Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En laihdu ilman nälkää

Vierailija
15.04.2022 |

Ei vaan onnistu, vaikka muuta sanotaan. Ainoat kokemukset kun olen laihtunut, ovat tapahtuneet vähällä ruoalla ja nälän kanssa. Ovatko normaali-ihmiset, "jotka eivät päästä itseään lihomaan kontrollitta", valmiit sietämään nälkää säilyttääkseen hoikat linjansa? Vai olenko vain epätavallisen epäonninen?

Nälän kanssa laihduttaminen tuomitaan nykyään niin voimakkaasti, että siihen ryhtyminen pelottaa ja epäilyttää.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälällä ei ole oikeasti kunnollista vaikutusta laihtumiseen, päin vastoin. Nälän tunteeseen tulee helposti hotkittua jotain nopeaa hiilaria ja nopeasti täyttävää. Jos syö useita kertoja päivässä pieniä annoksia ja vähäkalorista ruokaa, niin ei nälkää tule.

Päinvastoin, nälkä on kaiken aikaa kun keho ei saa millään ruokailukerralla tarpeeksi hyvää ja kaloripitoista ruokaa.

Itse jos syön terveellistä runsaskuitusta ja tasapainoista ruokaa vaikka runsaillakin miinuskaloreilla, niin nälkä kyllä pysyy poissa mutta jaksamiseen se vaikuttaa ainakin sen verran että turha mitään kovempitempoista urheilua on silloin harrastaa.

Joten kehosi on jatkuvassa nälässä.

Se on varmaan ihan luonnollinen seuraus miinuskaloreista. Ei se normaaliin elämään kuitenkaan sen erityisemmin vaikuta.

Kyllä se loppujen lopuksi vaikuttaa, ei elimistökään kaikkea rääkkiä kestä.

Vierailija
82/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksamisella on toki yhteys syömiseen, mutta yllättävää kyllä se on nykyään käsitetty aivan väärin. Kokoajan täynnä ja näläntunne käväisi, joten on syötävä, jotta ei hyydy, on syy monen lihavuuteen.

Japanissa eletään pitkään, terveesti ja unelmavartaloin. Siellä on tapana, että syödään masu 80% täyteen eli jätetään pieni näläntunne. Hetken päästä se jo poistuu, koska elimistömme toimii viiveellä. Tästä johtuu myös ähky. Jos mätät kunnes et enää tunne nälkää, olet hetken päässä ähkyssä. Sitten käykin se klassinen eli et enää jaksa tehdä mitään, koska energiasi kuluu sen ruuan sulattamiseen. Meemi kääntyi söpösti päinvastaiseksi. Söit jotta jaksaisit, mutta et enää jaksa sitäkään vähää, koska sulatat.

AP voisi ajatella, että nälkä ei ole kurja tunne. Se on hieman kuin väsymys eli tunne jota voi opetalla sietämään ja joka katoaa hetken päästä, jos siihen ei heittäydy vellomaan. Sama pätee lievään särkyyn, suruun ja himoon. Läskissä on myös energiaa reservissä, joten mussutus siitä, että ei jaksa jos on nälkä on täyttä paskaa. Jaksaa kyllä. Miettikää vaikka bodareita tai kamppailu-urheilijoita. Hyvin jaksavat vaikka kisakaudella energiansaanti vedetään ihan minimiin silti treenaten.

Mitään tälläista ei laihtumiseen edes vaadita. Riittää kun ajattelee, että oho - onpas nälkä - hyvä juttu, jatketaan ja ei heittäydy nyyhkyttämään nallekarkkien perään itselleen lamaa hokien. Unohtaa koko jutun ja syö sitten kun on sen aika. Ei siihen kuole ja muutaman päivän päästä siitä jo nauttii.

Tsemppiä :) Et ole outo vaan normaaliakin normaalimpi. Ihminen jolle joku opetti väärät tottumukset, jotka onneksi voit itse vaihtaa.

” voisi ajatella, että nälkä ei ole kurja tunne”

Vois varmaan ajatella olevansa Saaban kuningatar, mutta nälkä on kurja tunne silti.

Aijaa - ei mun mielestä. Siinä on vähän samaa kuin treenin jälkeen aristavissa lihaksissa. Saan myös nautintoa siitä, että se tunne menee ohi ja hetken päästä voi ajatella, että hei hei - sinne meni taas.

Se on kurja tunne kun silmissä mustenee ja se energia on oikeasti loppu. Huimaa ja päätä särkee. Silloin vasta on kurjaa ja syytä syödä. Itseasiassa sitten meni jo överiksi, mutta se vaatii jo paastoa. Itselläni ainakin. Voihan olla, että joillain nälkä vaan tuntuu kurjemmalta. Yksilöllistä. Mistäpä minä tiedän kuin omat tuntemukseni.

Saabin kuningatar olisi muuten jännä. Pelti aukeaisi väärään suuntaan, avain uppoaisi koloonsa ihan ihme mestassa ja känkkä pitäisi olla päällä, jotta se irtoaisi. Kuluttaisi paljon ja olisi erikoisen näköinen kuningattareksi. Hyvä idea! Sitä sietää pohtia seuraavan kerran ennen ku käntää ysisatkun drive-thrulle ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälällä ei ole oikeasti kunnollista vaikutusta laihtumiseen, päin vastoin. Nälän tunteeseen tulee helposti hotkittua jotain nopeaa hiilaria ja nopeasti täyttävää. Jos syö useita kertoja päivässä pieniä annoksia ja vähäkalorista ruokaa, niin ei nälkää tule.

Päinvastoin, nälkä on kaiken aikaa kun keho ei saa millään ruokailukerralla tarpeeksi hyvää ja kaloripitoista ruokaa.

Itse jos syön terveellistä runsaskuitusta ja tasapainoista ruokaa vaikka runsaillakin miinuskaloreilla, niin nälkä kyllä pysyy poissa mutta jaksamiseen se vaikuttaa ainakin sen verran että turha mitään kovempitempoista urheilua on silloin harrastaa.

Joten kehosi on jatkuvassa nälässä.

Se on varmaan ihan luonnollinen seuraus miinuskaloreista. Ei se normaaliin elämään kuitenkaan sen erityisemmin vaikuta.

Kyllä se loppujen lopuksi vaikuttaa, ei elimistökään kaikkea rääkkiä kestä.

Mitä "rääkkiä", kyllä minkä tahansa nisäkkään elimistö on sellainen että se on luotu kestämään pidempiäkin aikoja matalemmilla ravintomäärillä. Oikeastaan satunnainen ravinnonvaje on pitemminkin nisäkkäälle luontainen tila, yltäkylläisyys on vain harvojen etuoikeus.

Vierailija
84/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea mitä muut on laittaneet. Mutta onhan tuo sun ajatusmalli täysin vääristynyt.

1. Normaalipainoisen ei tarvi sietää nälkää koska hänen ei tarvi laihtua

2. Just tuo suklaapatukka päivässä voi olla se mikä sinut lihotti. Jos olisit jättänyt sen välistä niin et olisi nähnyt nälkää.

3. 15 kiloa kuussa vesipaastolla oli suurinosa nesteitä ja aiheutti sinulle nälkävelan joka myöhemmin kostauti liikaa syömisen ja lihomisen.

4.et huomaa laihtumista sen enempää kuin huomaat lihomistasikaa joten kuukaudessa on turha odottaa mitään mullistavia painon pudotuksia. Et yksinkertaisesti pysty sulattamaan rasvaa niin nopeasti.

5.tosiaan 1 minuutissa voi syödä kilon lihomiseen tarvittavan määrän kaloreita, mutta polttamaaminuutissa ei pysty kuin muutamia kaloreita. Eli se mitä suuhun pistää on pääosassa ei miten paljon.

Vierailija
85/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain laihdutettua myös vain parin kuukauden kovalla nälällä. Mutta olen ollut nyt vuoden ihannepainossa ja olen kokenut voivani syödä tuon nälkäkuurin jälkeen ihan normaalisti. Näinkin voi käydä.

Ihan mahtavaa! 👍 Rohkaisevaa kuulla!

Vierailija
86/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka laihdutte vain nälällä, todennäköisesti kysymys on siitä, että on useamman kerran laihduttanut itseään nälättämällä, ja aineenvaihdunta on hidastunut.

Lopettakaa nälättäminen. Alkakaa syömään kunnolla pidemmän aikaa, aineenvaihdunta käyntiin, ja jaksatte myös alkaa harrastamaan liikuntaa. Hyvä kunto, liikkuvuus ja lihasmassa on laihaa runkoa tärkeämpää. Aloittaa voi vaikka kevyillä käsipainoilla kotona, hyötykävellen ja venytellen telkkariin ääressä.

Myös hyvä uni on ihan äärimmäisen tärkeää laihtumisen kannalta ja se ei tule nälässä.

Totuus on ettei kukaan voi elää nälässä koko elämäänsä ja kilot tulevat heti takaisin, kun löysää ruokavalion kanssa.

Pien nälkä sillon tällön ei ole pahasta. Maistuu se mauttomampikin ruoka hyvältä kun sitä vaan syö aitoon nälkään.

Tuo on muuten kyllä totta!

Vierailija
87/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v ja huomannut, että kehoni reagoi nykyään eritavalla nälkään. Osaisiko joku keksiä mistä johtuu? Jos minulla on nälkä ja se tunne kestää vähän pidempään, niin käteni alkavat täristä, tulee huono olo. Jos nälän päästää näin pitkälle, ei helpotusta tule edes syömällä vaan huono olo jatkuu koko loppu päivän.

2. Tyypin diabetes?

Vierailija
88/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan jokainen vastaaja voisi kertoa, onko itse normaali- vai ylipainoinen :/ Koska tokikin onnistujien ajatuksilla on enemmän painoarvoa...

Jos toki täällä kuka tahansa voi väittää olevansa onnistuja 😁

Vierailija
89/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa meiltä. Ei tule tuloksia tarpeeksi nopeasti ilman nälkää ainakaan näin bmin mukaan normaalipainoisena. Syön vain lounaan, päivällisen ja iltapalan, nyt tippuu suunnilleen vähän alle kilo per viikko tahdilla. Urheilen myös muutaman kerran viikossa. Jatkuva syöminen vain lisää näläntunnetta itselläni.

Miksi laihdutat, jos olet normaalipainoinen?

Normaalipainoinen ei tarkoita sitä, että on ihannepainossa, jossa tuntuu ja näyttää hyvältä, sillä "normaalipainossa" paino voi vaihdella jopa 15 kilon verran. Monet ovat normaalipainon ylärajalla aikoisen pulskia ja ollessaan lähempänä sitä normaalipainon alarajaa, taas syövät ja liikkuvatkin paremmin, mikä näkyy myös ulkonäössä. Oma normaalipainon haitarini olisi 51 kg - 67 kg. Kuitenkin 67 kiloisena olisin jo lihavan näköinen ja esim. selvästi keskivartalolihava. Olen ollut kerran tuossa painossa ja se tarkoitti kohdallani ahmintahäiriötä ja liikkumattomuutta.

Vierailija
90/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon laatu merkitsee tässä ihan hitosti. Myös kyky erottaa nälkä on monella huono. Oma nyrkkisääntö on, että jos maustamaton veteen tehty kaurapuuro ei  maistu, ei ole oikeasti nälkä vaan herkunhimo.

Niin samaa mieltä! Minulla nyrkkisäännön ruoka on keitetty makaroni ilman mitään lisukkeita. Jos se maistuisi, on oikeasti nälkä :)

Vierailija
91/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea mitä muut on laittaneet. Mutta onhan tuo sun ajatusmalli täysin vääristynyt.

2. Just tuo suklaapatukka päivässä voi olla se mikä sinut lihotti. Jos olisit jättänyt sen välistä niin et olisi nähnyt nälkää.

3. 15 kiloa kuussa vesipaastolla oli suurinosa nesteitä ja aiheutti sinulle nälkävelan joka myöhemmin kostauti liikaa syömisen ja lihomisen.

4.et huomaa laihtumista sen enempää kuin huomaat lihomistasikaa joten kuukaudessa on turha odottaa mitään mullistavia painon pudotuksia. Et yksinkertaisesti pysty sulattamaan rasvaa niin nopeasti.

5.tosiaan 1 minuutissa voi syödä kilon lihomiseen tarvittavan määrän kaloreita, mutta polttamaaminuutissa ei pysty kuin muutamia kaloreita. Eli se mitä suuhun pistää on pääosassa ei miten paljon.

Ok mutta normaalipainoinenkin voi joutua sietämään nälkää, jos normaalipainon säilyttäminen vaatii sitä.

Vierailija
92/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetystä makaronista kirjoittanut on normaalipainoinen.

Vierailija
93/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole epäonninen, näin se menee, enkä ole koskaan kyseenalaistanut tätä.

Olen normaalipainoinen. Pidän itseni tässä painossa katsomalla mitä syön. Otan lautaselle sopivan kokoisen annoksen, enkä ota ruokaa lisää. Minä en ole ihan kylläinen kun lopetan syömisen, vaan voisin helposti syödä lisää. Tietenkään en myöskään jää nälkäiseksi.

Jos paino pääsee nousemaan muutaman kilon, laihdutan näkemällä nälkää. Siihen nälkään tottuu viikossa, ja kun pudotettavaa on vain muutama kilo, nälässä ei tarvitse olla pitkään.

Harrastan juoksemista, käyn 4 iltana tunnin lenkillä. Sykemittarin mukaan lenkin aikana kuluu noin 359 kaloria. Ainakaan minulla urheilu ei suuresti laihduta, vaan kyllä painonhallinta on syömisen kontrollointia.

Mä en ymmärrä tätä että "liikunta ei laihduta". Tietenkin laihduttaa siinä mielessä että se kuluttaa kaloreita ja parantaa kehonkoostumusta jolloin kuluttaa kaloreita levossakin. Kokeilepa jättää juoksu pois ja makaat vain sohvalla vuoden. Näet miten se 4h juoksua viikossa vaikutti - nimittäin paljon ja kokonaisvaltaisesti koko oloon.

Vierailija
94/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v ja huomannut, että kehoni reagoi nykyään eritavalla nälkään. Osaisiko joku keksiä mistä johtuu? Jos minulla on nälkä ja se tunne kestää vähän pidempään, niin käteni alkavat täristä, tulee huono olo. Jos nälän päästää näin pitkälle, ei helpotusta tule edes syömällä vaan huono olo jatkuu koko loppu päivän.

Mulla oli tuota samaa aiemmin. Lisäksi aina ruuan jälkeen väsytti ihan kamalasti ja aloin epäilemään 2.tyypin diabetesta tai ainakin alkavaa sellaista. Olin kuitenkin normaalipainoinen, mutta ruokavalio oli ihan retuperällä.

Lopetin ihan kaikki herkuttelut, leivän, pastan ja alkoholin lipittämisen. Lisäsin kasviksia, pähkinöitä ja siemeniä ruokavalioon.

Pikkuhiljaa olo parani ja nykyään oon paljon pirteämpi eikä tuollaista oloa oo ollut aikoihin. Suosittelisin kyllä lääkärissä käyntiä. Itse olin jääräpäinen ja ajattelin ensin koittaa terveellisempää ruokavaliota.

Vierailija
95/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok mutta normaalipainoinenkin voi joutua sietämään nälkää, jos normaalipainon säilyttäminen vaatii sitä.

Niin tiedän minäkin normaalipainoisia ihmisiä jotka näkyvät nälkää. Suurissa heistä ei jaksa tehdä/syödä kunnon ruokaa. Ruokavalio voi koostua suklaasta ja sipseistä ja satunnaisesta pikaruuasta. Ehkä vielä yleisempi on vaalean leivän ja ranskisten syöjät jotka kuirruttavat ruuan rasvalla eli majoneesilla, voilla ja juustolla.

ja vähän vielä makeaa päälle. Ei tuollakaan ruokavaliolla voi lihomatta olla Jos kunnolla syö.Toki silloin näkee nälkää tai lihoo. Jos vaihtaisivat ruokavaliota niin ei olisi nälkä eikä lihoiksi.

Vierailija
96/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ikinä en ole ilman nälkää laihtunut, vaikka olen yrittänyt syödä virallisten ohjeiden mukaan ja syödä monta kertaa päivässä "terveellistä ruokaa", jotta nälkä pysyy poissa. Ei vain synny tarpeeksi kalorivajetta sillä tavalla, mitään ei tapahdu. Ainoa tapa, jolla olen oikeasti onnistunut laihtumaan oli paastoaminen. Paastosin siis n. 2-3 päivää viikossa, muut päivät yritin myös syödä terveellisesti. Kilot vaan ropisi pois. Kyllähän paastopäivinä oli kovakin nälkä, mutta kyllä sen kesti hyvin kun ajatteli että tämä on vain tunne, minussa on paljon vararavintoa enkä ole kuolemassa mihinkään tästä.

Ihmiselle on ihan luonnollista olla myös paastotilassa, jos miettii millaista ihmisen elämä on alunperin ollut. Kaikki ruoka on pitänyt itse etsiä luonnosta, ja jos jonain päivänä ei ole vaikka kalaa tullut tai marjoja löytynyt niin nälkää on joutunut kestämään. Samoinhan kaikki luonnon eläimetkin elää, ei niillä ole koko ajan maha täysi niin ettei koskaan pääse nälkää kokemaan. Aika luonnoton ja outo loppujen lopuksi tuo ravinto"asiantuntijoiden" nykyinen kanta, ettei koskaan saisi missään nimessä ehtiä tulla nälkä.

Vierailija
97/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainoinen. Pidän itseni tässä painossa katsomalla mitä syön. Otan lautaselle sopivan kokoisen annoksen, enkä ota ruokaa lisää. Minä en ole ihan kylläinen kun lopetan syömisen, vaan voisin helposti syödä lisää. Tietenkään en myöskään jää nälkäiseksi.

Jos paino pääsee nousemaan muutaman kilon, laihdutan näkemällä nälkää. Siihen nälkään tottuu viikossa, ja kun pudotettavaa on vain muutama kilo, nälässä ei tarvitse olla pitkään.

Harrastan juoksemista, käyn 4 iltana tunnin lenkillä. Sykemittarin mukaan lenkin aikana kuluu noin 359 kaloria. Ainakaan minulla urheilu ei suuresti laihduta, vaan kyllä painonhallinta on syömisen kontrollointia.

Mä en ymmärrä tätä että "liikunta ei laihduta". Tietenkin laihduttaa siinä mielessä että se kuluttaa kaloreita ja parantaa kehonkoostumusta jolloin kuluttaa kaloreita levossakin. Kokeilepa jättää juoksu pois ja makaat vain sohvalla vuoden. Näet miten se 4h juoksua viikossa vaikutti - nimittäin paljon ja kokonaisvaltaisesti koko oloon.

Samaa mieltä. Mun kohdalla liikunta vaikuttaa myös syömisiin. Ei mulla ainakaan tee mieli mitään roskaruokaa kun harrastan säännöllisesti liikuntaa. Ja kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, sitä jaksaa paremmin liikkuakin. Normipainoinen, eri.

Vierailija
98/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin liikunta lisää ruokahalua ja nälkä on oikein sellainen kurniva urheilun jälkeen. Tähän kun lisää ajatusmallin että voinhan minä nyt pullan syödä kun kävin juoksemassa tunnin, niin lopputuloksena ei ole laihtuminen.

Itse myös väsyn liikunnasta oli se sitten rankkaa, kevyttä tai siltä ja väliltä. En saa siitä energiaa kuten jotkut.

Vierailija
99/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tottunu vetään kilon ruokaa joka aterialla,niin varmasti tuntuu nälältä jos syö vähemmän....

Vierailija
100/109 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Areenalta löytyy BBC-dokkari Lihavuuden anatomia, the Truth About Fat, missä selitetään esimerkein uusimpia tieteen tutkimuksia lihomisesta. Siinä varoitellaan kovasti tiukoista dieeteistä ja paastodieteeteistä, joilla saa aineenvaihdunnan sekaisin vuosikausiksi, eikä enää pystykään syömään lihomatta normaalisti. Suurin pudottaja kisaajilla oli vielä kuuden vuoden jälkeen ohjelmasta elimistön hormonit sekaisin ja kaikki, paitsi yksi, olivat lihoneet yrityksistä huolimatta kaiken takaisin, ja suurin osaa vielä lisääkin. Asiaa tutkittiin ja he eivät pystyneet enää syömään normaalia määrää lihomatta, kun elimistö varastoi rasvaa kuin nälkäkuoleman partaalla.

Älkää paastotko, älkääkä yrittäkö nopeaa painonpudotusta isommalle ylipainolle.  Tai tehkää niin, jos tahdotte lihoa pidemmällä aikavälillä. 

Kirjoittamasi pätee vähäkalorisiin dieetteihin mutta on hevonpaskaa väittää, että paasto sekoittaisi aineenvaihduntaa. Olen nyt normaalipainoinen, mutta pudotin kilon viikkotahtia 40 kiloa ilman mitään muutosta aineenvaihdunnassani. Kylmä ei ollut missään vaiheessa, elintoimintoni eivät hidastuneet, en liikkunut vähemmän (viittaan mikroliikkeisiin, jotka yleensä hidastuvat kalorivajeessa kehon yrittäessä säästää energiaa).

Sitä voisi kuvitella, että vähäkalorinen ja paasto ovat sama asia. Eivät ole. Eivät ollenkaan.