En laihdu ilman nälkää
Ei vaan onnistu, vaikka muuta sanotaan. Ainoat kokemukset kun olen laihtunut, ovat tapahtuneet vähällä ruoalla ja nälän kanssa. Ovatko normaali-ihmiset, "jotka eivät päästä itseään lihomaan kontrollitta", valmiit sietämään nälkää säilyttääkseen hoikat linjansa? Vai olenko vain epätavallisen epäonninen?
Nälän kanssa laihduttaminen tuomitaan nykyään niin voimakkaasti, että siihen ryhtyminen pelottaa ja epäilyttää.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nälässä on niin pahaa? Sitä kannattaa tutkiskella ja koittaa luoda vähän neutraalimman suhtautumisen siihen nälän tunteeseen. On täysin normaalia että pari kertaa päivässä on nälkä jota siedetään jonkin aikaa ennen syömistä ja se ei valtaa ajatuksia täysin.
En minä ap ainakaan sanonut, että siinä olisi mitään pahaa. Muut sanovat. Asiantuntijat sanovat. Siitä kuulemma seuraa vain repsahduksia ja lihomista.
...ja onhan se totta, että esim. töissä lounaalla tulee santsattua usein monta kertaa, koska herään n. viideltä enkä aamulla pysty enkä ehdi syödä aamiaista eli pärjään aamusta 6h vain kahvilla. Jos syön jotain, mitä tahansa, niin olen ennen lounasta jopa nälkäisempi kuin ilman aamiaista. No, en tiedä oliko tuossa logiikkaa, pitää ehkä tarkkailla tätä vielä lisää. On vaan niin paljon muutakin tarkkailtavaa esim. juuri siellä töissä.
Minä en pysty syömään aamuisin. Kahviin olen totutellut laittamaan maitoa, jotta saisin edes vähän energiaa. Töissä päiväkodissa en ehdi itse syömään kunnolla, enkä varsinkaan santsaamaan mitään.
Jos pääsen päivän ainoalle 10 min tauolle iltapäivällä, voin syödä jonkun välipalan, kuten banaanin tai rahkan. Mihinkään fiksailuihin tuossa kymmenessä minuutissa ei ole aikaa, varsinkin kun pitää päästä ja ehtiä siinä kymmenessä minuutissa myös käymään vessassa.
Töistä tulen kotiin n klo 16:30 ja sitten syön kunnollista ruokaa kohtuullisen annoksen. Iltapalalla jotakin pientä taas, mysliä ja maustamantonta jugurttia tai raejuustoa ja marjoja.
Seuraava aamu alkaa taas kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivomme käsittelevätkin nälän ja janon tuntemuksia samalla alueella, jonka vuoksi voi olla hankala tietää, pitäisikö haukata välipalaa tai ottaa lasillinen vettä. Vesi lasi on aina se parempi valinta. Nykyään kun lapsille ei saa sanoa ei vaan hänet pitää ohjata muuhun tekemiseen pätee sama nälkään. Syömisen sijan kannattaa tehdä vaikka parit kuperkeikat sen lapsen kanssa. Tutkimuksesta toiseen lapset kertoo, että he kaipaa enemmän aikaa vanhemmiltaan ja näin hoituu kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ei. Ei ole. Kyllä jokainen normaali ihminen erottaa ihan tasan tarkkaan janon ja nälän. Ei sun tarvi miettiä sitäkään onko sulla kuci- vai pascahätä.
Sä tiedät. Jatkuva juomisten lipittäminen ei ole terveellistä eikä syömisten siirtäminen vesipaastolla pääasiallisesti tue terveellistä laihdutusta ja pitkäaikaista elämäntapamuutosta.
Nää sister-sciencw meta proana jutut kantsii unohtaa.
Niin nämä on vähän monimutkaisempia asioita kuin tuo sinun mustavalkoisuus.
Ei ole tässä asiassa. Mielihalut sun muut on oma juttunsa mutta tasan kukaan normaali ihminen ei sekoita nälkää ja janoa. Me ei oltais rotuna enää hengissä jossei me tunnistettaisi perustarpeita. Jopa madot sun muut tietää koska niiden pitää syödä.
Senkus lipität miten ite tykkäät mutta lakkaa jankkaamasta tota potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nälässä on niin pahaa? Sitä kannattaa tutkiskella ja koittaa luoda vähän neutraalimman suhtautumisen siihen nälän tunteeseen. On täysin normaalia että pari kertaa päivässä on nälkä jota siedetään jonkin aikaa ennen syömistä ja se ei valtaa ajatuksia täysin.
En minä ap ainakaan sanonut, että siinä olisi mitään pahaa. Muut sanovat. Asiantuntijat sanovat. Siitä kuulemma seuraa vain repsahduksia ja lihomista.
...ja onhan se totta, että esim. töissä lounaalla tulee santsattua usein monta kertaa, koska herään n. viideltä enkä aamulla pysty enkä ehdi syödä aamiaista eli pärjään aamusta 6h vain kahvilla. Jos syön jotain, mitä tahansa, niin olen ennen lounasta jopa nälkäisempi kuin ilman aamiaista. No, en tiedä oliko tuossa logiikkaa, pitää ehkä tarkkailla tätä vielä lisää. On vaan niin paljon muutakin tarkkailtavaa esim. juuri siellä töissä.
Minä en pysty syömään aamuisin. Kahviin olen totutellut laittamaan maitoa, jotta saisin edes vähän energiaa. Töissä päiväkodissa en ehdi itse syömään kunnolla, enkä varsinkaan santsaamaan mitään.
Jos pääsen päivän ainoalle 10 min tauolle iltapäivällä, voin syödä jonkun välipalan, kuten banaanin tai rahkan. Mihinkään fiksailuihin tuossa kymmenessä minuutissa ei ole aikaa, varsinkin kun pitää päästä ja ehtiä siinä kymmenessä minuutissa myös käymään vessassa.
Töistä tulen kotiin n klo 16:30 ja sitten syön kunnollista ruokaa kohtuullisen annoksen. Iltapalalla jotakin pientä taas, mysliä ja maustamantonta jugurttia tai raejuustoa ja marjoja.
Sairas ammatti. Epäinhimillinen.
https://harimaa.com/ravinto/aloittelijan-taydellinen-opas-ketogeeniseen…
Tuosta tietoa ketogeenisestä ruokavaliosta. Ei tarvii kyllä nälkää nähdä lainkaan ja paino putoaa.
Insuliiniresistenssi tekee tuota ettei paino putoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntakaan ei auta? Seuraatko, mitä syöt?
Ruuhkavuosia elävänä perheenäitinä mulla ei ole aikaa liikunnalle, ainakaan niin kauan kuin pidän kaikki perushommat ja lasten hyvinvoinnista huolehtimisen to do -listalla sen edellä. Työmatkat joskus juoksen ja asioilla ollessa kävelen. Sen kyllä olen huomannut, että jos olen koko illan asioilla, niin se pudottaa painoa, vaikka en sen kummempaa liikuntaa silloin harrastakaan. Silti kokonaisuus on tuo jonka alussa mainitsin...
Heikko hetki on toisinaan töistä lähtiessä, kun seuraava työmaa kodin ja lasten parissa odottaa, silloin ostan joskus suklaata tai salmiakkia jaksaakseni illan. En silti mitään kaatissäkkiä. Tämäkö se sitten laihtumiseni estää?
Mutta ne kerrat ku on selkeästi laihtunut, on tapahtunut silloin kun olen selkeästi vähentänyt syömistä. Syy on ollut jokin elämän kriisitilanne tuolloin, ei laihdutustavoite. Yhden kerran olen ollut kuukauden vesipaastolla, silloin laihduin (vain) 15kg.
Tuo on just se mikä estää…mut ku lapset. Lasten jos keiden kanssa se laihduttaminen on helpointa. Koska 80% laihduttamisessa on kyse ruokavaliosta ja kai sinä haluat tarjota lapsille hyvät eväät siihen elämään? Loput 20% on lepo ja liikunta. Ja niiden lasten kanssa voi liikkua.
Lapseni ovat syömisen kannalta ongel.a mutta just toisinpäin kuin ajattelit. Lapseni ovat poikia joiden kohdalla on erityisen tärkeää saada heidät kasvamaan kunnolla pituutta eli syömään hyvin. Lisäksi he ovat kaikki olleet nirsoja ja todella valikoivia syömisten suhteen. Eli kaikki suostuvat vain vähän närpimään todella herkullisia ja aikuiselle lihottavia ruokia. Eli niitä on täytynyt kokkailla, ja niitä on varmaan sitten tullut itselle syötyä liikaa, kun en ole jaksanut itselle muita ruokia kokkailla. Ja lisäksi koska tuntuu niin pahalta heittää roskiin hyvää ylijäänyttä, vaivalla kokattua kallistakin herkkuruokaa.
Lapsiani olen kyllä aina paljon pihalla ja puistoissa ulkoiluttanut. Varmaan jopa harvinaista että isommat lapseni kävivät aina tarhapäivän jälkeen vielä pihallakin leikkimässä.
Juu ja tosiaan yksikään lapsistani ei ole ylipainoinen, vaan on ollut haaste saada paino yltämään normaaliin, etteivät ihan ruipeloita ole ja saavat pituuskasvustaan kaiken irti. T. ap
Ehkä se ratkaiseva kysymys on: kuinka välttää ylensyönti kun syö vasta selvästi nälkäisenä?
Vettä oon nyt yrittänyt juoda ennen ruokaa, vaikka onkin vähän mälsää sammuttaa nälkä vedellä hyvä ruoan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tuskin on paino-ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Samaa meiltä. Ei tule tuloksia tarpeeksi nopeasti ilman nälkää ainakaan näin bmin mukaan normaalipainoisena. Syön vain lounaan, päivällisen ja iltapalan, nyt tippuu suunnilleen vähän alle kilo per viikko tahdilla. Urheilen myös muutaman kerran viikossa. Jatkuva syöminen vain lisää näläntunnetta itselläni.
Miksi laihdutat, jos olet normaalipainoinen?
Areenalta löytyy BBC-dokkari Lihavuuden anatomia, the Truth About Fat, missä selitetään esimerkein uusimpia tieteen tutkimuksia lihomisesta. Siinä varoitellaan kovasti tiukoista dieeteistä ja paastodieteeteistä, joilla saa aineenvaihdunnan sekaisin vuosikausiksi, eikä enää pystykään syömään lihomatta normaalisti. Suurin pudottaja kisaajilla oli vielä kuuden vuoden jälkeen ohjelmasta elimistön hormonit sekaisin ja kaikki, paitsi yksi, olivat lihoneet yrityksistä huolimatta kaiken takaisin, ja suurin osaa vielä lisääkin. Asiaa tutkittiin ja he eivät pystyneet enää syömään normaalia määrää lihomatta, kun elimistö varastoi rasvaa kuin nälkäkuoleman partaalla.
Älkää paastotko, älkääkä yrittäkö nopeaa painonpudotusta isommalle ylipainolle. Tai tehkää niin, jos tahdotte lihoa pidemmällä aikavälillä.
Miksi ap viestiä ei voi lainata?
Luulen että normaalipainoisille ja hoikille on itsestäänselvää, että painonhallintaan kuuluu nälän sietäminen, mutta he eivät vain myönnä sitä, koska se ei ole nykyään hyväksyttyä. Menestyvät ihmiset ovat luonnostaan hyviä huomaamaan yhteiskunnan sanattomat viestit ja pelaamaan sosiaalista peliä.
Vierailija kirjoitti:
Areenalta löytyy BBC-dokkari Lihavuuden anatomia, the Truth About Fat, missä selitetään esimerkein uusimpia tieteen tutkimuksia lihomisesta. Siinä varoitellaan kovasti tiukoista dieeteistä ja paastodieteeteistä, joilla saa aineenvaihdunnan sekaisin vuosikausiksi, eikä enää pystykään syömään lihomatta normaalisti. Suurin pudottaja kisaajilla oli vielä kuuden vuoden jälkeen ohjelmasta elimistön hormonit sekaisin ja kaikki, paitsi yksi, olivat lihoneet yrityksistä huolimatta kaiken takaisin, ja suurin osaa vielä lisääkin. Asiaa tutkittiin ja he eivät pystyneet enää syömään normaalia määrää lihomatta, kun elimistö varastoi rasvaa kuin nälkäkuoleman partaalla.
Älkää paastotko, älkääkä yrittäkö nopeaa painonpudotusta isommalle ylipainolle. Tai tehkää niin, jos tahdotte lihoa pidemmällä aikavälillä.
Osittain varmaan näin mutta samalla väkisin tulee mieleen ettei aineenvaihdunnan systematiikka ole vielä kovin hyvin tunnettu. Ihan perus termosdynamiikan lakien nojalla tuntuu vähän hankalalta kuvitella että joku paasto voisi ihmisen elimistön oikeasti loppu elämän ajaksi pistää säästöliekille. Toki kausittaisia vaihteluita energiankulutuksessa varmasti on ja osa niistä liittynee juuri syödyn ravinnon määrään. Tuollaisia kitudieettejä ei tosiaan voi suositella oikeastaan kenellekään laihdutuskeinona tai jos sellaiseen ryhtyy niin on hyvä tiedostaa riskit. Ainoa ei ole tuo aineenvaihdunnan hidastuminen vaan lihasmassan menetyksen korostuminen rasvan kustannuksella on näissä tiedetty jo pitkään.
Mielenkiintoinen aihe tosiaan tästä varmaan seuraavien vuoskymmenien aikana ymmärretään paljon enemmän koska tutkimus on vielä niin aluillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa meiltä. Ei tule tuloksia tarpeeksi nopeasti ilman nälkää ainakaan näin bmin mukaan normaalipainoisena. Syön vain lounaan, päivällisen ja iltapalan, nyt tippuu suunnilleen vähän alle kilo per viikko tahdilla. Urheilen myös muutaman kerran viikossa. Jatkuva syöminen vain lisää näläntunnetta itselläni.
Miksi laihdutat, jos olet normaalipainoinen?
Koska paino ei kerro kaikkea. Voi olla paljon rasvaa, vaikka olisi normaalipainon rajoissa. Ja rasvan määrä kehossa tuo erilaisia terveysongelmia. Ja jokaisella on kyllä oikeus tavoitella sellaista vartaloa, missä tuntee olonsa mukavaksi.
-eri
Mulla kaikkein parhaiten laihduttamiseen ja nälkään auttoi se kun siirryin käytännössä hiilarittomaan ruokavalioon. Proteiini ja rasva pitää nälkää hyvin ja kauan pois.
Vierailija kirjoitti:
No sitten täytyy olla koko ikänsä lihava. Onhan se nyt parempi olla edes välillä hetkellisesti hoikka tai normaalipainoinen, niin saa edes muutamat hyvät valokuvat someen itsestään.
Vierailija kirjoitti:
https://harimaa.com/ravinto/aloittelijan-taydellinen-opas-ketogeeniseen…
Tuosta tietoa ketogeenisestä ruokavaliosta. Ei tarvii kyllä nälkää nähdä lainkaan ja paino putoaa.
Tää on niin bullshittiä ettei ketoillessa olisi nälkä, kyllä on. Terveisin vuosia ketoillut
Nälällä ei ole oikeasti kunnollista vaikutusta laihtumiseen, päin vastoin. Nälän tunteeseen tulee helposti hotkittua jotain nopeaa hiilaria ja nopeasti täyttävää. Jos syö useita kertoja päivässä pieniä annoksia ja vähäkalorista ruokaa, niin ei nälkää tule.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap viestiä ei voi lainata?
Luulen että normaalipainoisille ja hoikille on itsestäänselvää, että painonhallintaan kuuluu nälän sietäminen, mutta he eivät vain myönnä sitä, koska se ei ole nykyään hyväksyttyä. Menestyvät ihmiset ovat luonnostaan hyviä huomaamaan yhteiskunnan sanattomat viestit ja pelaamaan sosiaalista peliä.
Olen hoikka/normaalipainoinen ja silloin, kun tunnen, että on nälkä, niin syön. En siedä nälkää, vaan korjaan sen tunteen syömällä.
Tuopa juuri on itsellänikin, että runsas hiilaripitoinen ateria tuo ihanan rauhoittuneen ja levollisen, ramaisevan olon ja hyvät yöunet.
No, kaikkea ei ehkä voi saada...