Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)
Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.
No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:
"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.
Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."
Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin täällä kommentoivilta kuitenkin sen verran myötätuntoa muita hoitajia kohtaan, että suurin osa hoitajista eivät todellakaan ole tällaisia holtittomasti rahaa viemäriin kaatavia valittajia😅 Suurin osa meistä ei tuhlaa ripsiin tai rakennekynsiin (joita töissä ei saa edes olla), ei reissaile Afrikassa tai edes Levillä.
Muistakaa myös, että hoitajat eivät hae palkankorotusta siksi, että haluavat enemmän rahaa ilman syytä. Haluamme lisää palkkaa siksi, että työ on kuormittavaa, välillä vaarallista, tarkkaa, ja tällä hetkellä huonoilla työolosuhdeilla maustettua. Joten toivomme vain, että palkka vastaisi työn rankkuutta ja vaativuutta.
Tällä palstalla ei myötätuntoa heru. Mammat ovat oikeassa ja ovat päättäneet, että kaikki hoitajat ovat laiskoja, ahneita, psykopaatteja, mitä näitä täällä nyt on lueteltu. Ja mammat ovat tietenkin omasta mielestään hoitajia parempia kaikin puolin.
Ei vaan tässä mietitään, mitä tuossa jutussa jätettiin kertomatta. Välillä tuntuu, että jokin ei täsmää, ja sitä jää miettimään.
Onhan hoitajan palkoissa jotain outoa, jos Ruotsissa ja Norjassa maksetaan samasta työstä selvästi enemmän.
On sekin jännä että ei verrata Venäjän ja Viron palkkoihin. Tarkoitan sanoa, että kaikilla aloilla Suomessa samasta työstä maksetaan selvästi vähemmän kuin Norjassa ja Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin häntä. Olen luottokortilla ostanut matkoja ennen koronaa, jotta olen voinut lapselleni tarjota elämyksiä ulkonailla, joita ei kuvista katsomalla saa. Lapsi on lapsi vain kerran ja olen itse saanut lapsena matkustaa ja halusin tarjota hänelle samaa. Koronan vuoksi ei ole nyt matkustettu ja luottovelat on maksettu pois. On kyllä tarkoitus taas lähteä jossain vaiheessa reissuun. Nettotulot 2800e/kk.
Onko koskaan juolahtanut mieleen, että sitä elämysten tarjoamista varten voi säästää etukäteen niin ei velkaannu niiden takia?
Näin sanovat he joilla on rahaa... Ystävältäni hajosi noin 5000€ auto ja ei korjauttanut kun kuulemma ei kannata teettää 2000€ remonttia. Osti uuden. Itse olen käynyt kohta 20 vuotta töissä ja on alle 1000€ auto ja mietin joka päivä että jos se hajoaa niin mistä saan sen 1000€ että saan uuden auton, ei haaveitakaan että olisi niin valtavia summia rahaa että pääsin ulkomaille... Jos kuukauden kulut jäävät 10€ plussan puolelle niin on mennyt todella hyvin...
Aivan. Minulla on rahaa koska elän säästäväisesti. Miehen ja minun yrittäjätulot on noi 45 k vuodessa eli alle 2000 e per nenä per kuukausi.. On kasvatettu ja koulutettu aikuisiksi 3 lasta, hankittu ja ylläpidetty 4 autoa, maksettu iso omakotitalo ja mökki. Pari kertaa vuodessa matkustettu kotimaassa tai Keski-Euroopassa- mies ei suostu lähtemään etelän lomille. Yksityistaloudessa ei ole velkaa, yritystoiminnasta on muutama 100 k velkaa jäljellä . Puskuria on säästössä sen verran ettei esim kodinkoneiden tai auton rikkoutuminen johda katastrofiin. Eletään vaatimattomasti, mutta en koe, että mistään jäädään paitsi vaikkei kokoajan kulutetakkaan ylimääräistä.
Missä talonne ja mökkinne on? Ostitteko tontit itse vai saitteko perinnöksi? Saitteko apua rakentamiseen suvulta ja tuttavilta, jos rakensitte itse?
Länsirannikolla. Kummallakaan ei sukua täällä päin. Aloitettiin opintolainaisina opiskelijoita yhteiselämä. Välillä on ollut taloudellisesti tiukempaa välillä helpompaa. Kun on tiukkaa kiristetään vyötä , parempana aikana pistetään rahaa säästöön. Sekä omakotitalo että mökki on ostettu omalla ja
Pankin rahalla edullisesti vanhana (talo vuodelta 1890 ja mökki -50-luvulta) ja itse pikkuhiljaa rempattu mieleiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla ei osata käyttää rahaa järjellisesti. Ihmisen pitää oppia että eletään suu säkkiä myöten, eikä törsätä turhuuksiin. Ja sitten pitäisi saada suhteettoman suuret korotukset. Toivottavasti työnantajapuoli ei anna periksi, ainakaan kohtuuttomille vaatimuksille.
Nomutku me hoitajat aina joustetaan ja ollaan pyhät ja yöt töizzä niin kyl meidän pitää zaada korotukset!!! Että voidaan osta loisv*ttunia ja gutsia!!! Ja lennellä amöriikassa ja dubaissa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa jutun Satu olla vain tätä vailla:
⢠⣞⣻⣿⣶⣤⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣦⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⢻⣿⣿⣿⣿⣿⣟⣵⣦⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠈⠳⢿⣻⣵⣿⣿⣿⣷⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠘⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣦⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣤⣤⣤⡀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡆⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡇⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣠⣾⣶⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣷⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣰⣿⣿⡏⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡇
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣿⣿⣿⢰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠛⠿⠿⠸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡏
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⠿⣿⣿⣿⡿⠟⠀
Satu on mahtanut olla lompakkoloinen ja nyt ihmettelee kun omat rahat ei riitäkään.
Miksi tämä ihminen puhuu itsestään kuin ulkopuolinen ja toruu itseään? Ensin tuhlaa, mutta sitten ihmettelee miksi. Terapeuttia tarvitsisi.
Kuulostaa ihan yhdeltä mun tutulta. Sillä erotuksella, että vielä parempi palkka kun tällä Satulla.
Krooninen rahapula ja silti Visa vinkuu.
Lasun käynti tässä perheessä? Onko lapset onnellisia ja saavatko terveet lähtökohdat elämään kun äiti holtiton.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä pidetään Suomessa "köyhinä", nyyh kun ei ole varaa mennä talvilomalla perheineen Lappiin laskettelulomalle ja kesällä Ranskan Rivieralle ja syyslomalla Kreikkaan. Autokin on pakko olla kun eihän sitä ihminen saa muulla tavoin saa ruokakaupassa kasseja kannettua eikä sitä nyt jaksa kävellä tai pyörällä polkea puhumattakaan julkisilla kulkemista! Lapsilla on pakko olla kalliit harrastukset ja johon on pakko olla auto käytettävissä, eihän me muuten selvitä! Haloo yhteiskunta ja Kela, missä ne rahat on?!
Ja miten muun maailman köyhät. Heitä nauratraisi nämä Suomen "köyhien" valitukset köyhyydestä.
Muuten voisin kompata tätä, mutta autoon liittyvä kommentointi oli ajattelematonta. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole helppoa, ellei taloudessa ole auto käytössä. Suomessa on paikkoja, joissa välimatkat pitkiä. Julkinen liikenne on olematon, eikä siksi sovellu oman aikataulun mukaisesti. Syrjäseudulla sellaista ei edes ole.
Eli kyllä, joillekin auto on pakollinen! Eikä muuttaminen aina vaihtoehto ja - sekin maksaa.
Miksi Satu ei hanki hyvin palkattua ammattia, niin ei tarvitsisi valittaa köyhäilystään junteille suunnatuissa roskalehdissä.
Pitäisikö osamaksut kieltää lailla? Jos ei ole varaa niin sitten ei osta ja jos on varaa niin sitten ostaa?
Ihminen kuka osaa hoitaa raha-asiat oikein ei tarvi osamaksulla muuta kuin oman asunnon jota kutsutaan asuntolainaksija se sais olla ainoa velka mitä ihmisille annetaa.
Nykyihmiset on köyhiä eikä ne omista oikein mitää koska kaikki on ostettu velkarahalla.
Todella harva omistaa asunnon tai edes autoa harva omistaa. Asunto ei ole oma vaan se on pankin omistama jos siihen on velkaa ja sama auton kanssa eli jos autoon on velkaa niin se ei ole oma. Vaikka palkat ovat nousseet suomessa niin ihmiset ovat silti köyhempiä eikä ne omista oikein mitää.
Ymmärrätkö te hoitsut, että nämä tällaiset ulostulot eivät millään tavalla tue teidän työtaisteluanne? Tämähän nyt oli vanha juttu, mutta tänä keväänäkin on ollut näitä ”ei minulla ole varaa ostaa asuntoa Helsingin keskustasta” -avautumisia, jotka eivät herätä sympatiaa, koska - yllätys, yllätys - valtaosa ihmisistä on joko samassa tai vielä huonommassa asemassa taloudellisesti. Tämä kertoo siitä, että te elätte omassa epärealistisessa kuplassanne, jossa vertailukohdat löytyvät lähinnä sairaalan seinien sisältä. Joo, lääkärit tienaavat teitä enemmän ja sairaalan hallintojohtajat, mutta se ei vielä tarkoita, että olette palkkakuopassa kaikkiin suomalaisiin nähden, kuten yritätte väittää. Näissä lukuisissa tämän palstan keskusteluissa ette ole pystyneet kertomaan, mitkä ovat ne alat, joilla tienaa kevyemmällä työllä enemmän (”toimistotyö” tai ”yksityinen” eivät varsinaisesti ole aloja).
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin täällä kommentoivilta kuitenkin sen verran myötätuntoa muita hoitajia kohtaan, että suurin osa hoitajista eivät todellakaan ole tällaisia holtittomasti rahaa viemäriin kaatavia valittajia😅 Suurin osa meistä ei tuhlaa ripsiin tai rakennekynsiin (joita töissä ei saa edes olla), ei reissaile Afrikassa tai edes Levillä.
Muistakaa myös, että hoitajat eivät hae palkankorotusta siksi, että haluavat enemmän rahaa ilman syytä. Haluamme lisää palkkaa siksi, että työ on kuormittavaa, välillä vaarallista, tarkkaa, ja tällä hetkellä huonoilla työolosuhdeilla maustettua. Joten toivomme vain, että palkka vastaisi työn rankkuutta ja vaativuutta.
Juuri näin. Ei ollut tarkoitus tällä ketjulla mollata että kaikki hoitajat sitä taikka tätä. En ole itse hoitoalalla, mutta olen samaa mieltä, ettei tässä palkkakiistassa ole kyse siitä mihin se palkka riittää tai ei riitä, vaan siitä maksetaanko ko. työstä riittävästi työn vaativuuteen, vastuuseen ja työoloihin nähden. Ja mielestäni myös niihin työoloihin pitäisi puuttua, ei vain palkkaukseen.
Ap
Tän tyyppiset ihmiset tekisivät itselleen palveluksen sillä, kun laittaisivat luottokortit säppiin. Lähtee reissuun vasta sitten, kun siihen on oikeasti säästänyt etukäteen ne rahat. Paljon mukavampaa niin.
Palkka ei ritiä menoihin kun on kulutusluottoja ja luottokortti velkoja. Eihän tulot riitä jos elää yli varojensa tai on vasta alkamassa muuttaa ostostapojaan ja lyhentelee noita velkoja.
Tienaan saman verran 3300/kk brutto , ei lisiä, ei lapsia - luottoja ei ole mutta en myöskään koe olevani niin varakas että maksaisin kuntosalista. Käyn työpaikan salilla. Leikkaan ja värjään hiukset itse. En tuhlaa turhiin mutta matkustelen silloin tällöin. Hyvää ruokaa ostan. Aina ajattelen millä kulkuneuvolla liikun minnekin, bensan hinnan nousu tuntuu. Pidän itseäni pienituloisena ja elän pienituloisen elämää enkä todellakaan kuvittele tuhlaavani asioihin mitä tämä jutun satu tekee . Eihän pienituloisella ole palkkaa tollaisiin asioihin. Kannattaisi suhteuttaa menot tuloihin niin voisi olla elämäänsä tyytyväinen. Pieniä haaveita on helppo toteuttaa.
Olen lapseton, mutta tuloina on kelan minimisairaseläke ja asumistuki. Voitte vaan arvata, että herättääkö sadun ulostulo myötätuntoa vai ei...
Älä tuhlaa enemmän kuin tienaat. Tadaa, hyvin riittää.
Mm. matkustamiseen menee valtavasti rahaa, jos et etsi halvinta mahdollista lentoa/majoitusta jne. Et voi elää kuin miljonääri, jos et ole miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän hoitajat perustelevat palkankorotuksen tarvettaan, sitä tyhmemmän ja todellisuudesta vieraantuneemman kuvan heistä saa. Varmaan kaikki olivat hoitajien puolella vielä ennen lakkoa. Sitten avasivat suunsa ja nyt juuri kukaan ei taida enää sympatiaa tarjota.
Totta. Onneksi sinä olet se täydellinen ihminen, joka osaa hoitajan työt ilman koulutusta. Voit aloittaa leikkaussalin puolelta, helppoa ja kevyttä.
Harva hoitaja työskentelee leikkaussalissa ja lääkäri sielläkin vastuun kantaa. Suurin osa hoitajista levittää hydrokortisonia ja jakaa lääkärin määräämiä pillereitä.
Sulla ei taida kovin paljon olla tietoa hoitajien töistä?
Missä talonne ja mökkinne on? Ostitteko tontit itse vai saitteko perinnöksi? Saitteko apua rakentamiseen suvulta ja tuttavilta, jos rakensitte itse?