Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)

Vierailija
22.04.2022 |

Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.

No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:

"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.

Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."

Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???

Kommentit (331)

Vierailija
181/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille pitäis opettaa taloudenhallintaa, ne mitään lisärahaa tarvi

Niinpä jos kaikki pitää ostaa luotolla, niin kyllä vika on jossain muualla kuin palkassa.

Vierailija
182/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te ketkä valitatte että elämä on niin kallista eikä rahat meinaa riittää niin tienatkaa enemmän rahaa tai karsikaa menoja. Jokainen pystyy joko tienaamaan enemmän rahaa ja jokainen pystyy karsimaan menoja eli älkää valittako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla olisi taloudenpidossaan tarkistamisen varaa. Lähtien ihan siitä, että tyytyy varojensa mukaiseen asumistasoon. Tyttären kaveri kertoo ettei heidän perheessä ole varaa syödä kuin kerran päivässä kun ruoka on niin kallista. Jostain syystä on vara korvata oikea ruoka energiajuomilla ja -patukoilla. Opiskelemaan piti päästä Helsinkiin, vaikka tismalleen samaa pääainetta voi lukea missä tahansa muussa yliopistossa- eikä kyse ole edes mistään eliittialasta. Helsingissä vaan opiskelijoidenkin asumiskustannukset ym elinkustannukset ovat kalliimmat kuin muualla . Monet hokee rahanpuutettaan ja käy viikoittain ryyppäämässä tai maksavat neljästä viidestä suoratoistopalvelusta , joita eivät edes ennätä katsoa ,yhtäaikaa.

Itse olen opettanut lapsille, että täytyy elää tulojensa mukaan ja yrittää saada rahaa säästöönkin. Täytyy valita mihin rahansa käyttää ja mikäli haluaa käyttää enemmän niin täytyy hakeutua sellaisiin hommiin, mistä tienaa enemmän

Minun isäni on rikas ja hän on opettanut minulle aina että mitä vähemmän velkaa niin sen parempi. Tässä pyrin nopeasti maksamaan asuntolainaa pois koska sen kun saa maksettua pois niin elämiseen jää joka kuukausia useita satasia enemmän rahaa. Autot olen aina ostanut käteisellä ja kodinkoneet myös eikä kulutusluottoja ole tarvinut ottaa kertaakaan vaan asunto on ainoa johon jouduin velkaa ottamaan. 

Hyvä vinkki on myös se että kun menee kauppaan niin kannattaa niitä hintoja katsella ja myös halvempi tuote on hyvin usein yhtä hyvä kuin se kallis tuote. Mä vähän nauran jopa näille velkaantuneille ihmisille kun ne on hyvin usein niitä ketkä valittaa että palkka on liian pieni eikä rahat riitä elämiseen ja syynä heillä on se että he lyhentävät jo niitä velkoja hirmuisen määrän kuukaudessa😁

M31

Minunkin isä on rikas, vaikka velkaa on aikanaan otettu paljon ja taitaapa sitä edelleen olla jonkin. Toisaalta omaisuutta on myös valtavan paljon, paljon enemmän kuin velkaa. Ylivelkaantuminen ei tietenkään kannata, mutta velan pelkääminen ei ole paras ratkaisu vaurastumiseen.

Vierailija
184/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla olisi taloudenpidossaan tarkistamisen varaa. Lähtien ihan siitä, että tyytyy varojensa mukaiseen asumistasoon. Tyttären kaveri kertoo ettei heidän perheessä ole varaa syödä kuin kerran päivässä kun ruoka on niin kallista. Jostain syystä on vara korvata oikea ruoka energiajuomilla ja -patukoilla. Opiskelemaan piti päästä Helsinkiin, vaikka tismalleen samaa pääainetta voi lukea missä tahansa muussa yliopistossa- eikä kyse ole edes mistään eliittialasta. Helsingissä vaan opiskelijoidenkin asumiskustannukset ym elinkustannukset ovat kalliimmat kuin muualla . Monet hokee rahanpuutettaan ja käy viikoittain ryyppäämässä tai maksavat neljästä viidestä suoratoistopalvelusta , joita eivät edes ennätä katsoa ,yhtäaikaa.

Itse olen opettanut lapsille, että täytyy elää tulojensa mukaan ja yrittää saada rahaa säästöönkin. Täytyy valita mihin rahansa käyttää ja mikäli haluaa käyttää enemmän niin täytyy hakeutua sellaisiin hommiin, mistä tienaa enemmän

Minun isäni on rikas ja hän on opettanut minulle aina että mitä vähemmän velkaa niin sen parempi. Tässä pyrin nopeasti maksamaan asuntolainaa pois koska sen kun saa maksettua pois niin elämiseen jää joka kuukausia useita satasia enemmän rahaa. Autot olen aina ostanut käteisellä ja kodinkoneet myös eikä kulutusluottoja ole tarvinut ottaa kertaakaan vaan asunto on ainoa johon jouduin velkaa ottamaan. 

Hyvä vinkki on myös se että kun menee kauppaan niin kannattaa niitä hintoja katsella ja myös halvempi tuote on hyvin usein yhtä hyvä kuin se kallis tuote. Mä vähän nauran jopa näille velkaantuneille ihmisille kun ne on hyvin usein niitä ketkä valittaa että palkka on liian pieni eikä rahat riitä elämiseen ja syynä heillä on se että he lyhentävät jo niitä velkoja hirmuisen määrän kuukaudessa😁

M31

Minunkin isä on rikas, vaikka velkaa on aikanaan otettu paljon ja taitaapa sitä edelleen olla jonkin. Toisaalta omaisuutta on myös valtavan paljon, paljon enemmän kuin velkaa. Ylivelkaantuminen ei tietenkään kannata, mutta velan pelkääminen ei ole paras ratkaisu vaurastumiseen.

Velan ottaminen on aina riski.

Vierailija
185/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa 3300 euroa käteen ? Vai onko tuo brutto? Silloinhan netto on hippasen yli 2000€. Tämä on se yksi iso asia joka täällä välillä unohtuu Suomessa maksetaan aivan viddusti veroa.

Ei tuosta palkasta nyt kuitenkaan 1300 euroa makseta veroa. Tuosta jää käteen noin 2500 - 2600 euroa per kuukausi. Minun mielestäni todella hyvä palkka kolmen vuoden koulutuksella.

Vierailija
186/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin häntä. Olen luottokortilla ostanut matkoja ennen koronaa, jotta olen voinut lapselleni tarjota elämyksiä ulkonailla, joita ei kuvista katsomalla saa. Lapsi on lapsi vain kerran ja olen itse saanut lapsena matkustaa ja halusin tarjota hänelle samaa. Koronan vuoksi ei ole nyt matkustettu ja luottovelat on maksettu pois. On kyllä tarkoitus taas lähteä jossain vaiheessa reissuun. Nettotulot 2800e/kk.

Onko koskaan juolahtanut mieleen, että sitä elämysten tarjoamista varten voi säästää etukäteen niin ei velkaannu niiden takia?

Näin sanovat he joilla on rahaa... Ystävältäni hajosi noin 5000€ auto ja ei korjauttanut kun kuulemma ei kannata teettää 2000€ remonttia. Osti uuden. Itse olen käynyt kohta 20 vuotta töissä ja on alle 1000€ auto ja mietin joka päivä että jos se hajoaa niin mistä saan sen 1000€ että saan uuden auton, ei haaveitakaan että olisi niin valtavia summia rahaa että pääsin ulkomaille... Jos kuukauden kulut jäävät 10€ plussan puolelle niin on mennyt todella hyvin...

Aivan. Minulla on rahaa koska elän säästäväisesti. Miehen ja minun yrittäjätulot on noi 45 k vuodessa eli alle 2000 e per nenä per kuukausi.. On kasvatettu ja koulutettu aikuisiksi 3 lasta, hankittu ja ylläpidetty 4 autoa, maksettu iso omakotitalo ja mökki. Pari kertaa vuodessa matkustettu kotimaassa tai Keski-Euroopassa- mies ei suostu lähtemään etelän lomille. Yksityistaloudessa ei ole velkaa, yritystoiminnasta on muutama 100 k velkaa jäljellä . Puskuria on säästössä sen verran ettei esim kodinkoneiden tai auton rikkoutuminen johda katastrofiin. Eletään vaatimattomasti, mutta en koe, että mistään jäädään paitsi vaikkei kokoajan kulutetakkaan ylimääräistä.

Vierailija
187/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 1200€ tulot riittää juuri ja juuri, mutta esim. sairastua ei saa ja uudet silmälasit on olleet vuoden haavelistalla.

Vierailija
188/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tämä koko viestiketju kertoo sen karun totuuden että monet ihmiset ovat vieraantunet rahasta ja todella monet yliarvioivat oman elintasonsa eikä omasta elintasosta olla valmiita tinkimään. Tuolla Sadulla on palkka hyvä ja todella monet tulee toimeen paljon pienemmällä palkalla eikä heillä ole mitään ongelmia talouden kanssa joten ongelma on Sadussa.

Vierailija
189/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan tämä koko viestiketju kertoo sen karun totuuden että monet ihmiset ovat vieraantunet rahasta ja todella monet yliarvioivat oman elintasonsa eikä omasta elintasosta olla valmiita tinkimään. Tuolla Sadulla on palkka hyvä ja todella monet tulee toimeen paljon pienemmällä palkalla eikä heillä ole mitään ongelmia talouden kanssa joten ongelma on Sadussa.

Nämä on hyviä ulostuloja, koska nyt nähdään ettei palkankorotus vaatimuksilla ole mitään tekemistä työkuvan kanssa.

Vierailija
190/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa 3300 euroa käteen ? Vai onko tuo brutto? Silloinhan netto on hippasen yli 2000€. Tämä on se yksi iso asia joka täällä välillä unohtuu Suomessa maksetaan aivan viddusti veroa.

Ei tuosta palkasta nyt kuitenkaan 1300 euroa makseta veroa. Tuosta jää käteen noin 2500 - 2600 euroa per kuukausi. Minun mielestäni todella hyvä palkka kolmen vuoden koulutuksella.

Oma palkkani on n. 3200 euroa ja siitä tipahtaa tilille himpun yli 2400 euroa, joten tuosta palkasta pitäisi tulla vähintään yhtä paljon.

Vierailija
191/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten ison palkankorotuksen sote-väki kuvittelee nyt tällä lakkoilulla ja uhkailulla saavansa? Ja kun lukee näitä ”huonoa palkkaa” saavien hoitajien juttuja siitä, miten ne aikoo ottaa loparit ja vaihtaa alaa, niin saanko kysyä että minne ne on vaihtamassa jos se uusi on arvostetumpi ala, helppo koulutus ja parempi palkka eli yli 3000€/kk? En ole hoitaja mutta muakin kiinnostelis semmonen ;-)

Vierailija
192/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin täällä kommentoivilta kuitenkin sen verran myötätuntoa muita hoitajia kohtaan, että suurin osa hoitajista eivät todellakaan ole tällaisia holtittomasti rahaa viemäriin kaatavia valittajia😅 Suurin osa meistä ei tuhlaa ripsiin tai rakennekynsiin (joita töissä ei saa edes olla), ei reissaile Afrikassa tai edes Levillä.

Muistakaa myös, että hoitajat eivät hae palkankorotusta siksi, että haluavat enemmän rahaa ilman syytä. Haluamme lisää palkkaa siksi, että työ on kuormittavaa, välillä vaarallista, tarkkaa, ja tällä hetkellä huonoilla työolosuhdeilla maustettua. Joten toivomme vain, että palkka vastaisi työn rankkuutta ja vaativuutta.

Ja höpö höpö. Iso osa hoitajien työstä on sitä ,että kierretään kysymässä, että mites täällä voidaan ja isketään buranaa jakoon. Muu aika istuskellaan kahvihuoneessa.

Toki vaativammata työstä teholla tai ensiavussa pitäisi maksaa enemmän kuin niille, jotka raapii päätään terkkarin vastaanoton vartijana . Kaikkien houtsujen työ ei ole raskasta, vaativaa, kiireistä ja vaarallista.

juuri näin, ensihoitajille lisää palkkaa, heidän palkankorotus rahoitetaan muiden hoitajien palkkojen alentamisella. Olen ollut paljon vanhankodeissa yms töissä ja voin vannoa että istuvat kauhea lössi sairaanhoitajia kahvihuoneessa koko päivän lukuunottamatta aamua ja potilaiden ruokailuhetkiä. Ei edes kukaan suostunut mennä potilaan luo hälytyskellon soidessa. Pissavaivaiset sai olla koko päivän pöntöllä jne

Pakko nyt mainita että vanhainkodissa on yleensä tasan se yksi sairaanhoitaja vastaavana ylipäänsä töissä, osaston/yksikön johtajan lisäksi...

Vierailija
193/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisinta näissä tarinoissa on aina tuo eron  aikana tili tyhjä ..

Luulis että siellä nimenomaan on reilusti rahaa, kun on toinen maksaja mukana niin kaikki kulut on paljon vähemmän kuin yksin asuvalla.

Eiköhän tuolla tyylillä ole myös parisuhteessa ollessa mennyt kaikki. On tehty sitä mistä nyt säästetään käyty kampaajalla ja laitettu volyymiripsiä. Kun rahankäyttö on tuollaisella pohjalla, ei sitä hetkeä tulekaan ettei luottoa tarvita.

Nainen on eronnut, mies jätti lapset äidille hoidettavaksi ja nyt naisen pitäisi luopua koko elämästään vai? Eikö yh äiti saa yrittää ylläpitää minkäänlaista elintasoa?

Miehellä varmasti on auto-mutta ei lapsia kuljetettavanaan. Naisen varmasti pitäisi hoitaa kauppa-asiat ja muutkin lasten kanssa liikkuminen bussilla. Sitten harrastus, eikö äiti saa nauttia vapaa-ajastaan ja käydä salilla? Mies varmasti käy, myös laskettelemassa ja pelaamassa badelia, onhan hänellä paljon vapaa-aikaa kun ei tarvitse hoitaa lapsia ja varmasti myös rahaa käytössä.  Elatusmaksut ovat todella pienet. Sitten kampaaja ja ripset, eikö äiti saa pitää huolta ulkonäöstään? Käyhän mieskin varmasti parturissa. Ihme ajatus että äidin pitäisi luopua ihan kaikesta ja kulahtaa, samalla kun exä ajelee levänneenä bemarilla, käsi pokalla  ja naurattaa "ei nalkuttavia naisia". 

Vierailija
194/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä huono rahan käyttäjä? Nettopalkkani huittelehtii siinä 2000e/kk paikkeilla ja pärjään varsin hyvin? Menot:

-Asuntolaina 400e/kk

-Yhtiövastike 180e/kk

-Sähkölasku about 100e/kk

-Autoilu about 200e/kk

-Netti,puhelinlasku ja vakuutukset about 150e/kk

Saan kuukaudessa säästöön about 200e joilla sitten maksan suuremmat ostokset.

Eli siis mulle jää about 700e käyttörahaa kuukaudessa sekä toi 200e menee säästöö eli joustovaraa on mulla. Elän tolla 700 eurolla tosi hyvin ja siitäkin menee joku kuukaus vielä säästöö rahaa ton 200 euron päälle. 

Vierailija
195/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näiden lakkoilujen ja irtisanoutumisilla uhkailujen yhteydessä on pakko sanoa, että tuo tuntuu olevan tyypillistä nimenomaan hoitoalan ihmisillä. Johtuisiko siitä, että alalle hakeutuu (myös) tyhmiä ihmisiä. Kaikki hoitajat eivät tietenkään ole tuollaisia mutta kuten sanoin niin otsikossa kuvatun kaltainen toiminta on melko yleistä ja sitten syytä siihen omaan ahdinkoon etsitään "huonosta" palkasta ja "raskaista" työoloista.

Vierailija
196/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin häntä. Olen luottokortilla ostanut matkoja ennen koronaa, jotta olen voinut lapselleni tarjota elämyksiä ulkonailla, joita ei kuvista katsomalla saa. Lapsi on lapsi vain kerran ja olen itse saanut lapsena matkustaa ja halusin tarjota hänelle samaa. Koronan vuoksi ei ole nyt matkustettu ja luottovelat on maksettu pois. On kyllä tarkoitus taas lähteä jossain vaiheessa reissuun. Nettotulot 2800e/kk.

Onko koskaan juolahtanut mieleen, että sitä elämysten tarjoamista varten voi säästää etukäteen niin ei velkaannu niiden takia?

Nykyiset kolmi-nelikymppiset ovat useinkin saaneet lapsena matkustaa ja ovat tottumeet pitämään ulkomaanmatkaa tai useampaa itsestäänselvyytenä, jota ilman elämä on ankeaa ja vailla merkitystä.

Matkustamisesta ja muista kalliista ajanvietteistä ei luovuta, vaikka tulotaso tai/ja peruselinkustannukset eivät sitä enää sallisi.

Vierailija
197/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa asuntolainaa ja vuokraa?

Mitä en nyt ymmärtänyt?

Vierailija
198/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä huono rahan käyttäjä? Nettopalkkani huittelehtii siinä 2000e/kk paikkeilla ja pärjään varsin hyvin? Menot:

-Asuntolaina 400e/kk

-Yhtiövastike 180e/kk

-Sähkölasku about 100e/kk

-Autoilu about 200e/kk

-Netti,puhelinlasku ja vakuutukset about 150e/kk

Saan kuukaudessa säästöön about 200e joilla sitten maksan suuremmat ostokset.

Eli siis mulle jää about 700e käyttörahaa kuukaudessa sekä toi 200e menee säästöö eli joustovaraa on mulla. Elän tolla 700 eurolla tosi hyvin ja siitäkin menee joku kuukaus vielä säästöö rahaa ton 200 euron päälle. 

Onko sulla about lapsia??

Vierailija
199/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rahathan riittäisivät vallan mainiosti jos elämänhallinta olisi kunnossa eikä siis eläisi yli varojensa. Ei me muutkaan pystytä tuosta noin vain ilman säästämistä maksamaan Etelä-Afrikan matkoja yms. Ja tuohon päällehän hän saa lapsista vielä elarit ja lapsilisät eli satoja ellei jopa yli 1000e enemmän kui mitä antaa ymmärtää. Jos ei sellaisella summalla tule toimeen niin on kyllä ihan omaa syytä. Monet eivät saa edes puolta tuosta summasta eikä ole velkoja.

Vierailija
200/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Totta, velkaa ei pidä pelätä mutta velasta ei pidä luoda ruusuista kuvaa koska se velka pitää maksaa aina takaisin. Sinun isäsi on luultavasti yrittäjä vai miten hän on velkansa maksanut takaisin ja samalla kerryttäny omaisuutta? Se on erittäin harvinaista että ihminen rikastuu ottamalla velkaa, yleensä velalla ihminen vain heikentää omaa taloudellista tilannetta koska sitä velkaa otetaan autoihin,huonekaluihin,elämiseen yms.