Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä mene silmien LASEROINTIIN

Vierailija
16.04.2022 |

Kävin reilu kymmenen vuotta sitten silmien laseroinnissa. Nyt ainakin toisessa silmässä sarveiskalvon kartiopullistuma tämän laseroinnin seurauksena. En voi missään tapauksessa suositella laserointia ellei kyse sitten ole jostain välttämättömästä terveysteimenpiteestä.

Jos menet, niin kannattaa tiedostaa riskit. Silmien kuivumisesta ja hämäränäön heikkenemisestä kyllä kerrotaan mutta nämä vakavat komplikaatiot jää sitten vähemmälle kerronnalle..

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kaihileikkauksen yhteydessä laittaa sinne sellaiset osat, että toinen silmä näkee lähelle ja toinen kauas?

Voi. Sitä sanotaan monovisioksi. Kaihileikkauksessa omat linssit eli silmän mykiöt vaihdetaan muovisiin.

Mulla on toinen silmä lähi- eli lukunäköinen, toisella näkee tarkasti kauas.

Erotus ei voi olla kovin iso, muuten tulee aivoille ongelmia.

Voi olla, että joudun jossain vaiheessa kumminkin käyttämään lukulaseja.

Nyt silmien vahvuudet -0,5 ja -2,0. Sillä -2 silmällä näen lukea, kun ikänäköä on jo yli kuuskymppisenä.

Jos tulee nuorena jo kaihi ja leikkauttaa molemmat silmät kaukonäköisiksi, taevii vanhempana lukulaseja.

Tietty lisäksi voi olla komplisoivia vikoja kuten hajataitto ja karsastus. En tiedä, miten tämmöisiä voi korjata silmänsisäisellä linssillä.

Mykiöt voi vaihtaa pari kertaa elämän aikana. Leikkaus sinänsä ei ole potilaalle hankala, vaikka silmiin kajoaminen usein pelottaa.

Vierailija
82/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä viisikymppinen laseroitu.

Olen erittäin tyytyväinen. Olin noita ensimmäisiä hoidettuja 90 luvulla, valtavan tarkan näön sain eikä ongelmia ole ollut!

Olen 64-vuotias, silmät PRK-laseroitu vv. 1992, 1993 ja 1994. Juu, ole kolmea näkevää silmää, mutta toista piti fiksata hyvin pian, kun näkö alkoi palautua takaisin miinukselle. Monta vuotta tiputteli kortisonitippoja silmin arpikudosta ehkäisemään/poistamaan.

Muutaman vuoden päästä molemmat silmät silti luokkaa -2 diopterin linssit. Eli näköni parantui, mutta tarvin edelleen sankalaseja. Piilolasejahan ei voi enää käyttää,kun silmät on operoitu.

Nyt vanhemmiten silmät ovat tulleet ERITTÄIN valonaroiksi, ehkä kuivumisen takia.

Silmäni leikkasi Kirsti Takki, Tikkurilan Näkökeskus. Erittäin ylimielinen ja tympeä tyyppi, kun aikoinaan valitin leikkaustuloksesta. Hauskasti hänen aviomiehensä oli potilasasiamies. 😏

Erittäin epäreilua, että puoliso voi olla potilasasiamies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu vuosi sitten kävin, vähän yli nelikymppisenä. Meni todella hyvin ja ei ole ollut mitään oireita. Lähtötilanne oli - 4.00. Näkö on nykyään aivan uskomaton. Parempi kuin koskaan laseilla ja piilareilla. Lukulasit joutunee hommaamaan muutaman vuoden päästä.

Himourheilijana olen ollut todella tyytyväinen lopputulokseen ja olen suositellut muillekin.

Just. Leikkauksesta kulunut reilu vuosi... Tule kertomaan tilanne 10 v kulutttua.

Minkähän takia monet laserleikkauksessa käyneet ja sitä ylistäneet julkkikset nähdään muutaman vuoden jälkeen taas rillit päässä. 🤔

Vierailija
84/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu vuosi sitten kävin, vähän yli nelikymppisenä. Meni todella hyvin ja ei ole ollut mitään oireita. Lähtötilanne oli - 4.00. Näkö on nykyään aivan uskomaton. Parempi kuin koskaan laseilla ja piilareilla. Lukulasit joutunee hommaamaan muutaman vuoden päästä.

Himourheilijana olen ollut todella tyytyväinen lopputulokseen ja olen suositellut muillekin.

Just. Leikkauksesta kulunut reilu vuosi... Tule kertomaan tilanne 10 v kulutttua.

Minkähän takia monet laserleikkauksessa käyneet ja sitä ylistäneet julkkikset nähdään muutaman vuoden jälkeen taas rillit päässä. 🤔

Vierailija
85/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänäkö tulee jossain vaiheessa kumminkin vaikka kävisit laserissa.

Vierailija
86/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...

Miksi kärsit silmälaseistasi? Mun mielestä rillit on kivoja. Mulla on tosi monet ja vaihtelen niitä asun ja fiiliksen mukaan. Mulle silmälasit on asuste, kuten laukku tai kaunis huivi. Muuttuu koko ulkonäkö, kun vaihtaa erityyliset lasit päähän. Niillä on kiva leikitellä.

Sulla ei sitten ole oikeasti huono näkö. Jos olisin miljonääri, niin voisin tehdä samaa. Minulla ei vain ole heittää sellaista tuhatta kolmeasataa euroa yksiin laseihin monta kertaa vuodessa. Yleensä sinnittelen kolmesta viiteen vuoteen samoilla laseilla ja sitten otan sen pokat plus linssit puoleen hintaan -tarjouksen, mieluiten vielä Silmäasemalta, jotta saan S-bonukset.

Tykkään kyllä laseistani. Kun ne ovat tuossa naamalla olleet viimeiset 48 vuotta, niin ilman niitä en osaisi olla. Minä en olisi minä ilman silmälaseja.

Vierailija
87/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt piilolinssejä jo 18 vuotta ja olen kyllä harkinnut laserointia.

Ei kannata, oma leikkaus ei onnistunut.

Vierailija
88/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin vain toinen silmä. Toinen silmä jätettiin lukusilmäksi (miinusta oli molemmissa silmissä melko vähän, mutta kuitenkin sen verran että kaukonäkö oli huono). Mulla leikkaus on parantanut paljon elämänlaatua. Piilareita en voinut käyttää kuivien silmien takia ja laseja en halunnut. En ole huomannut että leikkaus olisi kuivattanut silmiä.

Vierailija
89/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin tyytyväinen. Olin noita ensimmäisiä hoidettuja 90 luvulla, valtavan tarkan näön sain eikä ongelmia ole ollut!

Olen 64-vuotias, silmät PRK-laseroitu vv. 1992, 1993 ja 1994. Juu, ole kolmea näkevää silmää, mutta toista piti fiksata hyvin pian, kun näkö alkoi palautua takaisin miinukselle. Monta vuotta tiputteli kortisonitippoja silmin arpikudosta ehkäisemään/poistamaan.

Muutaman vuoden päästä molemmat silmät silti luokkaa -2 diopterin linssit. Eli näköni parantui, mutta tarvin edelleen sankalaseja. Piilolasejahan ei voi enää käyttää,kun silmät on operoitu.

Nyt vanhemmiten silmät ovat tulleet ERITTÄIN valonaroiksi, ehkä kuivumisen takia.

Silmäni leikkasi Kirsti Takki, Tikkurilan Näkökeskus. Erittäin ylimielinen ja tympeä tyyppi, kun aikoinaan valitin leikkaustuloksesta. Hauskasti hänen aviomiehensä oli potilasasiamies. 😏

Erittäin epäreilua, että puoliso voi olla potilasasiamies.

Näinpä. 🤷‍♀️

Ihan maalaisjärjellä ajatellen, henkilö saatta olla jäävi viemään asiaa eteenpäin.

Tämä tietysti oli tarkoituskin, että mahdolliset reklamaatiot tulevat heti kirurgin itsensä tietoon, ennen ketään muuta. Näin asiat voidaan "sopia" ilman mainehaittaa.

Minä en lähtenyt sille tielle, vaan valitin muuta kautta. Kun valitus tuli K Takin tietoon, hän oli kuin myrskyn merkki. Oli kiusallista käydä edelleen kontrolleissa hänen vastaanotollaan. Sitten lopetinkin omin päin sekä tipat että kontrollit. Ajattelin, että monta vuotta olen tätä järveä jo soutanut, nyt loppui.

Eipä tapahtunut mitään. Myöhemmin muut silmälääkärit ovat aina pitäneet sarveiskalvoja hyväkuntoisina. Arpikin hävisi omia aikojaan. Kortisonitipoista se ei piitannut.

-se jota kommentoit

Vierailija
90/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laseroitu 2010. Olin pahasti likinäköinen ja edelleen on hyvä näkö ilman mitään ongelmia. Eli minä en ainakaan kadu. Oli todella hyvä juttu ja on edelleen.

Varmasti monelle onkin hyödyllinen ja mitään ongelmia ei tule. 

Toisaalta kuka tietää miten silmät reagoivat 20, 30, 40 vuoden päästä?

Kuka tietää oletko elossa 5, 10, 20 vuoden päästä? Typerää jossittelua.

Vierailija
91/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse silmätaudeilla töissä ja missään nimessä en tekisi silmiin mitään toimenpiteitä, jotka eivät ole välttämättömiä.

On tullut vastaan taittovirheen korjauslaserointien jälkeen äärimmäisen vaikeaa kuivasilmäisyyttä, glaukoomaa, pullistumia ja näköä heikentäviä arpimuutoksia.

Lisäksi kuten edellä mainittiin, saavutettu emmetropia ei välttämättä pysy ja laseroinnin jälkeen ei piilolinssejä voi enää käyttää.

Yksityispuolella silmälääkärille menisin AINOASTAAN sellaiselle silmälääkärille, joka hoitaa ja leikkaa myös julkisella.

Valitettavasti ainakin itselle tämä koko leikkaussoppa on avannut silmät huomaamaan lääkärien (ei kaikkien mutta valtaosan) uskomattoman ahneuden. Kaikenlaisia operaatioita tehdään koska raha.

Lääkäreissä, ja varsinkin kirurgeissa, on monia psykopaattisia piirteitä omaavia, myös ihan psykopaatteja.

Vierailija
92/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laserointi tehtiin 12 vuotta sitten, eikä mitään haittavaikutuksia ole tänä aikana ollut. Jokaisessa operaatiossa on omat riskinsä. Vaikka epäonnistumiset ovat harvinaisia, niin jonkun kohdalle nekin aina osuvat. Suurin osa on kuitenkin tyytyväisiä.

Vierailija
93/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...

Miksi kärsit silmälaseistasi? Mun mielestä rillit on kivoja. Mulla on tosi monet ja vaihtelen niitä asun ja fiiliksen mukaan. Mulle silmälasit on asuste, kuten laukku tai kaunis huivi. Muuttuu koko ulkonäkö, kun vaihtaa erityyliset lasit päähän. Niillä on kiva leikitellä.

Itse kärsin, koska olin maatilalla töissä ja lasit oli aina vedessä, huurussa ja paskassa ja hankaloitti kaikkea tekemistä. Monta kertaa menivät rikki. Elämä leikkauksen jälkeen on ollut helpompaa, suorastaan ihmeellistä.

Leikkauksesta on mennyt 6 vuotta ja sen jälkeen näkö on aavistuksen heikentynyt. En kuitenkaan tarvitse vielä laseja. Silmät on alkaneet kuivua, mutta se johtunee nykyisestä näyttöpäätetyöstäni (lomilla kuivuusongelmat vähenevät). Kuivuusongelmia oli ennen leikkausta, koska teininä käytin piilolinssejä liikaa ja sen takia silmät kuivuivat todella pahasti. 

t.eri

Vierailija
94/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laseroitu 2010. Olin pahasti likinäköinen ja edelleen on hyvä näkö ilman mitään ongelmia. Eli minä en ainakaan kadu. Oli todella hyvä juttu ja on edelleen.

Varmasti monelle onkin hyödyllinen ja mitään ongelmia ei tule. 

Toisaalta kuka tietää miten silmät reagoivat 20, 30, 40 vuoden päästä?

Kuka tietää oletko elossa 5, 10, 20 vuoden päästä? Typerää jossittelua.

Siellä puhuu varsinainen neropatti, nuoruuden uhossa.

Suomessa eliniän odote on kumminkin 80 vuoden kahta puolta, riippuen sukupuolesta.

Ei ole kiva kärsiä silmä- ja näköongelmista siinä vaiheessa, kun biletys ja ekstremelajit eivät kuulu enää arkeen. Silloin toivoo, että saisi edes nähdä kaikkea kaunista, kun kuulokin alkaa heikentymään.

Minulle näköaisti on tärkein, numero Uno kaikista aisteista.

Vierailija
95/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella huono näkö ja laaseroitiin parikymmentä vuotta sitten, oon ollut todella tyytyväinen. Pikkaisen on leikkauksen jälkeen huonontunut näkö ja tarvitsen nykyään laseja jos tarvitsee kaukaa lukea jotain, mutta muuten pärjään ilman. 

Vierailija
96/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty silmän verkkokalvon korjausleikkaus (reikä) laserilla. Myös kaihileikkaus on tehty laserilla. Ei valittamista, vaikka toisen silmän näkökyky ei olekaan täydellinen.

Vierailija
97/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi, ja joudun käyttämään laseja koko ajan. Ei onneksi  mitkään pullonpohjat, mutta kyllähän monitehoihin oli totutteleminen.

Ennestään niin kuivat silmät että mitähän ne olis leikkauksen jälkeen?

Ja silmät on ihmiselle niin jumalattoman tärkeät että en ottais pienintäkään riskiä että sais jonkun sivuoireen loppuiäksi.

Vierailija
98/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ollut sitten surkea lääkäri? Siskoni kävi leikkauksessa ja hän vähän hermoili kun hänen kanssaan käytiin kyllä läpi kaikki mahdolliset riskit.

Vierailija
99/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea sinulle siitä. Toki pitkän ajan seuraamuksia ei edelleenkään voida tietää, kuten yksi silmälääkäri minulle sanoi.

Jännää sinänsä, että nämä molemmat silmälääkärit ovat olleet nihkeitä silmien laserleikkauksia kohtaan. Toinen sanoi suoraan, että ei itselle tekisi eikä myöskään leikkaisi silmiä.

Sama. Silmälääkärini sanoi että kun rilleillä pärjää niin ei suosittele. Tekee niitä toimenpiteitä kyllä, kun asiakas vaatii.

Hän muuten käyttää itse silmälaseja. Eräs Suomen parhaita silmälääkäreitä.

Nyt olen alkanut harkita leikkausta välittämättä lääkärin neuvosta. Kiitos paljon ap🥰

Jatkan silmälaseilla ja uskon kokeneeseen lääkärini.

Vierailija
100/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen like näköinen, noin -5. En pärjää ollenkaan ilman rillejä. Laserleikkaus kuulostaa houkuttelevalta mutta en ole mennyt leikkaukseen koska riskit pelottavat. Olen varma että olisin juuri se muutama prosentti jolle tulee komplikaatioita, kaksoiskuvia, haloja ja mitä näitä on. Nyt kun olen lukenut tämän ketjun niin olen tosi iloinen että en ole käynyt laseroinnissa. Täällä kun on tullut ilmi näitä haittoja mitä voi ilmetä myöhemmin ja että laseroinnin jälkeen ei voi myöhemmin tehdä toimenpiteitä mitä saattaa tarvita. Onneksi en ole koskaan kärsinyt silmälasejen käytöstä vaikka olen joutunut käyttämään niitä vuosikymmeniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän