Älä mene silmien LASEROINTIIN
Kävin reilu kymmenen vuotta sitten silmien laseroinnissa. Nyt ainakin toisessa silmässä sarveiskalvon kartiopullistuma tämän laseroinnin seurauksena. En voi missään tapauksessa suositella laserointia ellei kyse sitten ole jostain välttämättömästä terveysteimenpiteestä.
Jos menet, niin kannattaa tiedostaa riskit. Silmien kuivumisesta ja hämäränäön heikkenemisestä kyllä kerrotaan mutta nämä vakavat komplikaatiot jää sitten vähemmälle kerronnalle..
Kommentit (142)
Onko tämä sitä että pääsee rilleistä eroon?
Itse olen käyttänyt piilolinssejä jo 18 vuotta ja olen kyllä harkinnut laserointia.
Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...
Hiljalleen huomasin, että en nähnyt kunnolla esim. luennolla. Luulin, että silmät kuivana tai jotain. Sitten jossain vaiheessa menin vain optikolle ja siitä sitten ohjasi silmälääkärille. Lopulta kävin yliopistollisessa sairaalassa ja nyt jonotan toimenpiteeseen. Ei voida parantaa mutta toivottavasti saadaan pysäytettyä.
Voiko sinun silmääsi tullutta pullistumaa korjata?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on silmien laserointi?
Siis silmien laserleikkaus esim. Femtolasik menetelmällä, jotta saadaan näkö korjattua ja lasit pois.
Täällä viisikymppinen laseroitu.
Olen erittäin tyytyväinen. Olin noita ensimmäisiä hoidettuja 90 luvulla, valtavan tarkan näön sain eikä ongelmia ole ollut!
Vierailija kirjoitti:
Voiko sinun silmääsi tullutta pullistumaa korjata?
Ei voida korjata. Se voidaan koettaa pysäyttää sarveiskalvon kovetushoidolla. Tällä hetkellä toisessa silmässä mutta nyt toistakin pitää seurata koska siinä jotain alkavia merkkejä.
Hoidon jälkeen jos heikkeneminen pysähtyy saan silmään piilolinssin joka parantaa näköä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä viisikymppinen laseroitu.
Olen erittäin tyytyväinen. Olin noita ensimmäisiä hoidettuja 90 luvulla, valtavan tarkan näön sain eikä ongelmia ole ollut!
Onnea sinulle siitä. Toki pitkän ajan seuraamuksia ei edelleenkään voida tietää, kuten yksi silmälääkäri minulle sanoi.
Jännää sinänsä, että nämä molemmat silmälääkärit ovat olleet nihkeitä silmien laserleikkauksia kohtaan. Toinen sanoi suoraan, että ei itselle tekisi eikä myöskään leikkaisi silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...
Itsellä taas lasit ja kadun paljon, että menin leikkaukseen. Laseista taas ei minusta ole mitään erityistä haittaa. Mitä nyt talvella höyrystyvät.
Tekniikasta. Kuten silmälääkäri totesi, niin edelleenkään pitkäaikaisia seuraamuksia ei tiedetä kovin hyvin. Myöskin leikkaus terveeseen silmään on aina "turha" ja kosmeettinen.
Itsellä myös hämäränäkö ja tietyt värit heikkenivät heti jo leikkauksen jälkeen.
En ole minäkään tyytyväinen! Mulla kesti leikkauksen vaikutus vain 7 vuotta ja tarvisin taas silmälasit! Kaikista ärsyttävintä tässä on, että ei voi sitten edes piilareita käyttää enää (leikkauksen takia silmät rutikuivat), joten rillit ainoa vaihtoehto!!!! Enpä olisi ikinä mennyt ja vielä maksanutkin siitä niin hitosti!!!!
Olen työskennellyt useamman silmälääkärin kanssa ja jokainen on sanonut, ettei suosittele, koska tehty leikkaus voi olla tulevaisuudessa este muille mahdollisesti tarvittaville operaatioille.
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään tyytyväinen! Mulla kesti leikkauksen vaikutus vain 7 vuotta ja tarvisin taas silmälasit! Kaikista ärsyttävintä tässä on, että ei voi sitten edes piilareita käyttää enää (leikkauksen takia silmät rutikuivat), joten rillit ainoa vaihtoehto!!!! Enpä olisi ikinä mennyt ja vielä maksanutkin siitä niin hitosti!!!!
Niinpä ja silmien kuivuminen kanssa täällä.
Yksityiset tehtailevat näitä leikkauksia ja mainokset pyörivät. Jos tulee komplikaatioita niin omasta pussista saa maksaa tai julkisella hoidattaa (kiitos julkinen!).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kärsit silmälaseistasi? Mun mielestä rillit on kivoja. Mulla on tosi monet ja vaihtelen niitä asun ja fiiliksen mukaan. Mulle silmälasit on asuste, kuten laukku tai kaunis huivi. Muuttuu koko ulkonäkö, kun vaihtaa erityyliset lasit päähän. Niillä on kiva leikitellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt useamman silmälääkärin kanssa ja jokainen on sanonut, ettei suosittele, koska tehty leikkaus voi olla tulevaisuudessa este muille mahdollisesti tarvittaville operaatioille.
Tuota kovetushoitoa esim. ei voi tehdä, jos sarveiskalvoa on pitänyt höylätä laserleikkauksissa tietyn verran ja kalvo on sitten kovin ohut. Onneksi itsellä sentään kalvossa on riittävästi paksuutta jäljellä.
Minulla laseroitu 2010. Olin pahasti likinäköinen ja edelleen on hyvä näkö ilman mitään ongelmia. Eli minä en ainakaan kadu. Oli todella hyvä juttu ja on edelleen.
Tekisi niin mieli kailottaa some täyteen tämä paikan nimi jossa leikkaus tehty. Tämä ketju jatkuvasti mainostaa näitä leikkauksia rahankiilto silmissä..
Vierailija kirjoitti:
Minulla laseroitu 2010. Olin pahasti likinäköinen ja edelleen on hyvä näkö ilman mitään ongelmia. Eli minä en ainakaan kadu. Oli todella hyvä juttu ja on edelleen.
Varmasti monelle onkin hyödyllinen ja mitään ongelmia ei tule.
Toisaalta kuka tietää miten silmät reagoivat 20, 30, 40 vuoden päästä?
Kuinka tuo alkoi vaivaamaan? Miten sitä voidaan hoitaa?