Miten entisaikoina lapsentekoväli pystyi olla 5 vuotta, vaikka ei ollut ehkäisyä?
Miksiklhän joillakin tuli lapsia 5v. Välein ja joillakin vuoden välein
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Niukat eväät ja heikko ravitsemustila raskauden jälkeen, raudanpuute, pitkä imetys
Muija ei antanu.
No itse olen nykyaikana ollut koko elämäni aivan nuoruusvuosia lukuunottamatta ilman ehkäisyä ja vain yhden lapsen olen saanut. Parisuhteessa olen ollut koko ajan ja ainakin toista lasta olen toivonut. Varmaan sama homma on joillakin ollut myös ennen vanhaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskenmenon ja/tai hedelmällisyyden sä häikkää.
Myös pois veto toimii jossain määrin ehkäisynä, vaikka onkin vähän venäläistä rulettia. Esim ollaan mun miehen kanssa käytetty nyt noin 1 vuosi pois vetoa ehkäisyä. (Molemmat haluamme lapsia, mutta vasta ensi syksynä alamme virallisesti tekemään vauvaa. Ei olisi maailmanloppu meille jos tulisin jo nyt raskaaksi, mutta se ei ole täysin suunnitelmamme joten käytämme ehkäisynä pois vetoa)
Miksette käytä sen sijaan kondomia?
Tähän pätee vanha vitsi: miksi sanotaan miestä, joka käyttää poisvetoa ehkäisykeinona? Isäksi.
Kondomi ei tunnu yhtä hyvältä miehestä, niin hän lakkasi käyttämästä sitä. Ja minua se ei haittaa että hän ei käytä sitä.
Ja en itse halua laittaa mitään kierukkaa, koska en halua esineitä kehooni ja minulla oli joskus kierukka, mutta sain traumat siitä kun gyne räpläsi sitä ja sen jälkeen minulle tuli joku ihmeen skenen rauhasen tulehdus(joka onneksi parani antibiooteilla parissa viikossa, mutta säikähdin sitä paljon). Ja myös mies ei tykännyt kun kierukka raapi häntä. Ja en pysty käyttämään e-pillereitä koska aurallinen migreeni. Ja en halua minipillereitä, koska kuulemma niistä voi tulla aknea. Ja se on miehelle ok myös, että minun ei tarvitse hoitaa ehkäisyä.
Lapsia imetettiin jopa 3-5 vuotiaiksi. Imetyshormoonit suojasi raskaudelta.
Milloin Suomessa on aloittaneet eka hedelmällisyysklinikka? 80-, 90-luvulla?
Ei 50-luvulla voinut mennä sairaalaan tutkittavaksi, onko siittöitä normaali määrä tai kohdussa jotain rakenteellista vikaa. Yritettiin ja jos ei onnistunut, niin ei onnistunut.
Voihan olla, että oli niitäkin jotka eivät seksiä juuri harrastaneet. Homoja, joilla oli kulissiavioliitto, tai aseksuaaleja, joista ei siihen aikaan puhuttu. Ihmisiä joita ei vaan kiinnostanut seksi puolison tai kenenkään muunkaan kanssa.
Syitä oli varmasti monia, eikä näistä asioista silloin niin paljon puhuttu, niin ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskenmenon ja/tai hedelmällisyyden sä häikkää.
Myös pois veto toimii jossain määrin ehkäisynä, vaikka onkin vähän venäläistä rulettia. Esim ollaan mun miehen kanssa käytetty nyt noin 1 vuosi pois vetoa ehkäisyä. (Molemmat haluamme lapsia, mutta vasta ensi syksynä alamme virallisesti tekemään vauvaa. Ei olisi maailmanloppu meille jos tulisin jo nyt raskaaksi, mutta se ei ole täysin suunnitelmamme joten käytämme ehkäisynä pois vetoa)
Miksette käytä sen sijaan kondomia?
Tähän pätee vanha vitsi: miksi sanotaan miestä, joka käyttää poisvetoa ehkäisykeinona? Isäksi.
Kondomi ei tunnu yhtä hyvältä miehestä, niin hän lakkasi käyttämästä sitä. Ja minua se ei haittaa että hän ei käytä sitä.
Ja en itse halua laittaa mitään kierukkaa, koska en halua esineitä kehooni ja minulla oli joskus kierukka, mutta sain traumat siitä kun gyne räpläsi sitä ja sen jälkeen minulle tuli joku ihmeen skenen rauhasen tulehdus(joka onneksi parani antibiooteilla parissa viikossa, mutta säikähdin sitä paljon). Ja myös mies ei tykännyt kun kierukka raapi häntä. Ja en pysty käyttämään e-pillereitä koska aurallinen migreeni. Ja en halua minipillereitä, koska kuulemma niistä voi tulla aknea. Ja se on miehelle ok myös, että minun ei tarvitse hoitaa ehkäisyä.
Minulla oli siis kupari kierukka, en koskaan haluaisi kokeilla edes hormoonikierukkaa koska en halua ekstra hormooneja kehooni.
Ei se aina kaikilla joka kerrasta tärppää. Nykyäänkin moni pari joutuu yrittämään monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut samanlaista pakkomiellettä seksiin kuin nykypäivänä.
Eikös ole tutkittu, että ennen seksiä oli nimenomaan enemmän kuin nykyään.
Mitenkähän tuotakin on pystytty tutkimaan?
Varmaan kyselemällä niiltä, jotka ovat vielä elossa, muisti toimii ja kehtaavat kertoa?
Ei kuulosta kovin luotettavalta. Ihminen usein unohtaa tosiseikat muutaman vuoden jälkeen.
Meille tuli 4 vuotta lasten ikäeroksi. Mitään fyysistä vikaa ei löydetty. Monilla vaan kestää lasten saaminen. Omassa tuttavapiirissä on näitä vuoden ikäerolla syntyneitä ja sitten on näitä parin-neljän vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomessa on aloittaneet eka hedelmällisyysklinikka? 80-, 90-luvulla?
Ei 50-luvulla voinut mennä sairaalaan tutkittavaksi, onko siittöitä normaali määrä tai kohdussa jotain rakenteellista vikaa. Yritettiin ja jos ei onnistunut, niin ei onnistunut.
Voihan olla, että oli niitäkin jotka eivät seksiä juuri harrastaneet. Homoja, joilla oli kulissiavioliitto, tai aseksuaaleja, joista ei siihen aikaan puhuttu. Ihmisiä joita ei vaan kiinnostanut seksi puolison tai kenenkään muunkaan kanssa.
Syitä oli varmasti monia, eikä näistä asioista silloin niin paljon puhuttu, niin ei voi tietää.
Suomessa on tehty lahjasoluhoitojakin ainakin 70-luvulta. Mistä olet saanut päähäsi, ettei ennen 80-lukua olisi ollut hoitoja?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vähemmän syntyisi nytkin, jos ei olisi keinohedelmöityksiä, munasolun/siittiönluvuttajia ja sijaissynnyttäjiä.
Kuules nyt. Isoäidin aikaan rippikoulusta saatu naimalupa oli sitä kirjaimellisesti.
Lapsia ruvettiin tekemään siinä iässä kun ihmislajin naaraat ovat hedelmällisimmällään eli kuukautisten alettua eikä vasta joskus 40v jolloin munasarjat ovat niin kuivat että helisevät kävellessä.
(Kuukautiset eivät alkaneet 12v iässä kun ruokaan päätyviä hormoneita ei oltu keksitty vaan 15-16v)
Tsaarin aikana syntynyt isoäiti oli 13-lapsisesta perheestä eikä kyseessä ollut mikään lahkolainen vaan vähän varakkaampi talollinen. Hävikkikin oli melkoinen. Kuka kuoli vauvana, kuka tapaturmaan ja sodat veivät tietty omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kyselemällä niiltä, jotka ovat vielä elossa, muisti toimii ja kehtaavat kertoa?
Ei kuulosta kovin luotettavalta. Ihminen usein unohtaa tosiseikat muutaman vuoden jälkeen.
Samaa mieltä. Minä en luotettavasti muistaisi seksikertojeni lukumäärää edes viime vuodelta, saati sitten vuosikymmenien päähän. Kuitenkaan en saa päähäni, millä muulla keinolla joku olisi yrittänyt tutkia paljonko seksiä oli ennen?
Kun olen tutkinut sukupuutani, olen tuuminut että muutama sukupolvi taakse päin joissakin perheissä on ollut lapsia vaikka muille jakaa, joillakin vain muutama ja joillakin taas ei yhtään. Veikkaisin, että ihmisten välillä on ollut suuria eroja hedelmällisyydessä ja myös libidossa. Niin kuin varmasti nykyäänkin.
Aliravitsemuksesta jää kuukautiset pois aika helposti. Kokemusta on.
T: entinen syömishäiriöinen
Pessaari keksittiin 1800-luvulla ja spermisidien massatuotanto alkoi 1880-luvun lopulla. Myös
emättimen peseminen yhdynnän jälkeen oli 1800-luvulla suosittu ehkäisymenetelmä. Laajamittainen ehkäisyvalistus alkoi 1800-luvun alussa.
En ole paritellut neljään vuoteen.
N30
Lapsia imetettiin pidempään ja eikös sitä sanota, että imettäessä olisi jotenkin vaikeampi raskautua. Välissä saattoi olla myös keskenmenoja tai aivan pienenä kuolleita vauvoja (vauvojen kuolleisuus oli korkeampi kuin nykyään) joista ei sitten missään suvun keskenkään ole puhuttu. Ravinnon taso oli myös heikompaa joten naiset olivat laihempia tai alipainoisia jolloin myös on vaikeampi raskautua. Ja kun naimisiin ei menty rakkaudesta niin ei varmaan kaikissa avioliitoissa ollut mitenkään älyttömästi seksiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä imetys luultavasi. Imetyksen aikana munasarjat eivät tyypillisesti käynnisty, eikä naisella ole kuukautisia.
Jaa kyllä mulla vain on ollu kuukautisia imetyksen aikana, ja raskaaksikin olen tullut imetyksen aikana.
No sinun kaltaisille niitä lapsia onkin sitten tullut tiuhempaan. Minulla ei ole tullut kuukautisia imetyksen aikaan, eikä toisaalta olisi voinut vähempää kiinnostaa joku seksi (tosin entisaikaan ei ole pahemmin taidettu kysellä kiinnostaako vaimoa vai ei). Minun kaltaiset eivät saa lapsia ainakaan alle 2v ikäerolla jos imettää edes vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Minä en luotettavasti muistaisi seksikertojeni lukumäärää edes viime vuodelta, saati sitten vuosikymmenien päähän. Kuitenkaan en saa päähäni, millä muulla keinolla joku olisi yrittänyt tutkia paljonko seksiä oli ennen?
Kysyy joltain nuoremmalta. Itse ainakin muistan paljonko vanhempani nylkyttivät toisiaan.
Miten aletaan "virallisesti tekemään vauvaa"?? Pitääkö olla joku lomake tai virallinen valvoja?