Se pahin mitä kenellekkään äidille voi tapahtua tapahtui...
Onnettomuudessa menehtynyt 11-vuotias lapsi sekä kaksi loukkaantunutta, lasten äiti ja toinen lapsi, olivat kaikki samassa henkilöautossa. Toinen lapsista kuoli ja toisella erittäin vakava aivovamma ("vihannes").
http://yle.fi/uutiset/lapsi_menehtyi_ja_toinen_loukkaantui_vakavasti_lopen_onnettomuudessa/8347743
Pistää hiljaiseksi... ja toisaalta kiitolliseksi
Kommentit (106)
Tämä on juuri se syy, miksi vasemmalle käännyttäessä ei ikinä koskaan milloinkaan käännetä renkaita valmiiksi. Ryhmitytään, pysähdytään ja käännytään vasta, kun lähdetään uudestaan liikkeelle.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:59"]Ja vain koska joku ei ollut tarpeeksi tarkkaavainen liikenteessä :( [/quote] Ajoi perään, koska ei havainnut äidin olevan kääntymässä. Mikä tekosyy se on peräänajamiselle? O_o
[/quote]
En tietty tiedä, miten tässä tapauksessa, enkä syyllistä/ole syyllistämättä ketään - mutta totuus on se, että aivan uskomattoman moni jättää näyttämättä vilkkua kääntyessään. Vilkun käyttö ei ole vain turhaa kohteliaisuutta, vaan se oikeasti havahduttaa muut autoilijat huomaamaan kääntymishalut aikaisin. Kyllä vilkutta kääntymisenkin toki huomaa, mutta vasta myöhemmin. Joskus liian myöhään :(
[/quote]
Siis sitä tarkoitin, että ei muka sitten olisi ajanut perään jos äiti olisi ajanut suoraan eteenpäin? Ihme tekosyy tuo että ei huomannut kääntymistä.
Ihan sama mihin suuntaan edessä oleva auto oli ajamassa, niin ei se ole syy peräänajamiselle.
Juuri puhuimme tästä kavereiden kanssa. Osa tuntee tuon äidin, asumme samalla seudulla. Niin kamala uutinen, että äsken autossa itkin yksikseni. Mietin samaa, mitä joku aikaisempi kirjoitti; kaksospojat syntyivät ja kuolivat yhdessä :'(
Kyllä voi elämä olla kovaa.
Ajatuksissani lähetän perheelle voimia.
Karmea tilanne ja tästä muistutuksena, että aina kun olette kääntymässä vasemmalle, niin pitäkää ne renkaat suorassa ennen kuin käännytte. En tiedä olisiko auttanut mitään tässä tapauksessa, mutta voi pelastaakin.
Toivottavasti peräänajaja saa kunnon tuomion. Valitettavasti kuitenkin todennäköisesti selviää pienellä sakolla...
Älkää ikinä koskaan kääntykö vasemmalle katsomatta peiliin. Ikinä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:11"]
Tuo on äärettömän murheellista, mutta otsikko ei ole ihan oikein. Vielä pahempaakin voi äidille tapahtua: lapsi ottaa itseltään hengen tahallaan, jäähyväisiä jättämättä ja äiti löytää kylmenevän ruumiin. Minun äidilleni kävi näin.
[/quote]
Perustelkaa, alapeukuttajat, miksi lapsen kuolema onnettomuudessa on pahempaa kuin lapsen itsemurha? Onnettomuuteenhan voi kuolla onnellinenkin ihminen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:03"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:59"]Ja vain koska joku ei ollut tarpeeksi tarkkaavainen liikenteessä :( [/quote] Ajoi perään, koska ei havainnut äidin olevan kääntymässä. Mikä tekosyy se on peräänajamiselle? O_o [/quote] En tietty tiedä, miten tässä tapauksessa, enkä syyllistä/ole syyllistämättä ketään - mutta totuus on se, että aivan uskomattoman moni jättää näyttämättä vilkkua kääntyessään. Vilkun käyttö ei ole vain turhaa kohteliaisuutta, vaan se oikeasti havahduttaa muut autoilijat huomaamaan kääntymishalut aikaisin. Kyllä vilkutta kääntymisenkin toki huomaa, mutta vasta myöhemmin. Joskus liian myöhään :( [/quote] Siis sitä tarkoitin, että ei muka sitten olisi ajanut perään jos äiti olisi ajanut suoraan eteenpäin? Ihme tekosyy tuo että ei huomannut kääntymistä. Ihan sama mihin suuntaan edessä oleva auto oli ajamassa, niin ei se ole syy peräänajamiselle.
[/quote]
Onko sinulla ajokortti? Ajatko itse autoa?
Kukaan meistä ei tiedä, mitä oikeasti tuolla tienpätkällä tapahtui. Mutta liikenteessä ei koskaan olla yksin. On muistettava pitää turvaväli, jotta ehtii reagoida äkkinäisesti edessä ajavan jarrutukseen. On muistettava laittaa vilkku päälle tarpeeksi aikaisin, jotta takana oleva ehtii jarruttaa ajoissa. On muistettava, että vasemmalle käännyttäessä renkaat ovat suoraan, jos joudutaan pysähtymään ennen varsinaista kääntymistä, jotta mahdollisessa peräänajossa singahtaa eteenpäin eikä vastaantulevan auton alle.
Täällä on aivan turhaa etsiä syyllistä asiaan, paikalle tulleet poliisit hoitavat sen asian kyllä. Mutta toimimalla oikein ja liikennesääntöjen mukaan kaikki autoilevat pystyvät välttämään liikenneonnettomuuksia. Sitä varten ne säännöt ovat aikoinaan tehty ja yleisesti hyväksytty.
Osaanotot jos tätä joku omainen sattuu lukemaan. Aivan järkyttävä tapaus. Olette rukouksissani <3
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:19"]
Perustelkaa, alapeukuttajat, miksi lapsen kuolema onnettomuudessa on pahempaa kuin lapsen itsemurha? Onnettomuuteenhan voi kuolla onnellinenkin ihminen.
[/quote]
En oo antanut kumpaakaan peukkua, mutta minusta sulla on ihan väärä hetki tulla arvostelemaan ja vertailemaan, kenellä on kaikista pahin hetki. Tolla äitillä on nyt niin järkyttävä ja pahin suru tällä hetkellä, mitä hän voi tulla koskaan kokemaan..
Pahaa tekee myös se, että lapsi tappaa ensin muita ja sitten itsensä. Lähipiirissä tämmöinen tapaus. Olette lukeneet lehdistä.
Ihan hirveä tilanne tuo kolari :( ja niin paljon kysymyksiä, mitkä mietityttää, vaikka syyllistä en etsi.
Onko äiti käyttänyt vilkkua? Onko vilkku toiminut? Oliko auto pysähtynyt vai liikkeessä? Oliko äkkijarrutus? Mitä peräänajaja on tehnyt?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:05"] Mitähän miettii tyyppi, joka kolarin aiheutti? [/quote] No mitäpä itse miettisit, jos sinulle vahingossa noin kävisi? [/quote] "Aiheuttaja" voi olla jopa äiti. Oliko vilkku päällä? Tai jos oli niin toimiko? Oliko risteys katvealueella esim. alamäessä heti mäennyppylän jälkeen. Nämä on monien asioiden summia. Tuossa joku juuri kirjoitti että melkein koko perhe kuoli kun autoilija väisti hirveä: hirveä väistetään aina peräpuolelle, onnetonta jos juuri silloin olet katvealueella ja joku sattuu kohta pamauttamaan keulaan, väistöreaktio on kuitenkin lähes automaattinen
[/quote]
Ottamatta nyt ollenkaan kantaa sen enempää kenenkään syyllistyyseen, koska tämä on aivan järkyttävä tapahtuma. Tähän täytyy kyllä lisätä vielä se, miten monesti näkee että ensin aletaan jarruttaa pitkän aikaa ja sitten vasta laitetaan vilkku päälle ja ilmoitetaan muille autoilijoille se oma aikomus kääntyä. Puhumattakaan että monesti, jos pääväylästä ryhmittäydytään vasempaan ihan omalle kaistalle, niin se tehdään todella hitaasti tai sitten ihan viime tipassa.
Tässäkin voisi olla kertaamisen varaa ihmisillä, koska pienellä teoilla voimme jokainen omalla toiminnallamme välttää näiden onnettomuuksien tapahtumisen todennäköisyyttä. Toisen henkilön ajoonhan me emme itse voi vaikuttaa, mutta siihen omaan ajoon on mahdollista vaikuttaa. Jos itse käytämme vilkkua ajoissa, ryhmittäydymme riittävän vasemmalle ja ajoissa, niin tiedä sitä, voisiko se vielä säästää lapsesi hengen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:11"]
Tuo on äärettömän murheellista, mutta otsikko ei ole ihan oikein. Vielä pahempaakin voi äidille tapahtua: lapsi ottaa itseltään hengen tahallaan, jäähyväisiä jättämättä ja äiti löytää kylmenevän ruumiin. Minun äidilleni kävi näin.
[/quote]
[/quote]
Itse ajattelen niin, että itsemurhan tehnyt on halunnut itse kuolla. Siis oma valinta ( vaikka toki äärimmäinen ratkaisu ja kamalaa omaisille). Auto-onnettomuus vain tapahtuu ja siinä voi nimenomaan kuolla onnelliset ihmiset. Ketkä olisivat vielä halunneet elää.
Tämä vain oma mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:14"]
Tämä on juuri se syy, miksi vasemmalle käännyttäessä ei ikinä koskaan milloinkaan käännetä renkaita valmiiksi. Ryhmitytään, pysähdytään ja käännytään vasta, kun lähdetään uudestaan liikkeelle.
[/quote]
Tätä pitäisi painottaa autokoulussa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:05"]Näitä kännykän räplääjiä rulee jatkuvasti vastaan. :(
[/quote]
Myös niitä urpoja jotka laittaa vilkun vasta kun ovat jo puoliksi kääntyneet.
[/quote]
[/quote]
Tämä ei ole mikään kilpailu että mikä on pahin tapa jolla äidiltä voidaan viedä hänen lapsensa, vaan tavasta riippumatta, pahin asia mitä äidille voi tapahtua on oman lapsen kuolema. Ei todellakaan kiinnosta että tällaiseen ketjuun tullaan vertailemaan että minun äidilläni kävikin muuten vielä pahemmin kun hänen lapsensa kuoli sillä ja sillä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
Itse ajattelen niin, että itsemurhan tehnyt on halunnut itse kuolla. Siis oma valinta ( vaikka toki äärimmäinen ratkaisu ja kamalaa omaisille). Auto-onnettomuus vain tapahtuu ja siinä voi nimenomaan kuolla onnelliset ihmiset. Ketkä olisivat vielä halunneet elää.
Tämä vain oma mielipiteeni.
[/quote]
Vahinkoalapeukku. Samaa mieltä. Mutta hei, tämä ei ole aika eikä paikka miettiä kenen suru on suurin. Annetaan siis olla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:14"]
[/quote]
Todella hyvä neuvo. En muista, että minulle olisi ainakaan autokoulussa noin opetettu.
[/quote]
[/quote] Itsemurhassa valitaan kuolema itse, onnettomuudessa ei. Olet aika pölö!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:12"]
Aivan kauheaa!:( Missä lukee että toinenkin menehtyi?
[/quote]
Aa nyt olikin tullut Iltalehteen. Taidankin sytyttää kaksi kynttilää. Tai kolme. Yksi kouluammuskelun uhreille =(