Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)

Vierailija
22.04.2022 |

Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.

No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:

"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.

Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."

Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???

Kommentit (331)

Vierailija
241/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihmetellen lukenut näitä "yli kahden tonnin netto ei riitä elämiseen" ja ajatellut, että ehkä nää ihmiset asuu sit pk-seudulla ja eläminen on siellä sikakallista ilmeisesti. Mut tää juttu selittääkin paljon.

Tienaan ite noin 2200€/kk nettona. Asuin pitkään lasten kanssa vuokralla eron jälkeen. Vuokra, vesi ja sähkö oli noin 850€/kk, vakuutukset, lasten harrastukset (lapsilisä meni joka kk täydet 200€ siihen iltapäiväkerhoon vuoden ajan, sen jälkeen 100€/kk), auton ylläpito ja tankkaus, ruuat, vaatteet ym. Hyvin riitti ja säästöön jäi yleensä satasia kuukausittain.

Mut me ei reissattu, käyn kampaajalla noin 9kk välein, joululahjat ostetaan sen mukaan mihin on varaa, puhelimet kertamaksulla eikä mitään osareita, ei suoratoistopalveluja eikä kuntosalimaksuja. Ei käyty kahviloissa tai ulkona syömässä aina edes kuukausittain, en oo ikinä tilannut ruokaa minkään woltin tm kautta.

Noi päiväkoti- ja ip-kerhomaksut on kyllä sielunvihollisen keksintö. Niihin sulaa käsittämätön osuus palkasta joka kk koko pikkulapsivaiheen ajan. Lisäksi tuntuu niin tyhmältä et mun pitää maksaa et pääsen töihin ja joku saa lapset koko päiväksi hoitoon ilmaiseksi et voi räkiä kattoon.

Onko se sun lastesi hoito niin hohdokasta, että vaikka maksaisit päästäksesi näin tekemään? Kyllä se lastenhoito on ihan työtä, ja jos hoitaa vieraiden lapsia niin siitä kuuluu saada palkkaa. Ja ihan joudut siitä maksamaan.

Vierailija
242/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tarkoitushakuista tämä median kirjoittelu paikoitellen.

Joo, aivan varmasti joku 3-vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tai pelkkää yötyötä tekevä lähihoitaja saattaa yltää suomalaisten mediaanipalkkaan tai jopa hieman sen yli, mutta nimenomaan vain 3-vuoro tai yötöissä.

Suurin osa kuitenkin tekee joko pelkkää päivätyötä tai 2-vuorotyötä.

Vaimoni esimerkiksi on sairaanhoitaja noin 20-vuoden työkokemuksella, tekee pelkkää ma-pe päivätyötä ja tienaa ~2650 kk.

Monilla miesvaltaisilla duunari aloilla tienataan pelkkää yötyötä tekemällä helposti 4000-5000/kk tai enemmänkin, kuten esimerkiksi minä prosessiteollisuudessa ja siis ammattikoulu tutkinnolla. Meillä ammattikoulun käyneet rivityöntekijä tienaavat 3-vuorotyössä 2800-4000/kk hieman työkokemuksesta ja osaamisesta riippuen ja pelkkää yötyötä tekevät 4000-5500/kk.

Usein ihmisiltä unohtuu, että mediaanipalkka on vasta se keskimmäinen suomalainen palkka. Paljon sitä enemmän tienaa iso joukko myös duunareita, valkokaulus työläisistä nyt puhumattakaan. Meilläkin valkokaulus osaston ma-pe päivätyötä tekevät asiantuntijat, amk-insinöörejä, diplomi-insinöörejä, ekonomeja, yms, tienaavat 4000-10 000/kk ja heillä on monia etuja joita "duunariportaalta" puuttuu, kuten työnantajan tarjoamat puhelimet, läppärit, polttoaine kortit, työsuhde autot (ei toki kaikilla).

Jos lähtee täyspäivä töihin ~2000 euron brutto kk palkalla (omilla kriteereilläni alle 3000 euron), se on mielestäni silkkaa omaa hölmöyttä. Omalle ajalleen ja työpanokselleen pitää osata asettaa riittävä arvostus ja jos näin ei tee, mielestäni ei arvosta itseään riittävästi tai on luonteeltaan liiankin nöyrä. Toki nöyrä, itseään arvostamaton ja vähään tyytyvä duunari on aina kelvannut työnantajille.

Jos asuisin yksin ja minulle tarjottaisiin jotakin 2000-2200 euron päivätyötä, jäisin rehellisesti sanottuna mieluummin työttömäksi ja keskittyisin edullisiin harrastuksiin jne.

Silloin pienten tulojen (sosiaalituet) ja muun elämänlaadun tasapaino olisi joka tapauksessa parempi.

Ei ~2000 euron palkalla aikuinen yksineläjä kuitenkaan elä järkevästi, vaan kituuttaen ja kaikesta tinkien, silti aika ja energia menee töissä. Toki jollekin kotona asuvalle opiskelijalle, perintöä saaneelle tai parisuhteessa olevalle, jonka puoliso tienaa enemmän tuokin saattaa olla ok.

Kyllä mää oon ihan tyytyväinen. Elän vaatimatonta, itsenäistä elämää. Työ on fyysistä, mutta helppoa ja työkaveri kiva. Ilman työtä ja palkkaa olisi ankeampaa. T. 1600 €/kk.

Palkkani puutarhurina parinkymmenen vuoden kokemuksella on noin 2000 €. Jos alkaisin vaatia tuohon tuhat euroa lisää olisin työtön. Kukaan ei todellakaan maksaisi.

Enkä näe, missä tässä se hölmöys tulee.

Olen todella tyytyväinen työhöni, olen pystynyt maksamaan osuuteni perheemme kuluista, olen oppinut arvostamaan muita arvoja kuin tolkutonta kulutusta. Useimmiten tunnen itseni fiksummaksi kuin uupuvat elämäänsä suorittavat ja turhan kulutuksen päälle elämänsä rakentaneet paremmin tienaavat.

Mun elämä on hyvää, eikä mulla ole kiire mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkeli siis kertoi hoitajien palkka haitarin yläpäähän päässeestä naisesta, joka ilmeisesti nautti "luksuksesta" ja jonka rahankäyttö taidot eivät olleet parhaalla mahdollisella tolalla, ok.

Miten tämä kuitenkaan liittyy mitenkään hoitajien työtaisteluun ja palkka vaatimuksiin. Artikkelin henkilön palkka kun Ei OLE keskimääräinen sairaanhoitajan, puhumattakaan lähihoitajan mediaanipalkka, vaan kaukana siitä.

Lähihoitajan peruspalkka on 2100-2300 ja sairaanhoitajan 2400-2800, piste. Lisät ovat lisiä, eikä lähellekään kaikki hoitajat niitä "saa". Toki lähes kaikki lähihoitajat tekevät vuorotöitä/yötöitä, sairaanhoitajajissa taas on enemmän myös ma-pe päivätyötä tekeviä.

Tämä ero luonnollisesti suhteellisesti nostaa lähihoitajien mediaanipalkkaa ja laskee sairaanhoitajien mediaanipalkkaa.

Kohtuullisen hyvän peruspalkan (2600-2800) saanut sairaanhoitaja yltää 3-vuorotyössä kyllä yli suomalaisen mediaanin, lähihoitaja yltää mediaaniin vain pelkkää yötyötä tekemällä (joka terveyden kannalta on harvoin pitkäkestoinen ratkaisu).

Tässä mielessä ja peruspalkkoja tarkastelemalla kieltämättä näyttäisi, että lähihoitajat ovat tällä hetkellä suuremmassa palkkakuopassa suhteessa mediaanipalkkoihin.

Ihan yhtä hyvin voitaisiin kirjoittaa artikkeli Amk-insinööristä tai tradenomista joka tienaa 12 000/kk, paperimiehestä 8000/kk, ahtaajasta 7000/kk jne.

Kyllä keskivertoa paremmin tienaavia löytyy ihan joka ammattiryhmästä, toki yksityiseltä puolelta useimmiten löytyy nämä ääripäät.

Itse esimerkiksi tunnen siivoojan, joka tienaa yli suomalaisten mediaanipalkan, toki yhden naisen yritystä pyörittämällä. Tunnen myös monta muiden alojen duunaria, jotka tienaavat melkoisia kuukausipalkkoja, osa vieläpä palkkatyöläisenä.

Eli jokainen saa itse valita alansa ja sitten tehdä sitä työtä niin paljon, että haluttu ansiotaso saavutetaan. Joko tehdään töitä enemmän tai sopeutetaan elintasoa tuloihin.

Kenenkään ei myös ole pakko asua Helsingissä. Parinsadan kilometrin päästä löytyy töitä niin inssille kuin hoitsullekin ja perheelle sopivat omakotitalot maksaa 70k.

Siinä on vain se ongelma, että jos on ikänsä asunut PK-seudulla, saattaa Kouvolan, Lahden, Kotkan, Heinolan, Hämeenlinnan, Salon jne henkinen ilmapiiri kuitenkin tuntua kohtuu ahdistavalta. Kotimaan lomamatkoilla asian aina itsekin huomaan, vaikka paikallisten kanssa sinällään hyvin toimeen tulenkin.

Ilmapiiri, arvomaailma, kaikenlaisen erilaisuuden hyväksyminen jne ovat kuitenkin varsin toisenlaisia.

Vaikka pk-seutu ei ole mittasuhteiltaan vielä suurkaupunki, alkaa se olla sitä henkiseltä ilmapiiriltään. Siellä voi jo aidosti olla juuri sellainen kuin oikeasti on, ei tarvitse sulautua pienemmän kaupungin tiettyyn normiin tai muottiin.

Kun lapset olivat pieniä, asuimme pari v Tampereella. Mies meni polkaisemaan yhden projektin ja mä olin just jäämässä äitiyslomalle.

Laitettiin oma koti vuokralle, ostettiin omakotitalo Tampereelta, asuttiin pari v ja tultiin takaisin.

Älyttömästi säästettiin rahaa. Harrastusmaksut halvemmat, välimatkat lyhyet, autoa ei juurikaan käytetty jne.

Ehkä ei kannata Kouvolaan mennä, mutta on muitakin paikkoja maassa.

Vierailija
244/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300 netto tekee Helsingissä tiukkaa ihan lapsettomallekin. t: M40+

Vierailija
245/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkeli siis kertoi hoitajien palkka haitarin yläpäähän päässeestä naisesta, joka ilmeisesti nautti "luksuksesta" ja jonka rahankäyttö taidot eivät olleet parhaalla mahdollisella tolalla, ok.

Miten tämä kuitenkaan liittyy mitenkään hoitajien työtaisteluun ja palkka vaatimuksiin. Artikkelin henkilön palkka kun Ei OLE keskimääräinen sairaanhoitajan, puhumattakaan lähihoitajan mediaanipalkka, vaan kaukana siitä.

Lähihoitajan peruspalkka on 2100-2300 ja sairaanhoitajan 2400-2800, piste. Lisät ovat lisiä, eikä lähellekään kaikki hoitajat niitä "saa". Toki lähes kaikki lähihoitajat tekevät vuorotöitä/yötöitä, sairaanhoitajajissa taas on enemmän myös ma-pe päivätyötä tekeviä.

Tämä ero luonnollisesti suhteellisesti nostaa lähihoitajien mediaanipalkkaa ja laskee sairaanhoitajien mediaanipalkkaa.

Kohtuullisen hyvän peruspalkan (2600-2800) saanut sairaanhoitaja yltää 3-vuorotyössä kyllä yli suomalaisen mediaanin, lähihoitaja yltää mediaaniin vain pelkkää yötyötä tekemällä (joka terveyden kannalta on harvoin pitkäkestoinen ratkaisu).

Tässä mielessä ja peruspalkkoja tarkastelemalla kieltämättä näyttäisi, että lähihoitajat ovat tällä hetkellä suuremmassa palkkakuopassa suhteessa mediaanipalkkoihin.

Ihan yhtä hyvin voitaisiin kirjoittaa artikkeli Amk-insinööristä tai tradenomista joka tienaa 12 000/kk, paperimiehestä 8000/kk, ahtaajasta 7000/kk jne.

Kyllä keskivertoa paremmin tienaavia löytyy ihan joka ammattiryhmästä, toki yksityiseltä puolelta useimmiten löytyy nämä ääripäät.

Itse esimerkiksi tunnen siivoojan, joka tienaa yli suomalaisten mediaanipalkan, toki yhden naisen yritystä pyörittämällä. Tunnen myös monta muiden alojen duunaria, jotka tienaavat melkoisia kuukausipalkkoja, osa vieläpä palkkatyöläisenä.

Eli jokainen saa itse valita alansa ja sitten tehdä sitä työtä niin paljon, että haluttu ansiotaso saavutetaan. Joko tehdään töitä enemmän tai sopeutetaan elintasoa tuloihin.

Kenenkään ei myös ole pakko asua Helsingissä. Parinsadan kilometrin päästä löytyy töitä niin inssille kuin hoitsullekin ja perheelle sopivat omakotitalot maksaa 70k.

Siinä on vain se ongelma, että jos on ikänsä asunut PK-seudulla, saattaa Kouvolan, Lahden, Kotkan, Heinolan, Hämeenlinnan, Salon jne henkinen ilmapiiri kuitenkin tuntua kohtuu ahdistavalta. Kotimaan lomamatkoilla asian aina itsekin huomaan, vaikka paikallisten kanssa sinällään hyvin toimeen tulenkin.

Ilmapiiri, arvomaailma, kaikenlaisen erilaisuuden hyväksyminen jne ovat kuitenkin varsin toisenlaisia.

Vaikka pk-seutu ei ole mittasuhteiltaan vielä suurkaupunki, alkaa se olla sitä henkiseltä ilmapiiriltään. Siellä voi jo aidosti olla juuri sellainen kuin oikeasti on, ei tarvitse sulautua pienemmän kaupungin tiettyyn normiin tai muottiin.

Asun pienellä paikkakunnalla(olen asunut useampaan otteeseen kaupungeissakin), enkä koe että, joutuisin taipumaan alueen normiin tai muottiin. Asiaan voi vaikuttaa sekin, että tämä on syntymäkotikuntani. Jos poikkean yleisestä normista, olen vain kylähullu, mutta kaikki ovat jo tottuneet, ja minä heihin.

Vierailija
246/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satu selkeästi, niin kuin monet muutkin tarvitsee henkilökohtaisen taloushallinnon asiantuntijan käymään hänen menonsa ja tulonsa, joka kykenee kilpailuttamaan menot niin, että rahaa jää.

Vierailija
247/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mä taas olen syntyperäinen stadilainen ja muuttanu sieltä pois jo vuosikymmeniä sitten. Kieltämättä ”stadin taudista” (se on: missään muualla ei voi asua) parantuminen kesti pari vuotta, mutta täältä muutaman sadan kilsan päästä katsottuna stadilainen tiukkapipoisuus viherhörhötyksineen tuntuu jo niin vieraalta, että kaupunki on kuin ihan eri mesta kuin 90-luvulla oli. Ei ole mun juttu lainkaan, ja olen tyytyväinen etten jäänyt.

Vierailija
248/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin täällä kommentoivilta kuitenkin sen verran myötätuntoa muita hoitajia kohtaan, että suurin osa hoitajista eivät todellakaan ole tällaisia holtittomasti rahaa viemäriin kaatavia valittajia😅 Suurin osa meistä ei tuhlaa ripsiin tai rakennekynsiin (joita töissä ei saa edes olla), ei reissaile Afrikassa tai edes Levillä.

Muistakaa myös, että hoitajat eivät hae palkankorotusta siksi, että haluavat enemmän rahaa ilman syytä. Haluamme lisää palkkaa siksi, että työ on kuormittavaa, välillä vaarallista, tarkkaa, ja tällä hetkellä huonoilla työolosuhdeilla maustettua. Joten toivomme vain, että palkka vastaisi työn rankkuutta ja vaativuutta.

Kaikki työ on kuormittavaa, rankkaa, tarkkaa, ja osa töistä välillä vaarallisiakin. Hoitajajärjestöjen 'ansiosta' teidän työnne on tällä hetkellä myös huonolla maineella, mikä oletettavasti vähentää kiinnostusta alaa kohtaan.

Palkka sen sijaan määräytyy sen mukaan kuinka helppoa on löytää uusi tekijä tilalle, ja toisekseen kuinka paljon työnteko tuottaa työnantajille. Minusta hoitajien joukkoirtisanoutuminen on oikea ratkaisu määrittämään mikä hoitajien taso Suomessa voidaan pitää ja millä palkkatasolla, joten toivon että kaikki osallistutte siihen.

Vierailija
249/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,itsellä on kollega (yli 60 v) jolla brutto yli 10 k€/kk ja aina rahat loppu ennen tilipäivää.Viimeksi valitti,ettei saa ostettua lapselleen bussikorttia.Joillekin mikään ei ole riittävästi.

Vierailija
250/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa 3300 euroa käteen ? Vai onko tuo brutto? Silloinhan netto on hippasen yli 2000€. Tämä on se yksi iso asia joka täällä välillä unohtuu Suomessa maksetaan aivan viddusti veroa.

Kun puhutaan palasta, tarkoitetaan bruttoa. Netosta puhuttaessa mainitaan sana netto.

2100 pk seudulla yh:lle on vähän.

Asumiseen 1200, autoon 100, luoton lyhennykset 100-200, lapset/lasten harrastukset/lasten vaatteet 200, ruoka/hygienia/Eväät töihin 700, huvit ja omat harrastukset 50, puhelin vakuutukset 50

Tiukkaa tekee ja miinukselle menee. Taloutta tasapainottanee mahdolliset isän tukemat lasten kustannukset.

Miten menee:

- lasten harrastuksiin ja vaatteisiin noin paljon

- ruokaan noin paljon

- omiin harrastuksiin ei riitä, koska pelkkä kuntosali maksaa 70 ja on turha

Miksi pitää matkustella velaksi jos tekee tiukkaa?

Oon eri, mutta vastaan kuitenkin lasten harrastusten ja vaatteiden osalta. Mun lapsilla on kummallakin kaksi melko edullista harrastusta. Silti, kun niiden kulut ja kausivaatehankinnat jakaa kk-tasolle, niin yllättävän iso summa tulee.

Kausimaksut syksy 2x120€ ja 2x90€

Kausimaksut kevät 2x120€ ja 2x90€

Pelilisenssi ja vakuutus koko pelikaudelle 2x75€

Sisäpelikengät 2x60€

Suojat 2x50€

Talvivaatteet 2x80€

Talvikengät 2x80€

Välikausivaatteet 2x70€

Välikausikengät 2x50€

Kesälenkkarit 2x40€

Kumpparit 2x30€

Kuukausitasolla pelkästään ylläolevat tekevät noin 160€.

Summat ovat noin suunnilleen summia. Lisäksi esim tälle kesälle tuli turnausmaksuja yhteensä 300€, sisältää muutaman päivän pelit, majoituksen, ruuat, kuljetukset jne.

Kausihankintoihin tulee lisäksi hanskoja kaksi paria per lapsi per kausi, pipot, lippikset, uimapuvut, mahdolliset juhlavaatteet jos on häitä/hautajaisia/rippijuhlia tiedossa, luistimet, sukset, pyörät, kypärät jne.

Osan näistä saa kyllä käytettynäkin hankittua, mutta rahaa nekin maksavat.

Totta kai lastenkin eläminen maksaa. Toivottavasti kaikki tajuavat sen ennen kuin perustavat perheen.

Vierailija
251/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne rahat sitten riittäisi.

Esimerkki meiltä:

Meidän 5 henkisen perheen ruokakulut oli 4/21 765,80€

Sain ruokakulut tässä kuussa nipistettyä 555,25€ eli säästöä 210,55€

Käytiin äsken Sokoksella shoppailemassa, siellä oli sesonkiale.

Ostin kolmet rintaliivit yht. 15€ (ovh. 84.85€)

Kahdet miesten black horse kalsarit 22€ (ovh 44€)

Jegginsit 10€ ( ovh 24,95€)

Paita Nanso 20€ (ovh 49,99€)

Lämpöpaita 5€ ( ovh 24,95€)

Toukokuun juhliin ostin lahjoja

Kahdet Finlaysonin pussilakanasetit 39,90€ ( ovh 99€)

2 Marimekon käsipyyhettä 19,80€ ( ovh 42€)

2Marimekon kylpypyyhettä 39,80€ ( ovh 84€)

Kaikki ostokset oli hankintalistalla, ne maksoi yhteensä 171,50€ ( ovh 453,64€)

Noista ostoksista maksutapaetuineen tulee bonusta n. 9,5€, se menee suoraan rahastoihin. N.40€ jää vielä säästöön

Laadukkaita vaatteita ja lahjoja hommattu, mutta talous ei kärsinyt lainkaan.

Vierailija
252/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka työnantajalla ole kuntosalia? Miksei osaa muuten liikkua? Torista sauvat vitosella ja sauvakävelemään!

Ap tässä. Jutun mukaan työpaikalla olisi ollut kuntosali, mutta se ei ollut Sadun mielestä niin viihtyisä kuin tuo seitsemänkympin kuntosali, eikä siellä ollut lapsiparkkia.

Kirjoitin tän aloituksen eilen illalla hetki ennen palstan sulkeutumista ja nyt kun tulin katsomaan onko kukaan jättänyt kommenttia, niin niitähän onkin jo näköjään sivutolkulla. No, tietysti kun aihe on tällainen... Tarkoitukseni ei ollut alleviivata sitä että Satu on hoitoalalla, mutta pistipähän itselläkin jutussa ko. asia silmään, kun se on nyt ollut niin tapetilla. Mutta tämä oli siis yli vuoden vanhassa lehdessä oleva juttu, ei uusi, eikä siten liittynyt tämän hetkiseen hoitajien palkkakeskusteluun. Henk.koht. lähinnä ällistelin tuota luoton käyttöä ei-pakollisiin menoihin. Itse en ikipäivänä raaskisi ottaa luottovelkaa ellei olisi ihan pakko. Käytän kyllä välillä luottokorttia, mutta maksan kaiken aina heti pois ennen kuin korko alkaa juosta.

Vierailija
253/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille pitäis opettaa taloudenhallintaa, ne mitään lisärahaa tarvi

Tähänhän aloitus viittaakin, ettei hoitajillevaan maksettaisi yhtään enempää. Liekö tuollaista  juttua missään lehdessä edes ollut, kunhan aloittaja  kateuksisaan keksii.

Joka alalla on ihmisiä, jotka eivät hallitse talouttaan. Tuolla perusteella millään alalla ei saisi olla paria tonnia suurempia palkkoja.

Jopa lääkäripariskuntia  on ulosotossa. Miksei lääkärien palkkoja tällä perusteella alenneta, kun eihän heistä kukaan   hallitse rahankäyttöään tietenkään, kun jollain on ongelmaa :::??

Aloitus on todella lapsellinen, ja erittäin tyhmän henkilön  aivopieru.

Ja onko hoitajien palkkoja ollut joku alentamassa? Sehän näyttäisi olevan sinun vastauksesi ihmisille, jotka eivät hallitse taloudenpitoaan.

Vierailija
254/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti? En ole tuollaista huomannut kun maksan luoton kuukausittain.

Satu ei maksanut. Eikä maksa moni muukaan.

Vierailija
255/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gambiaanko sille tuli hinku?

Vierailija
256/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000 palkka itsellä. n.600 asuntolainaan, 200-300 ruokaan, 200-300 autoiluun. 2000 säästöön. Mikä minussa on vikana?

Nettotulot aika lailla samat, mutta kk-menot eri:

- Asuminen 1200 EUR (sisältäen lainanlyhennykset)

- Auto 700 EUR (osamaksu vielä 2 v 500/kk, 1-2 tankkausta eikä muuta huoltoa huomioituna)

- Ruoka 500 EUR (en tykkää säästellä syömisistä)

- Sähköt 30 EUR

- Netti 30 EUR

- Rahastoihin 500 EUR

Mitä jää yli menee säästötilille, ja sieltä harvemmin tuleviin kuluihin kuten nuo auton huollot, tai elämyksiin kuten ravintolaan, matkoihin, yms.

Vierailija
257/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija1122333355 kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten ison palkankorotuksen sote-väki kuvittelee nyt tällä lakkoilulla ja uhkailulla saavansa? Ja kun lukee näitä ”huonoa palkkaa” saavien hoitajien juttuja siitä, miten ne aikoo ottaa loparit ja vaihtaa alaa, niin saanko kysyä että minne ne on vaihtamassa jos se uusi on arvostetumpi ala, helppo koulutus ja parempi palkka eli yli 3000€/kk? En ole hoitaja mutta muakin kiinnostelis semmonen ;-)

Minuakin kiinnostaa. Hyvä paikka korkealla palkalla ja ei lainkaan stressiä töistä. Pistäkääs linkkiä.

Vierailija
258/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille kuuluu 3,5 vuoden alempaan korkeakoulututkintoon eli kanditasoon suhteutettu palkka Te saatte palkkaa myös niistä ylitöistä, useimmat eivät saa. Niitä on muilla aloilla kuitenkin tehtävä, koska muuten voi olla varma, että seuraavat yt:t tuo potkut hankalille. Palkkanne on aivan linjassa työn vaativuuden ja koulutuksen vaativuuden suhteen.

On toki joitakin osastoja,joilla työ on erityisen vaativaa. Lähinnä nyt teho-osasto, keskola, ehkä päivystys. Sinne soisikin lisää palkkaa. Mutta perus sh-työ ei ole millään tavalla aivan perusduunia haastavampaa. Lähinnä tarkkailua, lääkkeiden jakoa, sekalaisia rutiinitoimenpiteitä, jotka toistuvat sellaisenaan vuodesta toiseen. Jos jotain erityistä tulee, kipuja tms., lääkäri hoitaa asian ja kantaa kokonaisuudesta vastuun. Sitten jos nämä rutiinihommatkin kokee liian vaativana, on ehkä syytä katsoa peiliin ja miettiä pitäisikö hakeutua jonnekin mihin ei edes alempi amk-tutkinto ole edellytys.

Juuri näin. Synnytyssalissa työskentelevälle kätilölle, ensihoitajalle, teho-osaston hoitajalle sekä päivystyksessä työskenteleville lisää palkkaa. Myös raskaille vanhusten vuodeosastolle työskenteleville palkankorotus. Terveydenhoitajien palkkaa taas voitaisiin laskea, siinäpä vasta helppo ja leppoisa työ.

Vierailija
259/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole mitään että palkka ei riitä elämiseen, vaan elää liian leveästi.

Vierailija
260/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tarkoitushakuista tämä median kirjoittelu paikoitellen.

Joo, aivan varmasti joku 3-vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tai pelkkää yötyötä tekevä lähihoitaja saattaa yltää suomalaisten mediaanipalkkaan tai jopa hieman sen yli, mutta nimenomaan vain 3-vuoro tai yötöissä.

Suurin osa kuitenkin tekee joko pelkkää päivätyötä tai 2-vuorotyötä.

Vaimoni esimerkiksi on sairaanhoitaja noin 20-vuoden työkokemuksella, tekee pelkkää ma-pe päivätyötä ja tienaa ~2650 kk.

Monilla miesvaltaisilla duunari aloilla tienataan pelkkää yötyötä tekemällä helposti 4000-5000/kk tai enemmänkin, kuten esimerkiksi minä prosessiteollisuudessa ja siis ammattikoulu tutkinnolla. Meillä ammattikoulun käyneet rivityöntekijä tienaavat 3-vuorotyössä 2800-4000/kk hieman työkokemuksesta ja osaamisesta riippuen ja pelkkää yötyötä tekevät 4000-5500/kk.

Usein ihmisiltä unohtuu, että mediaanipalkka on vasta se keskimmäinen suomalainen palkka. Paljon sitä enemmän tienaa iso joukko myös duunareita, valkokaulus työläisistä nyt puhumattakaan. Meilläkin valkokaulus osaston ma-pe päivätyötä tekevät asiantuntijat, amk-insinöörejä, diplomi-insinöörejä, ekonomeja, yms, tienaavat 4000-10 000/kk ja heillä on monia etuja joita "duunariportaalta" puuttuu, kuten työnantajan tarjoamat puhelimet, läppärit, polttoaine kortit, työsuhde autot (ei toki kaikilla).

Jos lähtee täyspäivä töihin ~2000 euron brutto kk palkalla (omilla kriteereilläni alle 3000 euron), se on mielestäni silkkaa omaa hölmöyttä. Omalle ajalleen ja työpanokselleen pitää osata asettaa riittävä arvostus ja jos näin ei tee, mielestäni ei arvosta itseään riittävästi tai on luonteeltaan liiankin nöyrä. Toki nöyrä, itseään arvostamaton ja vähään tyytyvä duunari on aina kelvannut työnantajille.

Jos asuisin yksin ja minulle tarjottaisiin jotakin 2000-2200 euron päivätyötä, jäisin rehellisesti sanottuna mieluummin työttömäksi ja keskittyisin edullisiin harrastuksiin jne.

Silloin pienten tulojen (sosiaalituet) ja muun elämänlaadun tasapaino olisi joka tapauksessa parempi.

Ei ~2000 euron palkalla aikuinen yksineläjä kuitenkaan elä järkevästi, vaan kituuttaen ja kaikesta tinkien, silti aika ja energia menee töissä. Toki jollekin kotona asuvalle opiskelijalle, perintöä saaneelle tai parisuhteessa olevalle, jonka puoliso tienaa enemmän tuokin saattaa olla ok.

Se on kuitenkin ihan Tehynkin sivulla mainittu, että sairaanhoitajien _mediaani_ansio on sen reippaat 3000 euroa kuussa. Tämä tietenkin tarkoittaa että puolet saa enemmän, puolet vähemmän. Ei ole kyse mistään vaivaisesta sairaanhoitajien ryhmästä joka tähän tulotasoon pääsee, vaan ainoastaan alle puolet sairaanhoitajista jää tämän tason alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme