Miksi työttömät ei hae töitä
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Aktiivisesti ei käydä rekrykampanjaa mutta esim. nettisivuilla on työpaikat-osio ja kehoitus ottaa yhteyttä.Tänä vuonna on ollut yksi ainoa hakija. Toki toimitaan it-alalla ja edellytetään ohjelmointitaitoa, mutta esim. keskustelupalstoilla tuntuu olevan paljonkin ohjelmointitaitoisia, jotka valittavat työnantajien ikärasismia. Yhtään näistä ei vain ole koskaan ollut yhteydessä.Työnhakijoiden passiivisuus on jotain ihan käsittämätöntä. Miksi työttömät eivät hae töitä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn saaminen tosi vaikeaa. En minäkään pääse edes haastatteluun vaikka olen osa-aikatyössä ja etsin siis toista osa-aikatyötä tähän oheen. Voi vaan kuvitella mikä tilanne jollain täysin työttömällä on sitten.
...
Tähän päälle työkkärin huohotus niskaan ja täystyrmäykset jos haluan uudelleenkouluttautua...
Joo siis mikä juttu tää on että uudelleenkoulutuksia ei tueta tai järjestetä? Kursseja kyllä mainostetaan mutta harva sinne pääsee. Miksei pulasta kärsiville aloille pusketa kunnolla uutta tekijää? Esim it, jos on kokemusta koodaamisesta niin aika monen asian voi opettaa puolen vuoden tehokurssilla.
Hirveitä ehtoja tukiin vaikka pitkäaikaistyöttömänä saisit järjestettyä itsellesi opiskelupaikan järkevältä alalta.
Luulen että moni näistä koulutuksista, oikeasta opiskelusta ja keksityistä työpaikkailmoituksista on vaan hämäystä peittämään työpaikkapulaa ja sitä faktaa ettei kaikkien tarvitse tehdä töitä.
Työttömät hakee jatkuvasti töitä, mutta avoimet paikat menee työpaikan vaihtajille.
Se on siis vähän sama kuin olisit mukana loputtomassa tuolileikissä, mutta musiikin loppuessa, kun olet aikeissa istua tuolille, pelin ohjaaja tulee keskeyttämään ja ilmoittaa, että just TÄLLÄ kerralla valinta ei osunut sinuun, mutta kiitos kiinnostuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten työnhakijoiden pitäisi löytää teidän pikkufirmanne? Jos etsitte väkeä, laittakaan työpaikkailmoitus normaaleihin palveluihin, niin saatatte saada niitä hakemuksiakin.
Tuskin IT-ammattilaisia etsitään työkkäristä,ne siirtyy eri firmoista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät hakee jatkuvasti töitä, mutta avoimet paikat menee työpaikan vaihtajille.
Se on siis vähän sama kuin olisit mukana loputtomassa tuolileikissä, mutta musiikin loppuessa, kun olet aikeissa istua tuolille, pelin ohjaaja tulee keskeyttämään ja ilmoittaa, että just TÄLLÄ kerralla valinta ei osunut sinuun, mutta kiitos kiinnostuksesta.
Tätähän se on. Ne työttömät ei ede sole siellä ringissä mukana vaan katsoo aidan takaa kun jo töissä olevat vaihtaa paikkaa.
Koska KUKAAN ei palkkaa TYÖTÖNTÄ
Olen työelämästä tippunut iäkäs pitkäaikaistyötön enkä todellakaan ole tehokas, sairauksista alentunut työtehokkuus. Ihan turhaa hakeminen kun ei edes haastatteluun asti pääse. Meinaan muutenkin nukahdella pitkin päivää enkä pärjää ilman päiväunia yleensä ja yöt nukkuu pätkittäin vessassa rampaten monta kertaa yössä. Vaihdevuosi vaivat ovat ihan kamalia. Estrogeeni korvaushoito vähän helpottaa. Kukaan ei usko mutta viimeisen päälle kamalimmat vaihdevuosi oireet voivat viedä työkyvyn kokonaan ja ne ovat usein perinnöllisiä minkälaisia äidillä niin samat tulee tyttärille. En ole koskaan ollut näin väsynyt niin että voisi nukahtaa mihinkä tahansa. Syvään uneen ei pääse kun heräilee vessaan monta kertaa yössä. Ei ole nuorena ollut tämmöistä. Sitten vielä nämä korona pakko rokotteet ja sairastamat ihmeen pitkäaikaiset hengitystie flunssat joissa meinasi taju lähteä mutta rokotetulla ei koronaa enää testattu niin ettei tiedä mitä se oli.
Tuntuu että vieläkin on elimistö heikkona kahdesta pahasta flunssasta.
Harmittaako työssäkäyviä, kun teillä alkaa viikonloppu, että työtön on ehtinyt siivota kodin jo viikolla, kun olitte töissä?
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako työssäkäyviä, kun teillä alkaa viikonloppu, että työtön on ehtinyt siivota kodin jo viikolla, kun olitte töissä?
Kisat alkavat ja työttömän koti on luxus puhdas.
Yritysten on turha valittaa työvoimapulaa, tai miksei kukaan hae töitä teiltä. Joko ette maksa palkkaa, mikä on oma valintanne, pystyisitte tekemään toisinkin, maineenne on huono, jälleen kerran syy on vain ja ainoastaan teidän, tai ette ole valmiita kouluttamaan esim. oppisopimuksella ketään. Voi myös olla ettette edes kunnolla hae työntekijöitä, piileskelette vain joissain sisäpiirin keskellä odottaen että kilpailijalta joku siirtyisi teille, käytätte jotain vuokrakusetusfirmaa, tms.
Jälleen kerran oma valintanne, turha valittaa, koska ratkaisun avaimet ovat teidän omissa käsissänne, mutta seisotte vaan tumput suorina valmista odottaen!
Sairaanhoitajakouluun oli 27000 hakijaa ja alle 3000 otetaan.
Mitä nämä jutut työvoimapulasta on?
Ap/työnantaja, mikset itse hae aktiivisesti työntekijöitä?
Minä haen, mutta vissiin pelkäävät nuoren naisen heti paukuttavan kakaran pihalle kun saa töitä. Oon harkinnut sanovani jo heti haastattelussa, että en pidä miehistä tai halua perhettä, mutta eihän ne sitä kysy.
Palkan pitäisi olla niin hyvä, että en ikinä tule sellaista saamaan, joten elän onnellista elämää työttömänä. Riittäisi kun palkka alkaisi kolmosella, mutta sellaista en tule saamaan.
Näin pitkäaikaisena täystyöttömänä voin sanoa että ei ole yhtään helpompaa. Hakemuksia lähetän hakemuksen perään. Ikinä ei vain tule vastausta. Olen tasan kerran päässyt haastatteluun asti, ja that's it. Ja mitä kauemmin olen työttömänä, sitä vaikeammaksi menee kun CV pysyy lähes tyhjänä. Tähän päälle työkkärin huohotus niskaan ja täystyrmäykset jos haluan uudelleenkouluttautua...