Miksi työttömät ei hae töitä
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Aktiivisesti ei käydä rekrykampanjaa mutta esim. nettisivuilla on työpaikat-osio ja kehoitus ottaa yhteyttä.Tänä vuonna on ollut yksi ainoa hakija. Toki toimitaan it-alalla ja edellytetään ohjelmointitaitoa, mutta esim. keskustelupalstoilla tuntuu olevan paljonkin ohjelmointitaitoisia, jotka valittavat työnantajien ikärasismia. Yhtään näistä ei vain ole koskaan ollut yhteydessä.Työnhakijoiden passiivisuus on jotain ihan käsittämätöntä. Miksi työttömät eivät hae töitä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko oikeasti palkkaakin? Monta kertaa huomaa kuinka työnantajat narisevat turhasta kun itse eivät halua maksaa. Halutaan ammattitaitoista työvoimaa mutta ilmaiseksi.
Kyse ei ole siitä, että rektytointi jäisi kiinni matalasta palkkatarjouksesta. Se jää kiinni siitä, että työnhakijat eivät ole lainkaan yhteydessä.
Itse kysymykseen. Maksan palkkaa. Ilmaisia harjoittelijoita olisi tulossa kyllä yllinkyllin kaikenmaailman systeemien kautta, mutta ammattilaisia, joilla on alalla kova palkka, ei. Töitä ei oikeasti haeta.
Meillä tuntilaskutus lähellä tai yli kolminumeroinen, kyllä ihan hyvää palkkaa voidaan maksaa.
Kerroit että olette pieni yritys. Mistä nämä työttömät löytävät teidän yrityksen, jos ette ole mitenkään tunnettu? Pitääkö heidän mennä Finderiin ja laittaa sinne teidän paikkakunta ja ehkä toimiala ja sitten kahlata läpi niitä satoja yrityksiä yksi kerrallaan?
Ehkä ihmiset eivät vain tiedä, että olette olemassa.
Mieheni työskentelee suuressa ja tunnetussa yrityksessä. Kuka tahansa IT-alalla tietää sen firman, jos kuulee nimen. Mutta en tiedä kuinka yleisesti on tiedossa, että tämä yritys toimii myös Suomessa. Heillä on välillä vaikeuksia saada (riittävän tasokkaita, kun rima on aika korkealla) kesätyöntekijöitä. Ilmeisesti eivät ole riittävässä määrin pitäneet melua itsestään tai osanneet markkinoida itseään oikealla tavalla. Ja tämä on kuitenkin globaalisti toimiva yritys, joka on tietyissä teknologioissa maailman paras. Jos tällainenkin firma joutuu näkemään vaivaa houkutellakseen osaajia, niin kyllä joku pieni kioski joutuu tekemään töitä ihan tosissaan!
Noo, mulla on kesämökki ja siellä on kiva puuhastella kaikkea. Hyvin pärjäilee korvauksilla ja tuilla.
Vapaa-aika on mulle tärkeä juttu.
Siksi että päivähoitopaikkojen saaminen on vaikeaa. En pääsisi edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa nyt sitten ihan avoimesti mikä firma, vai onko normaalia trollausta?
No en kai mä voi anonyymillä palstalla julkaista mitään ei anonyymiä. Jos työtön ei itse osaa etsiä piilotyöpaikkaa kovalla vaivalla, niin ei se ansaitse työtä.
Jos työnantaja ei itse osaa tehdä työpaikkailmoitusta, niin ansaitseekin maksaa itsensä kipeäksi jollekin suorahakukonsultille, joka ei edes ymmärrä koodauksesta hevon kukkua.
Minä en hae koska saan riittävästi rahaa Kelasta. Tämä on kohdallani 100% totuus, en sitä häpeä myöntää.
Anteeksi nyt vaan, mutta mistä ihmeestä työttömät voi tietää jonkun pikkufirman? Joka ei siis julkisesti edes hae työntekijää. Pistä se työpaikka hakuun niin saat hakijoita. On se nyt kumma, kun työttömän pitäis tietää kaikki Suomen firmat ja pistää hakemuksia menemään niihin kaikkiin. Työnantajalla ei näyttäs olevan mitään velvotetta edes ilmoittaa, että on työntekijää vailla. Odotetaan vaan, että työntekijä (joka mieluiten tekee pitkää päivää ilmaiseksi) tipahtaa taivaasta.
Mut joo hei, työttömissähän se vika on kun eivät tuu sulle töihin. Kaikkienhan pitäs ajatuksia lukea ja tietää että sulta uupuu työntekijä. Ja kaikkihan toki sen sun pikku it-firman tietää, toki toki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko oikeasti palkkaakin? Monta kertaa huomaa kuinka työnantajat narisevat turhasta kun itse eivät halua maksaa. Halutaan ammattitaitoista työvoimaa mutta ilmaiseksi.
Meillä maksetaan tuloksen mukaan eli palkka ei tule siitä, että allekirjoittaa työsopimuksen vaan siitä, paljonko tuottaa lisäarvoa. Harva työtön tätä ymmärtää.
Lisäarvoksi pitäisi riittää, että työntekijä tekee sen työn, mitä haluatte tehtävän.
Onko nettisivuillanne firman budjetti nähtävissä? Olisi hyvä tietää ennakolta, mihin kaikkeen rahaa menee ja tulee. Voihan olla, että toimitusjohtaja pistää välillä firman rahoja oman ok-talonsa remonttiin. Tällaiset asiat pitää otta huomioon, jotta tietää, millaista lisäarvoa teille voi tuottaa, tai voiko ollenkaan.
Miksi työttömät ei ole töissä?
Juuri silloin ei ollut sopiva paikka avoinna.
Nyt olisi hyvä ymmärtää, ettei työtön tarkoita syrjäytynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ohjelmointia monta vuotta, mutta ei mulla ole itsevarmuutta hakea mihinkään ohjelmointihommiin, kun ei ole tutkintoa eikä työkokemusta, tehän naurasitte pihalle. Menossa kouluun, että ehkä sitten kun olen valmistunut.
Onko sulla Githubia? Sieltähän sen sun osaamisen näkee.
Youtubesta voit etsiä vinkkejä siitä, minkälaisia projekteja kannattaa sinne Githubiin tehdä.
Tämä video on saanut hurjasti kehuja ja monet kertovat saaneensa tällä reseptillä työpaikan:
Normaali työtön asuu kauniisti sisustetussa omakotitalossa ja pihassa on pari uudehkoa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se suurin ongelma on. Työvoimaa halutaan, mutta jollain 11e/tunti haistapaskapalkalla tai sitten niin että työntekijä toimii yrittäjänä.
Mä pääsin just kokoaikatyöhön alle 11e tunti ja oon kyllä onnellinen siitä enkä ajattele et se on joku haistapaska-raha. Ei ne isot tulot vaan pienet menot :) koskahan ihmiset tajuaa että kaikkien ei kuulu saada kaikkea? Mäkin asun pienessä, halvassa asunnossa 500km päässä pääkaupunkiseudusta. Pois pääkaupunkiseudulta jos 11e tuntipalkka ei riitä elämiseen!
Koska sillä ei ole mitään merkitystä kohdallani. Ei minun taustoillani, taidoillani ja iälläni saa mistään töitä. Sama siis olla hakematta. Antaa niiden hakea joilla on realistinen mahdollisuus työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Olin ysärillä työharjoittelussa, jossa piti puhelimeen vastata viimeistään kolmannella pirauksella. Miettikää mimmosta on nykyään. Soitat jonnekin ja saat jonottaa vartin ennen kuin vastataan. Yleensä ei edes vastata, vaan todetaan nauhalta että nyt on ruuhkaa, soitteleppa uudestaan ja puhelu katkaistaan.
Tuo pätee vain, jos soittaminen on ilmaista. Soitin eilen yritysnumeroon, johon soittaminen maksoi 19,33c/min ja myös jonotus oli maksullista. Vähän jouduin arpomaan, soitanko vai en, mutta päädyin lopulta soittamisen kannalle ja onneksi jonotuskaan ei kestänyt mahdottoman kauan.
Minä tavallaan ymmärrän AP:n haaveen siitä, että joku osaava tyyppi soittaisi ja osaisi vielä kertoa puhelimessa napakasti, mitä osaa ja mitä lisäarvoa hänellä olisi tarjota AP:n yritykselle. Mutta kun se tahtoo olla niin, ettei ne parhaat koodaajat ole niitä parhaita B2B-myyjiä. Niille se soittaminen voi olla ihan mahdottoman kynnyksen takana eikä ne hakemuksessakaan ehkä osaa oikealla tavalla tuoda esiin omaa osaamistaan.
Monesti olen miettinyt, että koodaajalla pitäisi olla oma manageri, niin kuin huippu-urheilijoillakin on. Liian moni jämähtää ensimmäiseen työpaikkaansa tekemään hommia liian pienellä palkalla, kun ei ymmärrä omaa arvoaan ja työnantaja käyttää härskisti hyväksi.
En hae töitä, koska en halua olla töissä.
Miksi sitten haen työttömyystukea kun sen eteen pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä?
En halua elää pelkällä yleisellä asumistuella ja -40% toimeentulotuella. Työkkäriin ilmoittautuminen antaa minulle noin 206 euroa enemmän rahaa puhtaana per kuukausi, koska toimeentulotukea saa silloin täytenä.
Jätän jopa hakematta kerran per vuosi (kaksi työmarkkinatukierää osuu samaan kuukauteen), koska muuten toimeentulotukeen tulisi se 21,5 kerroin käyttöön ja silloin saisi vähemmän.
Tämä on toiminut jo 20 vuotta.
Miksei työttömät tuu meidän firmaan ilmaiseksi töihin? Yhy hyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pätee vain, jos soittaminen on ilmaista. Soitin eilen yritysnumeroon, johon soittaminen maksoi 19,33c/min ja myös jonotus oli maksullista. Vähän jouduin arpomaan, soitanko vai en, mutta päädyin lopulta soittamisen kannalle ja onneksi jonotuskaan ei kestänyt mahdottoman kauan.
Minä tavallaan ymmärrän AP:n haaveen siitä, että joku osaava tyyppi soittaisi ja osaisi vielä kertoa puhelimessa napakasti, mitä osaa ja mitä lisäarvoa hänellä olisi tarjota AP:n yritykselle. Mutta kun se tahtoo olla niin, ettei ne parhaat koodaajat ole niitä parhaita B2B-myyjiä. Niille se soittaminen voi olla ihan mahdottoman kynnyksen takana eikä ne hakemuksessakaan ehkä osaa oikealla tavalla tuoda esiin omaa osaamistaan.
En haaveile, että joku soittaisi. Eikä tämä ole valitus siitä, että juuri minä en saisi rekrytoitua.
Mutta kun on kuitenkin työnantajana ollut useita vuosia ja välillä hakenut aktiivisemminkin, niin ihmetyttää, että mitään kyselyjä ei tule. Mitään. Työttömiä kuitenkin se liki 200 tuhatta, niin miksi ihmeessä ei tule kyselyjä. Kun vaikkapa kaupallisen koulutuksen omaava henkilö voisi tarjota osaamistaan periaattessa mihin tahansa yritykseen.
Jos oletttaisiin, että kaikki pahat arvelut ovat totta: olen kehno työnantaja, joka maksaa huonoa palkkaa, tehtävät ovat epäkiinnostavia eikä paikkojakaan ole oikeasti auki.
Niin: mistä ihmeestä työttämät voivat sen etukäteen tietää? Eikö ainoa mahdollisuus ole tarjota omaa osaamistaan eri yrityksiin ja kysyä, onko tälle tarvetta, joko nyt tai lähitulevaisuussa? Jos teillä ei ole, niin tiedättekö, missä voisi olla?
Eihän siinä ole kauheasti tolkkua, että odotetaan, kunnes joku suosittu työantaja laittaa paikan julkisesti auki ja sitten kilpaillaan kaikkien muiden hakijoiden kanssa? Vain paras saa paikan ja helpoiten on paras, kun on se ainoa, joka on yhteydessä, ennenkö paikka laitetaan avoimeen hakuun.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömät tuu meidän firmaan ilmaiseksi töihin? Yhy hyy.
Siis ilmaiseksi olisi kyllä tulijoita kaikenmaailman ohjelmien ja systeemien kautta. Miksi lähtevät tuollaiseen humppaan mukaan, miksi eivät kysy ihan palkallista työtä suoraan yrityksestä? AP.
(ilmaiseksi = melko pieni maksu 'koulutusyhtiölle', työtön itse ei saa tästä mitään)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta mistä ihmeestä työttömät voi tietää jonkun pikkufirman?
Varmaan samasta kuin rekryfirmatkin ja nämä humppapumppa koulutusfirmat. Kai ne nettisivuilta tai yritysluetteloista etsii tiedot. Sieltä kautta tosiaan riittää kyllä yhteydenottoa ja tulijoita.
Mutta kun piti nimenomaan soittaa. Niin numero kehiin!