Miten entisaikoina lapsentekoväli pystyi olla 5 vuotta, vaikka ei ollut ehkäisyä?
Miksiklhän joillakin tuli lapsia 5v. Välein ja joillakin vuoden välein
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pessaari keksittiin 1800-luvulla ja spermisidien massatuotanto alkoi 1880-luvun lopulla. Myös
emättimen peseminen yhdynnän jälkeen oli 1800-luvulla suosittu ehkäisymenetelmä. Laajamittainen ehkäisyvalistus alkoi 1800-luvun alussa.
Ei todellakaan alkanut. Emättimen pesu ei myöskään ole ehkäisymenetelmä.
On sitä ainakin yritetty silti käyttää semmoisena. Mutta ehkäisykeinot on ollut enemmän tai vähemmän semmoinen asia josta salaa kuiskutellen puhuttiin, ei julkisesti huudellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pessaari keksittiin 1800-luvulla ja spermisidien massatuotanto alkoi 1880-luvun lopulla. Myös
emättimen peseminen yhdynnän jälkeen oli 1800-luvulla suosittu ehkäisymenetelmä. Laajamittainen ehkäisyvalistus alkoi 1800-luvun alussa.
On sitä ainakin yritetty silti käyttää semmoisena. Mutta ehkäisykeinot on ollut enemmän tai vähemmän semmoinen asia josta salaa kuiskutellen puhuttiin, ei julkisesti huudellen.
Emättimen pesu yhdynnän jälkeen ei ehkäise raskautta millään lailla, sillä sinne kohdunkaulakanavaan on jo siittiöitä suurin määrin ehtinyt siinä vaiheessa.
Ainahan raskauksia on yritetty ehkäistä, ei ole mikään 1800-luvun uutuus.
Ainahan raskauksia on yritetty ehkäistä, ei ole mikään 1800-luvun uutuus.
Antiikin kreikkalaisilla oli luonnonvarainen yrtti nimeltä Silphium joka oli ilmeisesti toimiva e-pilleri sen lisäksi että se oli aikansa sahrami eli tähtitieteellisen kallis mauste.
Valtettavasti kasvi kuoli sukupuuttoon keisari Neron aikana kun osoittautui että se oli äärimmäisen vaativa kasvupaikan suhteen eikä sitä ollut mahdollista viljellä.
Kasvi oli niin arvostettu että sen kuvia löytyy roomalaisista kolikoista mutta kukaan ei tiedä vielä tänäänkään mikä se oli.
Egyptiläisten pessaarina käyttämä krokotiilin lanta ja hunaja on nykylääketiteessä todettu periaatteessa toimivaksi eikä vähiten siksi että harvalla miehellä seisoo jos tällaisella täytteellä varustettuun torttuun pitäisi työntyä.
Vierailija kirjoitti:
Ravinto oli niukkaa, joten rouvat nielivät hyvän proteiinin.
Ennen harrastettiin vain normaalia seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vähemmän syntyisi nytkin, jos ei olisi keinohedelmöityksiä, munasolun/siittiönluvuttajia ja sijaissynnyttäjiä.
Kuules nyt. Isoäidin aikaan rippikoulusta saatu naimalupa oli sitä kirjaimellisesti.
Lapsia ruvettiin tekemään siinä iässä kun ihmislajin naaraat ovat hedelmällisimmällään eli kuukautisten alettua eikä vasta joskus 40v jolloin munasarjat ovat niin kuivat että helisevät kävellessä.
(Kuukautiset eivät alkaneet 12v iässä kun ruokaan päätyviä hormoneita ei oltu keksitty vaan 15-16v)
Tsaarin aikana syntynyt isoäiti oli 13-lapsisesta perheestä eikä kyseessä ollut mikään lahkolainen vaan vähän varakkaampi talollinen. Hävikkikin oli melkoinen. Kuka kuoli vauvana, kuka tapaturmaan ja sodat veivät tietty omansa.
Olet väärässä. Ennen 21v oli täysi-ikäisyydenraja ja naimisiin ei menty rippikouluikäisenä. Vanhemmat sitä aikaa ja äiti kertonut että hänellä niin kuin monella muullakin tytöllä kuukautiset alkoivat 10-11-vuotiaana eli aivan lapsena. Murrosikäinen ei ole eikä ole koskaan ollut hyvä, oikea eikä terveellinen ikä tulla äidiksi. Naisen keho on valmis raskauteen 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vähemmän syntyisi nytkin, jos ei olisi keinohedelmöityksiä, munasolun/siittiönluvuttajia ja sijaissynnyttäjiä.
Kuules nyt. Isoäidin aikaan rippikoulusta saatu naimalupa oli sitä kirjaimellisesti.
Lapsia ruvettiin tekemään siinä iässä kun ihmislajin naaraat ovat hedelmällisimmällään eli kuukautisten alettua eikä vasta joskus 40v jolloin munasarjat ovat niin kuivat että helisevät kävellessä.
(Kuukautiset eivät alkaneet 12v iässä kun ruokaan päätyviä hormoneita ei oltu keksitty vaan 15-16v)
Tsaarin aikana syntynyt isoäiti oli 13-lapsisesta perheestä eikä kyseessä ollut mikään lahkolainen vaan vähän varakkaampi talollinen. Hävikkikin oli melkoinen. Kuka kuoli vauvana, kuka tapaturmaan ja sodat veivät tietty omansa.
Olet väärässä. Ennen 21v oli täysi-ikäisyydenraja ja naimisiin ei menty rippikouluikäisenä. Vanhemmat sitä aikaa ja äiti kertonut että hänellä niin kuin monella muullakin tytöllä kuukautiset alkoivat 10-11-vuotiaana eli aivan lapsena. Murrosikäinen ei ole eikä ole koskaan ollut hyvä, oikea eikä terveellinen ikä tulla äidiksi. Naisen keho on valmis raskauteen 20-vuotiaana.
Totta. Tuo väärinkäsitys tulee aatelistosta, jossa nainen saattoi mennä varsin nuorena naimisiin (varsinkin jos katsotaan Eurooppalaista historiaa näin laajemmin). Rahvas sen sijaan meni tyypillisesti naimisiin vasta sitten kun oltiin jossain palveluspaikassa onnistuttu vähän keräämään pesämunaa, eli ei todellakaan minään teini-ikäisenä.
Isäntä pani mielummin piikoja, kuin emäntää ja piiat taas kävi puoskarilla hankkiutumassa raskauksistaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä imetys luultavasi. Imetyksen aikana munasarjat eivät tyypillisesti käynnisty, eikä naisella ole kuukautisia.
Jaa kyllä mulla vain on ollu kuukautisia imetyksen aikana, ja raskaaksikin olen tullut imetyksen aikana.
No sinun kaltaisille niitä lapsia onkin sitten tullut tiuhempaan. Minulla ei ole tullut kuukautisia imetyksen aikaan, eikä toisaalta olisi voinut vähempää kiinnostaa joku seksi (tosin entisaikaan ei ole pahemmin taidettu kysellä kiinnostaako vaimoa vai ei). Minun kaltaiset eivät saa lapsia ainakaan alle 2v ikäerolla jos imettää edes vuoden.
Enpä saanut minäkään lapsia alle 2v ikäerolla. Ensimmäistä raskautta yritettiin 1v 2kk, joten en ole ihan kaikista hedelmällisimmästä päästä. Kuukautiset alkoivat kun esikoinen oli 1v 5kk, ja imetin silloin vielä. Lasten ikäeroksi tuli 3v 2kk. Mitään ehkäisyä ei ollut välissä. Ei kyllä minuakaan kiinnostanut seksi vähääkään, mutta silti sitä oli usein.
Neuvolaesitteiden kanta muuten oli ainakin silloin, että imetyksellä on hyvä ehkäisyteho ensimmäisen 6kk ajan. Sen jälkeenkin ilmeisesti ehkäisytehoa on, mutta se heikkenee.
Minun isovanhempani asuivat ahtaasti suurin piirtein koko sukunsa kanssa. En tiedä, miten heillä löytyi tilaa ja rauhaa harrastaa seksiä, mutta heille lapsia ei ainakaan liikaa syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mauno Koivistollahan on vain yksi lapsi, oliko 50-luvun lopulla syntynyt Assi ja hän taasen ei saanut yhtään lasta vaikka olisi halunnut, näin Assi on kertonut. Ja olen muutenkin huomannut, että se hedelmättömyys on geeneissä.
Mutta miten hedelmättömyys voi olla geeneissä, koska geenien eteenpäin meno vaatii että tulee lapsia? 
Mä tunnen sukuja, joissa on useassa sukupolvessa nainen saanut vain yhden lapsen.
Eipä ihme jos miehet olivat miehiä, ahkeria ja valittaneet mistään. Eivät olleet mitään kuminnussijoita toisin kun nykyisin. Naisetkin rauhallisempia kun tuntuu hyvältä ja huipentumana spermat sisällä niin kuin pitääkin. Näin on biologia asettunut. Keinotekoisuus vie ihmiset hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun isovanhempani asuivat ahtaasti suurin piirtein koko sukunsa kanssa. En tiedä, miten heillä löytyi tilaa ja rauhaa harrastaa seksiä, mutta heille lapsia ei ainakaan liikaa syntynyt.
Varmaankin käyttivät ehkäisyä. Ehkäisy oli keksitty isovanhempiesi aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä imetys luultavasi. Imetyksen aikana munasarjat eivät tyypillisesti käynnisty, eikä naisella ole kuukautisia.
Jaa kyllä mulla vain on ollu kuukautisia imetyksen aikana, ja raskaaksikin olen tullut imetyksen aikana.
No sinun kaltaisille niitä lapsia onkin sitten tullut tiuhempaan. Minulla ei ole tullut kuukautisia imetyksen aikaan, eikä toisaalta olisi voinut vähempää kiinnostaa joku seksi (tosin entisaikaan ei ole pahemmin taidettu kysellä kiinnostaako vaimoa vai ei). Minun kaltaiset eivät saa lapsia ainakaan alle 2v ikäerolla jos imettää edes vuoden.
Enpä saanut minäkään lapsia alle 2v ikäerolla. Ensimmäistä raskautta yritettiin 1v 2kk, joten en ole ihan kaikista hedelmällisimmästä päästä. Kuukautiset alkoivat kun esikoinen oli 1v 5kk, ja imetin silloin vielä. Lasten ikäeroksi tuli 3v 2kk. Mitään ehkäisyä ei ollut välissä. Ei kyllä minuakaan kiinnostanut seksi vähääkään, mutta silti sitä oli usein.
Neuvolaesitteiden kanta muuten oli ainakin silloin, että imetyksellä on hyvä ehkäisyteho ensimmäisen 6kk ajan. Sen jälkeenkin ilmeisesti ehkäisytehoa on, mutta se heikkenee.
Minun aikaan neuvolaesitteen kanta oli, ettei imetyksen ehkäisytehoon kannata luottaa ollenkaan. Se voi toimia tai sitten ei ja ei voi (välttämättä) mitenkään tietää milloin ensimmäinen ovulaatio tulee, koska kuukautiset alkaa vasta sen jälkeen. Se on hirveän yksilöllistä. Toisilla imetys tosiaan vie kuukautiset ja halut ja ovulaation ihan totaalisesti, toiset voi tulla raskaaksi jo suunnilleen saman tien synnytyksen jälkeen ja imettää läpi raskauden. Eikä voi välttämättä olla edes varma että toimiiko kroppa samalla tavalla joka lapsen jälkeen. Ja joo, seksiä voi toki harrastaa vaikkei tekisi mielikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskenmenon ja/tai hedelmällisyyden sä häikkää.
Myös pois veto toimii jossain määrin ehkäisynä, vaikka onkin vähän venäläistä rulettia. Esim ollaan mun miehen kanssa käytetty nyt noin 1 vuosi pois vetoa ehkäisyä. (Molemmat haluamme lapsia, mutta vasta ensi syksynä alamme virallisesti tekemään vauvaa. Ei olisi maailmanloppu meille jos tulisin jo nyt raskaaksi, mutta se ei ole täysin suunnitelmamme joten käytämme ehkäisynä pois vetoa)
Miksette käytä sen sijaan kondomia?
Tähän pätee vanha vitsi: miksi sanotaan miestä, joka käyttää poisvetoa ehkäisykeinona? Isäksi.
Kondomi ei tunnu yhtä hyvältä miehestä, niin hän lakkasi käyttämästä sitä. Ja minua se ei haittaa että hän ei käytä sitä.
Ja en itse halua laittaa mitään kierukkaa, koska en halua esineitä kehooni ja minulla oli joskus kierukka, mutta sain traumat siitä kun gyne räpläsi sitä ja sen jälkeen minulle tuli joku ihmeen skenen rauhasen tulehdus(joka onneksi parani antibiooteilla parissa viikossa, mutta säikähdin sitä paljon). Ja myös mies ei tykännyt kun kierukka raapi häntä. Ja en pysty käyttämään e-pillereitä koska aurallinen migreeni. Ja en halua minipillereitä, koska kuulemma niistä voi tulla aknea. Ja se on miehelle ok myös, että minun ei tarvitse hoitaa ehkäisyä.
Mekin käytettiin keskeytettyä ihan toimivasti monta vuotta. Välillä myös kumia, mutta aina sitä ei ollut just siinä tai ei huvittanut laittaa. Kaksi lasta meillä on, molemmat saaneet alkunsa ihan suunnitellusti ja nopeasti kun niin haluttiin. En tosiaankaan suosittelisi sitä mitenkään luotettavana kaikille sopivana keinona, mutta kyllä se voi toimia. Meilläkin tilanne oli silloin se, että ei olisi ollut mikään ongelma jos ehkäisy olisi pettänytkin, vaikkei se mitenkään tavoite ollut.
Lampaan suolta käytetttiin ja nyt en tarkoita kondomina.
Oli sterilisaatioita, joista ei puhuttu, koska se miellettiin noloksi jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin.
"Normaali seksi" oli vain ihan muuta kuin mitä se ahdasmielisin av-mamma jonka nuttura kiristää aivoverenkiertoa täällä kuvittelee.
Valtaosa "normaalista seksistä" oli ihaillussa antiikin Kreikassakin sellaista minkä hallussapidostakin päätyisi nykyään raastupaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin.
"Normaali seksi" oli vain ihan muuta kuin mitä se ahdasmielisin av-mamma jonka nuttura kiristää aivoverenkiertoa täällä kuvittelee.
Valtaosa "normaalista seksistä" oli ihaillussa antiikin Kreikassakin sellaista minkä hallussapidostakin päätyisi nykyään raastupaan.
Sinä nyt unohdat kokonaan uskonnon vaikutuksen. Luterilainen uskonto on ollut hyvin tiukkaa ja varsinkin tytöt kasvatettiin niin, että seksi on syntiä ja avioliitossa välttämätön paha. Esiaviollinen seksi oli paheksuttua ja voi sitä naista, joka tuli raskaaksi avioliiton ulkopuolella. Siinä meni nainen koko elämä pilalle ja lastakin pilkattiin. Ainoa selviytyjä oli tuossakin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin käyttivät ehkäisyä. Ehkäisy oli keksitty isovanhempiesi aikaan.
Ihan kaikkea muutakin on keksitty isovanhempien aikaan, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikilla olisi niihin ollut varaa.