Älä mene silmien LASEROINTIIN
Kävin reilu kymmenen vuotta sitten silmien laseroinnissa. Nyt ainakin toisessa silmässä sarveiskalvon kartiopullistuma tämän laseroinnin seurauksena. En voi missään tapauksessa suositella laserointia ellei kyse sitten ole jostain välttämättömästä terveysteimenpiteestä.
Jos menet, niin kannattaa tiedostaa riskit. Silmien kuivumisesta ja hämäränäön heikkenemisestä kyllä kerrotaan mutta nämä vakavat komplikaatiot jää sitten vähemmälle kerronnalle..
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä viisikymppinen laseroitu.
Olen erittäin tyytyväinen. Olin noita ensimmäisiä hoidettuja 90 luvulla, valtavan tarkan näön sain eikä ongelmia ole ollut!Olen 64-vuotias, silmät PRK-laseroitu vv. 1992, 1993 ja 1994. Juu, ole kolmea näkevää silmää, mutta toista piti fiksata hyvin pian, kun näkö alkoi palautua takaisin miinukselle. Monta vuotta tiputteli kortisonitippoja silmin arpikudosta ehkäisemään/poistamaan.
Muutaman vuoden päästä molemmat silmät silti luokkaa -2 diopterin linssit. Eli näköni parantui, mutta tarvin edelleen sankalaseja. Piilolasejahan ei voi enää käyttää,kun silmät on operoitu.Nyt vanhemmiten silmät ovat tulleet ERITTÄIN valonaroiksi, ehkä kuivumisen takia.
Silmäni leikkasi Kirsti Takki, Tikkurilan Näkökeskus. Erittäin ylimielinen ja tympeä tyyppi, kun aikoinaan valitin leikkaustuloksesta. Hauskasti hänen aviomiehensä oli potilasasiamies. 😏
Olkoot kuinka ikävä ihminen tahansa, mutta en pidä ollenkaan, ollenkaan tällaisesta ihmisten nimien levittelemistä nettipalstoilla. Joku kuolemaan tai vaikeaan vammautumiseen johtava hoitovirhe kuten sen syöpäpotilaan tapauksessa on eri asia, mutta nuo sinun ongelmasi ovat laserleikkauksen jälkeen joillekin tulevia ja tiedossa olevia ongelmia.
Omat silmäni on leikattu jo 20 vuotta sitten ja ei tietenkään leikkaus lopeta näön huononemista jos silmän rakenne on sellainen että näin tulisi kuitenkin käymään. Itselläni vasempaan silmään on tullut jonkin verran miinusta leikkauksen jälkeenkin vuosien kuluessa. Ikänäkö vielä tähän päälle.
ehkä 7 vuotta sitten kävin yths:n silmälääkärillä erään silmäoireen vuoksi ja siinä samalla käynnillä kysyin sitten josko hän laittaisi lähetteen likinäön poistavaan leikkaukseen. Hän sanoi: älä mene, älä mene, älä mene. Yritin nyhtaa häneltä tietoa miksi, mutta ei ollut halukas kertomaan, tein siitä omat johtopäätöksnei enkä mennyt, tosin päätin, että pitääpä kaivella netistä asiaa (en ole vieläkään ehtinyt tehdä).
Olen pitkään miettinyt, mutta en ole sitten kuitenkaan uskaltanut ja kokenut tarpeelliseksi. Yhdellä kaverilla tehtiin leikkaus, joka meni jollain tavalla pieleen. Tarvitsee edelleen lasit, ja nyt silmät kuivuvat ja kutisivat jatkuvasti niin, ettei piilareita voi käyttää.
Itsellä on käytössä yötäpäivää-linssit, joten elämä on melkein yhtä helppoa kuin kokonaan ilman laseja olisi. Linssit vain tarvitsee vaihtaa kerran kuussa. Ja jos näkö tästä muuttuu, niin ei tarvitse kuin siirtyä eri vahvuisiin piilareihin.
Mä tykkään kun on lasit mulla sinivalosuoja (suodattaa sinistä valoa) eli suojaa jonkun verran silmiä.
Leikkauksiin liittyy aina riskejä, oli toimenpide mikä tahansa. Minä valitsin laserleikkauksen tiedostaen, että mahdollisuus komplikaatioihin on. Tosin häviävän pieni mahdollisuus, mutta on kuitenkin. Sarveiskalvon paksuus oli riittävä smile-leikkaukseen ja lopputulos on aivan äärettömän hyvä. Silmätippoja ei tarvi laittaa kuin kerran päivässä iltaisin ja on luksusta elää ilman rillejä.
Mulla leikattu karsastus. Jäi sinisen kohta silmään ja näen kahtena. Mutta olen silti yelvetin tyytyväinen!<3
Itse en ymmärrä, jos joku menee laserointiin pienen likinäköisyyden (linssien vahvuus alle 3) vuoksi. Mutta kun linsseissä alkaa olla vahvuutta yli 6, ja lisänä hajataitot, sylinterit yms. alkaa lasien hintakin olla kaikista tarjouksista huolimatta lähellä tuhatta euroa, voi tulla halvemmaksi käydä siellä laseroinnissa.
Itselläni ikää jo sen verran, että todennäköisesti harmaakaihileikkaus on edessä n. 10 vuoden kuluttua, joten sinnittelen näillä silmillä sinne asti.
Minulle sanottiin nuorena, että näön heikkenemisen pitää vähintäänkin hidastua, ellei jopa loppua, ennen kuin kannattaa laseroida silmät. Minulla (52v) oli nyt ensimmäinen kerta koko elämäni aikana, kun silmälasien vahvuus ei merkittävästi muuttunut, kun uudet lasit hommasin.
Eli jos olisin nuorena laseroittanut silmät, kun vahvuutta oli n. -4, olisi nyt samat vahvuudet taas linsseissä + nykyistäkin heikompi hämäränäkö.
Minä menin leikkaukseen vaikka en kovin paksuja rillejä tarvinnutkaan. Elämänlaatu parani huomattavasti eikä mitään ongelmia ole ollut. Leikkauksesta nyt 13 vuotta.
10 vuotta sitten, HALLOO !! Kuka sanoi että siitä johtuu vaivasi ?
Kyllä laitteet ja tekniikka on sen jälkeen kehittynyt huimasti.
Kaveri talvella kävi, hyvin meni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...
Itsellä taas lasit ja kadun paljon, että menin leikkaukseen. Laseista taas ei minusta ole mitään erityistä haittaa. Mitä nyt talvella höyrystyvät.
Tekniikasta. Kuten silmälääkäri totesi, niin edelleenkään pitkäaikaisia seuraamuksia ei tiedetä kovin hyvin. Myöskin leikkaus terveeseen silmään on aina "turha" ja kosmeettinen.
Itsellä myös hämäränäkö ja tietyt värit heikkenivät heti jo leikkauksen jälkeen.
Miten niin ei tiedetä, onhan silmiä leikattu laserilla jo yli 30 vuotta? Laserleikkaukset oli sangen yleisiä jo 90-luvulla Suomessakin, joten kyllähän niistä kokemuksia on usemman vuosikymmenen takaa vaikka millä mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu vuosi sitten kävin, vähän yli nelikymppisenä. Meni todella hyvin ja ei ole ollut mitään oireita. Lähtötilanne oli - 4.00. Näkö on nykyään aivan uskomaton. Parempi kuin koskaan laseilla ja piilareilla. Lukulasit joutunee hommaamaan muutaman vuoden päästä.
Himourheilijana olen ollut todella tyytyväinen lopputulokseen ja olen suositellut muillekin.
Just. Leikkauksesta kulunut reilu vuosi... Tule kertomaan tilanne 10 v kulutttua.
Minkähän takia monet laserleikkauksessa käyneet ja sitä ylistäneet julkkikset nähdään muutaman vuoden jälkeen taas rillit päässä. 🤔
No mulla alkaa olla leikkauksesta melkein se 10 vuotta aikaa ja elämäni paras päätös ja sijoitus oli. Ei ole ollut ongelmaa. Silmälasien kanssa kärsin silmien väsymisestä ja sitä myöten väsähdin itsekin, -6 molemmissa silmissä ja hajataitot päälle. Piilareista ärtyi silmät. Silmälasit maksoi maltaita ja hyvin näki ainoastaan eteen. En nähnyt juuri mitään ilman laseja, kauhea etsiminen aina missä rillit on. Urheileminen lasien kanssa oli hankalaa ja epämiellyttävää, vihasin lasien käyttöä.
Ymmärrän sen, että kaikille ei käy yhtä hyvin ja joillekin leikkaus on aiheuttanut komplikaatioita, mutta minun kohdallani leikkaus helpotti elämää huomattavasti enkä ole kärsinyt komplikaatioista. Näkö on edelleen hyvä.
Joutuuko silmätippoja käyttämään aina, jos näkö korjataan.
On siinä riskinsä. Mulla irtos sarveiskalvo. Tupakoimisella saattoi tosin olla vaikutusta asiaan.
mies54v
Kiitos ap valtavasti sinulle! Olen harkinnut laserointia, vaikka silmälääkärini, dosentti, tunnettu sellainen sanoi minulle että EI leikkaa. Itselläänkin on rillit.
Ketju sai minut järkiini. Olin jo päättänyt että menen leikkauttamaan silmäni, kunhan korona on ohitse.
Silmien laseroinnissa on se juttu, että jos menee vikaan, sä elät sen virheen kanssa lopun elämäsi, jopa sokeana!
Luulisi että yksikään rikas tai silmälääkäri ei pitäisi laseja, koska laseroinnin hinta on taskurahaa. Pistää miettimään mitä ne tietää tai mitä on kerrottu.
Minä myös kadun. Mulla oli todettu ruusufinni. 15 vuotta sitten ei tiedetty, että ruusufinniselle ei laserleikkaus sovi, koska saattaa tulla mahdoton silmien kuivuminen. Minulle tuli. Yölläkin herään kuivien silmien vuoksi. Eli nukun huonosti. Aluksi dilmät kuivui päivälläkin, enkä nähnyt kunnolla. Onneksi se sentään jäi pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap valtavasti sinulle! Olen harkinnut laserointia, vaikka silmälääkärini, dosentti, tunnettu sellainen sanoi minulle että EI leikkaa. Itselläänkin on rillit.
Ketju sai minut järkiini. Olin jo päättänyt että menen leikkauttamaan silmäni, kunhan korona on ohitse.
Hyvä ketju! Kiitos kaikille! Edelleen jatkan silmälaseilla.
Tehtiinkö sulle PRK vai läppäleikkaus?
Oletko todellakin niin yksinkertainen, että et etukäteen vaivaudu ottamaan edes selvää siitä, että laserleikkaus ei tietenkään pysäytä näön huononemista leikkauksen jälkeen jos se näkö on huonontuakseen luonnollisesti muutenkin?
Siis tosi ärsyttävää omg!!!!!!1!