Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helvata! Teen jo töitä kahdessa firmassa ja saan sovitettua päivärahaa. Kumpaankin firmaan vakkarisopimus.
Päivärahaa saan 300-600 euron väliltä.
Minulla lapsia niin se varmaan vaikuttaa että saan noinkin hyvin työkkäriä. Palkkaa saan noin 900 euron molemmin puolin. Osa on kilometrikorvauksia.
En halua muualta töitä ja jossain vaiheessa saan täydet tunnit toisesta firmasta. Tämä on vaan ollut ideaali tilanne tässä elämänvaiheessa.Jos valitset osa-aikatyön vaikka voisit saada täydet tunnit, koska se sopii sun elämänvaiheeseen paremmin, niin silloin sun ei kuuluiskaan saada mitään soviteltuja rahoja. Kyllä muutkin käy kokoaikatyössä ja silti hoitaa lapsensa ja arkensa
Kuka hoitaa omat lapsensa samalla kun käy kokoaikatöissä? Jo koronan aikaan valitettiin, kun piti opettaa omaa muksua samalla kun työpaikka vaati etäpalaverissa istumista.
Purra aloittanut nyt työmarkkinoiden tuhoamiskampanjan. Satonen oli sen verran kyvytön olevinaan, että riikka laitettiin tekemään likainen työ. Persut kun istuu nyt viimeistä kauttaan hallituksessa, ja sekään kausi ei enää syksyä näe.
Vierailija kirjoitti:
Purra aloittanut nyt työmarkkinoiden tuhoamiskampanjan. Satonen oli sen verran kyvytön olevinaan, että riikka laitettiin tekemään likainen työ. Persut kun istuu nyt viimeistä kauttaan hallituksessa, ja sekään kausi ei enää syksyä näe.
Jatkossa kokkareitten pitääkin taas pärjätä omillaan ja de on vähän vaikeaa oppositiossa kun ketään ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein! Tottakai ihmisen tulee pyrkiä elättämään itse itsensä eikä vain puolittain.
Ei valtiolla voi olla varaa kustantaa puolipäivätyöläisille koko päivän palkkaa verovaroista.
Nytkö se valtio maksaa jo yksityistenkin firmojen työntekijöiden palkat? Niin, sein sitä persukokkarekden yrityssosialismia, jossa yritys kerää voitot ja valtio maksaa viulut. Sitten ihmetellään kun Suomi velkaantuu..
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sairastuneet saavat tk eläkkeen koko härskistä systeemistä
En saa. Mulla vielä jalat ja kädet toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein! Tottakai ihmisen tulee pyrkiä elättämään itse itsensä eikä vain puolittain.
Ei valtiolla voi olla varaa kustantaa puolipäivätyöläisille koko päivän palkkaa verovaroista.
Nytkö se valtio maksaa jo yksityistenkin firmojen työntekijöiden palkat? Niin, sein sitä persukokkarekden yrityssosialismia, jossa yritys kerää voitot ja valtio maksaa viulut. Sitten ihmetellään kun Suomi velkaantuu..
Ei, vaan valtio maksaa puolipäivätyöläisille elannon, jotta esimerkiksi kaupan alalle riittää halpatyöntekijöitä ja nollatuntilaisia.
Kaupan alahan on ollut suurin vastustaja osapäiväisten etuuksien heikentämiselle, koska jos osapäivätöillä vaikka kaupassa ei elä, he joutuis ottamaan kokopäiväisiä tai maksamaan osapäiväisille enemmän. Nyt kun valtio elättää, löytyy halpatyövoimaksi työntekijöitä joita motivoi lyhyt työpäivä ja runsas vapaa, jolloin yritykset voittavat ja veronmaksaja maksaa. Suurin hyötyjä ovat isot kauppaketjut kuten S ja K.
On kyllä järjetöntä touhua.
Nykyään suurin osa työpaikoista on osa-aikatyötä.
Vuokrafirmat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Vuokrafirmoilla lähes poikkeuksetta aina nollatuntisopimukset.
Kokoaikaista, vakituista työsopimusta ei nykyään tahdo saada juuri mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran opettajat ovat liemessä. Näitä aivottomia päätöksiä ei koskaan mietitä opetusalan kautta enkä ymmärrä, miksi OAJ hyväksyy nämä mukisematta.
Oma tilanne on se, että olen vakituinen opettaja, mutta lomautetaan kesäksi, jo 10 vuotta putkeen.
Ensinnäkin kukaan ei palkkaa töihin koska työt jatkuvat elokuussa. Toisekseen pidän todellakin kuukauden loman, halusi hallitus sitä tai ei. Muuten ei pää kestä.
Täysin turhaa pallottelua ja työnhakua ja kun niitä ei voi kuitenkaan ottaa vastaan.
Voit mennä kesäksi ravintolaan tia kesäkahvilaan tarjoilijaksi, lastenohjaajaksi paikalliseen puistoon jne. tai kaupungille puutarhatyöntekijäksi. Et tietenkään mene koska on kivempaa lomailla ja nostaa korvauksia.
Kaupungin puistotyöntekijöiden työsuhteet kestävät jo täällä keskisessä Suomessa toukokuulta syys-lokakuulle. Ne menee niille jotka pystyvät tekemään tuon koko pätkän. Ja vaativat ajokorttia.
t.eri
Eipä mitään. Suojaosan poisto jo laittoi vakavasti harkitsemaan osa- aikatyön lopettamista ja tämä sitten on viimeinen niitti. Tuttu työnantaja ymmärtää. Tehkööt muut vuorostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikkien kuitenkin tulisi pyrkiä elättämään vähintään itsensä ilman yhteiskunnan tukia?
Tulisi tulisi, mutta monelle se on nyt mahdottomuus.
Esim. kaupan ala käyttää hyväksi halpaa osa- aikatyövoimaa eli kyse on laajemmasta. Suuri syy on myös liian pienet palkat monilla aloilla. Osoittakaapa jokaiselle työttömälle työpaikka jolla pärjää ilman tukia. Se oli mahdollista jonkin aikaa vain Neuvostoliitossa ja kaatuihan sekin systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran opettajat ovat liemessä. Näitä aivottomia päätöksiä ei koskaan mietitä opetusalan kautta enkä ymmärrä, miksi OAJ hyväksyy nämä mukisematta.
Oma tilanne on se, että olen vakituinen opettaja, mutta lomautetaan kesäksi, jo 10 vuotta putkeen.
Ensinnäkin kukaan ei palkkaa töihin koska työt jatkuvat elokuussa. Toisekseen pidän todellakin kuukauden loman, halusi hallitus sitä tai ei. Muuten ei pää kestä.
Täysin turhaa pallottelua ja työnhakua ja kun niitä ei voi kuitenkaan ottaa vastaan.
Voit mennä kesäksi ravintolaan tia kesäkahvilaan tarjoilijaksi, lastenohjaajaksi paikalliseen puistoon jne. tai kaupungille puutarhatyöntekijäksi. Et tietenkään mene koska on kivempaa lomailla ja nostaa korvauksia.
Onko siinä jotain vikaa? Kuka nyt haluaisi mennä polkuhintaan kuuntelemaan kiljuvia kakaroita?
Luuletko tosiaan, että esim. kaupan kassa tai kahvilassa 15 tuntia viikossa tekevä tienaa sellaisen summan, että pärjää ilman tukia?
Tosi tarpeetonta haukkua toisia mutta vastaan silti. Eikös osa-aikatyötä ole muutakin? Ja kyllä minä ainakin välivuosina pärjäsin ilman tukia, vaikka tiukkaa teki. Sehän on budjetointikysymys, sitten täytyy luopua elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Ellei jaksa tehdä täyttä työaikaa muttei tule toimeen osa-aikatyönsä palkalla, on ihan aiheellistakin kannustaa vaihtamaan työpaikkaa tai kouluttautumaan niin, että saa paremmin palkatun työn. Itse olen tehnyt kohta kymmenen vuotta 75% työtä ja tullut palkalla ihan hyvin toimeen. Ihan tavallinen "huonosti palkattu" ammatti minulla.
Ei suomalainen työtön tällaista konseptia ymmärrä. Kaikki yhteiskunnan maksamat tuet nähdään ihmisoikeutena, ja kaikki oman toimeentulon vuoksi tehtävä ponnistelu on kaltoinkohtelua ja vääryys.
Aletaan kaikki tekemään puolta päivää, ja pohjaton taikaseinä nimeltä VALTIO maksaa viulut. Tämä on suomityöttömän logiikka.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä järjetöntä touhua.
Nykyään suurin osa työpaikoista on osa-aikatyötä.
Vuokrafirmat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Vuokrafirmoilla lähes poikkeuksetta aina nollatuntisopimukset.
Kokoaikaista, vakituista työsopimusta ei nykyään tahdo saada juuri mistään.
Vuokrafirmojen kannattavuus perustuu juuri siihen että valtio maksaa heidän työntekijöidensä riittävän elannon, jotta vuokrafirma voi tarjota työväkeä halvalla firmoille. Mikäli valtion elatusta ei olisi, olisi hyvin vähän ihmisiä jotka suostuisivat vuokrafirmojen työehtoihin, joissa työntekijään ei juurikaan sitouduta ja palkka on heikko.
Veronmaksajat siis kustantavat firmoille halpoja työntekijöitä ilman sitoumuksia. Ja koska vuokratyö on halpaa, firmojen ei tarvitse joko palkata vakkareita ollenkaan tai heidänkin palkkansa voidaan pitää alhaalla.
Olisi jo korkea aika politikkojen myöntää, että se todellinen ongelma ei ole työttömät itse vaan mielekkäiden työpaikkojen puute. Emmekä tule näkemään mitään hurjaa talouskasvua joka taikaiskusta poistaisi työttömyyden. Tekoälyn ja robotiikan nopea kehitys vaan nopeuttaa tuota kehitystä entisestään. Tuollaiset työnhakupakot ovat lähinnä työttömien kiusaamista eivätkä luo ensimmäistäkään uutta, aitoa työpaikkaa. Tuon pakon vielä ymmärtäisi jos maassa olisi oikeasti työvoimapula, mutta todellisuudessa jokaiseen avautuvaan työpaikkaan on halukkaita tekijöitä pilvin pimein. Joitain harvoja poikkeuksia pois lukien, mutta niihin paikkoihin päteville hakijoille ei muutoinkaan tarvitse asettaa mitään työnhakupakkoja.
Ongelma tässä on se, että tyhmät ihmiset ei tajua, että osa-päivätyöhön on jossain vaiheessa kaikkien siirryttävä, jotta työtä riittää kaikille. Nykyään tekoäly ja teknologia alkaa korvaamaan niin isoa osaa työntekijöiden työpanoksesta, että kahdeksan tunnin päiviä riittää yhä harvemmalle.
Noin 50 vuoden päästä työpäivät on varmaan vaan noin 4-6h ja palkkojen tulisi myös siinä vaiheessa olla sellaisia, että vastaavat kuitenkin kokopäivätyön palkkaa. Useassa muussa maassa on jo joillain aloilla tähän siirrytty hyvin kokemuksiin, mutta Suomessa ei osata yhtään laskea tai ajatella pidemmälle.
Perskokkareet kiusaavat työttömiä ja työllisiä.
Työnhakuvelvote on täytetty jos pyytää nykyiseltä työnantajalta lisätunteja ja kertoo haluavansa kokoaikatyöhön.