Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)

Vierailija
22.04.2022 |

Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.

No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:

"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.

Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."

Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???

Kommentit (331)

Vierailija
301/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan harha

- Kaikkia muita ammatteja arvostetaan.

- Kaikki muut saavat ottaa töissä rennosti, vain hoitajilla on raskas työ.

- Kaikki muut saavat isompaa palkkaa.

- Vain hoitajien työ on vastuullista.

- Potilaiden henki on yksin hoitajan vastuulla, itse asiassa he ovat jopa lääkäreitä pätevämpiä ja koulutuskin on lähes sama, joten palkkakin tulisi olla sama.

- Vain hoitajat tekevät vuorotyötä

- Vain hoitajat tekevät ylitöitä

- Vain hoitajilla raha ei riitä ylellisyyksiin.

- Kaikki muut matkustelevat, asuvat hienosti, ajavat hienoilla autoilla ja lapsilla on kalliit harrastukset. Ja tosiaan tämän kaiken muuta saavat ilman mitään tinkimistä muusta ja varsinkin sillä arvostetulla ja leppoisalla työllä.

Enemmänkin työttömän harha. Mene sinäkin töihin ja laihduta. ;)

Olen DI, normaalipainoinen. Ikävä tuottaa pettymys. Enkä muuten törsää rahojani kaikkeen mahdolliseen älyttömään ja turhaan, vaikka mahdollisuus sellaiseenkin olisi. Huvittaa nämä hoitajien kuvitelmat miten muut elävät ja mitä muiden työt ovat.

Taidat olla tyypillinen DI: Kuivakka ja totinen nipo, joka ei osaa nauttia elämästä ja ajattelee kaiken numeroissa.

Vierailija
302/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puutu esim. henkilön elämään tai palkkaan, mutta haluaisin saada ihmisiä pohtimaan rahankäyttöään. Miniäni bruttopalkka on 3500. Muutaman kerran olen kuunnellut lasten kysyvän kalliimmasta ostoksesta, maksoiko iskä sen, tai oliko sinulla rahaa. Lapset ovat oppineet, että äiti on niin tuhlaavainen, että isän on maksettava isot ostokset tai että, jos jotakin on ostettava asiaa pyydetään isältä, mutta mihin raha kuluu?

En ole puhunut asiasta, se ei kuulu minuun, mutta yleisellä tasolla ihmettelen, eikö oma järki kerro, mihin/miten rahaa käyttää.

No tienaako iskä enemmän kuin äiskä? Jos tienaa, niin totta kai iskä ostaa ne isommat ja kalliimmat ostokset. Tämähän on ihan itsestään selvää (tai ainakin pitäisi olla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites lapsilisät, paljonko niitä tulee? Tarvitseeko lapset kalliita harrastuksia? Toki jos varaa on niin jokainen maksaa ihan mistä huvittaa. Afrikan ja Lapin reissut ei ole välttämättömyys. Kotonakin voi treenata lihaskuntoa, muutamallakin eri kokoisella painolla saa todella kuormittavan treenin. Volyymiripsiä ei tarvitse kukaan.

-Hoitaja itsekin

Jos ihmiselle ei jää rahaa mihinkään, mistä hän nauttii tai minkä hän kokee itselleen tärkeäksi, niin miksi ylipäätään käydä töissä? Jos vain se välttämättömin riittää, niin kannattaa jäädä Kelan tuille. Niillähän sen saa. Äläkä nyt vain sano, että kaikki ihmiset käyvät töissä vain siksi, että heidän työnsä on heille suuri kutsumus ja intohimo, ei tietenkään rahan takia.

Vierailija
304/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puutu esim. henkilön elämään tai palkkaan, mutta haluaisin saada ihmisiä pohtimaan rahankäyttöään. Miniäni bruttopalkka on 3500. Muutaman kerran olen kuunnellut lasten kysyvän kalliimmasta ostoksesta, maksoiko iskä sen, tai oliko sinulla rahaa. Lapset ovat oppineet, että äiti on niin tuhlaavainen, että isän on maksettava isot ostokset tai että, jos jotakin on ostettava asiaa pyydetään isältä, mutta mihin raha kuluu?

En ole puhunut asiasta, se ei kuulu minuun, mutta yleisellä tasolla ihmettelen, eikö oma järki kerro, mihin/miten rahaa käyttää.

No tienaako iskä enemmän kuin äiskä? Jos tienaa, niin totta kai iskä ostaa ne isommat ja kalliimmat ostokset. Tämähän on ihan itsestään selvää (tai ainakin pitäisi olla).

Katsopa kun se isä maksaa asumisen, huonekalut, ruuan ja auton, kun on paremmat tulot. Sitä ihmettelee, että miten yksi ihminen saa palkkansa kulumaan osallistumatta juurikaan perheen kuluihin satunnaista maitopurkki tai vessapaperipakettia lukuun ottamatta.

Minä olen sen verran feministi, että en ymmärrä perheen rahan käyttöä, mutta olen päättänyt, että en sekaannu lasteni asioihin.

Vierailija
305/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jouluhnkintoihin”? Mitähän nekin on? Jouluruokahan on halpaa.

Halpaa? No ei todellakaan ole.

Jouluna pitääkin olla vähän sitä ja tätä pöydässä ja kyllä ne vaan maksaa.

Vierailija
306/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites lapsilisät, paljonko niitä tulee? Tarvitseeko lapset kalliita harrastuksia? Toki jos varaa on niin jokainen maksaa ihan mistä huvittaa. Afrikan ja Lapin reissut ei ole välttämättömyys. Kotonakin voi treenata lihaskuntoa, muutamallakin eri kokoisella painolla saa todella kuormittavan treenin. Volyymiripsiä ei tarvitse kukaan.

-Hoitaja itsekin

Jos ihmiselle ei jää rahaa mihinkään, mistä hän nauttii tai minkä hän kokee itselleen tärkeäksi, niin miksi ylipäätään käydä töissä? Jos vain se välttämättömin riittää, niin kannattaa jäädä Kelan tuille. Niillähän sen saa. Äläkä nyt vain sano, että kaikki ihmiset käyvät töissä vain siksi, että heidän työnsä on heille suuri kutsumus ja intohimo, ei tietenkään rahan takia.

Ohis. En edes itse usko, että vastaan tähän, mutta... Minkä ikäinen sinä olet? Jos kaikki vaan "jättäytyisi Kelan tuille", niin kuinka kauan luulet että niitä tukia riittäisi...?

Vierailija
307/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan harha

- Kaikkia muita ammatteja arvostetaan.

- Kaikki muut saavat ottaa töissä rennosti, vain hoitajilla on raskas työ.

- Kaikki muut saavat isompaa palkkaa.

- Vain hoitajien työ on vastuullista.

- Potilaiden henki on yksin hoitajan vastuulla, itse asiassa he ovat jopa lääkäreitä pätevämpiä ja koulutuskin on lähes sama, joten palkkakin tulisi olla sama.

- Vain hoitajat tekevät vuorotyötä

- Vain hoitajat tekevät ylitöitä

- Vain hoitajilla raha ei riitä ylellisyyksiin.

- Kaikki muut matkustelevat, asuvat hienosti, ajavat hienoilla autoilla ja lapsilla on kalliit harrastukset. Ja tosiaan tämän kaiken muuta saavat ilman mitään tinkimistä muusta ja varsinkin sillä arvostetulla ja leppoisalla työllä.

Enemmänkin työttömän harha. Mene sinäkin töihin ja laihduta. ;)

Olen DI, normaalipainoinen. Ikävä tuottaa pettymys. Enkä muuten törsää rahojani kaikkeen mahdolliseen älyttömään ja turhaan, vaikka mahdollisuus sellaiseenkin olisi. Huvittaa nämä hoitajien kuvitelmat miten muut elävät ja mitä muiden työt ovat.

Taidat olla tyypillinen DI: Kuivakka ja totinen nipo, joka ei osaa nauttia elämästä ja ajattelee kaiken numeroissa.

Toinen DI osallistuu sivusta: kerrot mielikuvasi tyypillisestä DI:stä, joka kertoi mielikuvansa tyypillisestä hoitajasta. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
308/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vissiin olla hiton kiitollinen köyhästä lapsuudesta. Äitistäni olis paljon kertomista, suurinosa kaikkea muuta kuin mukavaa, mutta sen mallin sain että ruokaa, leipää ja pullaa saa kun tekee itse, ja liikuntaa saa kun kävelee ja pyöräilee ne kauppareissut. Harrastuksien on paras olla ilmasia, maksulliset on herrojen pennuille. Vaatteet käytetään loppuun, uusia saa kaksi kertaa vuodessa jos silloinkaan.

En voi käsittää mihin kaikkeen turhaan ihmiset hussaavat rahojaan. Pinnallisuus näyttää maksavan paljon. Mitään ei viitsitä tehdä itse kun ollaan niin kiireisiä ja väsyneitä kaikesta somessa roikkumisesta ja harrastamisesta ja muusta suorittamisesta että näyttää hyvältä ulospäin. Kortit vinkuu ja luotto laulaa, koroista ei tajuta mitään. Luottokortti toimii sellaisella hyvin joka ei elä yli varojensa ja maksaa koko laskun kerralla pois, mutta ei sellaisella joka kuvittelee että luotto on jotain ylimääräistä rahaa jolla voi ostella kaikkea kivaa.

Jaksa kuunnella kun hyvin tienaavat ihmiset parkuu etteivät pärjää palkaallaan KUN EIVÄT OSAA VAAN KÄYTTÄÄ SITÄ RAHAA.

Vierailija
309/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtäkkiä kukaan ei ole koskaan käyttänyt edes luottokorttia 🙈

Minä en ole koskaan omistanut luottokorttia. Ostan vain jos minulla on varaa ja luottokortilla ostaminen kertoo sen että ei ole varaa eli on köyhä. Sama jos auton ostaa osarilla niin se kertoo vain sen ettei ole eli silloin on köyhä. Siinä alkaa olla monet sitten sormisuussa kun velkojen lyhennyksiin menee kuukaudessa tosi paljon rahaa ja sitten itketään kun ei ole varaa elää.

Osarilla ostettu auto ei ole edes oma vaan se auto on sitten oma kun on maksanut sen auton itselleen.

Mulle tuli uuteen maksukorttiin visa pyytämättä. En oo koskaan käyttänyt, toivottavasti ei tarvitsekaan. Tulot 1600 €/kk, yksineläjä. Pitkä työmatka. Ei tukia. Säästöjä n. 8 kk: n edestä.

VISA ei ole mikään luottokortin merkki tai muutakaan vastaavaa. Kyseessä on yhtiö mikä hoitaa rahaliikennettä samalla tavalla kuin MasterCard.

Pankit käyttävät kyseisten yhtiöiden palveluksia rahoja liikutellessaan.

Vierailija
310/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan palkasta, on se aina nettopalkka. Brutto on vain epämääräinen numerosarja, jolla ei voi ostaa mitään.

Vierailija
311/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että Sadulle ei riittäisi viiden tonnin palkkanaan. Menot kasvaisivat samassa suhteessa.

Mä en epäile. Mulle voisi joku antaa nyt 5000€ kk kyllä olisi eri meininki.

Vaikka ikinä ei ole ollut tarpeeksi rahaa, kyllä se nyt vaan niin on mennyt, että mitä huonompi tilanne taloudellisesti, sitä enemmän on kertynyt maksamattomia laskuja tai myöhästymisiä, enkä tarkoita nyt joudenkin uusien ostosten johdosta tulleita laskuja, vaan niitä pakollisia. Tai uusia laskuja, jotka kertyneet joistain pakollisista itsestä riippumattomista syistä.

Vierailija
312/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä tuloja on sitäkin vähemmän, joten kannattaa opetella säästämään jo työvuosina. Ei se helppoa ole varmaan kellekään.

Aivan niin, 1360 euroa eläkettä kuussa, tulen toimeen, autan joskus muitakin. En kylläkään kuljeskele Etelä-Afrikassa en Kreikassa tms.

Vierailija
313/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hieman ylipainoa ja ruuasta ei ole ollut pulaa. Moni hoitajakin on ihan reilustikin ylipainoinen, niin kyllä se raha on ainakin ruokaan hyvin riittänyt.

Vierailija
314/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei voi lukea enemmän paskaa talousasioista kun täältä. Ihan kun olisi vain ne 2 ääripäätä eli tosi säntillinen ja tiukka rahakuri, ei mitään luotolle ja puskurirahastot täyteen vaikka kuinka kituisi jne. eikä mitään turhaa ikinä ellei pysty säästämään useita satasia joka kuukausi. Ja pitää säästää vaikka suunnilleen työttömyystuen verran jäisi palkasta käteen. Ja usean satasen ja tonninkin yllärilaskut ei pitäisi olla ongelma, vaikka olisi työtön tai pienituloinen.

Tai sitten se supertuhlari, ottaa liikaa luottoja hirveillä koroilla, ei säästä vaikka ihan jahyvät tulot ja rahat ei muka riitä ollenkaan, vaikka 5000€ tulot. (Henkilöllä ei ikinä ole ollut edes lähelläkään 3000€ tulot)

Harvoin talous on kiinni siitä, onko ostanut osamaksulla vai ei esim. pesukoneen. Ei ne korot niin hirveät ole ja monissa kuten kännyissä ei edes tule korkoa välttämättä.

Järkevämpää kuitenkin ostaa osamaksulla, jokin isompi ostos, kun kitua ilman jotain tarvitsemaansa 2 vuotta tai enemmän, kunnes on saanut säästettyä ja säästäminen tosi pienistä tuloista saattaa olla todella hankalaa.

Vierailija
315/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä kuitenkin käyttää luottokorttiaan päivittäin MAKSUAIKAKORTTINA ilman pelkoa valkaantumisesta. Itselleni luottokortti tuo turvaa vaikken tähän päivään saakka ole kertaakaan tarvinnut sen luotto-ominaisuutta.

Juuri näin. Maksan kaiken luottokortilla ja saan cashbackinä 200-400€/v. Maksan luottokortin laskun aina ajallaan pois. Omat raha-asiat eivät ole koskaan menneet solmuun. Mikään elämys tai tavara ei ole velkaantumisesta aiheutuvan stressin arvoinen.

Kuinka paljon käytät luottokorttia, kun saat noin paljon takaisin ?

Kyllähän tuollaiseen täytyy olla paljon menoja. Omalla kortillani reilu 3000e kuukaudessa pitäisi käyttää saadakseen takaisin 200e. Ainahan se on joka euro kotiinpäin, vaikkei noin paljoa käyttäisikään.

Vierailija
316/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistään ei voi lukea enemmän paskaa talousasioista kun täältä. Ihan kun olisi vain ne 2 ääripäätä eli tosi säntillinen ja tiukka rahakuri, ei mitään luotolle ja puskurirahastot täyteen vaikka kuinka kituisi jne. eikä mitään turhaa ikinä ellei pysty säästämään useita satasia joka kuukausi. Ja pitää säästää vaikka suunnilleen työttömyystuen verran jäisi palkasta käteen. Ja usean satasen ja tonninkin yllärilaskut ei pitäisi olla ongelma, vaikka olisi työtön tai pienituloinen.

Tai sitten se supertuhlari, ottaa liikaa luottoja hirveillä koroilla, ei säästä vaikka ihan jahyvät tulot ja rahat ei muka riitä ollenkaan, vaikka 5000€ tulot. (Henkilöllä ei ikinä ole ollut edes lähelläkään 3000€ tulot)

Harvoin talous on kiinni siitä, onko ostanut osamaksulla vai ei esim. pesukoneen. Ei ne korot niin hirveät ole ja monissa kuten kännyissä ei edes tule korkoa välttämättä.

Järkevämpää kuitenkin ostaa osamaksulla, jokin isompi ostos, kun kitua ilman jotain tarvitsemaansa 2 vuotta tai enemmän, kunnes on saanut säästettyä ja säästäminen tosi pienistä tuloista saattaa olla todella hankalaa.

No kyllä tuossa aloituksen tapauksessa on nimenomaan kyse holtittomasta rahankäytöstä, jos noin iso palkka ei riitä. Ne tavalliset ja järkevät eivät näy lehtien palstoilla.

Vierailija
317/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että Sadulle ei riittäisi viiden tonnin palkkanaan. Menot kasvaisivat samassa suhteessa.

Mä en epäile. Mulle voisi joku antaa nyt 5000€ kk kyllä olisi eri meininki.

Vaikka ikinä ei ole ollut tarpeeksi rahaa, kyllä se nyt vaan niin on mennyt, että mitä huonompi tilanne taloudellisesti, sitä enemmän on kertynyt maksamattomia laskuja tai myöhästymisiä, enkä tarkoita nyt joudenkin uusien ostosten johdosta tulleita laskuja, vaan niitä pakollisia. Tai uusia laskuja, jotka kertyneet joistain pakollisista itsestä riippumattomista syistä.

Kyllä se tuhlarikin vaan monesti pystyy vähän paremmin laskunsa hoitamaan paremmilla tuloilla kun huonoilla, vaikka ei täysin säntillisen järkeväksi muuttuisi kulutustottumuksiltaan.

Kuules, anna mulle 3000€ netto ja katsotaan miten menisi tuhlarilla ja taloystaidotyomalla, olettaen, että mitään jätti yllätysluluja ei tule, eli katsotaan miten hoitaa ne normielämisen kulut ja kohtuulliset yllärilisälaskut. Tämä siis sille joka väitti, että ihan sama tilanne joillekin, vaikka parintonnin sijaan tienaisi 5000.

Kyllä se kulutus varmaan lisääntyisi, jos ei pahemmin ole voinut kuluttaakaan, eikä tuhlari hirveästi varmaan säästöönkään laittaisi, ellei hulppeat tulot, mutta ehkä ei kuitenkaan jäisi laskuja myöhään tai maksamatta samalla tavalla, eikä tarvitsisi voivotella kun ei ole rahaa ostaa sitä tai tätä tuikitarpeellistakin ja siirtää kokoajan myöhemmäksi niitä.

Vierailija
318/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noita höpötyksiä ei jaksa lukea, mutta 3300€ palkka jos bruttona, ei hyvä. Pärjäilee joo paitsi jos tulee isoja yllärikuluja, ei välttämättä pärjää jos ei sitä puskurirahastoa tai luottoa.

Kyllä mä tiedän "esimerkillisiä" perheitä, jotka ovat hädissään jostain 700€ yllärilaskusta, vaikka kummatkin palkkatöissä. Ihan säntillisesti hoitaneet raha-asiansa eikä mitään törkytuhlareita.

Vierailija
319/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan palkasta, on se aina nettopalkka. Brutto on vain epämääräinen numerosarja, jolla ei voi ostaa mitään.

Jos puhutaan palkasta, on se aina bruttopalkka. Veroprosentit ja vähennykset vaihtelee, joten netto ei kerro mitään.

Vierailija
320/331 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin olisin sitä mieltä, että hoitajat ei tarvi lisää palkkaa, vaan talousneuvontaa.

Muutettiin aikanaan kaksioon, jossa oli asunut yh hoitsu 4 lapsen kanssa.

Edellinen asukas ei saanut muuttoakaan aikaiseksi. Mieheni hoiti heidän muuton. Ihan ilmaiseksi tuntemattomille ihmisille teki raskaan työn. Muuttivat pienempään asuntoon, edellinen asunto oli 45m2 . Oltiin tosi järkyttyneitä että silleen voi lapsiperhe asua .

Ollaan itse oltu aina matalapalkka-alalla töissä ja on ostettu omistusasunto, rakennettu talo , on matkusteltu, lapset harrastaa, on 2 autoa, lapsilla mopot ja mönkijä. Velkaa on ainoastaan asuntolaina ja sekin kohta kokonaan maksettu. Olin 5 vuotta kotiäitinä , sitä ennen olin osa-aikainen siivooja ja sitten osa-aikainen kaupan myyjä. Mies duunarina maanrakennusalalla. Yksi sairaanhoitaja tienaa saman kuin me yhteensä. Ei se oleellinen asia ole palkan määrä vaan se miten sen käyttää.

Mä pärjään suht kohtuullisesti melko vaatimattomilla tuloilla ja lievällä tuhlailulla. Tosin 1300€ vesilasku odotetun 500€ sijaan oli vähän liikaa. En kyllä tunne syyllisyyttä siitä pätkääkään. Ensinnäkin lasku taitaa olla pikkasen liioiteltu, siksi ei odotettu ja tuollaisen luokan yllärilaskut on monesti liikaa jopa keskituloisille, kuten osalla hyvätuloisistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi