En laihdu ilman nälkää
Ei vaan onnistu, vaikka muuta sanotaan. Ainoat kokemukset kun olen laihtunut, ovat tapahtuneet vähällä ruoalla ja nälän kanssa. Ovatko normaali-ihmiset, "jotka eivät päästä itseään lihomaan kontrollitta", valmiit sietämään nälkää säilyttääkseen hoikat linjansa? Vai olenko vain epätavallisen epäonninen?
Nälän kanssa laihduttaminen tuomitaan nykyään niin voimakkaasti, että siihen ryhtyminen pelottaa ja epäilyttää.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap viestiä ei voi lainata?
Luulen että normaalipainoisille ja hoikille on itsestäänselvää, että painonhallintaan kuuluu nälän sietäminen, mutta he eivät vain myönnä sitä, koska se ei ole nykyään hyväksyttyä. Menestyvät ihmiset ovat luonnostaan hyviä huomaamaan yhteiskunnan sanattomat viestit ja pelaamaan sosiaalista peliä.
Olen hoikka/normaalipainoinen ja silloin, kun tunnen, että on nälkä, niin syön. En siedä nälkää, vaan korjaan sen tunteen syömällä.
Okei. No sitten en tajua miksi toiset ovat lihavia ja toiset hoikkia.
Mutta tunnen kyllä myös normaalipainoisia tiukistelijoita.
Jaksamisella on toki yhteys syömiseen, mutta yllättävää kyllä se on nykyään käsitetty aivan väärin. Kokoajan täynnä ja näläntunne käväisi, joten on syötävä, jotta ei hyydy, on syy monen lihavuuteen.
Japanissa eletään pitkään, terveesti ja unelmavartaloin. Siellä on tapana, että syödään masu 80% täyteen eli jätetään pieni näläntunne. Hetken päästä se jo poistuu, koska elimistömme toimii viiveellä. Tästä johtuu myös ähky. Jos mätät kunnes et enää tunne nälkää, olet hetken päässä ähkyssä. Sitten käykin se klassinen eli et enää jaksa tehdä mitään, koska energiasi kuluu sen ruuan sulattamiseen. Meemi kääntyi söpösti päinvastaiseksi. Söit jotta jaksaisit, mutta et enää jaksa sitäkään vähää, koska sulatat.
AP voisi ajatella, että nälkä ei ole kurja tunne. Se on hieman kuin väsymys eli tunne jota voi opetalla sietämään ja joka katoaa hetken päästä, jos siihen ei heittäydy vellomaan. Sama pätee lievään särkyyn, suruun ja himoon. Läskissä on myös energiaa reservissä, joten mussutus siitä, että ei jaksa jos on nälkä on täyttä paskaa. Jaksaa kyllä. Miettikää vaikka bodareita tai kamppailu-urheilijoita. Hyvin jaksavat vaikka kisakaudella energiansaanti vedetään ihan minimiin silti treenaten.
Mitään tälläista ei laihtumiseen edes vaadita. Riittää kun ajattelee, että oho - onpas nälkä - hyvä juttu, jatketaan ja ei heittäydy nyyhkyttämään nallekarkkien perään itselleen lamaa hokien. Unohtaa koko jutun ja syö sitten kun on sen aika. Ei siihen kuole ja muutaman päivän päästä siitä jo nauttii.
Tsemppiä :) Et ole outo vaan normaaliakin normaalimpi. Ihminen jolle joku opetti väärät tottumukset, jotka onneksi voit itse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Nälällä ei ole oikeasti kunnollista vaikutusta laihtumiseen, päin vastoin. Nälän tunteeseen tulee helposti hotkittua jotain nopeaa hiilaria ja nopeasti täyttävää. Jos syö useita kertoja päivässä pieniä annoksia ja vähäkalorista ruokaa, niin ei nälkää tule.
No ei pidä syödä niitä herkkuja nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka laihdutte vain nälällä, todennäköisesti kysymys on siitä, että on useamman kerran laihduttanut itseään nälättämällä, ja aineenvaihdunta on hidastunut.
Lopettakaa nälättäminen. Alkakaa syömään kunnolla pidemmän aikaa, aineenvaihdunta käyntiin, ja jaksatte myös alkaa harrastamaan liikuntaa. Hyvä kunto, liikkuvuus ja lihasmassa on laihaa runkoa tärkeämpää. Aloittaa voi vaikka kevyillä käsipainoilla kotona, hyötykävellen ja venytellen telkkariin ääressä.
Myös hyvä uni on ihan äärimmäisen tärkeää laihtumisen kannalta ja se ei tule nälässä.
Totuus on ettei kukaan voi elää nälässä koko elämäänsä ja kilot tulevat heti takaisin, kun löysää ruokavalion kanssa.
Pien nälkä sillon tällön ei ole pahasta. Maistuu se mauttomampikin ruoka hyvältä kun sitä vaan syö aitoon nälkään.
Sain laihdutettua myös vain parin kuukauden kovalla nälällä. Mutta olen ollut nyt vuoden ihannepainossa ja olen kokenut voivani syödä tuon nälkäkuurin jälkeen ihan normaalisti. Näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä paasto ja hiilareiden vähentämien on kaikkein paras keino. Itse jätän joko iltapalan tai aamupalan väliin. Kannattaa kokeilla aluksi esim 60 päivää, ja sit siitä tulee luonnollisesti tapa. On myös noita paastoäppejä, esim Zero.
Paasto on just sitä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Jaksamisella on toki yhteys syömiseen, mutta yllättävää kyllä se on nykyään käsitetty aivan väärin. Kokoajan täynnä ja näläntunne käväisi, joten on syötävä, jotta ei hyydy, on syy monen lihavuuteen.
Japanissa eletään pitkään, terveesti ja unelmavartaloin. Siellä on tapana, että syödään masu 80% täyteen eli jätetään pieni näläntunne. Hetken päästä se jo poistuu, koska elimistömme toimii viiveellä. Tästä johtuu myös ähky. Jos mätät kunnes et enää tunne nälkää, olet hetken päässä ähkyssä. Sitten käykin se klassinen eli et enää jaksa tehdä mitään, koska energiasi kuluu sen ruuan sulattamiseen. Meemi kääntyi söpösti päinvastaiseksi. Söit jotta jaksaisit, mutta et enää jaksa sitäkään vähää, koska sulatat.
AP voisi ajatella, että nälkä ei ole kurja tunne. Se on hieman kuin väsymys eli tunne jota voi opetalla sietämään ja joka katoaa hetken päästä, jos siihen ei heittäydy vellomaan. Sama pätee lievään särkyyn, suruun ja himoon. Läskissä on myös energiaa reservissä, joten mussutus siitä, että ei jaksa jos on nälkä on täyttä paskaa. Jaksaa kyllä. Miettikää vaikka bodareita tai kamppailu-urheilijoita. Hyvin jaksavat vaikka kisakaudella energiansaanti vedetään ihan minimiin silti treenaten.
Mitään tälläista ei laihtumiseen edes vaadita. Riittää kun ajattelee, että oho - onpas nälkä - hyvä juttu, jatketaan ja ei heittäydy nyyhkyttämään nallekarkkien perään itselleen lamaa hokien. Unohtaa koko jutun ja syö sitten kun on sen aika. Ei siihen kuole ja muutaman päivän päästä siitä jo nauttii.
Tsemppiä :) Et ole outo vaan normaaliakin normaalimpi. Ihminen jolle joku opetti väärät tottumukset, jotka onneksi voit itse vaihtaa.
” voisi ajatella, että nälkä ei ole kurja tunne”
Vois varmaan ajatella olevansa Saaban kuningatar, mutta nälkä on kurja tunne silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka laihdutte vain nälällä, todennäköisesti kysymys on siitä, että on useamman kerran laihduttanut itseään nälättämällä, ja aineenvaihdunta on hidastunut.
Lopettakaa nälättäminen. Alkakaa syömään kunnolla pidemmän aikaa, aineenvaihdunta käyntiin, ja jaksatte myös alkaa harrastamaan liikuntaa. Hyvä kunto, liikkuvuus ja lihasmassa on laihaa runkoa tärkeämpää. Aloittaa voi vaikka kevyillä käsipainoilla kotona, hyötykävellen ja venytellen telkkariin ääressä.
Myös hyvä uni on ihan äärimmäisen tärkeää laihtumisen kannalta ja se ei tule nälässä.
Totuus on ettei kukaan voi elää nälässä koko elämäänsä ja kilot tulevat heti takaisin, kun löysää ruokavalion kanssa.
Pien nälkä sillon tällön ei ole pahasta. Maistuu se mauttomampikin ruoka hyvältä kun sitä vaan syö aitoon nälkään.
Hauskaa että tätä jotkut alanuolittaa, antiikin aikainen totuushan tässä jo on kyseessä, että nälkä on paras mauste. Wikipedia laittaa tuon lainauksen ciceron nimiin. Ehkä joidenkin ruoan tuottama aistikokemus ei sitten muutu nälän myötä sen paremmaksi.
Olen 50v ja huomannut, että kehoni reagoi nykyään eritavalla nälkään. Osaisiko joku keksiä mistä johtuu? Jos minulla on nälkä ja se tunne kestää vähän pidempään, niin käteni alkavat täristä, tulee huono olo. Jos nälän päästää näin pitkälle, ei helpotusta tule edes syömällä vaan huono olo jatkuu koko loppu päivän.
Itsekin luulin ennen ettei voi laihtua ilman nälkää. Nyt olen vähentänyt hiilihydraatteja. Pyrin ketoosin, mutta en kovin tiukille ole pystynyt hiilihydraatteja vetämään. Niitä tulee päivittäin n 40g. Nälkää ei juuri tunne, jotain kai jotain ketoosin on. Syön kolme kertaa päivässä. Pyrin saamaan rasvoja reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Nälällä ei ole oikeasti kunnollista vaikutusta laihtumiseen, päin vastoin. Nälän tunteeseen tulee helposti hotkittua jotain nopeaa hiilaria ja nopeasti täyttävää. Jos syö useita kertoja päivässä pieniä annoksia ja vähäkalorista ruokaa, niin ei nälkää tule.
Päinvastoin, nälkä on kaiken aikaa kun keho ei saa millään ruokailukerralla tarpeeksi hyvää ja kaloripitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v ja huomannut, että kehoni reagoi nykyään eritavalla nälkään. Osaisiko joku keksiä mistä johtuu? Jos minulla on nälkä ja se tunne kestää vähän pidempään, niin käteni alkavat täristä, tulee huono olo. Jos nälän päästää näin pitkälle, ei helpotusta tule edes syömällä vaan huono olo jatkuu koko loppu päivän.
Liittyy hiilareihin, verensokeriin ja insuliiniin. Syömisten sisällön muuttaminen auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntakaan ei auta? Seuraatko, mitä syöt?
Liikunta ei laihduta, pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nälässä on niin pahaa? Sitä kannattaa tutkiskella ja koittaa luoda vähän neutraalimman suhtautumisen siihen nälän tunteeseen. On täysin normaalia että pari kertaa päivässä on nälkä jota siedetään jonkin aikaa ennen syömistä ja se ei valtaa ajatuksia täysin.
Se voi lietsoa ahmimishäiriötä, jos on sellaiseen taipuvainen.
Mielestäni järkevintä on opetella kuuntelemaan kehon viestejä ja toimimaan niiden mukaan. Syömään kun on nälkä ja lopettamalla, kun keho sanoo, että energiaa on tullut riittävästi. Eihän eläimetkään säätele syömäänsä ruokaa, eikä luonnossa ole juuri lihavia eläimiä. Tietysti ihmisen ongelmana on rajoittamaton ruuan tarjonta. Yhdessä dokumentissa sanottiin, että ihminen lopettaa syömisen automaattisesti tiettyyn kalorimäärään, kunhan ruoka on luonnonmukaista, ja usein se tarkoittaa luonnossa vähärasvaista ruokaa. Diettaaminen ja ruuan rajoittaminen ei usein onnistu, koska siinä toimitaan kehon luonnollisia mekanismeja vastaan. Samoin liikunnan kanssa: keho pyrkii säästämään energiaa, ellei sillä ole jotain motiivia kuluttaa energiaa. Ainakin itsestäni tämä kuulostaa järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, nälkä on kaiken aikaa kun keho ei saa millään ruokailukerralla tarpeeksi hyvää ja kaloripitoista ruokaa.
Itse jos syön terveellistä runsaskuitusta ja tasapainoista ruokaa vaikka runsaillakin miinuskaloreilla, niin nälkä kyllä pysyy poissa mutta jaksamiseen se vaikuttaa ainakin sen verran että turha mitään kovempitempoista urheilua on silloin harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinnon laatu merkitsee tässä ihan hitosti. Myös kyky erottaa nälkä on monella huono. Oma nyrkkisääntö on, että jos maustamaton veteen tehty kaurapuuro ei maistu, ei ole oikeasti nälkä vaan herkunhimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jos syön terveellistä runsaskuitusta ja tasapainoista ruokaa vaikka runsaillakin miinuskaloreilla, niin nälkä kyllä pysyy poissa mutta jaksamiseen se vaikuttaa ainakin sen verran että turha mitään kovempitempoista urheilua on silloin harrastaa.
Joten kehosi on jatkuvassa nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kehosi on jatkuvassa nälässä.
Se on varmaan ihan luonnollinen seuraus miinuskaloreista. Ei se normaaliin elämään kuitenkaan sen erityisemmin vaikuta.