Sairaanhoitajan palkka - ongelma tuloissa vai menoissa?
Hesarissa joku hoitaja valitti, että nettona saa 2.100 e ja asumiseen Porvoossa menee 1.300 e kuussa. Eli onko hänen taloutensa tiukkuus silloin veronmaksajien syytä?
Kommentit (226)
Kertokaapa nyt hoitajat, mitä te luulette muilla aloilla tienattavan? Tai mikä on sellainen ala, jolla tulee vuosi toisensa jälkeen muhkeat palkankorotukset kuin Manulle illallinen? Jolla työskentelevä yksinhuoltaja voi kuluttaa mielin määrin laskematta senttiäkään?
Ammatinvalinta kysymyksiä.
En usko, että kukaan on ollut epätietoinen palkkatasosta, kun on lähtenyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Jos saat palkkaa 2100€, ei voi maksaa vuokraa 1300€, paitsi jos jakaa sen puolison kanssa.
Palkankorotuksia ei tule tippumaan.
Suomi laskee sen varaan, että tulevaisuudessa rekryämme hoitajia enenevässä määrin ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Palkankorotuksia ei tule tippumaan.
Suomi laskee sen varaan, että tulevaisuudessa rekryämme hoitajia enenevässä määrin ulkomailta.
Ei Suomeen rekrytä muualta hoitajia, rahat ei riitä nykyiseenkään hoitotasoon.
Lakon myötä totutellaan uuteen normaaliin, että kaikki vaan ei ehdi saada hoitoa.
Nyt siis ruoditaan jo hoitajien henkilökohtaista taloudenpitoa. Hoitakaa itse itsenne. On ilmaista.
Minua ihmetyttää tämä lisien halveksunta. Tuntuu että hoitajat eivät pidä niitä rahana ollenkaan, vaikka ne ovat olennainen osa palkkausta, johtuen työn luonteesta. Kenellekään ei varmasti myöskään se tule yllätyksenä että tällaista työtä ei tehdä vain 8-16 vaan myös muina aikoina, ja niistä muista ajoista sitten saa parempaa palkkaa. En ymmärrä mikä tässä systeemissä on vialla hoitajien mielestä.
Yksi sanoi, että lisiä ei pidä laskea mukaan koska ne ovat korvausta epämukavasta työajasta. No, myös peruspalkka on korvausta jostain. Tällä logiikalla tuntuu että hoitajat kuvittelevat että peruspalkka pitäisi tulla tyhjästä.
Lisäksi työajan epämukavuus on makukysymys, mutta se on taas eri aihe. Itse olen kuitenkin tyytyväinen että yhteiskunta arvottaa minulle henkilökohtaisesti mieluisimman työajan kaikkein arvokkaimmaksi palkaltaan.
Kyllä rekrytään ulkomailta sitä mukaa kun suomalaiset hoitajat siirtyvät muille aloille.
Mistä muualta hoitajia saadaan?
Terveydenhuolto on yksi tärkeimmistä yhteiskunnan pilareista ja sen täytyy toimia.
Ehkä sairaanhoitajat ovat mieltyneet jet set -elämään. Silloin voida saada menemään kuukaudessa jopa sen 3300 euroa.
Itsellä on mennyt tämän lakon myötä jonkun verran arvostusta hoitajiin. Sen lisäksi että joka päivä lehdistä saa lukea syöpäpotilaiden hoidon viiveistä, nuo perustelut siitä että ei voi käydä kampaajalla, ei tehdä ulkomaanmatkoja kun haluaa.. Tässä maassa on valtavasti pien- ja keskituloisia jotka eivät pysty. Ja 1300 euron vuokra Porvoossa - on valinta asua noin kalliisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tätä, että vaaditaan lisää palkkaa, vaikka oikeasti on kyse siitä, että hoitajia on liian vähän työmäärään nähden. Työn kuormittavuus johtunee siitä, että vuorossa on liian vähän väkeä. Palkankorotusta perustellaan sillä, että se houkuttelee alalle lisää ihmisiä. No mitäpä luulette, miten työantaja toimii? Minä veikkaan, että jos tuo hoitajien tolkuton palkkavaatimus menisi läpi, niin työnantajapuoli ei ainakaan noilla palkoilla palkkaisi lisää hoitajia, ei olisi varaa. Joten vuorossa olisi entistä vähemmän väkeä, mutta kalliilla. Rahat pitäisi käyttää lisäkäsien palkkaamiseen. Sitä paitsi en usko, että ne kaikki työhönsä kyllästyneet kurpat jotka vaan v**tuilee potilaille, muuttuisi palkankorotuksen myötä ystävällisiksi.
Ihmettelen samaa, miten vajaa miehitys kasvaa palkkoja lisäämällä? Lisäksi monta kertaa leikkauksessa olleena voin kertoa, etten ole vielä (ensiapua lukuun ottamatta) ollut osastolla, jossa hoitajat eivät olisi ehtineet istua kahvilla toista tuntia päivässä, tähän vielä lisäksi ruokatauot ja vessassa käynnit.
Millähän osastolla olet ollut? Ihmiset eivät myöskään ymmärrä sitä, että hoitoalalla kiire painottuu eri kellonaikoihin. Olisitko ollut tyytyväinen jos hoitaja olisi tehnyt sinulle iltatoimet jo klo 13.00 jolloin on joutilasta aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko omistus- vai vuokra-asunto? Enivei, asuu liian isossa asunnossa. Jos asuu vuokralla, niin minkälaisen lukaalin saa Porvoosta tuohon hintaan? Itse maksan Helsingin keskustassa alle 700 e. Joo, ei ole iso mutta hyvin tänne yksi ihminen mahtuu. 50 vuotta sitten tämän kokoisessa olisi asunut lapsiperhe.
Niin on, ei 1.300 euroa vaan ole mitään järkeä maksaa vuokraa ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös miettinyt tuota, että ei ongelma taida ollakaan hoitoalan palkoissa, vaan siinä, että hoitajat eivät osaa elää tulojensa mukaan. On pakko saada sitä tai tätä, pakko päästä ulkomaille, pakko ostaa sijoitusasunto jne. Mikään noista ei ole pakko. Ei me muutkaan voida ryhmänä vinkua palkkoja ylös vain siksi, ettei osata käyttää rahaa järkevästi ja elää menojen mukaan.
Mitä jos siellä amiksessa ja amk:ssa alettais nyt opettaa hoitajille matematiikkaa ja taloustaitoja vähän nykyistä enemmän? Hoitajatkin oppisivat, että ei, ei ole järkeä ostaa 2000 euron merkkilaukkua, jos kk-palkasta jää käteen samat 2000 euroa ja pitäisi maksaa vielä vuokra ja ruokakin. Ja ennen kaikkea voisivat opetella säästämistä etukäteen. Jos on joku iso meno, kuten matka, niin sitten vaan pihistämään.Minusta tuntuu, että hoitajat haluavat peruspalkan korkeammaksi, että kaikki hoitajat voisivat tehdä päivätyötä ja saada saman palkan päivätyössä kuin vuorotyössäkin. Harmi vaan, kun ne hoitajan työt ovat pääasiassa vuorotyötä ja sieltä väki vähenee, jos peruspalkkaa nostetaan.
Ainostaan lisiä voitaisiin mielestäni nostaa vaativimmissa töissä.
Miksi hoitajan työ ei voisi olla nykyistä enemmän päivätyötä, esim. työtä klo 8 ja 20 välillä. Monet hoitajan työt voisi tehdä tuohon aikaan.
Voin vakuuttaa sinulle, että niissä paikoissa missä se on mahdollista, niin se onkin. Et kai kuvittele, että KUKAAN YHTÄÄN MISSÄÄN haluaisi vapaaehtoisesti maksaa hoitajille ilta- ja yölisiä jollei ole aivan pakko? :D
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on mennyt tämän lakon myötä jonkun verran arvostusta hoitajiin. Sen lisäksi että joka päivä lehdistä saa lukea syöpäpotilaiden hoidon viiveistä, nuo perustelut siitä että ei voi käydä kampaajalla, ei tehdä ulkomaanmatkoja kun haluaa.. Tässä maassa on valtavasti pien- ja keskituloisia jotka eivät pysty. Ja 1300 euron vuokra Porvoossa - on valinta asua noin kalliisti.
Minkä takia hoitajan pitäisi arvostaa sinua potilaana? Arvostus on aina molemmin puolista. Nyky yhteiskunnassa edes naiset eivät enää tyydy siihen että suhteet eivät arvostuksen osalta ole tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla ja ainakin minulla on bensan hinta tehnyt sen että matkakulut tuplaantuivat. Nyt työmatkaan menee yli 200,- kuussa. Julkista liikennettä ei ole. Koska teen päivätöitä niin se on nyt iso lovi kuluihin. Lisäksi on tietty auton laina maksu ja vakuutukset. Kollegat joilla on vielä pidempi työmatka täällä miettivät tosissaan kannattaako enää töissä käydä.
Kyllä minä aina pieni palkkaisena korkeakoulutettuna olen joutunut miettimään missä asua, koska varaa auton pitoon ei ole. Pitäisikö näiden hoitajien muuttaa lähemmäs työtä tai opiskella ala, jolla työllistyy kodin lähellä?
Tuntuu, että hoitajilla on realiteetit hakusessa, kun eivät ymmärrä että elämä on valintoja, jotka vaikuttavat talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin monissa kommenteissa näkyy hyvin alan arvostuksen puute. Hoitajien pitää vain tyytyä halpaan elämään jne. Tämä asenne tuntuu istuvan yhteiskunnassa todella syvässä. Juuri siksi tässä tilanteessa nyt ollaan.
Kyllä se on niin, että työstä pitää saada sellainen palkka, jolla pystyy elämään normaalia elämää. Pitää olla mahdollisuus hankkia perhettä ja halutessaan lemmikkejä sekä tehdä välillä jotakin hauskaa. Ei nämä nyt niin suuria vaatimuksia ole.
Jep. Täällä puhutaan merkkilaukuista, kun tosimaailmassa hoitaja tekee valinnan sen välillä käykö kampaajalla säännöllisesti leikkauttamassa hiuksensa (värjäys kotona) vai antaako lapsen harrastaa musiikkiopistossa. Ihmisillä ei ole mitään tajua siitä, kuinka tiukilla mennään, ellei tosiaan ole sitä hyväpalkkaista puolisoa.
Voi luoja! Hoitaja on uusi köyhä?
Meillä on valtavasti ihmisiä, jotka ovat todella tiukilla taloudellisesti. Matalapalkka-aloilla työskentelevät joutuvat enenevissä määrin turvautumaan jopa toimeentulotukeen selvitäkseen.Ja sinä se kehtaat valittaa, miten köyhää hoitajan elämä on, kun joutuu valitsemaan kampaajan ja musiikkiopiston välillä.
Kuka ei tajua ja mitä?
Kyllä, minä ihan naivisti ajattelin, että kun opiskelen AMK-tutkinnon, minulla on varaa leikkauttaa hiukseni joka toinen kuukausi ja lapseni pystyvät jopa harrastamaan jotain. En tiedä millaisessa köyhyydessä nöyränä pitäisi sitten elää. Nämä eivät ole mitään luksusasioita. Jos on 4 vuotta opiskellut lukion päälle ammattikorkeassa, pitäisi olla kiitollinen kun ei tarvitse toimeentulotukea hakea? Tätäkö on suomalainen hyvinvointiyhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin monissa kommenteissa näkyy hyvin alan arvostuksen puute. Hoitajien pitää vain tyytyä halpaan elämään jne. Tämä asenne tuntuu istuvan yhteiskunnassa todella syvässä. Juuri siksi tässä tilanteessa nyt ollaan.
Kyllä se on niin, että työstä pitää saada sellainen palkka, jolla pystyy elämään normaalia elämää. Pitää olla mahdollisuus hankkia perhettä ja halutessaan lemmikkejä sekä tehdä välillä jotakin hauskaa. Ei nämä nyt niin suuria vaatimuksia ole.
Jep. Täällä puhutaan merkkilaukuista, kun tosimaailmassa hoitaja tekee valinnan sen välillä käykö kampaajalla säännöllisesti leikkauttamassa hiuksensa (värjäys kotona) vai antaako lapsen harrastaa musiikkiopistossa. Ihmisillä ei ole mitään tajua siitä, kuinka tiukilla mennään, ellei tosiaan ole sitä hyväpalkkaista puolisoa.
Meillä on valtavasti ihmisiä, jotka ovat todella tiukilla taloudellisesti. Matalapalkka-aloilla työskentelevät joutuvat enenevissä määrin turvautumaan jopa toimeentulotukeen selvitäkseen.Ja sinä se kehtaat valittaa, miten köyhää hoitajan elämä on, kun joutuu valitsemaan kampaajan ja musiikkiopiston välillä.
Kuka ei tajua ja mitä?Kyllä, minä ihan naivisti ajattelin, että kun opiskelen AMK-tutkinnon, minulla on varaa leikkauttaa hiukseni joka toinen kuukausi ja lapseni pystyvät jopa harrastamaan jotain. En tiedä millaisessa köyhyydessä nöyränä pitäisi sitten elää. Nämä eivät ole mitään luksusasioita. Jos on 4 vuotta opiskellut lukion päälle ammattikorkeassa, pitäisi olla kiitollinen kun ei tarvitse toimeentulotukea hakea? Tätäkö on suomalainen hyvinvointiyhteiskunta?
Eihän koko yhteiskunta sitä ole. Arvostus hoitajia kohtaan sen sijaan valitettavasti on. Ihmiset (tai ne potilaat joita täälläkin pyörii) ovat kauhuissaan kun sairaanhoitajat eivät olekaan sisar hento valkoisia jotka näyttävät sieviltä ja nöyrästi uhrautuva heitä piikomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla ja ainakin minulla on bensan hinta tehnyt sen että matkakulut tuplaantuivat. Nyt työmatkaan menee yli 200,- kuussa. Julkista liikennettä ei ole. Koska teen päivätöitä niin se on nyt iso lovi kuluihin. Lisäksi on tietty auton laina maksu ja vakuutukset. Kollegat joilla on vielä pidempi työmatka täällä miettivät tosissaan kannattaako enää töissä käydä.
Kyllä minä aina pieni palkkaisena korkeakoulutettuna olen joutunut miettimään missä asua, koska varaa auton pitoon ei ole. Pitäisikö näiden hoitajien muuttaa lähemmäs työtä tai opiskella ala, jolla työllistyy kodin lähellä?
Tuntuu, että hoitajilla on realiteetit hakusessa, kun eivät ymmärrä että elämä on valintoja, jotka vaikuttavat talouteen.
Hoitoalasta voin kertoa myös sen, että ihan viime vuosiin asti se on ollut pätkätyön kuninkuusala. Montako kertaa vuodessa hoitajan siis pitäisi perheineen työn perässä muuttaa, jos se on hoitajan vika kun työmatkoihin tarvitsee autoa? Vallankin kun vuorotyössä julkinen liikenne ei läheskään aina ole vaihtoehto. Huomaa, ettet ihan ymmärrä hoitajan arkea. Ja nyt kun tulee hyvinvointialueet, ei voi olla varma tuleeko kohta komennus siirtyä omasta työpisteestä 70 km päähän hyvinvointialueen reunamille, jonne on vaikea saada työntekijöitä. Ei työnantaja siihen tarjoa autoa, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei tajua ja mitä?Kyllä, minä ihan naivisti ajattelin, että kun opiskelen AMK-tutkinnon, minulla on varaa leikkauttaa hiukseni joka toinen kuukausi ja lapseni pystyvät jopa harrastamaan jotain. En tiedä millaisessa köyhyydessä nöyränä pitäisi sitten elää. Nämä eivät ole mitään luksusasioita. Jos on 4 vuotta opiskellut lukion päälle ammattikorkeassa, pitäisi olla kiitollinen kun ei tarvitse toimeentulotukea hakea? Tätäkö on suomalainen hyvinvointiyhteiskunta?
Itse saan käteen kuussa noin 2400e. En todellakaan käy kampaamossa. Säästän rahaa. Lapsen harrastukset maksaa isä. Pienestä palkasta voi itse päättää mitä tekee. Itse jätän kampaamot ym. Turhuudet väliin ja säästän noin 1000e kuussa säästötilille, rahastoihin tai osakkeisiin. Välillä en säästä ja käyn tuolla tonnilla vaikka lomamatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan käteen kuussa noin 2400e. En todellakaan käy kampaamossa. Säästän rahaa. Lapsen harrastukset maksaa isä. Pienestä palkasta voi itse päättää mitä tekee. Itse jätän kampaamot ym. Turhuudet väliin ja säästän noin 1000e kuussa säästötilille, rahastoihin tai osakkeisiin. Välillä en säästä ja käyn tuolla tonnilla vaikka lomamatkalla.
Minä en ole vielä ikinä saanut käteen kahta tonnia kuussa omasta työstäni.
Ihan samalla tavalla ne työntekijät äänestää jaloillaan jos työ ei ole riittävän palkitsevaa. Yhteiskunta on hoitajan työnantaja ja työntekijän tehtävä on lähinnä palvella työnantajaa, ei piikoja eli passata potilaita. Yhteiskunta ei myöskään ripustaudu hoitajiin sen sijaan monet asiakkaat tekevät niin.