Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)
Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.
No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:
"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.
Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."
Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton Sadun rahat ei riitä koska hänellä on liikaa velkoja. Miksi esimerkiksi on ottanu kulutusluoton autoon? Miksi ei voi tyytyä siihen 1000e autoon?
Mun mielestä nykajan suurin ongelma on se että ihmiset velkaantuvat liikaa, ihanteellinen tilanne on se että asuntolaina on ainut velka.
Mä olen itse mies joka ajelee 2000e autolla ja mulla on vaan asuntolaina enkä muita velkoja ole koskaan ottanut, sijoitan rahoja osakkeisiin ja säästötililläni on hiukan yli 10 000e. Mikä järki edes on omistaa joku luottokortti?
M31
Sitä luottokorttia voi tarvita esimerkiksi vuokra-auton varaukseen, ja lisäksi lennot kannattaa maksaa luottokortilla. Jos ei ole holtiton rahankäytön kanssa, ei tuota luotto-ominaisuutta tarvitse koskaan vaan kortti toimii maksuaikakorttina.
Ilman luottokorttia pystyy elämään jokainen. En minä ole ainakaan koskaan kohdannu tilannetta missä luottokortti on pakollinen. Olen matkustellut maailmalla ja tilaillu netistä tavaraa.
Luottokortti antaa ihmisille vääristyneen kuvan rahasta koska luottokortti antaa silloin mahdollisuuden ostaa asioita mihin ei oikeasti ole varaa. Aina kun joutuu ottamaan velkaa niin se tarkoittaa sitä että omat varat ei riitä siihen asiaan mihin velan joutuu ottamaan.
Ja siinä vaiheessa kun lennot on maksettu debit-kortilla ja lentoyhtiö hakeutuu konkurssiin niin ei varmaan harmita? Autovuokraamo haluaa usein tehdä luottokortilla katevarauksen, jos autolle sattuukin jotain.
Sen luottokortin voi ottaa minimiluottorajalla ja siirtää saldoon lentojen verran rahaa ennen ostoa, jos noin pelottaa käyttää kortin saldoa.
Joo ja se on varmaan todella yleistä että lentoyhtiö hakeutuu konkurssiin :D En ole koskaan tarvinnut luottokorttia auton vuokrauksessa ja kuinka usein sitä autoa oikein vuokrataan :D
Kuten huomaat niin monet elävät ylivarojen ja suurin syy siihen on luottokortit,velat ja kaikki kulutusluotot.
Miksi ei voi elää ilman luottokorttia ja ostaa sitten asian kun siihen on oikeasti varaa?
No vaihdetaan lentoyhtiön tilalle matkatoimisto - Suomessakin on esimerkiksi Töölön matkatoimiston tapaus osalla vielä muistissa. Ja kyllä, lentoyhtiöitäkin on uhannut konkurssi etenkin koronan aikaan.
Hienoa, että olet pärjännyt ilman luottokorttia tähän asti. Osa ihmisistä kuitenkin käyttää luottokorttiaan päivittäin MAKSUAIKAKORTTINA ilman pelkoa valkaantumisesta. Itselleni luottokortti tuo turvaa vaikken tähän päivään saakka ole kertaakaan tarvinnut sen luotto-ominaisuutta.
Kummallista, minä olen aina luullut, että työstä maksetaan työn mukainen palkka, eikä sen mukainen palkka, jota joku katsoo tarvitsevansa ylläpitämään tulotasoaan korkeampaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mä keksin! Etsitäänkö myös artikkeleita, joissa muiden ammattikuntien edustajat kertovat ongelmistaan!? Vai poltetaanko kaikki hoitajat ensin roviolla?!
Etsitään. Haetaan heti vaikka arkistonhoitaja, käräjäsihteeri, siivooja tms
No miksei tullut jo? Kauanko siinä etsimisessä voi mennä, kun jutun jujuhan oli se että hoitajat pääsee nyt vasta ääneen.
Oletko tosiaan niin laiska p*ska ettet itse jaksa etsiä? Sulla on aikaa istua palstalla ja ulista.
Mun kaveri jolla on suunnilleen sama elämäntilanne olis sitä mieltä, että palkkansa hoitajana on oikeasti ihan hyvä. Että ei mistään saa helpolla sen suuruista palkkaa. Rahastakaan hänellä ei ole ollut pulaa, vaikka lastensa isä on tuurijuoppo jonka osallistuminen lasten kuluihin ja elämään ylipäätään on aika satunnaista. Työoloista ja arvostuksen puutteesta työnantajan taholta on kyllä valittanut, ja sitä että hoitajia palkataan liian vähän eikä sijaisiakaan saa pyytää, vaikka käsittääkseni hänen osastolleen tulijoita kyllä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton Sadun rahat ei riitä koska hänellä on liikaa velkoja. Miksi esimerkiksi on ottanu kulutusluoton autoon? Miksi ei voi tyytyä siihen 1000e autoon?
Mun mielestä nykajan suurin ongelma on se että ihmiset velkaantuvat liikaa, ihanteellinen tilanne on se että asuntolaina on ainut velka.
Mä olen itse mies joka ajelee 2000e autolla ja mulla on vaan asuntolaina enkä muita velkoja ole koskaan ottanut, sijoitan rahoja osakkeisiin ja säästötililläni on hiukan yli 10 000e. Mikä järki edes on omistaa joku luottokortti?
M31
Sitä luottokorttia voi tarvita esimerkiksi vuokra-auton varaukseen, ja lisäksi lennot kannattaa maksaa luottokortilla. Jos ei ole holtiton rahankäytön kanssa, ei tuota luotto-ominaisuutta tarvitse koskaan vaan kortti toimii maksuaikakorttina.
Ilman luottokorttia pystyy elämään jokainen. En minä ole ainakaan koskaan kohdannu tilannetta missä luottokortti on pakollinen. Olen matkustellut maailmalla ja tilaillu netistä tavaraa.
Luottokortti antaa ihmisille vääristyneen kuvan rahasta koska luottokortti antaa silloin mahdollisuuden ostaa asioita mihin ei oikeasti ole varaa. Aina kun joutuu ottamaan velkaa niin se tarkoittaa sitä että omat varat ei riitä siihen asiaan mihin velan joutuu ottamaan.
Ja siinä vaiheessa kun lennot on maksettu debit-kortilla ja lentoyhtiö hakeutuu konkurssiin niin ei varmaan harmita? Autovuokraamo haluaa usein tehdä luottokortilla katevarauksen, jos autolle sattuukin jotain.
Sen luottokortin voi ottaa minimiluottorajalla ja siirtää saldoon lentojen verran rahaa ennen ostoa, jos noin pelottaa käyttää kortin saldoa.
Joo ja se on varmaan todella yleistä että lentoyhtiö hakeutuu konkurssiin :D En ole koskaan tarvinnut luottokorttia auton vuokrauksessa ja kuinka usein sitä autoa oikein vuokrataan :D
Kuten huomaat niin monet elävät ylivarojen ja suurin syy siihen on luottokortit,velat ja kaikki kulutusluotot.
Miksi ei voi elää ilman luottokorttia ja ostaa sitten asian kun siihen on oikeasti varaa?
No vaihdetaan lentoyhtiön tilalle matkatoimisto - Suomessakin on esimerkiksi Töölön matkatoimiston tapaus osalla vielä muistissa. Ja kyllä, lentoyhtiöitäkin on uhannut konkurssi etenkin koronan aikaan.
Hienoa, että olet pärjännyt ilman luottokorttia tähän asti. Osa ihmisistä kuitenkin käyttää luottokorttiaan päivittäin MAKSUAIKAKORTTINA ilman pelkoa valkaantumisesta. Itselleni luottokortti tuo turvaa vaikken tähän päivään saakka ole kertaakaan tarvinnut sen luotto-ominaisuutta.
Hienoa! Se että SINÄ et ole kohdannut sen kortin kanssa ongelmia ei poista sitä ongelmaa että monille muille ihmisille velkaantuminen(luottokortit ja kulutusluotot) aiheuttavat valtavasti ongelmia!
Ei velka tuota ongelmia jos sen velan pystyy maksamaan äkkiä pois ja jos niitä velkoja ei ala kertymään useampia mutta kun monet ihmiset elävät niin että he ottavat kulutusluoton ja lyhentävät sitä vaikka 200e/kk pois ja sitten he vinguttavat luottokorttia ja alkavat lyhentämään sitä luottovelkaa pois 200e/kk niin kappas yhtäkkiä kuukaudessa on 400e velkojen lyhennyksiä.
Mitä vähemmän velkaa ihmisellä on niin sen paremmin asiat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Minulla on luottokortti ollut kymmenisen vuotta ja yhtään kertaa en ole sitä luotto-ominaisuutta käyttänyt. Verkko-ostokset teen aina luottokortilla (tai nykyään joskus klarnalla) sen ostoturvan ja vakuutuksen vuoksi, samoin lennot ym maksan aina luotolla. Ja sitten eräpäivänä tietenkin maksan laskun kokonaisuudessaan pois. Joskus se toimii myös maksuaikakorttina jos sattuu tosi paljon hankintoja yhdelle kuukaudelle niin saa vähän jaettua niitä, eikä tarvitse mennä säästötililtä mennä ottamaan. Säästötililtä kun saa paremman koron jos sieltä ei nosta rahaa. Luottokortti ei siis ole minkään sortin ongelmien aiheuttaja, huono rahankäyttäjä osaa kyllä olla ikuisessa rahapulassa ilman sitäkin. Luottokortin luottoraja on sitä paitsi yleensä sen verran pieni ettei sillä mitään isoja velkoja saa aikaan, toisin kuin pikavipeillä ja osamaksuilla.
Useinhan nää "rahat ei riitä" tyypit on kauheita törsääjiä. Jatkuvasti uusia tatuointeja ja lävistyksiä, ulkomaanmatkoja, kauneushoitoja ja kampaajareissuja, kalliita harrastuksia, shoppailua, baari- ja ravintolailtoja ja niin edelleen. Todennäköisesti tuo porukka eläisi yli varojensa, vaikka palkka nousisi 6000+ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Hienoa! Se että SINÄ et ole kohdannut sen kortin kanssa ongelmia ei poista sitä ongelmaa että monille muille ihmisille velkaantuminen(luottokortit ja kulutusluotot) aiheuttavat valtavasti ongelmia!
Ei velka tuota ongelmia jos sen velan pystyy maksamaan äkkiä pois ja jos niitä velkoja ei ala kertymään useampia mutta kun monet ihmiset elävät niin että he ottavat kulutusluoton ja lyhentävät sitä vaikka 200e/kk pois ja sitten he vinguttavat luottokorttia ja alkavat lyhentämään sitä luottovelkaa pois 200e/kk niin kappas yhtäkkiä kuukaudessa on 400e velkojen lyhennyksiä.
Mitä vähemmän velkaa ihmisellä on niin sen paremmin asiat on.
Niinhän sitä sanotaan että velka on hyvä renki mutta huono isäntä. Hyvä rahankäyttäjä ottaa velkaa harkitusti oman maksukykynsä mukaan ja hyötyy siitä. Huonon rahankäyttäjän taas kannattaa jättää velat kokonaan ottamatta koska ne johtaa helposti siihen velkaantumisen kierteeseen. Velka itsessään ei ole mikään peikko tai automaattisesti huono asia jota pitäisi pelätä, mutta harkintaa pitää käyttää.
Luottokorttia ei pitäisi käyttää jos tilillä ei ole sen verran rahaa että sen luoton pystyy heti maksamaan pois, jos tilillä on 100e ja luottokortilla -800e kuun lopussa niin seuraavana kuukautena pitäisi lyhentää luottoa 700e+se 100e mikä on tilillä ja se on sitten kaikesta muusta kulutuksesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole palkassa asuminen Hesassa on vaan liian kallista.
Luottokortilla maksellaan Afrikanmatkoja ja asumonen on kallista...
Aito köyhä ei käy missään eikä omista autoa vaan kulkee kävellen, laskuja jää välillä maksamatta ja kikkaillaan huomautuksia, jotta saa jokaviikkosen lihan, ainoo "luxus" tuote minulla on pelikone minkä olen itse saanu kasattua ja viritettyä yksittäisistä osista, leffapino tuli kerättyä divareissa ja kiröpareilla pyörimisestä, parin euron löytöjä kun saa vähän kulutusrahaa kasaan
Hoitajille kuuluu 3,5 vuoden alempaan korkeakoulututkintoon eli kanditasoon suhteutettu palkka Te saatte palkkaa myös niistä ylitöistä, useimmat eivät saa. Niitä on muilla aloilla kuitenkin tehtävä, koska muuten voi olla varma, että seuraavat yt:t tuo potkut hankalille. Palkkanne on aivan linjassa työn vaativuuden ja koulutuksen vaativuuden suhteen.
On toki joitakin osastoja,joilla työ on erityisen vaativaa. Lähinnä nyt teho-osasto, keskola, ehkä päivystys. Sinne soisikin lisää palkkaa. Mutta perus sh-työ ei ole millään tavalla aivan perusduunia haastavampaa. Lähinnä tarkkailua, lääkkeiden jakoa, sekalaisia rutiinitoimenpiteitä, jotka toistuvat sellaisenaan vuodesta toiseen. Jos jotain erityistä tulee, kipuja tms., lääkäri hoitaa asian ja kantaa kokonaisuudesta vastuun. Sitten jos nämä rutiinihommatkin kokee liian vaativana, on ehkä syytä katsoa peiliin ja miettiä pitäisikö hakeutua jonnekin mihin ei edes alempi amk-tutkinto ole edellytys.
Monilla olisi taloudenpidossaan tarkistamisen varaa. Lähtien ihan siitä, että tyytyy varojensa mukaiseen asumistasoon. Tyttären kaveri kertoo ettei heidän perheessä ole varaa syödä kuin kerran päivässä kun ruoka on niin kallista. Jostain syystä on vara korvata oikea ruoka energiajuomilla ja -patukoilla. Opiskelemaan piti päästä Helsinkiin, vaikka tismalleen samaa pääainetta voi lukea missä tahansa muussa yliopistossa- eikä kyse ole edes mistään eliittialasta. Helsingissä vaan opiskelijoidenkin asumiskustannukset ym elinkustannukset ovat kalliimmat kuin muualla . Monet hokee rahanpuutettaan ja käy viikoittain ryyppäämässä tai maksavat neljästä viidestä suoratoistopalvelusta , joita eivät edes ennätä katsoa ,yhtäaikaa.
Itse olen opettanut lapsille, että täytyy elää tulojensa mukaan ja yrittää saada rahaa säästöönkin. Täytyy valita mihin rahansa käyttää ja mikäli haluaa käyttää enemmän niin täytyy hakeutua sellaisiin hommiin, mistä tienaa enemmän
3300 + n. 700 euroa puhtaana lapsilisät ja elatusmaksut ? Ja ei pärjää...
Uskomatonta tuubaa. Sama tilanne mutta tulot on 1200 euron tulot +700 elarit ja lapsilisät ja hyvin pärjään. Pystyn säästämään vaikka 4-500 egee kuussa . Mihin voi mennä niin paljon rahaa? Pitäskö kulutustottumuksia muuttaa?
https://yle.fi/uutiset/3-10998419
Suomalaiset ovat velkaantuneet sellaista tahtia, että nyt on pakko tehdä jotain: työryhmä ehdottaa 170 000 euron velkakattoa keskituloiselle
Velkakatto koskisi yhteenlaskettuja asunto-, kulutus- ja taloyhtiölainoja. Työryhmän mukaan suomalaisten velkaantumisen kasvu voi uhata koko talouden vakautta.
Hienoa, ja päästäänkö vielä konsensukseen siitä, että kaikki luottokorttiaan väärin käyttävät ovat hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Monilla olisi taloudenpidossaan tarkistamisen varaa. Lähtien ihan siitä, että tyytyy varojensa mukaiseen asumistasoon. Tyttären kaveri kertoo ettei heidän perheessä ole varaa syödä kuin kerran päivässä kun ruoka on niin kallista. Jostain syystä on vara korvata oikea ruoka energiajuomilla ja -patukoilla. Opiskelemaan piti päästä Helsinkiin, vaikka tismalleen samaa pääainetta voi lukea missä tahansa muussa yliopistossa- eikä kyse ole edes mistään eliittialasta. Helsingissä vaan opiskelijoidenkin asumiskustannukset ym elinkustannukset ovat kalliimmat kuin muualla . Monet hokee rahanpuutettaan ja käy viikoittain ryyppäämässä tai maksavat neljästä viidestä suoratoistopalvelusta , joita eivät edes ennätä katsoa ,yhtäaikaa.
Itse olen opettanut lapsille, että täytyy elää tulojensa mukaan ja yrittää saada rahaa säästöönkin. Täytyy valita mihin rahansa käyttää ja mikäli haluaa käyttää enemmän niin täytyy hakeutua sellaisiin hommiin, mistä tienaa enemmän
Oliko kaverin perheen vesa opiskelemassa hoitoalaa, kun noin huonosti hoitaa talouttaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaverin perheen vesa opiskelemassa hoitoalaa, kun noin huonosti hoitaa talouttaan?
Tässä ketjussa saa haukkua vain hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että Sadulle ei riittäisi viiden tonnin palkkanaan. Menot kasvaisivat samassa suhteessa.
Entinen naisystäväni oli aivan holtiton tuhlaamaan; hän sai 5000 euroa perintöä ja ne rahat riittivät puolitoista viikkoa ja sitten hän voitti jostain nettikasinosta 3000 euroa ja nuo rahat kuluivat viikossa. Hän ei ollut työelämässä ja päihteili ja pelasi "eläkkeensä" tai vastaavan tukirahansa.
Hän oli varmaan työelämästä poisjättäytynyt hoitaja, kun noin huonosti hoiti raha-asioitaan ja päihteitäkin käytti 🥺
Entinen naisystäväni oli aivan holtiton tuhlaamaan; hän sai 5000 euroa perintöä ja ne rahat riittivät puolitoista viikkoa ja sitten hän voitti jostain nettikasinosta 3000 euroa ja nuo rahat kuluivat viikossa. Hän ei ollut työelämässä ja päihteili ja pelasi "eläkkeensä" tai vastaavan tukirahansa.