Koetko syntyneesi väärälle vuosikymmenelle tai vuosisadalle?
Koetko syntyneesi väärälle vuosikymmenelle tai vuosisadalle?
Minä vuonna olisit halunnut syntyä?
Kommentit (17)
Olisin halunnut syntyä 1900-luvun alussa.
Maailma on nykyään niin ahdistava ja vaarallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin, haluaisin olla nuori aikuinen Irlannissa joskus 1900 luvulla ja emigroitua USAan. Mutta välttelisin Titanicia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vihaan nykyistä maailmaa.
Olisin halunnut syntyä 1920-luvun alussa.
Vaikka elämä tuolloin oli köyhää niin silti.
Haluaisin elää sitä aikaa kun vielä asuttiin maalla ja asiat tehtiin alusta asti itse.
Ruoka kasvatettiin ja vaatteet tehtiin itse.Nykyinen keinotekoelämä kapungin betonilähiössä ahdistaa.
1923 syntyneitä kaatui muistaakseni eniten.
Kyllä,vihaan myös nykyistä maailmaa oksettaa tää paha ja sairas maailma jonnekin 1950 luvulle.
En missään nimessä! Nykään elämä on todella helppoa ja ruokakin tulee usein mukavien wolt miesten toimesta suoraan kotiovelle. Lisäksi on tinder josta seuraa saa parilla klikkauksella niin ei tarvi lähtee baareihin saatika muihin paikkoihin kilpailemaan miehistä.
Olis järkyttävää joutua menneisyyteen ja eteenkin johonkin maalaispitäjään, sen vuoksi en halua edes katsoa vanhoja suomi elokuvia. Yök.
Olisin halunnut syntyä 1800-luvun lopulla.
Hyvään aikaan synnyin, nuoruus meni vapaassa ja holtittomassakin menossa -70 ja 80 - luvuilla, töitä oli ja palkka riitti, V-8 piti nättiä ääntä autoissa, sitten 90-luvun alusta maata alettiin hitaasti pilaamaan, ei huvittaisi olla nuori nykyään, ei vanhakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisit saanut elää molemmat maailmansodat, tai ehkä kuolla jommassa kummassa. Suomessa olisit kokenut häpeällisen sisällissotamme. Sekö ei olisi ollut ahdistavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on nykyään niin ahdistava ja vaarallinen paikka.Olisit saanut elää molemmat maailmansodat, tai ehkä kuolla jommassa kummassa. Suomessa olisit kokenut häpeällisen sisällissotamme. Sekö ei olisi ollut ahdistavaa?
Joo, on taas melko aivokuollutta haaveilua 😂
On aikoja maailmanhistoriassa joina olisi ollut kiinnostavaa olla elossa, mutta toisaalta, koska olen nainen, niin useimpina niinä elämä olisi naisena ollut aika karua ja ankeaa ellei sitten olisi ollut hyvin rikas ja etuoikeutettu nainen. Joten oikeastaan olen ihan tyytyväinen että olen syntynyt nykyaikaan, jolloin en ole miehen omaisuutta ja käskyläinen, synnyttäjä ja soossin sekoittaja, vaan omavaltainen ja itsenäinen ihminen joka saan tehdä mitä haluan elämässäni.
En oikeasti. Sitä voi haaveilla helpommista ajoista ja miten mukavaa olisikaan puuhailla maatilalla kasvattaen omaa ruokaansa. Oikeasti sitä raataisi perse ruvella aamusta iltaan, että pysyisi hengissä ja sitten tulisi joku hinkuyskä, joka tappaisi tai vammauttaisi osan lapsista. Rikkaana voisi olla vähän kivempaa, mutta terveydenhoito olisi silti lapsenkengissä, kunnolliset kuukautissuojat olisivat vain haave ja sitten joutuisit naimaan isän bisnesskumppanin lapsen, josta et välitä yhtään.
Mulla on viime aikoina ollut tunne, että olisin halunnut sen 90-luvun lopun / millenniumin ajan maailman jatkuvan vaan ikuisesti. Siinä oli jotenkin mulle sopiva määrä moderniteettia, ei liikaa eikä liian vähän. Teknologiaa ja yhteiskunnallista progressiivisuutta oli jo, mutta elämä ei ollut vielä muuttunut tällaiseksi keinoelämäksi.
No joo, vaikuttaa sekin, että omat myöhäisteinivuodet osuivat tuohon aikaan ja elämä oli hienoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut syntyä 1800-luvun lopulla.
Oh yeah, ja edessä olisi vaikkapa Chicago ja 'The Roaring Twenties'. (Bootlegging-business houkuttelisi niin...)
Olis komeet puvut ja borsalino päässä kun keräisin Studebakerilla tai A-malli Ford Coupélla viilettäen North Clark Streetin 'speakeasy' paikkojen isänniltä kovistellen suojelumaksuja uuden uutukainen ja luotettava 'rumpulippainen Thompson-gun kainalossani... ('Al' olisi varmaan ollut luotettavampi palkanmaksaja, kuin 'Bugsy' Siegel, tai Moranin jengin pomo jolle kävi Valentinen päivänä köpelösti (Alin toimesta)...
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin elää sitä aikaa kun vielä asuttiin maalla ja asiat tehtiin alusta asti itse.
Ruoka kasvatettiin ja vaatteet tehtiin itse.Nykyinen keinotekoelämä kapungin betonilähiössä ahdistaa.
Niihin aikoihin eläneet ei ihannoi sitä aikaa, ei varsinkaan köyhät ja suuri osa tämän maan maaseutuväestä oli juuri niitä köyhiä. Isovanhempani on kertoneet miten kamalaa oli asua pienessä 1 h + tupakeittiö hatarassa töllissä 10-lapsisena perheenä, miten usein oli nälkä ja vilu, miten kouluja käymään ei ollut varaa laittaa kuin 1 tai 2 perheen pojista, tytöille koulua ei harkittukaan koska se maksaa ja "perse siellä vaan leviää ja sitten menet naimisiin ja olet maha pystyssä joka vuosi, mitä siinä kouluilla tekee".
Vielä äitinikin, joka on syntynyt 1940-luvulla ja elänyt maalla siinä sodanjälkeisessä köyhyydessä, todella kammoksuu niitä aikoja. Ei suostu edes mökille jossa on ulkohuussi, koska vieläkin muistaa kauhulla sen millaista oli talvisin käydä lapsena siellä ulkohuussissa.
Kyllä! Haluaisin jo 2100-luvulle. Toisaalta, jos olisin 2100-luvulla, haluaisin varmaankin 2200-luvulle, ja niin edelleen. Eli miksi ei suoraan vaikka Herran vuoteen 32769, vaikka olisinkin varmaankin pihalla kuin lumiukko kyseisessä aikakoordinaatissa.
Ruoka kasvatettiin ja vaatteet tehtiin itse.
Nykyinen keinotekoelämä kapungin betonilähiössä ahdistaa.