Mitä on henkinen pettäminen?
Tälläkin palstalla välillä mainitaan tuollainen asia. Mitä se on?
Kommentit (681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mites tää.
Jos mä fantasioin usein naapurin rouvasta, käännyn katsomaan sen hanuria kun se kävelee ohi, ja ajattelen sitä kun teen suihkussa käsitöitä, mut en laittele sille viestejä tai muutenkaan tee mitään muuta ku morotan rappukäytävässä, onko se henkistä pettämistä?
No eihän nyt tuo (toivottavasti) ole kenenkään mielestä henkistä pettämistä.
Minusta kyllä on. Ihastuminen sinänsä ei ole, mutta tietoinen ihastuksella mässäily ja hekumointi on minusta henkistä pettämistä. Tosin kuka niistä runkkufantasioista pahastuu jos ei niitä kenellekään kerro.
No olkoon, mutta ei siinä ole sitten mitään pahaa.
Tai muuten ajatus, että voisi tappaa Putinin, on henkistä murhaamista.
Kutsukaa sitten tuota henkiseksi pettämiseksi, mutta sitten päästään siihen, että henkinen pettäminen ilman konkretiaa ei haittaa ketään, eikä ole siksi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri (vasta), että näillä henkisen pettämisen kieltäjillä on niin sekaisin puurot ja vellit, että on aivan turhaa edes jatkaa keskustelua. Huhhuh mitä juttuja. Sitä se on, kun jämähtää moraalikehityksessään sinne kakkostasolle.
Terveiset täältä nelostasolta, nimittäin teiän kumppaneille, jotka ovat teidän lisäksi myös häviäjiä tässä sopassa.
Sulla on luetun ymmärtämisessä pahasti vikaa, jos kuvittelet, että henkisen pettämisen kieltäjien keskeinen ajatus on "mitä tahansa saa tehdä jos ei jää kiinni". Argumentoit koko ajan sellaista väitettä vastaan, mitä juuri kukaan ei ole esittänyt.
En näin ollen luottaisi ihan hirveästi siihen, että niitä moraalin tasojakaan olisi niin kauhean täsmällisesti ymmärretty myöskään.
Kenellä on luetun ymmärtämisessä vikaa, kun selität jostain, mitä en ole edes kirjoittanut? En ole muuten argumentoinut yhtään mitään vähään aikaan, vaan lukenut pari sivua uusia sekoilujanne.
Muistan kyllä mitä kirjoitettiin muutama sivu sitten. Kirjoitus- ja argumentointitapasi on varsin tunnistettava.
Mainitse esimerkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti pettävä elää harhamaailmoissaan, jossa narsistisen luonteen ja todellisuuden ristipaine saa pettäjän valehtelemaan toiselle ihmisellle. Se on kierre, jossa salailun ja petoksen tuottama mielihyvä luo oikeutuksen sairaalle ihmiselle: mä saan vahingoittaa puolisoani, koska ei se saa tietää mitään kun en paljastu!
Mutta, ongelma ei ole näin simppeli. Pettäjän petollisuuden aiheuttama henkinen kuorma kumuloituu ja eräänä päivänä henkinen petos vie pettäjän tuhoon: osa ratkeaa ryyppäämään, osa repii perheensä hajalle, osan sivusuhde tuhoutuu myös, osalla mielenterveys hajoaa.., ja jää jäljelle kysymys: miksi petän itseäni ja muita?
Olipas siinä kerrassaan. Unohdit kyllä mainita, että kuollessaan joutuu helvettiin kanssa. Mutta mikä sivusuhde tuhoutuu, jos kyse oli henkisestä pettämisestä? Eihän siinä siis ns. tapahdu mitään, elinei ole olemassa mitään sivusuhdetta?
Hoh hoijaa. Lukekaa kehityspsykologiaa, ymmärrätte miksi ette ymmärrä mitä henkinen pettäminen on. Onko käsite nyanssiero mitenkään tuttu??
Sairaat pettää, henkisesti ja fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti pettävä elää harhamaailmoissaan, jossa narsistisen luonteen ja todellisuuden ristipaine saa pettäjän valehtelemaan toiselle ihmisellle. Se on kierre, jossa salailun ja petoksen tuottama mielihyvä luo oikeutuksen sairaalle ihmiselle: mä saan vahingoittaa puolisoani, koska ei se saa tietää mitään kun en paljastu!
Mutta, ongelma ei ole näin simppeli. Pettäjän petollisuuden aiheuttama henkinen kuorma kumuloituu ja eräänä päivänä henkinen petos vie pettäjän tuhoon: osa ratkeaa ryyppäämään, osa repii perheensä hajalle, osan sivusuhde tuhoutuu myös, osalla mielenterveys hajoaa.., ja jää jäljelle kysymys: miksi petän itseäni ja muita?
Olipas siinä kerrassaan. Unohdit kyllä mainita, että kuollessaan joutuu helvettiin kanssa. Mutta mikä sivusuhde tuhoutuu, jos kyse oli henkisestä pettämisestä? Eihän siinä siis ns. tapahdu mitään, elinei ole olemassa mitään sivusuhdetta?
Hoh hoijaa. Lukekaa kehityspsykologiaa, ymmärrätte miksi ette ymmärrä mitä henkinen pettäminen on. Onko käsite nyanssiero mitenkään tuttu??
Nyt se on ymmärtävinään psykologiaa kun on lukenut yhden artikkelin tai nähnyt dokkarin, ja yrittää täällä päteä. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mites tää.
Jos mä fantasioin usein naapurin rouvasta, käännyn katsomaan sen hanuria kun se kävelee ohi, ja ajattelen sitä kun teen suihkussa käsitöitä, mut en laittele sille viestejä tai muutenkaan tee mitään muuta ku morotan rappukäytävässä, onko se henkistä pettämistä?
Ei, vaan tuo kuuluu normaaliin vakiintuneeseen parisuhteeseen.
Ja se, ettei toimi mitenkään suhteen edistämiseksi, vaikka omassa päässään ruokkii sitä tunnetta (kuten monet täällä ovat sanoneet sen henkisen pettämisen ytimen olevan), on sitä uskollisuutta.
Täysin eri mieltä. Pitkässä parisuhteessa vain typerys jättää uskollisuuden pelkän viime hetken itsehillinnän varaan. Onnistumisen salaisuus on siinä, että tekee pitkin matkaa valintoja jotka tukevat sitä uskollisuutta. Kuten antaa niiden ihastusten hiipua omia aikojaan eivätkä jää ruokkimaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt te viisaat ja superkontrolloidut, kuinka estetään ihastumisen tunne ennen kuin se edes tulee? Entäs muut tunteet, kuten vaikka v*tutus tai suru?
Ei niitä tarvitse estää, mutta älykäs ihminen ymmärtää tunteidensa rajat. Et sinä vedä turpaan jokaista vastaantulijaakaan, vaikka v… ttaa. Vai vedätkö? Ellet, ymmärrät että niin ei saa tehdä. Sama pettämisesessä ja henkisen pettämisen sallimisessa. Jos ole älykäs, et löhde lirkutteluun mukaan, koska tiedät ettei siitä hyvää seuraa - etenkään muille osapuolille ja erityisesti itsellesi.
Eipäs nyt yleistetä.
Mä olen useimmilla käytössä olevilla mittareilla älykäs, reilusti keskivertoa älykkäämpi.
Olen lähtenyt "lirkutteluun" mukaan ja siitä seurasi aika paljon hyvää. Olen nykyään paljon onnellisemmassa parisuhteessa, ja exäkin varmaan järkytyksestä toivuttuaan on onnellisempi kuin oli minun kanssa.Tää "älykäs ihminen ei petä" on vielä typerämpi, kuin myöskin virheellinen väite että jos rakastaa, ei petä.
Luuletko oikeasti, että sulla, yhdellä esimerkkipoikkeuksella on perustavanlaatuista väliä? Aina löytyy poikkeuksia, se ei silti poista tilastollisia tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mites tää.
No eihän nyt tuo (toivottavasti) ole kenenkään mielestä henkistä pettämistä.
Minusta kyllä on. Ihastuminen sinänsä ei ole, mutta tietoinen ihastuksella mässäily ja hekumointi on minusta henkistä pettämistä. Tosin kuka niistä runkkufantasioista pahastuu jos ei niitä kenellekään kerro.
No olkoon, mutta ei siinä ole sitten mitään pahaa.
Tai muuten ajatus, että voisi tappaa Putinin, on henkistä murhaamista.Kutsukaa sitten tuota henkiseksi pettämiseksi, mutta sitten päästään siihen, että henkinen pettäminen ilman konkretiaa ei haittaa ketään, eikä ole siksi väärin.
Saathan sinä olla rauhassa sitä mieltä ettei se ole väärin. Onhan jotkut sitäkin mieltä ettei fyysinenkään pettäminen ole väärin. Jotkut toiset ovat sitten toista mieltä. Ei oikea ja väärä ole mitään absoluuttisia totuuksia vaan mielipidekysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri (vasta), että näillä henkisen pettämisen kieltäjillä on niin sekaisin puurot ja vellit, että on aivan turhaa edes jatkaa keskustelua. Huhhuh mitä juttuja. Sitä se on, kun jämähtää moraalikehityksessään sinne kakkostasolle.
Terveiset täältä nelostasolta, nimittäin teiän kumppaneille, jotka ovat teidän lisäksi myös häviäjiä tässä sopassa.
Sulla on luetun ymmärtämisessä pahasti vikaa, jos kuvittelet, että henkisen pettämisen kieltäjien keskeinen ajatus on "mitä tahansa saa tehdä jos ei jää kiinni". Argumentoit koko ajan sellaista väitettä vastaan, mitä juuri kukaan ei ole esittänyt.
En näin ollen luottaisi ihan hirveästi siihen, että niitä moraalin tasojakaan olisi niin kauhean täsmällisesti ymmärretty myöskään.
Kenellä on luetun ymmärtämisessä vikaa, kun selität jostain, mitä en ole edes kirjoittanut? En ole muuten argumentoinut yhtään mitään vähään aikaan, vaan lukenut pari sivua uusia sekoilujanne.
Muistan kyllä mitä kirjoitettiin muutama sivu sitten. Kirjoitus- ja argumentointitapasi on varsin tunnistettava.
Mainitse esimerkki
Ai että pääset sanomaan "hahaa, väärässä olit, tuo en ollut minä" vai? Ei kiitos.
Kuitenkin tässä moraalin eri tasojen öyhötyksessä keskeinen pointti oli, että nää "kakkostasolle jumittuneet" noudattavat moraalia ulkoisista syistä ja yhteisön paineesta johtuen, eikä moraali ole sisäistynyt. Eli "mitä vaan saa tehdä jos ei jää kiinni".
Ihan helvetin sama loppupeleissä olitko sinä, mut kuitenkin se oli tän hienon tasoteorian pointti tässä yhteydessä. Eikä se sinänsä ole relevantti, koska kukaan muu kuin pari trollia ei ole argumentoinut sillä perusteella, että se on OK jos ei jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt te viisaat ja superkontrolloidut, kuinka estetään ihastumisen tunne ennen kuin se edes tulee? Entäs muut tunteet, kuten vaikka v*tutus tai suru?
Ei niitä tarvitse estää, mutta älykäs ihminen ymmärtää tunteidensa rajat. Et sinä vedä turpaan jokaista vastaantulijaakaan, vaikka v… ttaa. Vai vedätkö? Ellet, ymmärrät että niin ei saa tehdä. Sama pettämisesessä ja henkisen pettämisen sallimisessa. Jos ole älykäs, et löhde lirkutteluun mukaan, koska tiedät ettei siitä hyvää seuraa - etenkään muille osapuolille ja erityisesti itsellesi.
Eipäs nyt yleistetä.
Mä olen useimmilla käytössä olevilla mittareilla älykäs, reilusti keskivertoa älykkäämpi.
Olen lähtenyt "lirkutteluun" mukaan ja siitä seurasi aika paljon hyvää. Olen nykyään paljon onnellisemmassa parisuhteessa, ja exäkin varmaan järkytyksestä toivuttuaan on onnellisempi kuin oli minun kanssa.Tää "älykäs ihminen ei petä" on vielä typerämpi, kuin myöskin virheellinen väite että jos rakastaa, ei petä.
Luuletko oikeasti, että sulla, yhdellä esimerkkipoikkeuksella on perustavanlaatuista väliä? Aina löytyy poikkeuksia, se ei silti poista tilastollisia tosiasioita.
Esitä minulle jotain tilastoja, jotka osoittavat, että älykäs ihminen ei lähde lirkutteluun mukaan, kiitos.
Tyypit väittää täällä suut vaahdossa ja klitat märkinä että ajatukset ja tunteet on väärin. Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitse esimerkki
Ai että pääset sanomaan "hahaa, väärässä olit, tuo en ollut minä" vai? Ei kiitos.
Kuitenkin tässä moraalin eri tasojen öyhötyksessä keskeinen pointti oli, että nää "kakkostasolle jumittuneet" noudattavat moraalia ulkoisista syistä ja yhteisön paineesta johtuen, eikä moraali ole sisäistynyt. Eli "mitä vaan saa tehdä jos ei jää kiinni".
Ihan helvetin sama loppupeleissä olitko sinä, mut kuitenkin se oli tän hienon tasoteorian pointti tässä yhteydessä. Eikä se sinänsä ole relevantti, koska kukaan muu kuin pari trollia ei ole argumentoinut sillä perusteella, että se on OK jos ei jää kiinni.
Ei vaan sillä perusteella, että jos osut oikeaan, voin hahmottaa, mitä sinä kaikkea edustat tässä sekamelskassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypit väittää täällä suut vaahdossa ja klitat märkinä että ajatukset ja tunteet on väärin. Ei hyvää päivää.
Täällä on miehiäkin keskustelussa ja ihan ilman vaahtoa keskustellaan. Freudilaisittain annoit itsestäsi kyllä aikamoista tietoa. Hyvää päivää vaan sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs nyt yleistetä.
Esitä minulle jotain tilastoja, jotka osoittavat, että älykäs ihminen ei lähde lirkutteluun mukaan, kiitos.
Mene itse etsimään se ketju, missä siitä puhutaan ja linkitkin löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on miehiäkin keskustelussa ja ihan ilman vaahtoa keskustellaan. Freudilaisittain annoit itsestäsi kyllä aikamoista tietoa. Hyvää päivää vaan sulle.
Onneksi Freudin teorioita pidetään laajalti nykyään varsin huonosti todellisuutta kuvaavina, joten sen tiedon todellinen arvo on erittäin pieni ihmiselle, joka tietää psykologiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs nyt yleistetä.
Mene itse etsimään se ketju, missä siitä puhutaan ja linkitkin löytyy sieltä.
Sinä esitit poikkeuksellisen väitteen, joten näin ollen näyttötaakka on myös sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs nyt yleistetä.
Vähän sivuseikkana takerrun tähän "jos rakastaa, ei petä" -väitteen typeryyteen ja virheellisyyteen. Rakkaus nyt on aika abstrakti käsite jonka jokainen määrittelee viime kädessä omalla kohdallaan itse. Mikään teko ei lopulta ole sellainen, että se estäisi kyseistä ihmistä väittämästä rakastavansa teon kohdetta, jolloin jos ihmisen omaa väitettä pidetään riittävänä todisteena rakkaudesta voidaan ajatella ettei mikään teko ole ristiriidassa rakkauden kanssa. Ihminen voi pettämisen lisäksi mm. huijata, pahoinpidellä, jopa tappaa vaikka rakastaa.
Sitten voidaan kuitenkin miettiä mikä rakkaudessa on oleellista sille rakkauden kohteelle. Rakkauden kohde voi itse määritellä sen, millaista rakkautta hän suhteeltaan edellyttää. Jos hän määrittelee hänelle riittävän rakkauden sellaiseksi että se poissulkee uskottomuuden, niin silloin se on hänen todellisuutensa jota ei ulkopuolta voi kiistää. Itse en koe tekeväni mitään sellaisella rakkaudella joka ei estä pettämästä. Ehkä se on pettäjän oman näkemyksen mukaan rakkautta, mutta minun mukaani se ei ole, ja minun määritelmäni on se jonka mukaan minun elämääni eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoohan se termikin sen. Se on sellaista pettämistä, missä mitään ei ole oikeasti tapahtunut, mutta jollain henkimaailman tasolla se sitten muka on pettämistä.
Se on tietenkin täyttä paskaa. Pettäminen on joko ihan suoraan pettämistä tai sitten se ei ole sitä lainkaan. Pettämisen ei tarvitse olla seksiä, se voi olla vaikka flirttailua. Mut ihastuminen tai fantasiointi ei ole pettämistä.
Monia ihmisiä kuitenkin loukkaa vielä enemmän se, että kumppani rakastaa toista henkilöä, kuin se että kumppani harrastaa toisen henkilön kanssa seksiä.
Tää on joku Temppareista elämään jäänyt ”totuus”. Ei salettiin ole. Fyysiset teot ovat aktiivisia valintoja, rakastuminen voi tapahtua sattumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoohan se termikin sen. Se on sellaista pettämistä, missä mitään ei ole oikeasti tapahtunut, mutta jollain henkimaailman tasolla se sitten muka on pettämistä.
Se on tietenkin täyttä paskaa. Pettäminen on joko ihan suoraan pettämistä tai sitten se ei ole sitä lainkaan. Pettämisen ei tarvitse olla seksiä, se voi olla vaikka flirttailua. Mut ihastuminen tai fantasiointi ei ole pettämistä.
Monia ihmisiä kuitenkin loukkaa vielä enemmän se, että kumppani rakastaa toista henkilöä, kuin se että kumppani harrastaa toisen henkilön kanssa seksiä.
Tää on joku Temppareista elämään jäänyt ”totuus”. Ei salettiin ole. Fyysiset teot ovat aktiivisia valintoja, rakastuminen voi tapahtua sattumalta.
Tempparit on kyllä tehneet karhunpalveluksen ja normalisoineet tätä "henkistä pettämistä". Jos syntyy tunteita, niin rajoja on rikottu prkl!!
Ei sillä, totta kai moni on tarpeeksi kaheli että on päätynyt itse tuohon, ei se Temppareihin tuotannon kynästä tullut vaan osallistujilta.
Ja vaikka loukkaisikin enemmän, niin toisen rakastaminen ei ole väärin. Ei tunteita voi arvottaa moraalisin perustein, että väärin tunnettu. Tekoja voi.
Olen eri, mutta jos kokee sopivansa kaikkien potentiaalisten uusien kavereiden kanssa yhteen paremmin kuin oman kumppanin kanssa, niin ehkä on syytä tarkastella sitä oman parisuhteen mielekkyyttä uudemman kerran.