Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Itellä osa-aikatyö ja neljää joudun hakemaan, ei riitä pelkkä lisätuntien pyytely...ja kaikilla aloilla lisätunnit ei edes ole mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tuollainen.
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Jos et nosta tukia, voit tehdä työtä ihan niin vähän kuin huvittaa. Terveet ja työkykyiset yleensä elättää itsensä ja perheensä ilman veronmaksajaien euroja. Osa-aikaiset työkyvyttömät saavat joko sairauspäivärahaa, kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä ja heillä on peruste osa-aikaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
"Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde"
Ovela ujutus saada ihmiset tekemään useampaa kuin yhtä matalapalkkaista työtä.
Hyvä tapa tietana elantonsa. Näin minäkin tein, kun omalla alalla oli työpaikat ja sijaisuudet tiukassa. Lisäksi verkoistui useampaan paikkaan, joista yhdestä tarjottiin kokopäiväistä ja parempipalkkaista työtä. Ihme työanvastaista marinaa, kun pitäisi hakea töitä ja elättää itsensä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.
Niin, eihän tässä olla mitenkään kieltämässä osa-aikatyötä. Sitä saa tehdä jatkossakin, jos ei tarvitse tukia. Mutta jos ihminen nauttii pysyvästi tukia osa-aikatyön lisäksi, niin siinähän me veronmaksajat oikeasti sponsoroimme hänen työnantajaansa, joka voi pihinä työllistää ja maksaa palkkaa vain rusinat pullasta -meiningillä osan aikaa, sitoen kuitenkin oikeasti henkilön kokoaikaisesti käyttöönsä. Se on väärin. Jos työnantaja haluaa, että tyyppi on käytettävissä töihin aina kun työnantaja tarvitsee häntä, niin sitten työnantajan pitää maksaa tarpeeksi palkkaa että kyseinen työ riittää elämiseen. Jos ei maksa, niin tyyppi hakeutuu muihin töihin vapaalla ajallaan, eikä ole välttämättä käytettävissä aina kun haluaisi.
Eihän tämä ole mitään uutta? Työmarkkinatukea saadakseen on haettava kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta noissa tapauksissa riittää yksi hakemus kolmessa kuukaudessa.
Ei riitä. Valitettavasti. Kolme kuukaudessa. Taitaa olla pärstäkertoimella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et nosta tukia, voit tehdä työtä ihan niin vähän kuin huvittaa. Terveet ja työkykyiset yleensä elättää itsensä ja perheensä ilman veronmaksajaien euroja. Osa-aikaiset työkyvyttömät saavat joko sairauspäivärahaa, kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä ja heillä on peruste osa-aikaisuuteen.
Ehkä kuvitellussa maailmassa. Käytännössä ei mene noin.
Itseäni suututtaa se 300€ suojaosuuden poisto. Osa-aikaisen työn tekeminen tehtiin sillä mahdottomaksi. Eli nyt sitten vain työtön. Kukaan ei palkkaa tai painosta mihinkään lähellä eläkeikää olevaa. Se suojaosuus helpotti sitä sattumanvaraisen palkan kanssa elämistä. Tavallaan tasoitti. Pystyi pitämään itse minimitoimeentulon hanskassa, vaikka tulot vaihteli. Ja nyt saan kyllä paljon enemmän tukia ja on helpompaa. Mutta jäin kaipaamaan työyhteisöä ja sitä statusta minkä työ antoi minulle.
Miksi olette työkkärin - kirjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vuokratyön tekeminen ja keikkailu vähentyä tämän myötä kyllä. Ei ole ollenkaan hyvä juttu esim. ravintola-alalla. Eihän tuo uusi malli kannusta ottamaan vastaan näitä keikkahommia, ennemmin on sitten työttömänä ja hakee vain sitten sitä kokoaikatyötä.
Juuri näin. Oli hallitukselta iso virhe poistaa myös 300 euron suojaosa joka toimi porkkanana ottaa vastaan pätkätöitä ja osa-aikausuuksia. Hallitukselle on jotenkin vieras ajatus se, ettei kaikki työ ole kokoaikaista. Moni yrittäjäkin voi tarjota osa-aikaisuuksia jos kynnys kokoaikaiseen on liian suuri.
Ei muuta kuin kehittämään ohjelmaa, joka lähettää hakemukset automaattisesti määräaikoina, tarvitsematta itse tehdä mitään.
Aina voi myös kokeilla pienentää menoja.
Itse teen 0-sopimuksella eräälle työnantajalle keikkaa. Töitä on kyllä riittänyt n.80%:sti kokoaikatyöstä.
Minun pitää hakea 1 työpaikka/kk.
Osa-aikatyon tekeminen voi johtua myös sairaudesta. Silloin ei ole downshiftailua
Sama valitus on tainnut olla marinin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi myös kokeilla pienentää menoja.
No niin varmaan, kun kauppiaat ym. tahot koko ajan vain nostavat niitä menoja. On sitten sana inflaatio sulle täysin vieras tai inflaatio ei vaikuta juuri sinun elämääsi.
Ongelma on siinä kun tarjolla ei ole töitä, jotka riittäisivät yli 3 v 8 kk pidemmäksi aikaa, eikä töitä, joista saisi elämiseen riittävää palkkaa. Ei, kun pitää hakea kaikenmaailman tukiaisia pienen liksan jatkeeksi tai koittaa tehdä viittä kuutta työtä.
Huulipunahallituksen perintö.
Olen ollut tämän kevään 0-tuntisopimuksella ja joutunut vääntämään melkoisesti, että sain hakemusasiat kuntoon. Sovitellun päivärahahakemuksen takia joudun hakemaan töitä kerran kolmeen kuukauteen. Onneksi työkkärille riittää toistaiseksi, että kysyy lisätunteja nykyiseltä työnantajalta. Teen jo nyt lähes poikkeuksetta 40 tuntisia viikkoja, joten toisen työpaikan saaminen "väkisin" ei oikein houkuttelisi.
Onneksi työllistymättyömyys on tarpeen tulle helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta noissa tapauksissa riittää yksi hakemus kolmessa kuukaudessa.
Ei riitä. Valitettavasti. Kolme kuukaudessa. Taitaa olla pärstäkertoimella?
Minulla ainakin riittää edelleen toi yksi/3kk ja se täyttyy myös, jos kysyy lisätunteja nykyiseltä työnantajalta eli ei tartte ees mitään hakemuksia tehdä.
Monessa ravintolassa työ on osa-aikaista. Palkka jää pieneksi kun tunteja on muutama ja vain arkisin, ei koskaan pyhinä koska omistaja tekee itse tai sitten antaa pyhätunnit vakituisille työntekijöille. Etnisissä paikoissa pyhätunneista ei makseta tuplapalkkaa.