Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)
Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.
No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:
"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.
Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."
Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan harha
- Kaikkia muita ammatteja arvostetaan.
- Kaikki muut saavat ottaa töissä rennosti, vain hoitajilla on raskas työ.
- Kaikki muut saavat isompaa palkkaa.
- Vain hoitajien työ on vastuullista.
- Potilaiden henki on yksin hoitajan vastuulla, itse asiassa he ovat jopa lääkäreitä pätevämpiä ja koulutuskin on lähes sama, joten palkkakin tulisi olla sama.
- Vain hoitajat tekevät vuorotyötä
- Vain hoitajat tekevät ylitöitä
- Vain hoitajilla raha ei riitä ylellisyyksiin.
- Kaikki muut matkustelevat, asuvat hienosti, ajavat hienoilla autoilla ja lapsilla on kalliit harrastukset. Ja tosiaan tämän kaiken muuta saavat ilman mitään tinkimistä muusta ja varsinkin sillä arvostetulla ja leppoisalla työllä.Enemmänkin työttömän harha. Mene sinäkin töihin ja laihduta. ;)
Olen DI, normaalipainoinen. Ikävä tuottaa pettymys. Enkä muuten törsää rahojani kaikkeen mahdolliseen älyttömään ja turhaan, vaikka mahdollisuus sellaiseenkin olisi. Huvittaa nämä hoitajien kuvitelmat miten muut elävät ja mitä muiden työt ovat.
Taidat olla tyypillinen DI: Kuivakka ja totinen nipo, joka ei osaa nauttia elämästä ja ajattelee kaiken numeroissa.
Ainoastaan läskit mammat osaavat nauttia elämästä! Senhän näkee oikein päälle päin, kuinka sitä oikein nautitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei voi lukea enemmän paskaa talousasioista kun täältä. Ihan kun olisi vain ne 2 ääripäätä eli tosi säntillinen ja tiukka rahakuri, ei mitään luotolle ja puskurirahastot täyteen vaikka kuinka kituisi jne. eikä mitään turhaa ikinä ellei pysty säästämään useita satasia joka kuukausi. Ja pitää säästää vaikka suunnilleen työttömyystuen verran jäisi palkasta käteen. Ja usean satasen ja tonninkin yllärilaskut ei pitäisi olla ongelma, vaikka olisi työtön tai pienituloinen.
Tai sitten se supertuhlari, ottaa liikaa luottoja hirveillä koroilla, ei säästä vaikka ihan jahyvät tulot ja rahat ei muka riitä ollenkaan, vaikka 5000€ tulot. (Henkilöllä ei ikinä ole ollut edes lähelläkään 3000€ tulot)
Harvoin talous on kiinni siitä, onko ostanut osamaksulla vai ei esim. pesukoneen. Ei ne korot niin hirveät ole ja monissa kuten kännyissä ei edes tule korkoa välttämättä.
Järkevämpää kuitenkin ostaa osamaksulla, jokin isompi ostos, kun kitua ilman jotain tarvitsemaansa 2 vuotta tai enemmän, kunnes on saanut säästettyä ja säästäminen tosi pienistä tuloista saattaa olla todella hankalaa.Kitua ? Miten se säästäminen on erilaista, jos pienistä tuloista säästät vaikka 25 e kk ja sitten 2 v päästä ostat pesukoneen kertaostoksena ?
En ikinä ostaisi kännykkää osamaksuna. Olen just ”kitunut” jotta oon saanut sen puskurin säästettyä. Kun puhelin menee rikki, ostan uuden ja toivon mitään muuta äkillistä ei tule, kunnes puskuri on taas koossa.
Pari vuotta hyvin pesee jollain 10 e tori ostoksella.
Olen nyt eri vastaaja, mutta olen juuri ostanut puhelimen, josta maksan vajaat 5e/kk kolmen vuoden ajan. Mitään lisämaksuja tai korkoja ei tule, maksan vain sen puhelimen hinnan. Jos nyt sitten oletetaan, että olisin alkanut säästämään samaa summaa ja ostaisin vaikka 20 eurolla vanhan puhelimen torista, niin minähän häviäisin siinä ainakin sen parikymppiä. Hyvässä lykyssä se käytetty puhelin ei kestäisi sitä kolmea vuotta (eikä siinä ole takuuta jäljellä) ja joutuisin ostamaan toisen käytetyn, häviäisin vielä enemmän. Ei mitään järkeä.
En ylipäätään ymmärrä, mikä itseisarvo siinä säästämisessä on. Mielestäni terveen järjen käyttö olisi hyväksi tässäkin asiassa, ja joskus osamaksulla tai luotolla ostaminen on järkevää ja kannattavaa. Joskus taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei voi lukea enemmän paskaa talousasioista kun täältä. Ihan kun olisi vain ne 2 ääripäätä eli tosi säntillinen ja tiukka rahakuri, ei mitään luotolle ja puskurirahastot täyteen vaikka kuinka kituisi jne. eikä mitään turhaa ikinä ellei pysty säästämään useita satasia joka kuukausi. Ja pitää säästää vaikka suunnilleen työttömyystuen verran jäisi palkasta käteen. Ja usean satasen ja tonninkin yllärilaskut ei pitäisi olla ongelma, vaikka olisi työtön tai pienituloinen.
Tai sitten se supertuhlari, ottaa liikaa luottoja hirveillä koroilla, ei säästä vaikka ihan jahyvät tulot ja rahat ei muka riitä ollenkaan, vaikka 5000€ tulot. (Henkilöllä ei ikinä ole ollut edes lähelläkään 3000€ tulot)
Harvoin talous on kiinni siitä, onko ostanut osamaksulla vai ei esim. pesukoneen. Ei ne korot niin hirveät ole ja monissa kuten kännyissä ei edes tule korkoa välttämättä.
Järkevämpää kuitenkin ostaa osamaksulla, jokin isompi ostos, kun kitua ilman jotain tarvitsemaansa 2 vuotta tai enemmän, kunnes on saanut säästettyä ja säästäminen tosi pienistä tuloista saattaa olla todella hankalaa.Kitua ? Miten se säästäminen on erilaista, jos pienistä tuloista säästät vaikka 25 e kk ja sitten 2 v päästä ostat pesukoneen kertaostoksena ?
En ikinä ostaisi kännykkää osamaksuna. Olen just ”kitunut” jotta oon saanut sen puskurin säästettyä. Kun puhelin menee rikki, ostan uuden ja toivon mitään muuta äkillistä ei tule, kunnes puskuri on taas koossa.
Olen nyt eri vastaaja, mutta olen juuri ostanut puhelimen, josta maksan vajaat 5e/kk kolmen vuoden ajan. Mitään lisämaksuja tai korkoja ei tule, maksan vain sen puhelimen hinnan. Jos nyt sitten oletetaan, että olisin alkanut säästämään samaa summaa ja ostaisin vaikka 20 eurolla vanhan puhelimen torista, niin minähän häviäisin siinä ainakin sen parikymppiä. Hyvässä lykyssä se käytetty puhelin ei kestäisi sitä kolmea vuotta (eikä siinä ole takuuta jäljellä) ja joutuisin ostamaan toisen käytetyn, häviäisin vielä enemmän. Ei mitään järkeä.
En ylipäätään ymmärrä, mikä itseisarvo siinä säästämisessä on. Mielestäni terveen järjen käyttö olisi hyväksi tässäkin asiassa, ja joskus osamaksulla tai luotolla ostaminen on järkevää ja kannattavaa. Joskus taas ei.
Ja lisään vielä, että kaikkea ei voi edes mitata rahassa. Jollain tavaralla voi olla iso merkitys käytännön pärjäämisen ja elämänlaadun kannalta. Se "kituuttaminen" tarkoittaa ainakin juuri sitä, että käytännön elämässä elämisen laatu ja elämänilo kärsivät. Köyhälle sillä saattaa olla iso merkitys, koska ne ilot voivat olla aika vähissä muutenkin/ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille kuuluu 3,5 vuoden alempaan korkeakoulututkintoon eli kanditasoon suhteutettu palkka Te saatte palkkaa myös niistä ylitöistä, useimmat eivät saa. Niitä on muilla aloilla kuitenkin tehtävä, koska muuten voi olla varma, että seuraavat yt:t tuo potkut hankalille. Palkkanne on aivan linjassa työn vaativuuden ja koulutuksen vaativuuden suhteen.
On toki joitakin osastoja,joilla työ on erityisen vaativaa. Lähinnä nyt teho-osasto, keskola, ehkä päivystys. Sinne soisikin lisää palkkaa. Mutta perus sh-työ ei ole millään tavalla aivan perusduunia haastavampaa. Lähinnä tarkkailua, lääkkeiden jakoa, sekalaisia rutiinitoimenpiteitä, jotka toistuvat sellaisenaan vuodesta toiseen. Jos jotain erityistä tulee, kipuja tms., lääkäri hoitaa asian ja kantaa kokonaisuudesta vastuun. Sitten jos nämä rutiinihommatkin kokee liian vaativana, on ehkä syytä katsoa peiliin ja miettiä pitäisikö hakeutua jonnekin mihin ei edes alempi amk-tutkinto ole edellytys.
Tota teho-osastoa jaksetaan pitään jonain superesimerkkinä vaativasta hoitotyöstä, vaikka tosiasiahan on se, että teholla potilaat on hyvin usein tajuttomana, eli vaikka siellä saattaa olla jossain vaiheessa joku kriisi päällä, niin oikeastihan se pääosin on pelkkää valvomista ja jos oikeasti tulee joku ongelma, lääkäri on se, joka asian hoitaa. Erikoisosaamista toki voi vaatia, mutta tämä hoitajien kertoma "juoksu peräsuoli pitkällä" ei kyllä istu teho-osastoon.
Ensiapu voi olla sellainen, että siellä joskus on sit enempi kiirettä.
Vanhushoidossa hoitajien suurin kiire on kiire kahville ja auta armias jos joku potilas kehtaa keskeyttää sen päivän neljännen tunnin kahvitauon, niin ensin valitetaan kollegoille ja sitten vittuillaan ja kiroillaan sille vanhukselle, hoidetaan välttämätön ja juostaan se kuuluisa peräsuoli pitkällä takaisin kahville haukkumaan työtä ja v1 ttumaisia potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta näissä tarinoissa on aina tuo eron aikana tili tyhjä ..
Luulis että siellä nimenomaan on reilusti rahaa, kun on toinen maksaja mukana niin kaikki kulut on paljon vähemmän kuin yksin asuvalla.
Eiköhän tuolla tyylillä ole myös parisuhteessa ollessa mennyt kaikki. On tehty sitä mistä nyt säästetään käyty kampaajalla ja laitettu volyymiripsiä. Kun rahankäyttö on tuollaisella pohjalla, ei sitä hetkeä tulekaan ettei luottoa tarvita.
Nainen on eronnut, mies jätti lapset äidille hoidettavaksi ja nyt naisen pitäisi luopua koko elämästään vai? Eikö yh äiti saa yrittää ylläpitää minkäänlaista elintasoa?
Miehellä varmasti on auto-mutta ei lapsia kuljetettavanaan. Naisen varmasti pitäisi hoitaa kauppa-asiat ja muutkin lasten kanssa liikkuminen bussilla. Sitten harrastus, eikö äiti saa nauttia vapaa-ajastaan ja käydä salilla? Mies varmasti käy, myös laskettelemassa ja pelaamassa badelia, onhan hänellä paljon vapaa-aikaa kun ei tarvitse hoitaa lapsia ja varmasti myös rahaa käytössä. Elatusmaksut ovat todella pienet. Sitten kampaaja ja ripset, eikö äiti saa pitää huolta ulkonäöstään? Käyhän mieskin varmasti parturissa. Ihme ajatus että äidin pitäisi luopua ihan kaikesta ja kulahtaa, samalla kun exä ajelee levänneenä bemarilla, käsi pokalla ja naurattaa "ei nalkuttavia naisia".
Voi kyynel. Vai oikein ”mies jätti lapset”. Jos tämä ottaa Satua aivoon niin noin 90% todennäköisyydellä hänen ex-miehensä ottaisi mielellään lähivanhemmuuden, kun kylkiäisinä tulee Sadun maksamat elatusmaksut ja yhteiskunnan maksamat lapsilisät. Lisäksi lasten kuljetusvelvollisuus viikonlopputapaamisiin siirtyy Sadulle.
”Jostakin syystä” luulen, että tämmöinen järjestely ei sovi Sadulle.
Tämän hoitsun rahankäyttö on ehdottomasti holtitonta, siitä olen samaan mieltä useimpien kanssa.
MUTTA valitettavasti tosiasia on, että hyvin harva isä alkaa yh:ksi! Vuoroviikko sentään käy useammalle. Oma exä ei suostu ottamaan lastaan kuin pari viikonloppua kuussa, ihan sama kuinka paljon rahaa saisi. Vapaus on kuulemma hänelle tärkeämpää ku8n lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille kuuluu 3,5 vuoden alempaan korkeakoulututkintoon eli kanditasoon suhteutettu palkka Te saatte palkkaa myös niistä ylitöistä, useimmat eivät saa. Niitä on muilla aloilla kuitenkin tehtävä, koska muuten voi olla varma, että seuraavat yt:t tuo potkut hankalille. Palkkanne on aivan linjassa työn vaativuuden ja koulutuksen vaativuuden suhteen.
On toki joitakin osastoja,joilla työ on erityisen vaativaa. Lähinnä nyt teho-osasto, keskola, ehkä päivystys. Sinne soisikin lisää palkkaa. Mutta perus sh-työ ei ole millään tavalla aivan perusduunia haastavampaa. Lähinnä tarkkailua, lääkkeiden jakoa, sekalaisia rutiinitoimenpiteitä, jotka toistuvat sellaisenaan vuodesta toiseen. Jos jotain erityistä tulee, kipuja tms., lääkäri hoitaa asian ja kantaa kokonaisuudesta vastuun. Sitten jos nämä rutiinihommatkin kokee liian vaativana, on ehkä syytä katsoa peiliin ja miettiä pitäisikö hakeutua jonnekin mihin ei edes alempi amk-tutkinto ole edellytys.
Tota teho-osastoa jaksetaan pitään jonain superesimerkkinä vaativasta hoitotyöstä, vaikka tosiasiahan on se, että teholla potilaat on hyvin usein tajuttomana, eli vaikka siellä saattaa olla jossain vaiheessa joku kriisi päällä, niin oikeastihan se pääosin on pelkkää valvomista ja jos oikeasti tulee joku ongelma, lääkäri on se, joka asian hoitaa. Erikoisosaamista toki voi vaatia, mutta tämä hoitajien kertoma "juoksu peräsuoli pitkällä" ei kyllä istu teho-osastoon.
Ensiapu voi olla sellainen, että siellä joskus on sit enempi kiirettä.
Vanhushoidossa hoitajien suurin kiire on kiire kahville ja auta armias jos joku potilas kehtaa keskeyttää sen päivän neljännen tunnin kahvitauon, niin ensin valitetaan kollegoille ja sitten vittuillaan ja kiroillaan sille vanhukselle, hoidetaan välttämätön ja juostaan se kuuluisa peräsuoli pitkällä takaisin kahville haukkumaan työtä ja v1 ttumaisia potilaita.
Ohis. En itsekään ole hoitajien lakon kannalla, mutta mieti nyt hyvä ihminen mitä kirjoittelet. Itse olin vuosi sitten teholla kolme vrk, eikä tulis mieleenkään vähätellä heidän työtään noin! Monta kertaa päivässä juoksivat vielä elvyttämään missä sitä tarvittiinkkn. Ikuisesti olen heille kiitollinen, ja arvostan! Ja ei siellä mitenkään tajuttomana olla, en minäkään ollut kuin alussa. Toki tilanteet varmasti vaihtelee potilaiden välillä. Niin, ja minulla ei siis ollut korona, kyse aivan muusta.
Nyt en kyllä edes tiedä enää, miksi edes alennun vastaamaan noin typerään kirjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sai sen kuvitelman että suhteen aikana rahatilanne olisi ollut parempi. Mutta ei ollut jos takuuvuokraa varten täytyi eron tullessa ottaa lainaa.
Eli Satu on koko elämänsä tuhlannut sen mitä tilille on tullut ja enemmänkin.
Kyllä se niin on taitanut mennä....
Kitua ? Miten se säästäminen on erilaista, jos pienistä tuloista säästät vaikka 25 e kk ja sitten 2 v päästä ostat pesukoneen kertaostoksena ?