En laihdu ilman nälkää
Ei vaan onnistu, vaikka muuta sanotaan. Ainoat kokemukset kun olen laihtunut, ovat tapahtuneet vähällä ruoalla ja nälän kanssa. Ovatko normaali-ihmiset, "jotka eivät päästä itseään lihomaan kontrollitta", valmiit sietämään nälkää säilyttääkseen hoikat linjansa? Vai olenko vain epätavallisen epäonninen?
Nälän kanssa laihduttaminen tuomitaan nykyään niin voimakkaasti, että siihen ryhtyminen pelottaa ja epäilyttää.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on heikko itsekuri ja liian vähäiset ulkonäköpaineet jotka estävät laihtumisen useimmilla ihmisillä.
T bmi 19
Pidä sä läski naamas kii.
T. Bmi 11
Se lihava älähtää johon kalikka lössähtää.
T bmi 19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri!
Olen samassa veneessä kanssasi. Ravitsemusterapeutti ehdotti viittä ateriaa päivässä ja 1800 kilokaloria päivässä, jolloin minun hänen mukaansa pitäisi laihtua vähintään puoli kiloa viikossa aktiivisuuden, ikäni ja elopainoni mukaan. Puoli vuotta lähes noudatin sitkeästi hänen neuvojaan, koska nälkä pitää hänen mukaansa pitää loitolla, jotta uutta elämäntapaa on mahdollista pitää yllä. Painoni nousi pari kiloa.
Nyt hän viilaa sitten jonkun margariinin tai öljyn merkkiä, niin kuin sillä olisi mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Olen aiemmin laihduttanut nälällä, ja paino on tippunut hyvin. Nyt se on ravitsemusterapeutin mukaan poissuljettu vaihtoehto.
Tuntuu että ravitsemusterapeutti ei ole tilanteen tasalla. Hän jankuttaa että välillä, noin kerran viikossa, täytyy päiväkahville mahtua kakkupala/pulla tai muu herkku, koska muuten kieltäytymyksen tie käy liian vaativaksi.
No ei mahdu. Jos mahdutan, lihon.
Odotan että hän tajuaa, että en voi syödä kuten suurin osa ihmisistä, lihomatta.
Olen lihavuusleikkauskandidaatti.Ohis: Tästä tuli mieleeni, että 10 v sitten kouluterveydenhoitaja lähetti poikani ja minut ravitsemusterapeutin juttusille, koska poika oli pienenä vähän pyöreä. Se sokerin määrä mitä ravitsemusterapeutti ehdotti!! Olin ihan järkyttynyt, muroja, myslejä, vanukkaita ja jugurttia, kaikkea keinotekoista mitä meillä ei normaalisti syöty. En onneksi ottanut mitään neuvotuista välipalavaihtoehdoista käyttöön ja pojankin pyöreys hävisi, kun kasvoi pituutta. On nykyään pitkä ja hoikka nuori mies.
Virallisterveellisyys. Ah, tuo massalle suunniteltu pyhälehmä, jonka kyseenalaistaminen on henkilökohtainen loukkaus av-mammoille.
Mieti, tuntuuko nälkä kaulan alapuolella vai suussa tai päässä? Ensimmäinen on oikeaa nälkää, toinen mielihaluja.
Älä lähde töistä nälkäisenä, syö jotain pientä ennen kotiinlähtöä niin helpommin jätät kauppaan ne suklaat ja salmiakit.
Samaa meiltä. Ei tule tuloksia tarpeeksi nopeasti ilman nälkää ainakaan näin bmin mukaan normaalipainoisena. Syön vain lounaan, päivällisen ja iltapalan, nyt tippuu suunnilleen vähän alle kilo per viikko tahdilla. Urheilen myös muutaman kerran viikossa. Jatkuva syöminen vain lisää näläntunnetta itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on heikko itsekuri ja liian vähäiset ulkonäköpaineet jotka estävät laihtumisen useimmilla ihmisillä.
T bmi 19
Pidä sä läski naamas kii.
T. Bmi 11
Se lihava älähtää johon kalikka lössähtää.
T bmi 19
On tuokin kuitenkin jotenkin surullista että bmi on joku elämän tärkein asia
Aivomme käsittelevätkin nälän ja janon tuntemuksia samalla alueella, jonka vuoksi voi olla hankala tietää, pitäisikö haukata välipalaa tai ottaa lasillinen vettä. Vesi lasi on aina se parempi valinta. Nykyään kun lapsille ei saa sanoa ei vaan hänet pitää ohjata muuhun tekemiseen pätee sama nälkään. Syömisen sijan kannattaa tehdä vaikka parit kuperkeikat sen lapsen kanssa. Tutkimuksesta toiseen lapset kertoo, että he kaipaa enemmän aikaa vanhemmiltaan ja näin hoituu kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ihan huuhaata se on, että voisi laihtua ilman nälkää. Nesteitä tippuu muutama kilo, kun vaihtaa hampurilaiset porkkanoihin, mutta siinä se sitten onkin, jos ruuan mättämistä jatketaan samaan tahtiin kuin ennen, vaikka se olisikin ns. terveellistä.
Nälkään kuitenkin tottuu. Näläntunne, kovakin, menee ohi, jollei siihen vastaa. Tässä kohtaa keho alkaa kuluttaa omia varastojaan ja ihminen laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, tuntuuko nälkä kaulan alapuolella vai suussa tai päässä? Ensimmäinen on oikeaa nälkää, toinen mielihaluja.
Älä lähde töistä nälkäisenä, syö jotain pientä ennen kotiinlähtöä niin helpommin jätät kauppaan ne suklaat ja salmiakit.
Niin ne lapset ei taida olla estä mitä esim sen työpäivän aikana syö vai mitä ap?
En ihan ymmärrä tuota, ettei nälkää saisi kokea ja että pitäisi jatkuvasti puputtaa jotain pitkin päivää. Hampaat on jatkuvan happohyökkäyksen kohteena, eikä suolisto saa hetkenkään lepoa. Miksi aineenvaihdunnan pitäisi toimia täysillä jatkuvasti? Luonnossa vilkkain aineenvaihdunta on eläimillä, joiden elinikä on lyhyt. Kaikkein hitain on kilpikonnilla yms. jotka elävät yli satavuotiaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nälässä on niin pahaa? Sitä kannattaa tutkiskella ja koittaa luoda vähän neutraalimman suhtautumisen siihen nälän tunteeseen. On täysin normaalia että pari kertaa päivässä on nälkä jota siedetään jonkin aikaa ennen syömistä ja se ei valtaa ajatuksia täysin.
Mulla on nälkä monta kertaa päivässä, en syö jos ei ole nälkä. Laihduttaminen tarkoittaa kohdallani jatkuvaa nälkää, ja ei, sitä ei siedä kukaan. Et edes sinä, vaikka muuta väität. Et vain ole koskaan joutunut olla päivästä päivään ja viikosta toiseen nälässä. Ja tuo "hyvä" vinkki että älä syö iltapalaa. Jos en syö illalla, en nuku yöllä. Montako yötä itse valvoisit?
Vierailija kirjoitti:
Aivomme käsittelevätkin nälän ja janon tuntemuksia samalla alueella, jonka vuoksi voi olla hankala tietää, pitäisikö haukata välipalaa tai ottaa lasillinen vettä. Vesi lasi on aina se parempi valinta. Nykyään kun lapsille ei saa sanoa ei vaan hänet pitää ohjata muuhun tekemiseen pätee sama nälkään. Syömisen sijan kannattaa tehdä vaikka parit kuperkeikat sen lapsen kanssa. Tutkimuksesta toiseen lapset kertoo, että he kaipaa enemmän aikaa vanhemmiltaan ja näin hoituu kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ei. Ei ole. Kyllä jokainen normaali ihminen erottaa ihan tasan tarkkaan janon ja nälän. Ei sun tarvi miettiä sitäkään onko sulla kuci- vai pascahätä.
Sä tiedät. Jatkuva juomisten lipittäminen ei ole terveellistä eikä syömisten siirtäminen vesipaastolla pääasiallisesti tue terveellistä laihdutusta ja pitkäaikaista elämäntapamuutosta.
Nää sister-sciencw meta proana jutut kantsii unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nälässä on niin pahaa? Sitä kannattaa tutkiskella ja koittaa luoda vähän neutraalimman suhtautumisen siihen nälän tunteeseen. On täysin normaalia että pari kertaa päivässä on nälkä jota siedetään jonkin aikaa ennen syömistä ja se ei valtaa ajatuksia täysin.
Mulla on nälkä monta kertaa päivässä, en syö jos ei ole nälkä. Laihduttaminen tarkoittaa kohdallani jatkuvaa nälkää, ja ei, sitä ei siedä kukaan. Et edes sinä, vaikka muuta väität. Et vain ole koskaan joutunut olla päivästä päivään ja viikosta toiseen nälässä. Ja tuo "hyvä" vinkki että älä syö iltapalaa. Jos en syö illalla, en nuku yöllä. Montako yötä itse valvoisit?
Sulla voi olla nälkähormonit sekaisin. Enpä tiedä inko siihen muuta ratkaisua kuin ehkä joku lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos et söisi aamupalaa? Ajoittaisit ruokailut esim välille 12-20? Mitä sinä muuten syöt? Ihan tavallista kotiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödyn ravinnon laatu vaikuttaa kanssa aika paljon siihen minkälainen nälän tunne tulee. Mm. runsas kuidun määrä auttaa ylläpitämään kylläisyyden tunnetta ja tasaisempaa verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei ole. Kyllä jokainen normaali ihminen erottaa ihan tasan tarkkaan janon ja nälän. Ei sun tarvi miettiä sitäkään onko sulla kuci- vai pascahätä.
Sä tiedät. Jatkuva juomisten lipittäminen ei ole terveellistä eikä syömisten siirtäminen vesipaastolla pääasiallisesti tue terveellistä laihdutusta ja pitkäaikaista elämäntapamuutosta.
Niin nämä on vähän monimutkaisempia asioita kuin tuo sinun mustavalkoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödyn ravinnon laatu vaikuttaa kanssa aika paljon siihen minkälainen nälän tunne tulee. Mm. runsas kuidun määrä auttaa ylläpitämään kylläisyyden tunnetta ja tasaisempaa verensokeria.
+ glykeeminen indeksi
Kaikki riippuu ihmisen elimistön luontaisesta toiminnasta. Millaisilla aivoilla ja suolistohormonitoiminnalla on siunattu/paiskattu ja kuinka paljon homma on mennyt sekaisin edellisistä laihdutuksista.
Oletko harkinnut laihdutuslääkettä? Vähentää ruokahalua, niillä joilla ylipäätään toimii, voimistaa kylläisyydentunnetta, vaikuttaa mielihaluihin. Siis: korjaa suolistohormonien toimintaa samaan, mitä normaalipainossa pysyvillä on. Ozempic esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nämä on vähän monimutkaisempia asioita kuin tuo sinun mustavalkoisuus.
Ei ole tässä asiassa. Mielihalut sun muut on oma juttunsa mutta tasan kukaan normaali ihminen ei sekoita nälkää ja janoa. Me ei oltais rotuna enää hengissä jossei me tunnistettaisi perustarpeita. Jopa madot sun muut tietää koska niiden pitää syödä.
Senkus lipität miten ite tykkäät mutta lakkaa jankkaamasta tota potaskaa.
Nykyajan lihavuus on juuri tuota ettei kestetä verensokerin alenemista tai pientä nälkää. Suoli ei voi olla koko aikaa täynnä. Veden juominen auttaa jo todella paljon tai hedelmän syöminen välissä.
Ainoa keino mikä auttaa minua on pätkäpaasto ja VHH. On vielä helppoakin: jätän vain aamiaisen ja iltasyömisen pois. Muuten syön itseni kylläiseksi ja ainakin syön tarpeeksi rasvaa.
Suolet kurisevat paaston loppupuolella joskus. Se ei ole nälkää vaan sitä, että siellä suolisto puhdistaa itseään.