Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilinen A-studio subjektiivisesta päivähoidosta. Mitä mieltä?

Vierailija
02.10.2015 |

Ällötti tämä lässyttävällä äänellä puhuva ministeri  Sanna Grahn-Laasonen ja Emma Kari tietysti. 

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:46"]

Kyllä itsekin katsoin tuon blondin juttuja ohjelmassa huuli pyöreänä. Muija kehtaa julkisuudessa kertoa, ettei pärjää kahden lapsen kanssa kotona ja haluaa siksi viedä isomman muitten hoteisiin. Sitten vielä inisee, että lapsella on oikeus päivähoitoon.

Lapsella on myös oikeus äitiin, isään ja kotiin.

Eipä tullut itselle mieleenkään kun kolme lastani oli pieniä ja itse jäin työttömäksi, että minun pitäisi viedä heidät siitä huolimatta päivähoitoon! Ei, ainoana valopilkkuna työttömyydessäni näin juuri sen, että sain olla lasten kanssa kotona puuhailemassa, eikä heitä tarvinnut aamulla väkisin repiä sängyistään.

Virikkeitä he saivat leikkipuistoissa ja kerhoissa, joissa kävivät pari kertaa viikossa sitä mukaan, kun ikä salli. Kerho kesti kerralla 3h.

Kuinkahan on naiset ennenmuinoin pärjänneet ison lapsilauman kanssa kotona, kun ei ole ollut päiväkoteja, joihin heidät olisi voinut viedä pois jaloista pyörimästä? Kuinkahan jotkut yhä edelleen hoitelevat useitakin lapsiaan ihan kotona ja opettavat ihan itse heitä mm. leikkaamaan saksilla, mikä homma tuntui olevan ohjelman mukaan se kaiken A ja O?

[/quote]

Onpa sinulla kiva tilanne. Silti ihmettelen miksi eskarilaisten seassa on sellaisia lapsia jotka kotihoidostaan huolimatta eivät osaa ottaa palautetta vastaan suuttumatta, tai esim. pestä käsiään vessassa käymisen jälkeen. Osa tungetaan ryhmään sairaana koska äidillä ei ole ollut varaa ostaa kuumemittaria. Toiset lapset juovat monstershigh-termarista mummon tekemää mehua ja välttelevät kättelyä vaikkei olisi vielä edes mitään oireita tartunnasta. Voisiko olla, että sinun hyvä tilanne ei tarkoitakaan että kaikilla on asiat samalla tavalla?

Jatkossa koteihin tullaan varmasti ottamaan lapsia yhä enemmän, kun ryhmäkoot räjähtävät puolipäiväisten vuoksi käsiin. Sitten on täysi arvoitus mitä lapsi osaa ja mitä ei ja eskaripäivistä yhä suurempi osa menee niiden heikkojen taitojen päivittämiseen. Kyllä se minulle käy, mutta ihan turha tuoda mitään tarkkoja opetussuunnitelmia varhaiskasvatukseen, kun ei ole mitään aikaa niitä käydä työttömien ja kotiäitien lasten kanssa läpi.

Vierailija
42/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isabellalla oli järkeviä ajatuksia ja rohkeasti esitti mielipiteet. Hänen pitäis pyrkiä politiikkaan, vinkatkaa hänen tuttunsa Isabella tähän keskusteluun, jos ei ole vielä huomannut tätä :)

Yksi järkevä kommentti oli näistä lapsista, joita hoidetaan kotona, kun he eivät saa mitään. Hänhän kysyi moneen kertaan asiasta Emma Karilta, mutta eikö Emma oikeasti tajunnut kysymystä vai eikö halunnut tajuta. Sillä eihän näidenkään lasten oikeus kokopäivähoitoon toteudu vanhempien valinnan vuoksi, mitäs tälle tehdään??

Ja hyvä kommentti myös avoimesta varhaiskasvatuksesta, siitä olisi voinut puhua enemmänkin tuossa ohjelmassa.

Ja Ilona, toivottavasti luet tätä, olet avuton itsekäs ja laiska. Naurettavaa hokea, että tervetuloa meille katsomaan. Kuule, eiköhän kaikki vauvat valvota ja juo maitoa. Eikä kukaan vauva juo maitoa 16 tuntia päivässä, älä nyt viitsi olla pelle. Häpeä, että viet pienen lapsesi kokopäivähoitoon ja nautiskelet itse kotona vauvan kanssa. Ja ei teillä muka peukaloita pyöritetä?? Pieni vauva nukkuu kuitenkin päivälläkin aika paljon päiväunia, niin hyvin on aikaa peukalon pyörittämiseen. Muut äidit viihdyttävät nämä ajat isosisaruksia, mutta sinä voit rauhassa siemailla latteasi ja olla somessa. Ja me veronmaksajat maksamme tästä hurjia summia ja menetämme mahdollisesti lomiamme, arkipyhiämme jne, jotta latteäidit jatkossakin saavat pitää lapsensa päiväkodissa, että kiitti vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:59"]Ohjelmaa en katsonut mutta mielestäni 8-12 olisi sopiva aika lapsen olla hoidossa jos vanhempi on kotona. Työttömän kohdalla tietysti pitää ottaa huomioon että saattaa olla hoitotarvetta esim työhaastattelun takia iltapäivällä ja sillon lapsi tietysti saa olla hoidossa.

Enkä ymmärrä miten subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaisi eriarvoisuutta lapsille. Minulla on 4 hoitolasta. Yhden hoitoaika on 8-17, toisen toisen 9-16.30, kolmannen 8.30-15 ja neljännen 11-16.

Kaikki lapset ehtivät leikkiä, laulaa, askarrella ja ulkoilla. Kaikki perheet myös tyytyväisiä.

[/quote]

Itse olen jäämässä kotiin vauvan kanssa keväällä. Viisivuotiaan ajattelin viedä hoitoon kolmena päivänä viikossa 8-14:00. Tämä sopii paremmin kuin muutama tunti päivittäin ja 12-13:30 nukkuu kuitenkin päiväunet. Sitten välipala ja kävellään kotiin. Ja ihan sama mitä muut ajattelee. Tiedän, että meille tämä on paras ratkaisu, kun lähipiirissä ei ole samanikäisiä lapsia ja perhekerhoissa kaikki on alle kolmivuotiaita. Lapsi saa leikkiä kavereitten kanssa tutussa päiväkodissa missä myöhemmin jatkaa eskarilaisena.

Vierailija
44/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:58"]

Ärsytti se maahanmuuttajanainen kun puhui ministerin päälle

[/quote]

Idiootti. Ei se ollut mikään maahanmuuttaja. Ja sinäkö istuisit kiltisti poliitikon vieressä tuppisuuna kun kerrankin on mahdollisuus kertoa suoraan ministerille oma mielipide?

Vierailija
45/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:59"]Ohjelmaa en katsonut mutta mielestäni 8-12 olisi sopiva aika lapsen olla hoidossa jos vanhempi on kotona. Työttömän kohdalla tietysti pitää ottaa huomioon että saattaa olla hoitotarvetta esim työhaastattelun takia iltapäivällä ja sillon lapsi tietysti saa olla hoidossa. Enkä ymmärrä miten subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaisi eriarvoisuutta lapsille. Minulla on 4 hoitolasta. Yhden hoitoaika on 8-17, toisen toisen 9-16.30, kolmannen 8.30-15 ja neljännen 11-16. Kaikki lapset ehtivät leikkiä, laulaa, askarrella ja ulkoilla. Kaikki perheet myös tyytyväisiä.   [/quote] Itse olen jäämässä kotiin vauvan kanssa keväällä. Viisivuotiaan ajattelin viedä hoitoon kolmena päivänä viikossa 8-14:00. Tämä sopii paremmin kuin muutama tunti päivittäin ja 12-13:30 nukkuu kuitenkin päiväunet. Sitten välipala ja kävellään kotiin. Ja ihan sama mitä muut ajattelee. Tiedän, että meille tämä on paras ratkaisu, kun lähipiirissä ei ole samanikäisiä lapsia ja perhekerhoissa kaikki on alle kolmivuotiaita. Lapsi saa leikkiä kavereitten kanssa tutussa päiväkodissa missä myöhemmin jatkaa eskarilaisena.

[/quote]

Siis 5 v nukkuu vielä päikkärit. Onnittelut, meillä lopetettiin 2 v:nä...

Vierailija
46/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on rinnalka 16h vuorokaudessa (ikää 4kk) niin jotain vialla. Joko maitoa ei tule tai oppinut moisen tavan. Tuon ikäistä voi kyllä jo lisäruokkiakin jottei koko ajan ole nälkäinen.

Vierailija
47/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilona, sanoit, että tervetuloa teille katsomaan, kuinka raskasta on. Minä voisin tulla katsomaan, kun vauvasi juo 16 tuntia maitoa, pääsee varmaan Guinnesin ennätystenkirjaan. Osoite, niin tulen vaikka heti huomenna?

Vierailija
48/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:59"]Ohjelmaa en katsonut mutta mielestäni 8-12 olisi sopiva aika lapsen olla hoidossa jos vanhempi on kotona. Työttömän kohdalla tietysti pitää ottaa huomioon että saattaa olla hoitotarvetta esim työhaastattelun takia iltapäivällä ja sillon lapsi tietysti saa olla hoidossa. Enkä ymmärrä miten subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaisi eriarvoisuutta lapsille. Minulla on 4 hoitolasta. Yhden hoitoaika on 8-17, toisen toisen 9-16.30, kolmannen 8.30-15 ja neljännen 11-16. Kaikki lapset ehtivät leikkiä, laulaa, askarrella ja ulkoilla. Kaikki perheet myös tyytyväisiä.   [/quote] Itse olen jäämässä kotiin vauvan kanssa keväällä. Viisivuotiaan ajattelin viedä hoitoon kolmena päivänä viikossa 8-14:00. Tämä sopii paremmin kuin muutama tunti päivittäin ja 12-13:30 nukkuu kuitenkin päiväunet. Sitten välipala ja kävellään kotiin. Ja ihan sama mitä muut ajattelee. Tiedän, että meille tämä on paras ratkaisu, kun lähipiirissä ei ole samanikäisiä lapsia ja perhekerhoissa kaikki on alle kolmivuotiaita. Lapsi saa leikkiä kavereitten kanssa tutussa päiväkodissa missä myöhemmin jatkaa eskarilaisena.

[/quote]

Siis 5 v nukkuu vielä päikkärit. Onnittelut, meillä lopetettiin 2 v:nä...
[/quote]

Aha :))

Vierailija
49/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse näe ongelmaa 5-vuotiaan päiväunissa. Nukkuu siis reilun tunnin ja jaksaa iltapäivät näin paremmin. Käy illalla nukkumaan klo 20-21-välillä.
Itsekin nukkuisin päiväunet ellen olisi töissä. Ja olen 30-vuotias. Lomalla aina nukunkin. :) En ole muutenkaan ymmärtänyt sitä, kun lasta vieroitetaan milloin mistäkin ja totutetaan milloin mihinkin. Mitä sitten, jos joku lapsi tulee yöllä viereen nukkumaan? Tai ei tykkää sipulista? Miksi kaikki pitäisi änkeä samaan muottiin vaikka väkisin ja hampaat irvessä? Pärjään kyllä mainiosti 5-vuotiaan kanssa kotona. Hän leikkii paljon itsekseen, osallistuu kotiaskareisiin ym. Mutta nauttii myös päiväkodissa kavereista ja ohjatuista tuokioista. 18-h/viikko päiväkodissa sopisi hänelle loistavasti. Ja arki pysyisi tasaisena eikä tulisi liikaa isoja muutoksia. Olisi kiva, jos omassa pihapiirissä olisi lapsia tai edes joku kerho missä voisi tavata samanikäisiä. Näin ei valitettavasti ole.

Vierailija
50/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eihän tuossa unissa ongelmaa ole, kateellisena täältä vaan ihmettelin, että jollain on noin ihanaa. Ihanaahan olisi, jos oma 2 v:kin nukkuisi, niin saisi edes joskus hetken rauhan. Hän siis kotona ja vauva myös.

Vierailija
51/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:49"]Juu, eihän tuossa unissa ongelmaa ole, kateellisena täältä vaan ihmettelin, että jollain on noin ihanaa. Ihanaahan olisi, jos oma 2 v:kin nukkuisi, niin saisi edes joskus hetken rauhan. Hän siis kotona ja vauva myös.
[/quote]

Nojoo. Moni ystävä (työssäkäyvä) tuskailee, kun lapset nukkuu päikkäreitä pksa ja sitten illalla niitä ei saa nukkumaan millään. Itselläni ei tämmöstä ongelmaa ole, mutta uskon kyllä, että toisilla varmaan on. Samalla tapaa joku 3-vuotias voi olla hirmu sosiaalinen ja nimenomaan nauttia siellä pksa ja joku toinen viihtyisi paremmin kotona äidin ja vauvan kanssa. Olen itse lastenhoitaja ja monenlaisia lapsia nähnyt. Ihan varmasti on helvettiä valvoa yöt ja hoitaa pikkuvauvaa, jos isompi lapsi tarvitsee koko hereilläolo aikansa toiminnallista ohjelmaa ja silmäparia selkäänkin. Verrattuna vaikka siihen värikynien ja kotileikkiin uppoutuneen samanikäisen kanssa kotiin jäämistä. Ja siksi tällainen nimenomaan on ennaltaehkäisevää työtä..

Vierailija
52/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:49"]Juu, eihän tuossa unissa ongelmaa ole, kateellisena täältä vaan ihmettelin, että jollain on noin ihanaa. Ihanaahan olisi, jos oma 2 v:kin nukkuisi, niin saisi edes joskus hetken rauhan. Hän siis kotona ja vauva myös. [/quote] Nojoo. Moni ystävä (työssäkäyvä) tuskailee, kun lapset nukkuu päikkäreitä pksa ja sitten illalla niitä ei saa nukkumaan millään. Itselläni ei tämmöstä ongelmaa ole, mutta uskon kyllä, että toisilla varmaan on. Samalla tapaa joku 3-vuotias voi olla hirmu sosiaalinen ja nimenomaan nauttia siellä pksa ja joku toinen viihtyisi paremmin kotona äidin ja vauvan kanssa. Olen itse lastenhoitaja ja monenlaisia lapsia nähnyt. Ihan varmasti on helvettiä valvoa yöt ja hoitaa pikkuvauvaa, jos isompi lapsi tarvitsee koko hereilläolo aikansa toiminnallista ohjelmaa ja silmäparia selkäänkin. Verrattuna vaikka siihen värikynien ja kotileikkiin uppoutuneen samanikäisen kanssa kotiin jäämistä. Ja siksi tällainen nimenomaan on ennaltaehkäisevää työtä..

[/quote]

No olen kyllä pärjännyt, ei se nyt ihan helvettiä ole ollut :) Ja väliaikaista kuitenkin, äkkiä ne lapset kasvaa, haikeata... Mutta olishan se tietysti ihanaa, jos 2 v vielä nukkuis päikkärit, kun useimmat kait nukkuvat vielä tuossa iässä. ja että jotkut vielä 5 v:nä... Itse en näe tarvetta laittaa esikoista päiväkotiin tästä syystä, kun ei nuku päikkäreitä, enkä saa päivän lepohetkeä. Moni varmaan samassa tilanteessa laittaisi.

Vierailija
53/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tässä ohjelmassa asetelma:

Pullea väsähtäneen näköinen blondi, ihme retkuissa, joka hoidattaa lapsensa yhteiskunnalla vs. viimeisen päälle tyylikäs, hoikka kaunis brunette, virkeän näköinen, joka jaksaa hoitaa lapset itse. Taitaa blondi olla liiallisesta makaamisesta kalpea,pullea ja väsynyt. Käykö koskaan edes ulkona? Bruneten tulee varmaan ulkoiltua ja liikuttua paljon lasten kanssa, kun oli niin fressi ja pirteä. Ei se lastenhoito pelkästään huono asia ole, kuten tästä näkyy.

Vierailija
54/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:21"]

[/quote]

entäpä jos ei jatkossa onnistu vaan puolipäiväiset on pakko laittaa aamu- tai iltapäiväryhmään?

Vierailija
55/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tässä onkin oiva tilaisuus kertoa omasta kokemuksesta.

Lapseni eivät ole syrjäytyneet, eivät tarvitse kuraattorin eivätkä koulupsykologin (onneksi sitä apua on tarjolla) palveluita. Vanhin on lukiossa ja kaksi seuraavaa yläkoulussa, tavallisia hyväkäytöksisiä nuoria.

Esikoinen meni neljäksi tunniksi eskariin ja seuraavat 5,5v ja 3,5v päiväkotiin osaaikaiseksi. Ja siksi kun töissä olimme.

Oli mukavaa käydä päiväkerhossa, leikkipuistoissa yms. Ei tullut mieleenkään, että raahaisin lapseni muiden hoidettavaksi kun uusi vauva on syntynyt.

En ole marttyyri ( kaikki lapset syntyivät lääketieteellisistä syistä sektiolla, joten ihan piti oma mukavuus asettaa sivuun) :D).

Miksi se on niin vaikea myöntää, etä aikuisen oman mukavuuden takia vie lapsen hoitoon? Ei lapsen eden takia.

Jos on niin vaikeaa, niin kuka niistä lapsista huolehtii sitten kun he aloittavat koulun? Kun ei päiväkoti ole enää sosiaalitoimistona?

Isabella oli ihan oikeassa siinä, että yhteiskunnan varhaiskasvatuksella ei oo mitään erityistä annettavaa, mitä kotona normaaliarjessa ei voisi antaa.

Lapsi tarvitsee vanhempiaan/vanhempaansa elämänsä ensimmäiset vuodet erityisen vahvasti.

Vierailija
56/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:03"]

Nythän tässä onkin oiva tilaisuus kertoa omasta kokemuksesta. Lapseni eivät ole syrjäytyneet, eivät tarvitse kuraattorin eivätkä koulupsykologin (onneksi sitä apua on tarjolla) palveluita. Vanhin on lukiossa ja kaksi seuraavaa yläkoulussa, tavallisia hyväkäytöksisiä nuoria. Esikoinen meni neljäksi tunniksi eskariin ja seuraavat 5,5v ja 3,5v päiväkotiin osaaikaiseksi. Ja siksi kun töissä olimme. Oli mukavaa käydä päiväkerhossa, leikkipuistoissa yms. Ei tullut mieleenkään, että raahaisin lapseni muiden hoidettavaksi kun uusi vauva on syntynyt. En ole marttyyri ( kaikki lapset syntyivät lääketieteellisistä syistä sektiolla, joten ihan piti oma mukavuus asettaa sivuun) :D). Miksi se on niin vaikea myöntää, etä aikuisen oman mukavuuden takia vie lapsen hoitoon? Ei lapsen eden takia. Jos on niin vaikeaa, niin kuka niistä lapsista huolehtii sitten kun he aloittavat koulun? Kun ei päiväkoti ole enää sosiaalitoimistona? Isabella oli ihan oikeassa siinä, että yhteiskunnan varhaiskasvatuksella ei oo mitään erityistä annettavaa, mitä kotona normaaliarjessa ei voisi antaa. Lapsi tarvitsee vanhempiaan/vanhempaansa elämänsä ensimmäiset vuodet erityisen vahvasti.

[/quote]

Kyllä varmasti jotkut vievät mukavuutensa takia. Toiset taas muista syistä. Ja koska heikoimman mukaan on pakko mennä, jos halutaan ehkäistä syrjäytymistä ja pahoinvointia, niin kestetään ne "lattemammat", joiden todellisesta lukumäärästä ei edes ole mitään tietoa. Oikeasti jo se, että haluaa olla enemmän kuin neljä tuntia erossa lapsestaan on mun mielestä sellainen merkki, että kaikki ei välttämättä ole ihan hyvin. Siis että vanhempi voi olla väsynyt tai jotain vakavampaa.

Ihan totta, minä teen päivittäin työtä syrjäytymisvaarassa olevien lasten kanssa. Tällä päätöksellä taataan, että mulla ei tule pitkään aikaan pelkoa työttömyydestä.

Vierailija
57/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeasti jo se, että haluaa olla enemmän kuin neljä tuntia erossa lapsestaan on mun mielestä sellainen merkki, että kaikki ei välttämättä ole ihan hyvin"

Tämä.

Vierailija
58/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:51"]

Miettikääpä kuin hyvää hoitoa lapset saa työttömäksi jääneeltä, ei motivoituneelta, masennukseen sairastuneelta isältä? Esim tällaisissa tilanteissa lapsella pitäisi mielestäni olla oikeus kokopäivähoitoon.

[/quote]

Mt-ongelmaisten lapsilla tulee jatkossakin säilymään oikeus kokopäivähoitoon.

[/quote]

Ongelmahan tässä on se, että nuo voivat nyt jäädä täysin huomiotta. Läheskään kaikki päihde- ja mielenterveysongelmaiset eivät ole minkään avun piirissä, vaan usein jossain vaiheessa esim. pk:ssa huomataan että on jotain ongelmia siellä kotona. Sitten alkaa pitkä selvittely, ja voi viedä vuosia ennen kuin lapsi päätyy ns. kuntoutuksellisista syistä kokopäivähoitoon sitten. Tämä edellyttää käytännössä sitä, että vanhempi myöntää ja tiedostaa ongelmansa ja alkaa aktiivisesti hankkimaan lapselleen kokopäivähoitoa. Tällä hetkellä ne lapset ovat lähes automaattisesti kokopäivähoidossa, ja silloin ongelmatkin huomataan nopeasti kun on oikeasti aikaa havannoida. Sen 4-5h aikana ei oikeasti kerkeä huomata kaikkea, jos ryhmä on kovin iso ja lapsi on ns. ruuhka-aikana hoidossa. Nimenomaan ne leppoisat aamut ja iltapäivät ovat parhaimpia yksilölliselle huomiomiselle, jos lapsen perheessä on ongelmia joista ei tiedetä vielä. Esimerkiksi Suomen psykologiliitto ei ole aivan turhaan ottanut myös kantaa uuteen varhaiskasvatuslakiin, että siitä voi seurata sellaisia ongelmia mitä emme osanneet kuvitellakaan.

[/quote]

Höpöhöpö. Jos lapsi on päivittäin hoidossa 4 tuntia (20h/viikko) niin ammatillinen varhaiskasvattaja joka osaa työnsä osaa nähdä tuossakin ajassa lapsen ongelmat. Ne huomaa jo ensimmäisen päivän/viikon aikana. Jotkut ongelmat tulevat esiin hitaasti mutta niihinkin 4 tuntia on riittävästi. Ja jos perheellä on niin pahoja ongelmia että lapsen on parempi olla lähes koko valveillaoloaikansa laitoksessa niin silloin perhe tarvitsee muutakin apua kuin päivähoidon. Siihen voidaan ohjata päivähoidosta jos perhe ei itse hoksaa hakea apua. Lastensuojelun tarve voidaan selvittää milloin tahansa.

Jos lapsi ei ole ikinä kotona, niin ei hän siellä opi olemaan eikä vanehmmat hänen kanssaan. Jos taas ajatellaan että vanhemmat eivät halua, niin ei siitä paremmaksi muutu iltaisin tai viikonloppuisin kun päikky on kiinni. Eivät vanhammat halua silloinkaan. Kuukauden loma voi olla lapsen kanssa sietämätön, mutta ei sitä ongelmaa hoideta kuntoon lisäämällä lapsen päiväkodissa oloaikaa.

t. lastenhoitaja

[/quote]

Uskotko, että se ei-vielä-väsyntt-mutta-ei-myöskään-aktiivinen-äiti tai isä jaksaa viedä lapsensa neljäksi tunniksi vaikka se tarkoittaisi 1. vauvan päiväunien siirtämistä 2. isomman lapsen laittamista 13 hengen ryhmään?

[/quote]

vauva nukkuu päiväunensa vaunuissa, joten häntä ei aikataulut hetkauta mihinkään. Kyllähän ne lattemammat pystyy vaunuissa nukkuvan vauvan kanssa lattella käymään, niin miksei lasta hoitoon hakemassa tai viemässä...

Vierailija
59/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:13"] Ihan uskomatonta että 2v joutuu olemaan kokopäivähoidossa vaikka ei olisi pakko. Useimmat normaaliälyllä varustetut vanhemmat yrittävät työssä käydessään pitää lapsen hoitopäivän mahdollisimman lyhyenä vaikka se olisi vanhemmille epämukavaa. Esimerkiksi meillä on porrastetusti vienti ja haku vaikka toki minusta olisi mukavampi töihin mennä puolison autokyydillä. Se tarkoittaisi kuitenkin pidempää päivää lapselle. Meillekin syntyy vauva, n. 5v 4kk ikäerolla, ja varmasti hän hoidossa ihan omasta toiveestaan jatkaa. Se toive häneltä on haku ruoan jälkeen (eli klo 12) ja mahdollisesti yksi arkikotipäivä viikossa (eli 4pv viikko). Ja en ole kummoinenkaan äiti, ihan normaalia arkea meillä eletään, joskus väsyttää, mutta rakastan lasta enkä halua toimia lapsen edun vastaisesti. [/quote] Joskus se normaali lapsen etu on pitkä päivähoitopäivä. Yritä muistaa se. Toivottavasti nämä jaksavat äidit perustavat nyt oikein kansallisen verkoston, jossa tarjoavat apuaan niille jotka eivät jaksa. Silloin säästyy veronmaksajan rahat ja he saavat kaipaamansa sädekehän. Väsyneet äidit puolestaan voivat hyvällä omallatunnolla nukkua univelkaa pois kun vauvakin nukkuu. Vaan eipä noista reippaista äideistä kuulu yhtäkkiä mitään kun pitäisi tehdä jotain muuta kun roikkua av-palstalla... [/quot Höpö höpö, johan sulla on se päikkäri mihin kärrätä ne lapset. Kohta sinne pääse se vauvakin.

[/quote]

Kuule tiedoksi vaan, että KAIKKI pienten lasten äidit ovat väsyneitä aivan varmasti. Toiset vaan käyttävät yhteiskuntaa hyväksi väsymyksen verukkeella ja laittavat isot hoitoon, jotta voivat makoilla mukavasti vauvan kanssa, käydä lattella ja vauvajoogassa jne jne. Toiset ovat sitkeämpiä ja yritteliäämpiä ja jaksavat pitää isot kotona. Samahan se on saikuttamisenkin kanssa, toiset jää kotiin, kun pikkasen ehkä flunssa tulossa tai pikkasen pää kipeä tai pikkasen vituttaa ja toisille ei tule edes mieleen, että tuostapa voisikin jäädä saikulle. Ja nyt näiden turhien saikuttajien takia sitten kaikki kärsii, jos saikkukarenssi tulee.

Vierailija
60/198 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:13"] Ihan uskomatonta että 2v joutuu olemaan kokopäivähoidossa vaikka ei olisi pakko. Useimmat normaaliälyllä varustetut vanhemmat yrittävät työssä käydessään pitää lapsen hoitopäivän mahdollisimman lyhyenä vaikka se olisi vanhemmille epämukavaa. Esimerkiksi meillä on porrastetusti vienti ja haku vaikka toki minusta olisi mukavampi töihin mennä puolison autokyydillä. Se tarkoittaisi kuitenkin pidempää päivää lapselle. Meillekin syntyy vauva, n. 5v 4kk ikäerolla, ja varmasti hän hoidossa ihan omasta toiveestaan jatkaa. Se toive häneltä on haku ruoan jälkeen (eli klo 12) ja mahdollisesti yksi arkikotipäivä viikossa (eli 4pv viikko). Ja en ole kummoinenkaan äiti, ihan normaalia arkea meillä eletään, joskus väsyttää, mutta rakastan lasta enkä halua toimia lapsen edun vastaisesti. [/quote] Joskus se normaali lapsen etu on pitkä päivähoitopäivä. Yritä muistaa se. Toivottavasti nämä jaksavat äidit perustavat nyt oikein kansallisen verkoston, jossa tarjoavat apuaan niille jotka eivät jaksa. Silloin säästyy veronmaksajan rahat ja he saavat kaipaamansa sädekehän. Väsyneet äidit puolestaan voivat hyvällä omallatunnolla nukkua univelkaa pois kun vauvakin nukkuu. Vaan eipä noista reippaista äideistä kuulu yhtäkkiä mitään kun pitäisi tehdä jotain muuta kun roikkua av-palstalla... [/quot Höpö höpö, johan sulla on se päikkäri mihin kärrätä ne lapset. Kohta sinne pääse se vauvakin.

[/quote]

Kuule tiedoksi vaan, että KAIKKI pienten lasten äidit ovat väsyneitä aivan varmasti. Toiset vaan käyttävät yhteiskuntaa hyväksi väsymyksen verukkeella ja laittavat isot hoitoon, jotta voivat makoilla mukavasti vauvan kanssa, käydä lattella ja vauvajoogassa jne jne. Toiset ovat sitkeämpiä ja yritteliäämpiä ja jaksavat pitää isot kotona. Samahan se on saikuttamisenkin kanssa, toiset jää kotiin, kun pikkasen ehkä flunssa tulossa tai pikkasen pää kipeä tai pikkasen vituttaa ja toisille ei tule edes mieleen, että tuostapa voisikin jäädä saikulle. Ja nyt näiden turhien saikuttajien takia sitten kaikki kärsii, jos saikkukarenssi tulee.

[/quote]

Eikä kärsi. Vaan nykyisen hallituksen EK:n palvontamenojen takia. Tarkoitushan ei ollut kitkeä väärin perustein pidettyjä saikkuja vaan vähentää työnantajien kustannuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän