Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi välttyä ajattelemasta, että tässäkin ketjussa metatyön käsitettä muka ymmärtämättömät ihmiset ovat vain niitä yksilöitä, jotka eivät sitä tapaa tehdä.
Valitettavasti se tekemättömyys vaan näkyy hommien hoitamisen laadussa. Vai kuvitteleeko joku, että muut uhraavat aikaansa ja energiaansa asioiden etukäteissuunnitteluun, järjestelyyn ja mielessä pitämiseen ihan vaan yksinkertaisuuttaan tai neuroottisuuttaan? Älkää jaksako naurattaa.
Oli se sitten kotona, töissä, ystäväpiirissä tai missä vain, harvinaisen raskas sietää on se ihmistyyppi, joka pyörittää kaikkea lähinnä juosten k*sten. Hommat hoidetaan miettimättä, impulsiivisesti, viime tipassa, olosuhteiden armoilla tai muuten vaan "silloin kun muistetaan, jos muistetaan". Lopulta osa jää kokonaan hoitamatta tai tulee tehdyksi vain sinnepäin riittävän suunnittelun ja varautumisen puutteen takia.
Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka pitää mökkireissulla hakea erikseen veneellä rannasta (olivat yhteisestä aikataulusta myöhässä, kun pakkaaminen oli viivästynyt jonkun "yllättävän" syyn takia ja sitten piti käydä tankkaamassa), jotka tuovat mukanaan puolet sovituista ruokatarvikkeista (kävivät vasta matkalla kaupassa, ehtivät vain yhteen kyläkauppaan, siellä ei ollut), käyttävät muiden hyttysmyrkyt ja aurinkorasvat (omia ei sattunut mukaan) eivätkä voi lähteä muiden kanssa puhutusti marjareissulle, koska eivät olleet löytäneet kumisaappaitaan. Lähtöpäivänä yllättyvät tiukasta aikataulusta, haahuilevat etsimässä pyyhettään ja rannassa kiroilevat parkkisakosta, kun eivät olleet selvittäneet pysäköintimahdollisuuksia etukäteen.
Ihan tirskahdin tälle, tämä on niin totta! Mikään ei ole niin raivostuttavaa kun kuvailemasi kaltaiset ihmiset. Itse olen onnistuneesti heidänkaltaiset sulkemaan ulos omasta ystäväpiiristäni. En nyt anteeksi vain kestä yhtään tällaista leväperäistä meininkiä ja täydellistä välinpitämätöntä asennetta. "Juosten k*sten" tekeminen, kuten kuvasit. Se että ei välitä, on vain suora osoitus muita kohtaan että en arvosta teitä yhtään.
Tykkään itse elää suunnitelmallisesti ja niin että asiat soljuvat hyvin eteenpäin. Valmistautuminen on kaiken a ja ö. Ehkä siksi omassa elämässä että työssä ihmiset aina kiittelee kun asiat hyvällä mallilla. Varsinkin jos tekemiseni vaikuttaa muihin ihmisiin, niin haluan että hommat on extrahyvin suunniteltu, valmistauduttu ja tehty. Ja tiedättekö mitä, asia ei minulle tuota mitään stressiä. Elämä on helpompaa kun huolehtii asioistaan ja sitä myöten muutkin on tyytyväisiä.
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä, ei vaadi viikkojen järjestelyjä
-kukaan kaveri ei tule synttäreille jos laitat viestin samana päivänä, jos juhlat arkena niin töiden jälkeen klo 17 lähdet kauppaan ostan kaiken valmiina ja laitat sen jälkeen pöytään? selvä.
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta = ehtii myöhemminkin mukaan
-ilmoittautuminen on jo päättynyt ei pääse tällä kaudella, katsotaan puolen vuoden päästä uudelleen, jos ilmoittaudut niin ekalla kerrralla jää jo penkille kun ei ole varusteita, kuka vie ja hakee lapsen?
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen = turhake
-Ei tälläsiin käytetä lomapäiviä kun töissä ollaan joka ikinen arkipäivä.
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta = ei pidä hosua ettei vilustu
-toukokuussa mennään liian pienillä kengillä ja kesähelteessa pyörtyy lapset kun ovat pitkillä paksuilla talvivaatteilla tai talvella kulkevat lumessa shortseilla ->lastensuojeluilmoitus tulee ja äkkiä ja sit vasta niitä metatöitä tuleekin heidän kanssaan.
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen = yksi turnaus sinne tai tänne
-kaikki turnaukset jäävät välistä, harrastustreenit jää välistä onpa ikävä fiilis lapselle
Turpa kirjoitti:
Ja sit ihmetellään miksi erotaan... Hetkeäkään kattois tollasta APn toimintaa - luulet olevasi korvaamaton ja tekeväsi kaiken.
Muutenkin, metatyöt... miksi elämästä ja perusasioista pitää tehdä "työtä"?Ja mietipä mitä käy kun miehesi lakkaa viemästä autoanne huoltoon, tankkaamatta, lisäämättä tuulilasinpesunestettä...
? En tunne yhtään naista, joka ei tankkaisi omaa autoaan, täyttäisi pissapoikaa tai veisi sitä huoltoon. Aina 70v+ äidistäni lähtien nuo on ihan normijuttuja. Todella outo vertaus.
Tein kaikki mahdolliset metatyöt lasten vaatteista ja synttäreistä, neuvoloista , harrastuksista ,kouluasioista lähtien. Samoin ostokset, ruuan , siivousasiat, pyykkiasiat. Ja mitä näitä onkaan. Mies teki töitä aamu kahdeksasta ilta yhteentoista. Miksi tein? Koska minulta se kävi kätevästi, nopeasti, automaattisesti., vasemmalla kädellä. Mies kovalla työnteolla mahdollisti siivousapua, lastenhoitoapua tarvittaessa, reissuja maailmalle ja kotimaassa. Saattoi aina ostaa sitä mitä oli tarve ja halu. Yhdessä tuettiin toinen toistamme ja kumpikin arvosti toisen työpanosta. Otimme aikaa myös kahdestaan. Lapset muuttaneet jo kotoa ja elelemme onnellisina eläkeläisinä edelleen.
Jätin metatyöt opettajana tekemättä Nyt vaikutan kuin mielipuoli olis tullut luokkaan joka tunti, eikä tiedä missä menmäön (aineenope).
Miksi tekisin yhtään enem,än töitä kuin muukaan kun palkka on mitä on? Meen perstuntumalla luokkaan ja ihmetellään siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi välttyä ajattelemasta, että tässäkin ketjussa metatyön käsitettä muka ymmärtämättömät ihmiset ovat vain niitä yksilöitä, jotka eivät sitä tapaa tehdä.
Valitettavasti se tekemättömyys vaan näkyy hommien hoitamisen laadussa. Vai kuvitteleeko joku, että muut uhraavat aikaansa ja energiaansa asioiden etukäteissuunnitteluun, järjestelyyn ja mielessä pitämiseen ihan vaan yksinkertaisuuttaan tai neuroottisuuttaan? Älkää jaksako naurattaa.
Oli se sitten kotona, töissä, ystäväpiirissä tai missä vain, harvinaisen raskas sietää on se ihmistyyppi, joka pyörittää kaikkea lähinnä juosten k*sten. Hommat hoidetaan miettimättä, impulsiivisesti, viime tipassa, olosuhteiden armoilla tai muuten vaan "silloin kun muistetaan, jos muistetaan". Lopulta osa jää kokonaan hoitamatta tai tulee tehdyksi vain sinnepäin riittävän suunnittelun ja varautumisen puutteen takia.
Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka pitää mökkireissulla hakea erikseen veneellä rannasta (olivat yhteisestä aikataulusta myöhässä, kun pakkaaminen oli viivästynyt jonkun "yllättävän" syyn takia ja sitten piti käydä tankkaamassa), jotka tuovat mukanaan puolet sovituista ruokatarvikkeista (kävivät vasta matkalla kaupassa, ehtivät vain yhteen kyläkauppaan, siellä ei ollut), käyttävät muiden hyttysmyrkyt ja aurinkorasvat (omia ei sattunut mukaan) eivätkä voi lähteä muiden kanssa puhutusti marjareissulle, koska eivät olleet löytäneet kumisaappaitaan. Lähtöpäivänä yllättyvät tiukasta aikataulusta, haahuilevat etsimässä pyyhettään ja rannassa kiroilevat parkkisakosta, kun eivät olleet selvittäneet pysäköintimahdollisuuksia etukäteen.
Ihan tirskahdin tälle, tämä on niin totta! Mikään ei ole niin raivostuttavaa kun kuvailemasi kaltaiset ihmiset. Itse olen onnistuneesti heidänkaltaiset sulkemaan ulos omasta ystäväpiiristäni. En nyt anteeksi vain kestä yhtään tällaista leväperäistä meininkiä ja täydellistä välinpitämätöntä asennetta. "Juosten k*sten" tekeminen, kuten kuvasit. Se että ei välitä, on vain suora osoitus muita kohtaan että en arvosta teitä yhtään.
Tykkään itse elää suunnitelmallisesti ja niin että asiat soljuvat hyvin eteenpäin. Valmistautuminen on kaiken a ja ö. Ehkä siksi omassa elämässä että työssä ihmiset aina kiittelee kun asiat hyvällä mallilla. Varsinkin jos tekemiseni vaikuttaa muihin ihmisiin, niin haluan että hommat on extrahyvin suunniteltu, valmistauduttu ja tehty. Ja tiedättekö mitä, asia ei minulle tuota mitään stressiä. Elämä on helpompaa kun huolehtii asioistaan ja sitä myöten muutkin on tyytyväisiä.
Olemme menossa Pori Jazziin.
Kollega on nyt Saksassa, tuo meille viiniä ja muuta juotavaa.
Liput ostettiin ennakkoalesta ja sovittiin jo viime vuonna airbnb emännän kanssa me tullaan myös tänä vuonna.
Junaliput ostetaan heti, kun myynti aukeaa.
Tiedän muutama ystävä tulee aina samalla viikolla kyselemään mahtuisko mukaan.n
Jos on hetkessä eläjät ärsyttäviä niin yhtä lailla kyllä nekin jotka vaatii toisia elämään yhtä pilkuntarkasti suunnitellen kuin itse elävät. Toiset ovat parempia toimimaan ilman suunnitelmia (luovia, suurpiirteisiä) kuin toiset. Monissa tilanteissa pätee sananlasku "viisas pääsee vähemmällä".
Tämä kylläkin eksyy vähän aiheesta, kun puhutaan perhe-elämän tasa-arvosta ja lasten- ja kodinhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miesväki joutuu pesemään itse pyykkinsä, ostamaan omat ruokansa. Ovat olleet vapaamatkustajia tässä huushollissa aiemmin.
Huomasin että minulla jää paljon rahaa säästöön kun teen itselleni kotiruokaa. He ostavat ja valmistavat mitä haluavat.
Mullakin jäis rahaa säästöön, jos ei vaimo ja lapsi söisi yhteisillä rahoilla niin paljon herkkuja. Mutta ei sille voi mitään, joskus pitää joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä, ei vaadi viikkojen järjestelyjä
-kukaan kaveri ei tule synttäreille jos laitat viestin samana päivänä, jos juhlat arkena niin töiden jälkeen klo 17 lähdet kauppaan ostan kaiken valmiina ja laitat sen jälkeen pöytään? selvä.
Miksi vanhemmat pyytelee lapsen kavereita lapsen synttäreille? Eikö se ole lapsen tehtävä kutsua kaverinsa? Mitä helvetin uusavuttomia nykyään kasvatetaan... minä kyllä paskartelin itse kutsulaput siitä asti kun osasin kirjoittaa ja jaoin koulussa kavereille.
Mä olen vähentänyt metatyön tekemistä huomattavasti. Kyllä sen huomaa, esim. talvirenkailla ajettiin viime keväänä ties miten pitkään, auto jäi katsastamatta ja pari ränniä on nyt vuotanut viime syksystä asti. Nurmikkoa ei kukaan leikannut heinäkuun jälkeen. Mä hoidin omat kukkapenkkini ja kasvimaan, mutta muuten pihalle taisi lumen alle jäädä leluja jne. Lapset ite sentään usutti isänsä purkamaan trampan kanssaan yhtenä lauantaina kun mä ite olin töissä.
Lapsella on synttärit tulossa ja mitään ei ole suunniteltu, esim. sitä päivää jolloin vieraat kutsutaan, mitä lapselle ostetaan lahjaksi tai milloin ne kaverit voi tulla juhlimaan. En puutu enkä tartu, kun tätäkin ketjua lukiessa on tullut esille, että ei niissä synttäreissä mitään järjestämistä ole. Vieraat ilmeisesti vaan ilmestyy sopivaan aikaan oven taakse ja kaapissa on niille automaattisesti jotain tarjottavaa, ja lapsi osaa itse järkätä omat kaverisynttärinsä.
Mun elämän laatua ei metatyöstä luopuminen ole hirveesti laskenut. Toki vähän kuumotti se auto, että huomaako poliisi ja muutaman kerran olen meinannut liukastua, kun vuotavasta rännistä tippunut vesi on jäätynyt kivetykselle. Muulla perheellä on ehkä ollut vähän kurjempaa, esim. toissa viikolla mies tajusi, että hitto huomenna on lapsella luistelua ja luistimet on tylsät ja se joutui ryysimään suoraan töistä jonnekin suutarille teroituttamaan luistimet. Samoin sitä kismittää se, että sillä on tällä hetkellä kolme paria ehjiä sukkia, kun tonttu ei ole tuonut sen kaappiin uusia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähentänyt metatyön tekemistä huomattavasti. Kyllä sen huomaa, esim. talvirenkailla ajettiin viime keväänä ties miten pitkään, auto jäi katsastamatta ja pari ränniä on nyt vuotanut viime syksystä asti. Nurmikkoa ei kukaan leikannut heinäkuun jälkeen. Mä hoidin omat kukkapenkkini ja kasvimaan, mutta muuten pihalle taisi lumen alle jäädä leluja jne. Lapset ite sentään usutti isänsä purkamaan trampan kanssaan yhtenä lauantaina kun mä ite olin töissä.
Lapsella on synttärit tulossa ja mitään ei ole suunniteltu, esim. sitä päivää jolloin vieraat kutsutaan, mitä lapselle ostetaan lahjaksi tai milloin ne kaverit voi tulla juhlimaan. En puutu enkä tartu, kun tätäkin ketjua lukiessa on tullut esille, että ei niissä synttäreissä mitään järjestämistä ole. Vieraat ilmeisesti vaan ilmestyy sopivaan aikaan oven taakse ja kaapissa on niille automaattisesti jotain tarjottavaa, ja lapsi osaa itse järkätä omat kaverisynttärinsä.
Mun elämän laatua ei metatyöstä luopuminen ole hirveesti laskenut. Toki vähän kuumotti se auto, että huomaako poliisi ja muutaman kerran olen meinannut liukastua, kun vuotavasta rännistä tippunut vesi on jäätynyt kivetykselle. Muulla perheellä on ehkä ollut vähän kurjempaa, esim. toissa viikolla mies tajusi, että hitto huomenna on lapsella luistelua ja luistimet on tylsät ja se joutui ryysimään suoraan töistä jonnekin suutarille teroituttamaan luistimet. Samoin sitä kismittää se, että sillä on tällä hetkellä kolme paria ehjiä sukkia, kun tonttu ei ole tuonut sen kaappiin uusia.
Oletpa kyllä valinnut saamattoman miehen. No, se on oma mokasi.
Jätä ne lapset suosiolla tekemättä. Turhaan valitusta.
Miksi näitä asioita nimitetään metatyöksi? Eivätkö ne ole asioita jotka hoidetaan, jotta kodissa ja perheessä kaikilla on kivaa?
Onko yksineläjällä metatöitä vai pelkästään juoksevia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä asioita nimitetään metatyöksi? Eivätkö ne ole asioita jotka hoidetaan, jotta kodissa ja perheessä kaikilla on kivaa?
On yksineläjilläkin, silloin ne hoitaa ja hoitamattomuudesta kärsii ihminen itse. Perheissä ja parisuhteissa usein menee niin, että yksi hoitaa paljon enemmän ja toisella se arki vaan niin kätevästi sujuu eikä tarvii mitään miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksineläjilläkin, silloin ne hoitaa ja hoitamattomuudesta kärsii ihminen itse. Perheissä ja parisuhteissa usein menee niin, että yksi hoitaa paljon enemmän ja toisella se arki vaan niin kätevästi sujuu eikä tarvii mitään miettiä.
Yksineläjälle riittää kun huolehtii niistä jutuista, eikä toivo/oleta että huushollin toinen aikuinen laittaisi tikkua ristiin. Jos olet yhtään viestejä lukenut, niin ongelmanahan on nimenomaan se, että jos taloudessa on kaksi aikuista, se toinen ei näitä töitä tee. Jos taloudessa on yksi aikuinen, kaikki metatyöt ovatkin yksin hänen vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä silti pohdit noita asioita eli sinun elämänlaatusi myös heikentynyt siltä osin. Kylässä kävijät ja naapurusto huomioivat miten rempallaan asiat ovat ja sinun sekä miehesi saamattomuudesta puhuvat. Masennus tai mielenterveysongelmia ehkä pohtivat sinulla olevan ja tarvittaessa lasua pohditaan.
Sait ainakin hyvän syyn jakaa persettä seuraavalle baaritutulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä silti pohdit noita asioita eli sinun elämänlaatusi myös heikentynyt siltä osin. Kylässä kävijät ja naapurusto huomioivat miten rempallaan asiat ovat ja sinun sekä miehesi saamattomuudesta puhuvat. Masennus tai mielenterveysongelmia ehkä pohtivat sinulla olevan ja tarvittaessa lasua pohditaan.
Voi luoja, miten idioottimainen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi monet metatyöt voi kohta ulkoistaa tekoälylle:
"Pyydän Bingiä suunnittelemaan 12-vuotiaan pojan syntymäpäiville ruokalistan. Lisään vaikeusastetta keksimällä allergioita.
Bing tarjoama neljän ruokalajin menu tuntuu ylimitoitetulta. Sanon että alkupalat ja kakku riittää.
Bing supistaa ruokalistaa. Lopuksi pyydän ostoslistan."
https://yle.fi/a/74-20018823
Jutussa toimttaja testaa tekoäly-hakukonetta (Bingiä)
Ei tuohon tarvita tekoälyä. Kun meille on tullut synttäreille lapsi jolla on allergioita niin kysyn suoraan lapsen vanhemmilta että mitä lapselle kannattaa tarjota. Sitten ostetaan sitä mitä vanhemmat sanovat. Yleensä aina osaavat kertoa sopivat karkit/keksit/kakut jotka lapselle käyvät.
Millainen on juhlahattu??