomuutta. Tuskin itsekään jaksaisin aina hymyillen herätä uuteen päivään, kun takaraivossa jyskyttää huoli siitä, millä tulee toimeen.

Vierailija
426/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin yli kymmenen vuotta toimeentulotuella ja kertaakaan ei ollut puutetta rahasta - itse asiassa rahaa jäi säästöön niin paljon, ettei kukaan täällä uskoisi sitä. Kerran sosiaalityöntekijä soitti ja ihmetteli saldoani kysyen, että mihin säästän noin ahkerasti.

Nämä nyyhkytarinoiden henkilöt tulevat olemaan rahattomia ihan sama miten paljon heille rahaa annetaan. Opiskellessa tuli juuri kyseisiä vastaan; kuukauden ensimmäinen viikko elettiin leveästi käyden baareissa yms ja sen jälkeen itkettiin kun ei ole varaa ja käytiin vanhempien kanssa kaupassa.

Normaali ihminen voi helposti syödä hyvää, terveellistä ruokaa alle 50e per viikko. Jos oikeasti haluaa kitsastella 10-15e on tehtävissä. Eikä tämä edes vaadi makaronia.

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäytön perusteita ja olettavat enemmän rahan korjaavan sen. Harmillista että jos joskus menevät töihin, tulevat pettymään karvaasti.

Sinä siis ilmeisesti vain nukuit ja söit, vai? :) Kyllähän siihen ns. normaaliin elämään kuuluu yleensä muitakin asioita ja sisältöjä, eivätkä kaikki todellakaan täysin ilmaisia.

Sä et ilmeisesti tajua ettei tuo koske kaikkia. Eivät kaikki harrasta maksullisia harrastuksia tai käy kahvilla kavereiden kanssa.

Mä käyn vain töissä, lenkillä ja ruokakaupassa. Se on mulle täysin normaalia elämää vaikka sä saattaisit sitä kummeksua. Kaikki eivät ole kuten sinä. Tai kuten minä.

Kyllä tajuan ja tunnenkin muutaman kaltaisesi ihmisen. Mutta useimmat (tai ainakin todella monet) kyllä kaipaavat elämäänsä muutakin sisältöä. Myös köyhät.

Monilta taitaa myös unohtua se, että monet ovat köyhyyden vuoksi jo joutuneet luopumaan monesta itselleen tärkeästä asiasta. Ja sitten kun näillä palstoilla jotkut esittävät, että niistä viimeisistäkin sisältöä, iloa ja merkitystä elämään tuottavista asioista pitäisi luopua, se voi tuntua pahalta. Ihan kuin köyhät eivät olisi edes ihmisiä.

Kyllähän sitä on paljon ilmaisiakin asioita, joita voi harrastaa esim. Ulkoilu, kuntoilu, lukeminen. Kaikki vieläpä lisää hyvinvointia, mutta eipä köyhä osaa arvostaa.

Juu, ja kyllä tämä köyhä arvostaa. :) Tykkään sekä ulkoilla että lukea. Kotona myös jumppaan ja tanssin. Muita ilmaisia tai lähes ilmaisia harrastuksiani ovat mm. kielten opiskelu, kaikenlainen kirjoittaminen, meditointi ja musiikin kuuntelu.

Mutta sitten ovat ne erilaiset taide- ja askartelujutut, jotka kysyvät sitä rahaa: maalaus, taidepäiväkirjat, junk journalit, korut, kortit jne... Ja kyllä, täysin ilmaisiakin materiaaleja voi hyödyntää ja hyödynnänkin. Mutta jos oikeasti jotain vähänkään hienompaa ja paremman näköistä haluaa saada aikaan, niin kyllä materiaaleihin ja työvälineisiin on pakko myös rahaa laittaa.

- Se kenelle vastasit

Vierailija
427/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa jutussa toinen nainen kertoo että kun lapsena ei ollut muuta kuin vettä ja lihalientä kun oli niin köyhää... tais olla jotain 43v ..

Niin olen samaa ikäluokkaa ja nähnyt köyhyyden lapsuudessa: kukaan kavereistani ei syönyt pelkkää lihalientä eikä vettä vaikka kuinka oli köyhää /vaikeeta ja alkoholisti vanhemmat.

Sama nainen kertoo että kun sossu maksoi hänen lukio kirjat ym ym ..siis missä tällänen sossu on ollut?

En ole ikinä kuullut että sossu maksoi alaikäisen kirjat ,opinnot  --ei ainakaan siellä missä itse asuin lapsuudessa..Sanoivat että vanhempien kuuluu maksaa niin kuuluu kuuluu mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa eikä kiinnostusta lasten elämään.

Ps.Asuin lapsuuden yhdessä suuressa kaupungissa vuokrataloissa missä kaikki oli alkoholisteja,köyhiä ym ym ongelmia oli ja paljon.En tiedä vieläkään yhtäkään kaveria joka sieltä olisi nousut parempaan ekonomiluokkkaan. Miksi näitä huuhaa juttuja nyt tulee joka lehdessä ..

Jep! Ne köyhät ajat Suomessa päättyivät ennen 70-lukua. Joku valehtelee äärimmäisestä köyhyydestä sen jälkeen. Eläke kaikille tuli 60-luvulla, työttömien työleirit loppuivat 70-lukuun, kaikilla oli jääkaappi 70-luvulla yms..

mitä horiset?

Etkö ymmärrä lukemassa. 70-luvulla kaikilla ei ollut jääkaappeja koska ei ollut sähköjäkään. Itse muistan hyvin kun joskus 70-luvun loppupuolella saatiin pikkuruinen jääkaappi eikä ruokia tarvinnut säilyttää kellarissa.

On se kumma, että pitää valehdella. Nämä samat ihmiset valehtelevat täällä vuosikymmenestä toiseen. Ilmeisesti, kun on kerran aloitettu, niin jatketaan!

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/hyva-tavaton-ruoka-ja-tapakultt…

"Vuonna 1973 peräti 9:llä kymmenestä kotitaloudesta oli jääkaappi."

Vierailija
428/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida enää tähän ketjuun kirjoitella mitään kun näitä viestejä poistellaan näköjään ihan mielivaltaisesti.

Mutta tässä muutamalla viime sivulla on todistettu taas tämä "mielen köyhyys" ja juuttuminen niihin omiin keloihin jotka ei auta yhtään.

Vaikka antaisi esimerkkejä ihmisistä ketkä ovat vanhempana uudelleenkouluttautuneet ja saaneet parempia töitä ja parantaneet rahallista tilannettaan, ei se kelpaa koska "ei kukaan palkkaa nelikymppistä". Se riittää, nyt voi hyvällä omallatunnolla jäädä työttömäksi tai jäädä sinne minimipalkkaduuniin, koska ei edes kannata yrittää, eihän siitä mitään tulis kuitenkaan.

Ihminen on itsensä pahin vihollinen.

Haluatko sinä sitten esimerkkejä, jotka ovat kouluttautuneet neli-viisikymppisinä eivätkä ole saaneet töitä? Minulla on niistä esimerkkejä.

Meillä on esimerkkejä tuon ikäisistä uudelleen kouluttautuneista jotka ovat työllistyneet ja sitten niistä, jotka eivät ole työllistyneet. Osa katsoo esimerkkiä niistä, jotka ovat työllistyneet ja pyrkivät parantamaan omaa elämäänsä ja osa taas katsoo näitä ei työllistyneitä ja toteaa, ettei kannata yrittää.

Se on ihan oma valinta kumpaan porukkaan haluaa kuulua, mutta jos ei ole valmis edes yrittämään, niin sitten on turha valittaa.

Kyllä tässä järjestelmässäkin on vikaa. Aika tiukat reunaehdot on ainakin työttömille, ja jos vaikka mitään taloudellista tukiverkkoa ei ole, niin kovin isoja riskejä ei voi ottaa.

Jos meillä olisi vaikka viimeiset 10 vuotta ollut perustulo käytössä, en olisi läheskään yhtä köyhä kuin nyt. Mutta omat tavoitteet ja unelmat on pitänyt hylätä, koska niitä ei ole voinut käytännössä toteuttaa. Ne jutut, mitä joskus olisi voinut toteuttaa, eivät yhtään kiinnostaneet.

Nyt olen jo sen verran vajaakuntoinen mm. kaiken stressin jälkeen, että en ole edes kunnolla työkykyinen enää.

Aivan , kukaan ei olisi köyhä kun veronmaksajien pusseista jaetaan kaikille perustuloa, paitsi ne joiden ansiotuloista verotettaisiin tämä ylimääräinen menoerä

No jos ei perustuloa, niin vähintäänkin sellainen systeemi, jossa työtön voi rauhassa ja vapaasti kokeilla eri vaihtoehtoja ilman, että tarvitsee pelätä perustoimeentulonsa puolesta. Eli turhat kyttäämiset, selvitykset ja rajoitteet pois.

Vierailija
429/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä horiset?

On se kumma, että pitää valehdella. Nämä samat ihmiset valehtelevat täällä vuosikymmenestä toiseen. Ilmeisesti, kun on kerran aloitettu, niin jatketaan!

Niin, yhdeksällä kymmenestä. Tarkoittaako se sinun mielestäsi sitä, että kaikilla oli? Voisiko olla mitenkään mahdollista, että edellisen vastaajan kotitalous kuului siihen 10 prosenttiin, joilla ei jääkaappia ollut?

Vierailija
430/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä horiset?

Niin, yhdeksällä kymmenestä. Tarkoittaako se sinun mielestäsi sitä, että kaikilla oli? Voisiko olla mitenkään mahdollista, että edellisen vastaajan kotitalous kuului siihen 10 prosenttiin, joilla ei jääkaappia ollut?

Ja valhe jatkuu!

Vierailija
431/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette osaa lyhentää lainauksianne.

? Miks pitäis?

Siksi että sivu ei bugailisi näytöllä.

Vierailija
432/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö oikeasti köyhä talouspaperia? Minä en ostanut koskaan talouspaperia kun olin opiskelija. Käytin wc paperia sen tilalla.

Mihin sitä talouspaperia tarvitaan edes?mitä ei voisi rätillä pyyhkiä?

Vierailija
433/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa onko täällä helsinkiläisiä köyhiä. Jotka asuvat hekan asunnoissa?. Minkä hintasia tuolla on kaksiot? Ku esim Katajanokalla oli ilmoitus et neliö hinta vuokra oli13,44 eli 50 neliön kämppä olisi vaan 600e. Miksi ne ei ilmoita suoraan kuinka suuri vuokra on? Ja mikä huoneisto siitä talosta on vapaana?

Vierailija
434/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kulta pieni, kyllä saat säästää tt-tuesta, mutta se säästetty raha otetaan jossain vaiheessa huomioon tulevissa laskelmissa.

Ja jos sulle sossutäti soitti, niin et ole VAIN normaalin tt-tuen piirissä, sen kun maksaa Kela eikä sossu.

Olet ilmeisesti joko jälkihuollon asiakas tai jonkinlaisen holhouksen alaisena.

Trollikin voit hyvin olla

Vierailija
435/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa onko täällä helsinkiläisiä köyhiä. Jotka asuvat hekan asunnoissa?. Minkä hintasia tuolla on kaksiot? Ku esim Katajanokalla oli ilmoitus et neliö hinta vuokra oli13,44 eli 50 neliön kämppä olisi vaan 600e. Miksi ne ei ilmoita suoraan kuinka suuri vuokra on? Ja mikä huoneisto siitä talosta on vapaana?

Etkö osaa laskea sitä vuokraa?

Ja miksi haluat just Skattalle?

Noissa asunnoissa on todella hidas kierto, vapautuu harvoin asuntoja.

Kämpät yleensä siirtyy perheen sisällä...

Nopeammin pääset sinne, kun rupeat seukkaamaan jonkun kanssa joka jo asuu noissa Hekan kämpissä 😉

Vierailija
436/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa laskea sitä vuokraa?

Ja miksi haluat just Skattalle?

Noissa asunnoissa on todella hidas kierto, vapautuu harvoin asuntoja.

Kämpät yleensä siirtyy perheen sisällä...

Nopeammin pääset sinne, kun rupeat seukkaamaan jonkun kanssa joka jo asuu noissa Hekan kämpissä 😉

Okei eli ne on noin halpoja sitten. En vaan jotenkin uskonut et noin hyvällä paikalla olisi noinkin halpa vuokra :) pitääkin palkata pari goonia hätistelemään nykyisiä asukkaita pois ;). Mun mielestä niitä ei pitäisi saada siirtää sukujen kesken vaan aina tietyin väliajoin on vaihdettava hekan asuntoa toiseen paikkaan. Et muutkin saa.

Vierailija
437/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut tekevät aina surulliseksi, mutta toisaalta pistävät miettimään kuinka hyvin omat asiat on. Vaikka aina sitä omista raha-asioista stressaa ja vertaa itseään paremmin toimeen tuleviin, niin on niin monia joilla asiat ovat paljon huonommin. Pitäisi olla kiitollisempi siitä mitä on.

Noissa pistin merkille että monet ovat aika nuoria, yksikin 40v siivooja joka ymmärrettävästi pelkää alan vaihtoa, mutta hän on vielä nuori ja ehtii hyvin opiskelemaan uuden ammatin ja olemaan työelämässä vielä 20+ vuotta. 

Myös yksi opiskelija, joilla ei tosiaan sitä rahaa ole, mutta sehän nyt vähän kuuluu asiaan. Itseltä ei nyt ihan samalla tavalla heru sympatiaa nuorta köyhää parikymppistä opiskelijaa kohtaan kuin vaikka monisairasta 65 vuotiasta köyhää kohtaan.

Yksi 41v henkilö jolla velkaa ja MT-ongelmia. Mutta toisaalta hänellä on tutkinto, hän on vielä nuori ja velkaa on vain 17 000 mikä on aika vähän. Eli peli ei suinkaan ole menetetty.

Huomaan monista "köyhistä" tai duunareista, että tuo köyhyys on monesti myös mielen köyhyyttä ja se periytyy helposti, ja siihen elämään ja ajattelutapaan helposti juuttuu. Monet ovat vielä nuoria, opiskelu- ja työkykyisiä ihmisiä jotka kyllä pystyisivät kääntämään elämän suunnan jos haluavat. Töitä se kyllä vaatii. Mutta Suomessa opiskelu on melkein ilmaista, ja meillä on hyvä sosiaalinen tukijärjestelmä verrattuna moniin muihin maihin.

Toki monilla se köyhyys johtuu myös ihan rahankäytöstä. Ostetaan osamaksuilla elektroniikkaa, matkustetaan luotolla, ostetaan kaupasta kalliita eineksiä yms. yms.

Enemmän pitäisi koulussa opettaa nuorille mutta myös aikuisillekin rahankäyttöä ja taloutta. Miten säästää menoissa, miten rahoja kannattaa sijoittaa viisaasti, omistusasunnon hankkimiseen vinkkejä yms.

Ainakin itse olisin hyötynyt noista opeista.

Niin, nimenomaan: SINÄ olisit hyötynyt noista opeista, mutta kommunistinen holhousyhteiskuntamme, joka elättää loisivaa virkamieskuntaa suojatyöpaikoissaan köyhien ja tyhmiksi jäävien kansalaisten avulla, ei hyödy siitä, että köyhä pääsisikin irti järjestelmästä ja pois vi..ilevien sosiaaliämmien kontrollista ja valvonnasta. Siihen on todella painavat syynsä, miksi lapsillemme ei kouluissa opeteta syvemmin politiikkaa, taloutta, yrittäjyyttä ja ennen kaikkea LAINSÄÄDÄNTÖÄ, perustuslakia ja kansalaisoikeuksia. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Vierailija
438/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä horiset?

Kaikilla ei ollut sähköjä vielä 80-luvulle tultaessakaan. Isomummoni sai mökkiinsä sähköt juuri ennen kuolemaansa (kuoli tapaturmaisesti, ei vanhuuteen), olisiko pari vuotta elellyt sähköjen kanssa? Ja sitä ei oikeastaan pidetty kovin kummallisena, ettei ollut sähköjä. Siis suurimmassa osassa talouksia OLI tietenkin jo 80-luvulle tultaessa sähköt, mutta ei kaikissa. Ja puhelin - oli talouksia, joilla oli puhelin, muttei sähköjä! Ei kaikilla ollut puhelintakaan. Meille tuli lankapuhelin -84.

70-luvulle tultaessa oli vielä ihan äärimmäistä köyhyyttä, ja kyllä 80-luvun puolellakin oli vielä paljon lapsiperheitäkin, joiden asumusolosuhteita ja elämää muutenkin kuvaisi ehkä parhaiten joku "slummi". Sitten taas oli paljon vanhempia ihmisiä, jotka elivät TODELLA alkeellisissa olosuhteissa, mutta eivät oikeastaan edes kaivanneet pois niistä, kun olivat koko ikänsä tottuneet siihen, että vesi haetaan vinttikaivosta ja ulkohuussi on pihan perällä ja jos oli liian pimeää, niin sytytettiin öljylamppu (yksi mummo leipoi kaksi kertaa vuodessa leipää, hänellä oli ihan oikeasti ne reikäleivät orressa katonrajassa).

Vierailija
439/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijausta. Munista, makaronipussista ja lenkistä saa tehtyä makaronilaatikon yhdelle ainakin kolmeksi, jopa neljäksi päiväksi.

Vierailija
440/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti köyhyys ei ole koskaan oma vika? Tietyt ihmiset eivät koskaan näe syytä itsessään.

Aina vedotaan sairauksiin sun muihin yllättäviin tapahtumiin. Kuitenkaan vika ei ole koskaan köyhässä itsessään ja hänen tekemisissään.

Tulee mieleen ketju "mitä tekisit toisin, jos voisit?" Moni jopa suuttui, että edes ehdotetaan heidän tehneen jotain väärin. Vastoinkäymiset johtuivat aina ulkoisista tekijöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi