Miksi työttömät ei hae töitä
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Aktiivisesti ei käydä rekrykampanjaa mutta esim. nettisivuilla on työpaikat-osio ja kehoitus ottaa yhteyttä.Tänä vuonna on ollut yksi ainoa hakija. Toki toimitaan it-alalla ja edellytetään ohjelmointitaitoa, mutta esim. keskustelupalstoilla tuntuu olevan paljonkin ohjelmointitaitoisia, jotka valittavat työnantajien ikärasismia. Yhtään näistä ei vain ole koskaan ollut yhteydessä.Työnhakijoiden passiivisuus on jotain ihan käsittämätöntä. Miksi työttömät eivät hae töitä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivatko firmat muka oikeasti iloisia, jos työttömät yhtenään kyselisivät puhelimitse töitä ja sillä tavoin häiritsisivät itse työntekoa?
Mitä väliä sillä on? Sä etsit töitä, etkä mitään sympatiaa. Jos tulee tyly vastaus, niin soita seuraavalle.
Se, että minua kiinnostaa, miksi firma haluaa nimenomaan puhelimitse yhteydenottoja.
Joskus ysärillä työskentelin toimistossa, jossa oli päätetty, että puhelinpalvelu on kaiken a ja o. Puhelinsoittoihin pitää aina vastata. Tarkoitti sitä, että kun puhelin jossakin pirahti eikä heti vastattu, kaikki paikalla olijat keskeyttivät työnsä ja ryntäsivät käytävään. Sekunti ihmeteltiin ja sitten joku sanoi "mä vastaan", muut poistuivat. Muiden puhelimiin piti aina vastata, vaikka ei muuta olisi osannut sanoa kuin että tavoittelemanne henkilö ei ole paikalla, en tiedä milloin palaa enkä varsinkaan tiedä kysymästänne asiasta mitään.
En ehkä edes halua töihin paikkaan, jossa asiat hoidetaan ennen muuta puhelimitse.
En soita, koska olen päättänyt olla piilotyötön. Olettehan te sellaisista varmaan kuulleet?
Nyt työnantajat vain rohkeasti soittelemaan kaikkiin mahdollisiin puhelinnumeroihin! Kyllä niitä vieläkin aina jostain löytää, vaikka niiden esiin kaivaminen vähän vaivaa vaatiikin. Sitten vain soittamaan! Vastaaja saattaa olla se juuri sinun etsimäsi työtön. Tai ehkä jopa töissä jo oleva henkilö, joka on halukas vaihtamaan firmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
7 vuotta tässä hakenut töitä sisältäen merkonomi opiskelut työttömyysetuudella.
Montahan vuotta itse jaksaisit näitä hakemuksia lähetellä, kun suurinpaan osaan et saa edes vastausta että et kelpaa. Tämä on työttömien henkistä kiusaamista.
500000 työtöntä ja työpaikkoja noin 100000, kaikille nyt vaan ei riitä.
Sinun kaltasissa firmoissa on aina vain juoksupojan duuneja tarjolla paskoilla työehdoilla ja paskalla palkalla, montaa satasta tuosta ei tulotaso parane ja sitten on repiny ittensä hajalle, niin miksihän ei sinunlaisiin työn antajiin olla yhteyksissä... HMMMMM?En ole kehoittanut ketään lähettämään hakemuksia. Olen kehoittanut soittamaan. En usko, että kukaan pääsee tuhanteen puheluun työllistymättä. Siihen ei mene seitsemää vuotta.
"500000 työtöntä ja työpaikkoja noin 100000, kaikille nyt vaan ei riitä." Kahden virtaussuureen hetkittäisten arvojen vertailu on älytöntä, lisäksi sun luvut on väärin.
AP.
Hyvänä työllisyysaikana ja paljon nuorempana lähettelin työkkärinkurssilla harjoittelupaikkahakemuksia 100 paikkaan. YHDESTÄKÄÄN EI VASTATTU! Tätä ja järjenkäyttöä apuna käyttäen uskon 100 %, että tuhat puhelua potentiaalisille työnantajille johtaa 0 työpaikkaan.
Aloittaja, miksi et ole ottanut minuun yhteyttä? Olen tamperelainen koodari. Tietoni löytyvät esim. työkkärin järjestelmästä, jota työntantajat voivat vapaasti käyttää. Erinäisiin rekryfirmoihinkin olen ne jättänyt.
Koska et ole ottanut yhteyttä, vaikka ihan hyvin olisit voinut, pitää varmaan päätellä, että en ole se etsimäsi osaaja. Vastaavasti minä olen kyllä voinut käydä firmanne sivuilla ja todeta, että nuo työt eivät ole minua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea tämä yritys on?
Tampere.
Asun Tampereella ja olen työtön koodari, ja voisin tulla teille töihin, mutta en edelleenkään yhtään tiedä, mikä firmanne on. Koska et sitä täällä kuitenkaan halua paljastaa, voisitko antaa edes vähän vinkkiä, missä päin tai millä alalla tarkemmin vaikutatte?
Soitat vaan sen puhelun, niin kyllä tekevälle töitä löytyy!
T.ap
Minne numeroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko oikeasti palkkaakin? Monta kertaa huomaa kuinka työnantajat narisevat turhasta kun itse eivät halua maksaa. Halutaan ammattitaitoista työvoimaa mutta ilmaiseksi.
Kyse ei ole siitä, että rektytointi jäisi kiinni matalasta palkkatarjouksesta. Se jää kiinni siitä, että työnhakijat eivät ole lainkaan yhteydessä.
Itse kysymykseen. Maksan palkkaa. Ilmaisia harjoittelijoita olisi tulossa kyllä yllinkyllin kaikenmaailman systeemien kautta, mutta ammattilaisia, joilla on alalla kova palkka, ei. Töitä ei oikeasti haeta.
Meillä tuntilaskutus lähellä tai yli kolminumeroinen, kyllä ihan hyvää palkkaa voidaan maksaa.
Ilmeisesti vaatimukset ovat niin kovat, että ei ne täyttäviä ole enää työttömänä vaan niin hyväpalkkaisissa töissä, että ei kannata vaihtaa.
Kokeilepa ehdottaa oppisopimuskoulutusta. Silloin ehkä joku rohkenisi hakea, vaikka ei täytä sinun tähtitieteellisiä osaamisvaatimuksia.
Aloittaja kertoi, että kaikenlaista ilmaista harjoittelijaa olisi kyllä eri systeemien kautta tarjolla. Ilmeisesti heitä ei ole kelpuutettu, tai jos on, niin eivät ole tuossa firmassa harjoitellessaan oppineet asioita niin hyvin, että heidät olisi rekrytoitu vakituisesti.
Ongelman ovat työnantajat ihan itse rakentaneet. Halutaan valmista osaajaa, mutta ei sellaisia suoraan koulunpenkiltä tule. Tapelkoot sitten niistä harvenevista valmiiden osaajien joukoista keskenään. Kun kilpailu heistä on kova, palkatkin nousevat tähtitieteellisiksi.
Olen opiskellut ohjelmointia monta vuotta, mutta ei mulla ole itsevarmuutta hakea mihinkään ohjelmointihommiin, kun ei ole tutkintoa eikä työkokemusta, tehän naurasitte pihalle. Menossa kouluun, että ehkä sitten kun olen valmistunut.
Mä voin tehdä ton teidän puolesta.
Mä etsin netistä listan kaikista suomen firmoista, ja soitan joka ikiseen.
En ole työtön eikä ne mua palkkaa, mutta saapa tuo inisijä haluamansa.
Siis oletat, että joku ihan randomisti löytäis jonkun pikkufirman sivuille ja vielä eksyis työpaikat osioon?
Vierailija kirjoitti:
Se, että minua kiinnostaa, miksi firma haluaa nimenomaan puhelimitse yhteydenottoja.
Sinä työnhakijana haluat olla yhteydessä yrityksiin puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
En soita, koska olen päättänyt olla piilotyötön. Olettehan te sellaisista varmaan kuulleet?
Nyt työnantajat vain rohkeasti soittelemaan kaikkiin mahdollisiin puhelinnumeroihin! Kyllä niitä vieläkin aina jostain löytää, vaikka niiden esiin kaivaminen vähän vaivaa vaatiikin. Sitten vain soittamaan! Vastaaja saattaa olla se juuri sinun etsimäsi työtön. Tai ehkä jopa töissä jo oleva henkilö, joka on halukas vaihtamaan firmaasi.
Piilotyöpaikat on naurettavin asia mitä on olemassa. Ei ihme että Suomessa on niin paljon työttömiä. Ku niistä työpaikoista ei kukaan tiedä kun ne on niin salaisia. Shh...
Aloittajan firma ei kyllä vaikuta sellaiselta paikalta, että edes haluaisin olla siellä töissä. Teettää tarpeetonta hyödytöntä työtä, vaatii ihmisiä tanssimaan oman pillinsä mukaan ihan vain testatakseen, onko näillä motivaatiota. Ja nurisee päälle. Luultavasti kohtelee samalla tavoin työntekijöitäänkin.
Ap, opiskelen ohjelmointia ja ikä 47v, nainen, ottaisitko töihin? Ai et, ylläri.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan firma ei kyllä vaikuta sellaiselta paikalta, että edes haluaisin olla siellä töissä.
Vai onko niin, että ihan kaikki firmat vaikuttavat sellaisilta paikoilta, että et haluaisi olla niissä töissä? Ihan jo etukäteen ja edes firman nimeä tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä työnhakijana haluat olla yhteydessä yrityksiin puhelimitse.
En todellakaan halunnut, silloin kun olin vielä työnhakija. Lähettelin vain kirjallisia hakemuksia, mutta työllistyin kyllä lopulta sitä kautta, kun nykyinen työnantajani otti yhteyttä.
Mutta ehkä on hyvä, että puhelinpälpättäjille on oma firmansa? En minä sellaista työkaveriksikaan haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, opiskelen ohjelmointia ja ikä 47v, nainen, ottaisitko töihin? Ai et, ylläri.
Laita viestiä. deionte15 at flevelsg.com
Iällä ei ole merkitystä, mutta tiedoksesi, että olen sinua vanhempi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivatko firmat muka oikeasti iloisia, jos työttömät yhtenään kyselisivät puhelimitse töitä ja sillä tavoin häiritsisivät itse työntekoa?
Mitä väliä sillä on? Sä etsit töitä, etkä mitään sympatiaa. Jos tulee tyly vastaus, niin soita seuraavalle.
Joskus ysärillä työskentelin toimistossa, jossa oli päätetty, että puhelinpalvelu on kaiken a ja o. Puhelinsoittoihin pitää aina vastata. Tarkoitti sitä, että kun puhelin jossakin pirahti eikä heti vastattu, kaikki paikalla olijat keskeyttivät työnsä ja ryntäsivät käytävään. Sekunti ihmeteltiin ja sitten joku sanoi "mä vastaan", muut poistuivat. Muiden puhelimiin piti aina vastata, vaikka ei muuta olisi osannut sanoa kuin että tavoittelemanne henkilö ei ole paikalla, en tiedä milloin palaa enkä varsinkaan tiedä kysymästänne asiasta mitään.
En ehkä edes halua töihin paikkaan, jossa asiat hoidetaan ennen muuta puhelimitse.
Olin ysärillä työharjoittelussa, jossa piti puhelimeen vastata viimeistään kolmannella pirauksella. Miettikää mimmosta on nykyään. Soitat jonnekin ja saat jonottaa vartin ennen kuin vastataan. Yleensä ei edes vastata, vaan todetaan nauhalta että nyt on ruuhkaa, soitteleppa uudestaan ja puhelu katkaistaan.
Tää jatkuva työttömien mollaaminen vain edistää sitä, ettei kukaan halua palkata työttömiä eli omiin muroihinne qusette. On varmaan kiva maksaa työttömien elämä! :DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan firma ei kyllä vaikuta sellaiselta paikalta, että edes haluaisin olla siellä töissä. Teettää tarpeetonta hyödytöntä työtä, vaatii ihmisiä tanssimaan oman pillinsä mukaan ihan vain testatakseen, onko näillä motivaatiota. Ja nurisee päälle. Luultavasti kohtelee samalla tavoin työntekijöitäänkin.
Aloittajan sähköpostillakin löytää googlella vain tämän keskustelun :D
Työkkäri panee kuivana kakkoseen, niin parempi hakea itse tai olla yrittäjä.