Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
Vieraili0ja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä asioita nimitetään metatyöksi? Eivätkö ne ole asioita jotka hoidetaan, jotta kodissa ja perheessä kaikilla on kivaa?
Onko yksineläjällä metatöitä vai pelkästään juoksevia asioita?
On yksineläjilläkin, silloin ne hoitaa ja hoitamattomuudesta kärsii ihminen itse. Perheissä ja parisuhteissa usein menee niin, että yksi hoitaa paljon enemmän ja toisella se arki vaan niin kätevästi sujuu eikä tarvii mitään miettiä.
Yksineläjälle riittää kun huolehtii niistä jutuista, eikä toivo/oleta että huushollin toinen aikuinen laittaisi tikkua ristiin. Jos olet yhtään viestejä lukenut, niin ongelmanahan on nimenomaan se, että jos taloudessa on kaksi aikuista, se toinen ei näitä töitä tee. Jos taloudessa on yksi aikuinen, kaikki metatyöt ovatkin yksin hänen vastuullaan.
Ei vaan jos taloudessa on yksi aikuinen niin kaikki metatyöt on hänen vastuullaan.
Jos taas aikuisia on kaksi niin työt jakautuvat hyvinkin tasaisesti.
Jos aikuisia on yksi ja sen lisäksi (mies)lapsi niin perheen ainoa todellinen aikuinen hoitaa kaiken. En vain voi käsittää miksi joku jää parisuhteeseen tämän kaltaisen henkilön kanssa. Sen (mies)lapsen rahapussiko niin merkittävä tekijä että kaikki muu vähemmän tärkeää.
Jos omassa avioliitossani olisi toinen täysin vastuuton niin ei se suhde jatkuisi vaikka meillä lapsia onkin. En todellakaan vain uhriutuisi vain palstalla tai ystäville vaan lähtisin. Aiemmin olen lähtenyt parisuhteesta jossa toinen osoitti vahvoja piirteitä siihen suuntaan. Onneksi meillä ei vielä ollut lapsia joten ei mitään tarvetta koskaan olla enää yhteydessä sen jälkeen kun lähdimme eri suuntiin.
Kommentoitko jotain sellaista, josta sulla on oikeaa kokemusta, se että seurustelukaverin dumppaa on pikkuisen eri asia kuin että rikkoo kodin lapsilta.
Tämä. Eroamiseen on iso kynnys, kun on lapsia, varsinkin jos se puoliso on kuitenkin suurinpiirtein kunnollinen.
Eroprosessi on myös kaikenlaista (meta)työtä täynnään ja jos on eroamassa kaiken (meta)työn toiselle nakittaneesta puolisosta, miettii hyvin tarkasti jaksaako niin kovaan urakkaan edes ryhtyä.
Toisekseen joutuu miettimään sellaisen puolison kohdalla erotilanteessa, miten se tuleva ex hoitaa lapset ja lasten asiat tulevaisuudessa. Todennäköisesti ei hoida ja aina on huoli lapsista, kun ovat exän hoteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä/quote]
Joo, kutsupa kaikki kaverit muutaman tunnin varoitusajalla synttäreille. Hyvä tulee.Vanhempien ei kuulu järjestää lasten synttäreitä. Kun lapsi on ihan pieni niin se ei tarvitse synttäeitä ja kun se on sen ikäinen että se osaa itse ajatella niin kutsukoot itse kaverinsa.
En tajua tätä nykyvanhempien tapaa elää elämää lastensa kautta. Jos lapsi ei osaa omia kavereitaan kutsua itse niin ei se sitten niitä kaipaakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli yllättäen hautajaiset. Kolmelle lapselleni ja itselleni tarkistin että on kaikille on vaatetta yms. Pojalle villakangastakki ja juhlakengät, juhlava hattu päähän ulos, suorat housut, pikkutakki, valkoinen paita. Tytöille villakangastakit, mekot, sukkahousut, juhlakengät, bolerot. Kaikki sopivan väristä myös lapaset, kaulaliinat yms. Itselleni musta hame ja paita, saappaat, villakangastakki, käsineet, kaulaliina, sukkikset, laukku. Pesin ja silitin ja sovutin kaikille kaikki vaatteet. Tilasin ja hain kukat ja kirjoitin värssyn. Kävin pesettämässä auton ja pesin myös pienimmälle matkarattaat mukaan, kun ei ehkä jaksa kävellä hautausmaalla.
Arvatkaapa oliko miehellä hautajaisaamuna omat vaatteet puhtaana tai silitettynä? Ei todellakaan. Ihmetteli että missä hänen vaatteensa ovat?
:D :D Näitä hupaisa lukea, mutta ihanaa kun elävässä elämässä voi kiertää nämä metatyönaiset kaukaa. Vai kirjoitteleeko näitä joku alkoholisoitunut toimittajauros kieli poskella?
Oikeasti olen pohtinut ettei noiden metatyöihmisten elämä taida olla kovin onnellista: pyrkivät hallitsemaan kaiken elämässään, suunnittelemaan ja aikatauluttamaan eikä tuota arvosta kukaan, ei läheiset eikä se oikeasti ennustamattomana pysyvä elämä.
Nämä metatyö ihmiset ovat erittäin onnettomia ja kontrollinhaluisia ihmisiä. Kaikki on elämässä pielessä jos he eivät kykene kontroloimaan joka ikistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa mieheen. Ostat ja teet ruokaa vain itselle ja lapsille "oho, en yhtään muistanut, että sinäkin syöt ". Et pese miehen vaatteita, et muistuta miestä yhtään mistään. Jos mies kysyy, missä meillä on se tai tämä, et ole kuullutkaan niistä vaikka tietäisit.
Tuo ei ole metatyöstä irrottautumista vaan ilkeilyä.
Miten niin? Miksei mies voi hoitaa noita itse?
Jos toinen on tottunut siihen että kumppani hoitaa on se lapsellista jättää asiat hoitamatta ilman että asiasta keskustellaan. Ilkeilyä se on siksi että se oma sanaton hoitaminen on osasyy tilanteeseen. Keskustellaan kuin aikuiset ja sovitaan mitkä asiat kumpikin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini jätti aikoinaan kaikki nuo metatyöt tekemättä. Isä myös.
Sama täällä
Seurasiko siitä jotain? Hammaslääkäristä, neuvolasta tms viranomaisille ilmoituksia, kun aikoja ei varattu? Harmittiko teitä, kun teillä ei ollut sopivia vaatteita, tai liikuntavarusteita? Ei ollut oikean kokoista pyörää, tai ette päässeet harrastuksiin ettekä kavereiden synttäreille?
Seuraa huono itsetunto lapselle, jos ei vanhemmat hoida lapsen asioita (esim. kouluun oikeita välineitä). Jos jää terveystarkastukset väliin, voi seurata pahenevia terveysongelmia. Jos jättää synttärit välistä, kertoo lapselle, ettei ole synttäreiden arvoinen -> huono itsetunto -> ongelmia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä/quote]
Joo, kutsupa kaikki kaverit muutaman tunnin varoitusajalla synttäreille. Hyvä tulee.
Vanhempien ei kuulu järjestää lasten synttäreitä. Kun lapsi on ihan pieni niin se ei tarvitse synttäeitä ja kun se on sen ikäinen että se osaa itse ajatella niin kutsukoot itse kaverinsa.
En tajua tätä nykyvanhempien tapaa elää elämää lastensa kautta. Jos lapsi ei osaa omia kavereitaan kutsua itse niin ei se sitten niitä kaipaakkaan.
Tulee hyvin yksinäinen lapsi tuolla tyylillä.
Eikä se ole lasten kautta elämistä, että järjestää tälle syntymäpäiväjuhlat...
Ainut joka lopulta on lapsi. Ja ehkä se äiti, joka haluaisi lapselle parasta. Isää ei kiinnosta paskaaksan.
Erosin lasten isästä viime vuonna. Eksä yrittää vieläkin laittaa minun tehtäväkseni hoitaa lasten asioita siltä viikolta, kun lapset ovat hänellä tällä tavalla metatyömielessä.
Viimeisimpänä minun olisi pitänyt toimittaa hänelle lomakepohja päivähoidon lomien ilmoittamista varten..
Muokkasin oman lomakkeeni päivähoidon yhteiseen viestiketjuun lähettämästä kuvasta ja kerroin tämän miehelle. Ei sitten ilmoittanut lomia ollenkaan päivähoitoon, koska minä olen hankala, kun en antanut hänelle ilmoituslomaketta.
Ei ollut lomaketta. Toinen on Wilma-viestit ekaluokkalaisesta. Isä ei koskaan pääse katsomaan Wilma-viestejä, koska en laita hänelle kuvakaappauksia niistä. Väärin. Isä tietää, että hänen pitää aktivoida omat tunnuksensa, mutta hän ei ole sitä tehnyt vaan haluaa syyttää mielummin minua jälleen hankalaksi, kun en toimi hänen sihteerinään.
Kun saimme ex-mieheni kanssa lapsen, sanoin hänelle, että hän saa päättää, kastetaanko lapsi vai jätetäänkö kastamatta. Exä nimittäin kuuluu kirkkoon ja minä en, ja tiesin, että asia saattaisi olla tärkeä hänelle. Itse en kannattanut kastetta, mutta sanoin, että se on ok, jos mies niin haluaa. Mies pohti pitkään asiaa, ja kun vihjasin, että hän saisi sitten ottaa selvää ristiäisten järjestämisestä, jos sellaiset haluaisi pitää, mies päättikin olla kastamatta lasta. Kertoi syyksi, että lapsi saisi sitten tulevaisuudessa itse päättää omaa katsantokantaansa, mutta luulen, että tätä suurempi syy oli ristiäisten ja kasteen järjestämisen hankaluus.
Ihme ulinaa täällä. Ja eikö voisi luopua jo tuosta superurposta käsitteestä metatyö. Ne on ihan oikeaa työtä, sanotaan vaikka kotityötä. Jos ei miestä kiinnosta joku tuollainen kotityö/-järjestely, ei sillä ole mitään varaa silloin sanoa siihen liittyen, jos homma jää hoitamatta. Jos mikään tuollainen askare ei kiinnosta, niin aika välinpitämätön tapaus on, enkä usko, että on kovin yleistä.
Jotain täälläkin mainittuja hommia on, jotka ei minua kiinnosta pätkääkään ja vaimo jostain velvollisuudentunnostaan niitä meillä hoitaa, mutta ei ne oikeasti ole mitenkään pakollisia tai tarpeellisia, enkä tietenkään silloin oleta, että vaimo niitä hoitaisi. Asiat saa hoitumaan monesti paljon vähemmällä säätämisellä, eikä lapsi kuole, jos sillä ei ole 24/7 jotain vanhempien järjestämää harrastusta käynnissä. Wilma-viestien tulvaa voi hoitaa myös niin, että mykistää ne ja kysyy lapselta ja lukee sitten täsmänä niitä, jos epäilee, että tänään on se toinen päivä 365:stä, kun siellä on jotain oikeasti merkittävää.
Noi ihan esimerkkinä, että ennen ongelmien ulkoistamista puolisolle, voi miettiä omaa toimintaa myös. Ihan savu alkaa nousta, kun mietin, mitä kaikkea roskaa nykyään kuvitellaan muka tärkeäksi.
No nyt vähän harhautui, mutta tietenkin ne oikeasti pakolliset kotityöt/-tehtävät pitää hoitaa yhdessä/jakaa reilusti. En kyllä ymmärrä, miksi noin ei kävisi, vaikka ei puolisosta välittäisi, kun lasten elämään osallistumisestahan niissä usein on kyse. Ja mallista lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa täällä. Ja eikö voisi luopua jo tuosta superurposta käsitteestä metatyö. Ne on ihan oikeaa työtä, sanotaan vaikka kotityötä. Jos ei miestä kiinnosta joku tuollainen kotityö/-järjestely, ei sillä ole mitään varaa silloin sanoa siihen liittyen, jos homma jää hoitamatta. Jos mikään tuollainen askare ei kiinnosta, niin aika välinpitämätön tapaus on, enkä usko, että on kovin yleistä.
Jotain täälläkin mainittuja hommia on, jotka ei minua kiinnosta pätkääkään ja vaimo jostain velvollisuudentunnostaan niitä meillä hoitaa, mutta ei ne oikeasti ole mitenkään pakollisia tai tarpeellisia, enkä tietenkään silloin oleta, että vaimo niitä hoitaisi. Asiat saa hoitumaan monesti paljon vähemmällä säätämisellä, eikä lapsi kuole, jos sillä ei ole 24/7 jotain vanhempien järjestämää harrastusta käynnissä. Wilma-viestien tulvaa voi hoitaa myös niin, että mykistää ne ja kysyy lapselta ja lukee sitten täsmänä niitä, jo
Kotityöt eivät ole sama asia kuin metatyöt.
Muutrnkin olet pihalla kuin lumiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole ymmärtänyt homman ydintä. Nyt et tee mitään, jätät nuo hommat tekemättä.
Aurinko nousee silti.
Tämä. Metatyö on täysin turhaa ja keksitty termi äidin egon kiillottamiseksi. Lapseen tai mieheen hyvinvointiin ne "metatyöt" ei liity millään tapaa.
Uuh niin sun mielestä nämä esimerkit kuten lapsen synttärien järjestäminen tai harrastusvälineiden hankinta eivät millään tapaa liity lapseen.
Höpö höpö, ei kaikki voi sattua samoille päiville. Tuossa on kuukausien ns. metaTYÖT
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa mieheen. Ostat ja teet ruokaa vain itselle ja lapsille "oho, en yhtään muistanut, että sinäkin syöt ". Et pese miehen vaatteita, et muistuta miestä yhtään mistään. Jos mies kysyy, missä meillä on se tai tämä, et ole kuullutkaan niistä vaikka tietäisit.
Ja päinvastoin. Mieskin voi jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa vaimoon. Huolehtikoon jokainen omien menojensa maksamisen ruokia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja päinvastoin. Mieskin voi jättää tekemättä kaikki, mikä vaikuttaa vaimoon. Huolehtikoon jokainen omien menojensa maksamisen ruokia myöten.
Tunnetko jonkun "vaimon", jokka on miehensä elättämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää palstahäirikkö vaan aina meuhkaa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo oli melskaamista? Minä en tunne. Kaikki tuntemani naiset tekevät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo oli melskaamista? Minä en tunne. Kaikki tuntemani naiset tekevä
Tekevä? Melskata? Oletko kännissä kun ei onnistu luku eikä kirjoitus?
Palstahäiriköksi sentään tunnustauduit.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Paljonpa on yhdelle aamulle kertynyt metatöitä.
Aivan! Suomessa kuvitellaan, että latinot ovat jotain rentoa väkeä, joka antaa elämän vain mennä painollaan...eivät todellakaan ole!
Ja kun juhlista puhuttiin, niitä järjestetään esim Meksikossa antaumuksella, suunnitellaan tarkasti, kaiken on oltava tiptop, mikään rento viimehetken sinnepäin hoidettu homma ei tule kysymykseenkään.