Miten entisaikoina lapsentekoväli pystyi olla 5 vuotta, vaikka ei ollut ehkäisyä?
Miksiklhän joillakin tuli lapsia 5v. Välein ja joillakin vuoden välein
Kommentit (118)
Heh, minä en ole ikinä käyttänyt mitään"nykyaikaista" ehkäisyä, ja minulla on silti lapset 11 vuoden ja 4 vuoden ikäeroilla. Ja hyvin nopeasti ovat saaneet alkunsa kun on annettu lupa eli ei ole siitä kiinni.
Oma isoäitini juuri puhui siitä, kuinka lapsia ei vaan tullut niin montaa kuin hän olisi halunnut. Sai kaksi lasta parin vuoden ikäerolla, mutta sen jälkeen ei enää onnistunut. Yhtä sattumankauppaa se on ollut silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, minä en ole ikinä käyttänyt mitään"nykyaikaista" ehkäisyä, ja minulla on silti lapset 11 vuoden ja 4 vuoden ikäeroilla. Ja hyvin nopeasti ovat saaneet alkunsa kun on annettu lupa eli ei ole siitä kiinni.
Haluatko kertoa mitä ei-nykyaikaista ehkäisyä olet käyttänyt? Kiinnostaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Koska coitus interruptus !
Nii, juicet muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä imetys luultavasi. Imetyksen aikana munasarjat eivät tyypillisesti käynnisty, eikä naisella ole kuukautisia.
Jaa kyllä mulla vain on ollu kuukautisia imetyksen aikana, ja raskaaksikin olen tullut imetyksen aikana.
Tässä on yksilöllistä vaihtelua ja paljon riippuu myös siitä miten intensiivistä imetys on. Näin yleisellä tasolla pitkäkestoinen imetys kuitenkin vähentää raskauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä imetys luultavasi. Imetyksen aikana munasarjat eivät tyypillisesti käynnisty, eikä naisella ole kuukautisia.
Jaa kyllä mulla vain on ollu kuukautisia imetyksen aikana, ja raskaaksikin olen tullut imetyksen aikana.
Tässä on yksilöllistä vaihtelua ja paljon riippuu myös siitä miten intensiivistä imetys on. Näin yleisellä tasolla pitkäkestoinen imetys kuitenkin vähentää raskauksia.
Imetys ei vaikuta/rasita yhtä paljon kuin aiemmin paremman ravitsemuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin ollut paljon parempaa ravintoa käytössäsi mitä ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut samanlaista pakkomiellettä seksiin kuin nykypäivänä.
Eikös ole tutkittu, että ennen seksiä oli nimenomaan enemmän kuin nykyään.
Mitenkähän tuotakin on pystytty tutkimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kyselemällä niiltä, jotka ovat vielä elossa, muisti toimii ja kehtaavat kertoa?
Montako piikaa tuli siinä välissä raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Annettu lupa eli siirrytty b-rapusta a-rapun puolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kyselemällä niiltä, jotka ovat vielä elossa, muisti toimii ja kehtaavat kertoa?
En välttämättä pitäisi jotain vanhusten muisteluyrityksiä kovin luotettavana tutkimusdatana. Hämärtyyhän se ihmismuisti nuoremmillakin. Sitä paitsi jos pitää löytää vanhuksia jotka mielellään kertovat nuoruutensa seksitouhuista, siihen joukkoon todennäköisesti valikoituu suurempi osuus korkealibidoisia kuin mitä koko väestössä on.
Keskenmenon ja/tai hedelmällisyyden sä häikkää.
Myös pois veto toimii jossain määrin ehkäisynä, vaikka onkin vähän venäläistä rulettia. Esim ollaan mun miehen kanssa käytetty nyt noin 1 vuosi pois vetoa ehkäisyä. (Molemmat haluamme lapsia, mutta vasta ensi syksynä alamme virallisesti tekemään vauvaa. Ei olisi maailmanloppu meille jos tulisin jo nyt raskaaksi, mutta se ei ole täysin suunnitelmamme joten käytämme ehkäisynä pois vetoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa mitä ei-nykyaikaista ehkäisyä olet käyttänyt? Kiinnostaisi tietää.
Varmaan meinaa pois vetoa
Kaikki eivät vaan ole yhtä hedelmällisiä, ja se oli totta silloinkin.
Hedelmöityshoitoja ei ollut, ja aika pitkään oli huono tietämys siitä, miten asiat toimivat.
Eli ei osattu laskea, milloin on tärppipivät, eikä mitattu lämpöä tai tarkkailtu muita ovulaation merkkejä. Harrastettiin vain seksiä ja odotettiin, että jotain tapahtuu. Toisille tapahtui, toisille ei.
Oma tätini ei 60-luvulla saanut kuin kaksi lasta, vaikka halusi enemmän. Ikäero oli juuri tuo 5 vuotta ja kolmatta lasta ei koskaan tullut. Toinen täti sai monta keskenmenoa, ja vain yksi lapsi eli täysiaikaiseksi asti. Ja aina on ollut niitäkin, jotka eivät tule raskaaksi koskaan, syystä tai toisesta.
Mun Tampereella asunut varakas mummo sai kolme lasta vuosina 1947-1950. Hän oli pyytänyt yksityiseltä gynekologilta sterilisaatiota jo toisen lapsen jälkeen, mutta tämä kieltäytyi ja sanoi, että suostuu tekemään sterilisaation vasta kolmannen lapsen jälkeen. Hän sai sitten sterilisaation 25-vuotiaana.
Mun Kuhmon maaseudulla asunut köyhä mummo sai 7 lasta vuosina 1950-1962 ja sitten vasta hän sai sterilisaation kun siihen aikaan oli laki, jonka mukaan julkisella puolella sterilisaation saa vasta 7. Lapsen jälkeen.
Mauno Koivistollahan on vain yksi lapsi, oliko 50-luvun lopulla syntynyt Assi ja hän taasen ei saanut yhtään lasta vaikka olisi halunnut, näin Assi on kertonut. Ja olen muutenkin huomannut, että se hedelmättömyys on geeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Keskenmenon ja/tai hedelmällisyyden sä häikkää.
Myös pois veto toimii jossain määrin ehkäisynä, vaikka onkin vähän venäläistä rulettia. Esim ollaan mun miehen kanssa käytetty nyt noin 1 vuosi pois vetoa ehkäisyä. (Molemmat haluamme lapsia, mutta vasta ensi syksynä alamme virallisesti tekemään vauvaa. Ei olisi maailmanloppu meille jos tulisin jo nyt raskaaksi, mutta se ei ole täysin suunnitelmamme joten käytämme ehkäisynä pois vetoa)
Miksette käytä sen sijaan kondomia?
Tähän pätee vanha vitsi: miksi sanotaan miestä, joka käyttää poisvetoa ehkäisykeinona? Isäksi.
Christiiina kirjoitti:
Mauno Koivistollahan on vain yksi lapsi, oliko 50-luvun lopulla syntynyt Assi ja hän taasen ei saanut yhtään lasta vaikka olisi halunnut, näin Assi on kertonut. Ja olen muutenkin huomannut, että se hedelmättömyys on geeneissä.
Mutta miten hedelmättömyys voi olla geeneissä, koska geenien eteenpäin meno vaatii että tulee lapsia?
Koivistothan eivät olleet hedelmättömiä, vaikka saivatkin vain yhden lapsen. Eikä tiedetä, oliko keskenmenoja ennen ja jälkeen Assin. Hedelmätön ei tule raskaaksi koskaan.