Työtön työnhakija ei vastaa aamulla puhelimeen?
Olisin klo 7 pyytänyt työhaastatteluun, mutta ei vastannut. Soitin toisen kerran klo 7.15. Sama juttu toisen työttömän kanssa. Nyt tuli toiselta viesti "?" eli näköjään hän on jo avannut silmänsä, kun osasi noinkin asiallisen viestin laittaa. :)
Valitettavasti piti sitten hylätä nämä kaksi laiskiaista ja kutsuin työhaastatteluun erään jo työlämässä olevan.
Laiskiaisista ilmoitin juuri työkkäriin, jos vaikka karenssilla muistaisivat.
Kommentit (90)
Olen töissä valtiolla ja pidän työpuhelinta mukana kotona, äänettömällä. Ihmeen usein siihen soitetaan jossain todella tärkeässä asiassa jo aamulla klo 6.30, kauan ennen virka-ajan alkamista. En tietenkään vastaa, mutta on kiva kuunnella niitä viestejä, joissa valitetaan sitä, että virkamies ei vastaa, vaikka kansalaisella on tärkeää asiaa. Ja kun samasta numerosta soitetaan virka-aikana ja ihmetellään, miten laiska olen, niin pahoittelen kovasti, että en ennättänyt vastaamaan, olin vasta palaamassa toisen työni yövuorosta kotiin käydäkseni suihkussa ennen varsinaisen työpäivän alkua. Ja varmista asiakkaalta, että sopiihan hänelle, että palaan asiaan illalla klo 23.30, jotta meillä on aikaa jutella rauhassa. Yleensä se ei asiakkaalle (yleensä työnantaja) sovi, menevät penteleet aikaisin nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:08"]
Jospa istuu vessassa. Syitä on monia. Provo.
[/quote]
Ei paskalla saa työttömän käydä.
Karenssin saa vain, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. Puhelimeen vastaamattomuus ei ole kieltäytyminen. Lisäksi kannattaa muistaa, että saadaksesi työttömälle karenssin, joudut osoittamaan, että sinulla on ihan oikea työ tarjolla, ei kahden tunnin keikka.
Karenssin saa vain, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. Puhelimeen vastaamattomuus ei ole kieltäytyminen. Lisäksi kannattaa muistaa, että saadaksesi työttömälle karenssin, joudut osoittamaan, että sinulla on ihan oikea työ tarjolla, ei kahden tunnin keikka.
Oon lukenut tämmösen alotuksen aiemminkin, kesällä tai keväällä, eli se siitä provo
Lähetä postikortti. En koskaan vastaa tuntemattomiin numeroihin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:54"]
Aivan sama mitä vastaat. Minä en ainakaan vastaa puheluihin aamuisin. Jos työaika alkaa ennen klo 9 minua on turha pyydellä töihin. Tuskin menisin vaikka alkaisi kymmeneltä koska kuitenkin palkka on surkea ja mitään ei jää käteen. Te tuulipuvut olette rakentaneet yhteiskunnan jossa työnteko ei kannata.
[/quote]
Tuulipuvut tekee töitä ja pukumiehet tekee kaikkensa, että siitä ei tarvitsisi maksaa just yhtään mitään. Sipilä just huononsi palkkoja viidellä prosentilla. Kuinkahan paljon se nostaa työttömyyttä, kun on entistäkin kannattamattomampaa mennä töihin?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:44"]
En voi ymmärtää näitä aikuisia jotka eivät vastaa tuntemattomaan numeroon. Itse vastaan aina, mitä siinä menettää? Ei kukaan voi sua sen puhelimen välityksellä satuttaa, kaupustelijoillekin voi lyödä luurin korvaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Jotenkin huvittavia nämä "en vastaa kuin tutuille"-ihmiset. Miten he ovat pärjänneet aikana ennen kännyköitä, kun ei nähnyt kuka soittaa :)
Vastaan aina ja jos soittaja kaupittelee jotain, niin lyön luurin korvaan.
[/quote]
Mitenköhän sinä pärjäsit silloin, kun piti osata ajoittaa soitto niin, että joku oli kotona lähellä puhelinta?!?
Hirveä ihminen. Siis asenteesi perusteella!
Ja itse asiaan: Miksi ihmisen pitäisi herätä ennen kahdeksaa, tai ylipäänsä miksi ihmeessä ihmisen pitäisi herätä yhtään mihinkään tiettyyn kellonaikaan jos hänen ei ole pakko?? Mikä sinä olet ihmisten vuorokausirytmejä määräämään ja arvostelemaan? Eivät kaikki muutenkaan ole aamuihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:03"]Itse en vastaa kenenkään tuntemattoman numeroon! Mulle täytyy sitten laittaa viestiä kuka soitta, niin soitan takaisin. [/quote] Tätä olen miettinyt. Itse en myöskään vastaa tuntemattomiin numeroihin. Kauppaavat minulle kuitenkin jotain! Kun Ilmoittaudun työttömäksi, joudunko sitten vastaamaan kaikille, vai viitsiikö mahdollinen työnantaja laittaa viestiä? Ja ei, minulla ei ole niin nykyaikaista puhelinta, että siihen saisi finderin.
[/quote]
Kai sinulla siinä puhelimessa on kuitenkin se "punainen luuri"-nappula? Mikä siinä puhelimeen vastaamisessa on niin kauhean jännittävää?
[/quote]
Minä päätän mihin puheluihin vastaan ja mihin en. Yritä elää asian kanssa.
Ja sitten sinä heräsit. Yksin sängyssäsi, pienessä yksiössä, jääkaapissa puolikas lenkkiä ja maitopurkki. Keep on dreaming.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:15"]
Sen enempää kantaa ottamatta, aloituksestahan ei nyt käy ilmi tapahtuiko soitto tuntemattomasta numerosta vai näkyikö soittajan numero, molemmat lienee vaikuttavat eri tavoin siihen miten erilaisilla tavoilla vastaanottava pää osaltaan voi asian suhteen toimia...
[/quote]
Duunipuhelin, joten vastaan vaikka olisi salattu numero, mutta vastaan vain töissä ollessa. Vapaa-ajalla en välttämättä vastaa.
Mulle kävi näin Saksassa kun opiskelut oli loppusuoralla, niin joku pöllö ABB:ltä soitti klo 7 työhakemukseeni liittyen. Suomessa klo 8 samaan aikaan. Heräsin tietysti puheluun. Opiskelu vieraalla kielellä oli aika kuluttavaa ja vaati yöunta vastapainoksi. Kokonaisuutena ihme puhelu. Jäi kuva että olivat jo valinneet nuoremman suunnittelijan ja halusi vaan vittuilla. No kyseisen yrityksen kanssa en sen jälkeen ole viitsinyt olla minkäänlaisessa tekemisessä.
Kyseisellä tiukkapipoisella "työnantajan" asenteella omaavan puheluihin en vaivautuisi edes kylkeäni kääntämään. Provohan tämä oli. Jos ei, niin onnea matkaan rekrytoinnissa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:41"]
Olisin klo 7 pyytänyt työhaastatteluun, mutta ei vastannut. Soitin toisen kerran klo 7.15. Sama juttu toisen työttömän kanssa. Nyt tuli toiselta viesti "?" eli näköjään hän on jo avannut silmänsä, kun osasi noinkin asiallisen viestin laittaa. :)
Valitettavasti piti sitten hylätä nämä kaksi laiskiaista ja kutsuin työhaastatteluun erään jo työlämässä olevan.
Laiskiaisista ilmoitin juuri työkkäriin, jos vaikka karenssilla muistaisivat.
[/quote]
Nyt on syysflunssaa liikkeellä ja terkkarikin aukeaa vasta klo 08:00.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:03"]Itse en vastaa kenenkään tuntemattoman numeroon! Mulle täytyy sitten laittaa viestiä kuka soitta, niin soitan takaisin. [/quote] Tätä olen miettinyt. Itse en myöskään vastaa tuntemattomiin numeroihin. Kauppaavat minulle kuitenkin jotain! Kun Ilmoittaudun työttömäksi, joudunko sitten vastaamaan kaikille, vai viitsiikö mahdollinen työnantaja laittaa viestiä? Ja ei, minulla ei ole niin nykyaikaista puhelinta, että siihen saisi finderin.
[/quote]
Kai sinulla siinä puhelimessa on kuitenkin se "punainen luuri"-nappula? Mikä siinä puhelimeen vastaamisessa on niin kauhean jännittävää?
[/quote]
Minä päätän mihin puheluihin vastaan ja mihin en. Yritä elää asian kanssa.
[/quote]
Se on sun asia. Itse olisin vastaavalla menettelyllä menettänyt suuren summan rahaa ja läheiseni olisi kuollut, mutta jokainen tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:52"]
Kyseisellä tiukkapipoisella "työnantajan" asenteella omaavan puheluihin en vaivautuisi edes kylkeäni kääntämään. Provohan tämä oli. Jos ei, niin onnea matkaan rekrytoinnissa.
[/quote]
Kääntäisin kylkeä ja pieraisisin puhelimeen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:44"]
En voi ymmärtää näitä aikuisia jotka eivät vastaa tuntemattomaan numeroon. Itse vastaan aina, mitä siinä menettää? Ei kukaan voi sua sen puhelimen välityksellä satuttaa, kaupustelijoillekin voi lyödä luurin korvaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Jotenkin huvittavia nämä "en vastaa kuin tutuille"-ihmiset. Miten he ovat pärjänneet aikana ennen kännyköitä, kun ei nähnyt kuka soittaa :)
Vastaan aina ja jos soittaja kaupittelee jotain, niin lyön luurin korvaan.
[/quote]
Mitenköhän sinä pärjäsit silloin, kun piti osata ajoittaa soitto niin, että joku oli kotona lähellä puhelinta?!?
[/quote]
Uudestaanhan ei ikinä voinut soittaa? Pelle...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:44"]
Mulle on monesti soitettu aamulla klo 7-7.30 tulenko tekemään sairasloma sijaisuuksia. Kertaakaan en ole kieltäytynyt/jättänyt vastaamatta. Mulle riitti kahden vuoden työttömyys. Kolme vuotta ekasta soitosta sain vakituisen viran, ahkeruus palkittiin :)
[/quote]
Tää on kuitenkin uskoakseni pikkuisen erilainen tilanne. Olet ilmeisesti ilmoittautunut jonnekin, että olet käytettävissä ja osaava tällaiseen hommaan ja osaat jo odottaa puheluita aamulla varhain? Vai ihanko sulle yhtäkkiä kahden vuoden työttömyyden jälkeen soitettiin klo 07 aamulla, että tulepas töihin tunnin päästä?
Itse tein lukion jälkeen päiväkodeissa sijaisuuksia ja silloin soitettiin aamulla ennen seitsemääkin. Prosessi meni siis niin, että itse olin yhteydessä päivähoidon aluevastaavaan ja haastattelun kautta pääsin ensin alkusyksystä tällaiseksi kiertäväksi sijaiseksi ja parin kuukauden jälkeen sain sitten loppuvuodeksi paikan yhteen ja samaan päiväkotiin. Edellytti aina lähtövalmiudessa olemista ja tiettyyn aikaan puhelimen päivystämistä.
Kun ns. soittoaika meni ohi, saatoin nukkua vielä tunnin-kaksikin, tein nimittäin iltaisin duunia ruokakaupassa ja olla kotona vasta kymmenen jälkeen illalla. Keräsin säästöjä kevääksi pääsykokeisiin lukemista varten.
Tuskin nyt ihan randomille työttömälle työnhakijalle yhtäkkiä soitetaan seitsemältä, että tulepa haastatteluun klo 8. Ainakaan useimmilla aloilla. Yleensä tätä on edellyttänyt jonkinlainen yhteydenotto, hakemus tms. Vai valitsiko ap ihan vaan sokkona kaksi työtöntä jostain rekisteristä?
Useimpina aamuina olen tuohon aikaan suihkussa, voin olla lenkillä tai työmatkalla autossa. Tuskin työttömänäkään osaisin odottaa soittoa klo 7 aamulla.
Ihanko yhden kerran soitit ap?
Yritätkö sinä tehdä tällä aloituksella jonkun alapeukkuennätyksen? No, kerro kuitenkin, mikä on se työpaikka? Aamulehdenjakaja, vai?
Oikeasti työttömällekin voi tulla työhönkutsu jo vaikka aamuviideltä. Se on kiireellinen sijaisuus paikassa, joka on tuttu ennestään. Vaikka esimerkiksi sairastuneen lehdenjakajan sijaiseksi. Ei niitä puheluja tosiaan soitella aamuvarhaisella työkkärin listalla oleville. Niin, sellaista listaahan ei saa edes antaa.
16: ihan minkäaikaisella puhelimella tahansa voi lähettää viestin tai vaikka soittaa numerotiedusteluun.