"Ei kiitos, mulla on pt:n tekemä ruokavalio"
No niin. Olen alunperin pudottanut painoa omin avuin ja välillä superdieettiä noudattaen. Kesällä saavutin viimein ns tavoitepainoni.
Noin reilu vuosi sitten aloitin crossfitissa ja talvella siirryin treenaamaan salille.
Minulle kävi kuten monille muillekin , eli nälkä kasvoi syödessä. Loppukesästä päädyin palkkaamaan personal trainerin itselleni ja tehtiin 6kk diili.
Nyt olen elokuun alusta noudattanut ruokavaliota, joka tähtää lihasten kasvuun, sillä tavoitteenani on lisätä lihasmassaa ja muokata kroppaa mahdollisimman tehokkaasti.
Miten hitossa se on muille niin vaikea asia!?! Näytetään hapanta naamaa ja huokaillaan kun ei munkki ja paahtoleipä maistu. Miten se voi olla aikuiselle ihmiselle niin helkkarin vaikea kunnioittaa toisten valintoja?
Vaikka nytten ottaa aivoon (mm anopin hapan naama) niin silti olen aina ystävällisesti kieltäytynyt ja kertonut ruokavaliosta ainoastaan kysyttäessä.
Argh!!
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:51"]Jotenkin tuntuu niin hölmöltä ihmiset jotka ei voi syödä sitä yhtä kakkupalaa. Onko se elämä nautittavaa, jos joutuu jokaisen kalorin laskea ja luopua niinkin suuresta nautinnosta kuin herkuttelu. Onneksi minulle riittää jumppa kerran viikossa, tavallinen ruokavalio, jossa kaikkea voi syödä kohtuudella ja normaalipainoinen vartalo.
[/quote]
Musta taas tuntuu hölmöltä ihmiset, joille riittää se "jumppa" kerran viikossa. Mä nautin paljon enemmän kunnon treenistä kuin jostain hillomunkista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:03"]Mulle tulee myös maha kipeäksi munkeista yms uppopaistetusta. Lihavana mua aina närästi (söin vuosia vatsansuojalääkettä), maha oli turvoksissa, kramppasi, nukuin huonosti (tähän nukahtamis- ja unilääkkeet), issias vaivasi kun en urheillut, hoitajan työssä ei tahtonut jaksaa Ilta-aamu-yö-epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, kilpirauhasarvot heitteli, aina paleli ja atooppinen iho kutisi ja kuivui. Vuorotellen kokeilin milloin mitäkin dieettiä, mm kaalikeittodieettiä, karppausta yms. Pussikeitot taisi olla ainoa mihin en sortunut :D Aloitin aina "huomrnna" jotta sain syyn ahmia jääkaapin tyhjäksi. Pahimmillaan paino nousi 12 kg kahdessa kuussa.
Nykyään voin kokonaisvaltaisesti paremmin.
Maha ei ole kipeä, sillä en syö enää samanlaista sontaa kuin aiemmin, en tarvitse enää lääkkeitä nukkumiseen, issias ei ole vaivannut, koska harrastan nykyään rankkaa liikuntaa. Iho ei enää oireile, eikä kilpirauhasen vajaatoiminta enää vaivaa.
Eikö tämä ole hyvä syy kieltäytyä vaikkapa siitä munkista?
[/quote]
Öööö?? Joku munkku tossa on pienin ongelma.
Huoh että ihmiset osaa olla tyhmiä..
Huomautan tässä vaiheessa, etten ole missään vaiheessa sanonut punnitsevani kanasuikaleita kyläillessä tai työpaikalla.
En myöskään mainitse ruokavaliosta, ellei aleta jankkaamaan ja tivaamaan, että miksi ei munkki kelpaa. En tee tästä numeroa, mutta mainitsen, mikä syömättä jättäminen ei riitä.
Jokaisella on oikeus syödä juuri sitä mitä haluaa ja olla syömättä sitä mitä ei halua myös kylässä. Vai miten suhtauduttaisiin siihen jos alkaisi sanomaan lihaville vaikka kahvipöydässä että et kai sinä ota munkkia tms kun olet jo muutenkin lihava? Niinpä mutta muita aikuisia ihmisiä saa holhota syömisestä. Itse en kiinnitä mitään huomiota siihen mitä muut syövät kylässä tai vaikka työpaikalla.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:24"]Minun on vain vaikeaa uskoa että ihminen nauttii elämästä jos pitää jokaista jaloria miettiä.
[/quote]
Jos laihduttaminen olisi nautintoa, niin eihän se niin vaikeaa olisikaan.
Käytkö alkoholistillekin koko ajan tarjoamassa drinkkiä tai tuopillista?
Pitääkin sanoa päiväkodissa, että lapsilla on PT:n tekemät ruokavaliot. Ne syö vain sitä, mitä haluavat, pois pakkomaistaminen.
En minä ainakaan edes kerro kenellekään että minulla on pt tai syön herkkuja vain harvoin. Tuputtajille on silti ihan helvetinmoinen ongelma jos niitä herkkuja ei siitä kahvipöydästä syö.
Sanon aina, että ei kiitos, söin juuri kotona eikä nyt maistu tms. Silti sitä melkein väkisin tungetaan suuhun.
Minä ymmärrän hyvin, että kieltäydytään kahvileivästä. Jos sen sijaan dieetti on pilalla jos syö anopin kokkauksia satunnaisella sunnuntai vierailulla, niin sitä en ymmärrä. Sen kerran voi sitä pottua ja kastiketta ottaa vähän ja olla oikeasti tekemättä numeroa asiasta. Allergiat ja jatkuvat poikkeamat ruokavaliosta on asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:59"]
Näissä ravintovalveutuneissa kodeissa kasvaa tällä hetkellä moni tulevaisuuden syömishäiriöinen.
[/quote] No niinpä. Tosi vaikeeta ymmärtää näitä ruokahysteerikkoja ja ortorektikoita, tosin itse oon saanu lottovoiton geeniarpajaisissa eikä tarvitse miettiä mitä syö ja kuinka paljon, paino ei nouse suklaan ja pizzan huolettomasta syömisestä huolimatta. Sääli tosiaan ruokanatsien perheitä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:21"]
Minä en pahastu, mutta nauran itsessäni kun tavallinen amatöörikuntoilija vetää jollakin olympialaisiin treenaavaan ruokavaliolla. Joo ei oo multa pois, mutta niinkuin kaikissa muissakin asioissa niin homma menee helposti yli. Ja kyllä se minun mielestä on loukkaavaa jos ollaan vaikka jossakin juhlissa ja nostetaan malja, niin joku oman elämän ms.fitness avautuu "ehämmä voi ku mulla on tää OIKEA ruokavalio" tyylillä :P
[/quote]
Tuo ymmärtämättömyys on erona meidän treenaavien amatöörien ja kehostaan välittävien vs sinun kaltaistesi ihmisten välillä: yksi munkki voi tuoda sen 500 kcal lisää ruokavalioon, mikä esim. omalla pienen naisen kulutuksella on jo 25 % päivän kaloreista. Enkä edes laske kaloreita juuri koskaan, vaan syön puhtaasti ja terveesti, mutta tiedostan sen että ravitakseni vartaloani en yksinkertaisesti voi vetää kahvitauoilla sitä samaa määrää pullaa mitä esim. työkaverit.
[/quote]
Tässähän se ruokafasistien ajattelutapa taas tuli. Ei ole mitään muuta kuin pullaaperkele tason ruokavalio tai sitten se "ptn tekemä ruokavalio"(kuka helvetti edes maksaa jollekin muutaman päivän kurssin käyneelle ptlle kun parempaa materiaalia löytää pätevämmiltä ihmisiltä netistä).
Joku munkki sillon tällön on yksi vitun hailee.
[/quote]
Se kertoo vain sinusta jos teet minusta tulkinnan ruokafasistina yhden perustellun viestini perusteella.
Ja ei, en mä jaksa edelleenkään vetää sitä pullaa, munkkia tai karkkia kerran päivässä kahvitauoilla kuten suurin osa muista ihmisistä tekee. Mulla on omat juttuni ruoan suhteen, kunnioitan kehoani ja tunnen oloni loistavaksi - jos se on muille ongelma niin minua ei kiinnosta.
Ps. Syön edelleen herkkuja juhlissa, viikonloppuisin tai koska tahansa - KUN mun tekee mieli.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:51"]
Jotenkin tuntuu niin hölmöltä ihmiset jotka ei voi syödä sitä yhtä kakkupalaa. Onko se elämä nautittavaa, jos joutuu jokaisen kalorin laskea ja luopua niinkin suuresta nautinnosta kuin herkuttelu. Onneksi minulle riittää jumppa kerran
viikossa, tavallinen ruokavalio, jossa kaikkea voi syödä kohtuudella ja normaalipainoinen vartalo.
[/quote]
montako "yhtä kakunpalaa" pitää syödä vaikkapa kuukaudessa jotta kaikki tapaamani ihmiset olisivat tyytyväisiä, paitsi minä itse. Mieluummin jätän ne yhdet syömättä ja nautin kotona sitten jotain itse valitsemaani herkkua... Teen vaikka suklaakermaa, kukaan sitä kuitenkaan älyä kahvin kanssa tarjota ja jätän ne pullat pöytään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:59"] Näissä ravintovalveutuneissa kodeissa kasvaa tällä hetkellä moni tulevaisuuden syömishäiriöinen. [/quote] No niinpä. Tosi vaikeeta ymmärtää näitä ruokahysteerikkoja ja ortorektikoita, tosin itse oon saanu lottovoiton geeniarpajaisissa eikä tarvitse miettiä mitä syö ja kuinka paljon, paino ei nouse suklaan ja pizzan huolettomasta syömisestä huolimatta. Sääli tosiaan ruokanatsien perheitä.
[/quote]
No voi voi on sulla vaikeeta. Mitä jos pitäisit vaan omista asioista huolen. Jos on lihava, on kauhee paska ihminen, joka tuhlaa verorahoja sairastaessaan, jos koettaa tehdä jotain lihavuuden ja terveyden eteen, on ortorektikko ruokahysteerikko. Kun mikään ei ikinä riitä.
Tiedostan varsin hyvin, että pidän liikaa suklaasta, kekseistä, leivonnaisista, hampurilaisista, pitsasta, juustoista, karkista, energiajuomista, listaa voisi jatkaa loputtomiin.
En syö noita. Syön jotain muuta. Niin mikä on ongelma, vi**u?!
on kyllä jännä miten erilailla ihmiset suhtautuu ruokaan ja liikuntaan. entisessä työpaikassa eräs nainen kävi jossain "temppupaikassa", siis siellä oli jotain koneita yms. millä piti laihtua (ei tietenkään toiminut), ei syönyt kuin salaattia, ylpeili sillä ettei syönyt yhtään jäätelöä koko kesänä. kuntoilua ei harrastanut yhtään, ei jaksanut juosta 5 kilsaa putkeen.
taas toinen työkaveri söi normiruokaa, jälkiruokiakin. hänellä oli selvä rytmi, esim. karkkia ei kuulemma syö koskaan kun ei tee mieli. mutta jälkiruokia kerran päivässä. harrasti juoksua, todella hyväkuntoinen nainen.
kyllä mä kallistun omassa elämässä enemmän sinne kuntoilun puolelle, en mä niin paljoa voita sillä että mä kieltäytyisin jäätelöstä koko kesän, että se kannattaisi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"]
on kyllä jännä miten erilailla ihmiset suhtautuu ruokaan ja liikuntaan. entisessä työpaikassa eräs nainen kävi jossain "temppupaikassa", siis siellä oli jotain koneita yms. millä piti laihtua (ei tietenkään toiminut), ei syönyt kuin salaattia, ylpeili sillä ettei syönyt yhtään jäätelöä koko kesänä. kuntoilua ei harrastanut yhtään, ei jaksanut juosta 5 kilsaa putkeen.
taas toinen työkaveri söi normiruokaa, jälkiruokiakin. hänellä oli selvä rytmi, esim. karkkia ei kuulemma syö koskaan kun ei tee mieli. mutta jälkiruokia kerran päivässä. harrasti juoksua, todella hyväkuntoinen nainen.
kyllä mä kallistun omassa elämässä enemmän sinne kuntoilun puolelle, en mä niin paljoa voita sillä että mä kieltäytyisin jäätelöstä koko kesän, että se kannattaisi.
[/quote]
No shit, Sherlock... Ei se lihava varmaan jaksakaan juosta 5 km mutta, yllätys yllätys, se hyväkuntoinen jaksaa.
Täällä on oikein "asiantuntijoita". Onneksi mulla on fiksu pt.
Olitkohan yhtä kireä, kun söit niitä munkkeja?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:12"]
Olitkohan yhtä kireä, kun söit niitä munkkeja?
[/quote]
Oletko itse ollut aina yhtä tyhmä? Antakaa nyt ihmisten syödä (tai olla syömättä) mitä itse haluavat, ei kuulu muille! Jos mulle joku tuputtais ruokaa jota en halua tai halveksuisi laihdutustani tai treenaamistani, niin hyvin äkkiä olisi entinen ystävä.
Onneksi on tämä kultaakin arvokkaampi pt ja tukijoukot ympärillä. Laihdutus yhdistettynä treeniin on kovaa hommaa ja sen tietää vain se joka on sen joskus itse kokenut. Ei kovaa uurastusta tee mieli torpata jollain hetken mielihyvällä munkista tms.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:12"]
Olitkohan yhtä kireä, kun söit niitä munkkeja?
[/quote]
Oletko itse ollut aina yhtä tyhmä? Antakaa nyt ihmisten syödä (tai olla syömättä) mitä itse haluavat, ei kuulu muille! Jos mulle joku tuputtais ruokaa jota en halua tai halveksuisi laihdutustani tai treenaamistani, niin hyvin äkkiä olisi entinen ystävä.
Onneksi on tämä kultaakin arvokkaampi pt ja tukijoukot ympärillä. Laihdutus yhdistettynä treeniin on kovaa hommaa ja sen tietää vain se joka on sen joskus itse kokenut. Ei kovaa uurastusta tee mieli torpata jollain hetken mielihyvällä munkista tms.
[/quote]
Jos se on kovaa hommaa niin teet jotain(kaiken) väärin. Laihduttaminen ja kropan muokkaaminen ei todellakaan ole kovaa hommaa, ellet sitä tee sellaiseksi tekemällä kaikeasta liian vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:12"]
Olitkohan yhtä kireä, kun söit niitä munkkeja?
[/quote]
Oletko itse ollut aina yhtä tyhmä? Antakaa nyt ihmisten syödä (tai olla syömättä) mitä itse haluavat, ei kuulu muille! Jos mulle joku tuputtais ruokaa jota en halua tai halveksuisi laihdutustani tai treenaamistani, niin hyvin äkkiä olisi entinen ystävä.
Onneksi on tämä kultaakin arvokkaampi pt ja tukijoukot ympärillä. Laihdutus yhdistettynä treeniin on kovaa hommaa ja sen tietää vain se joka on sen joskus itse kokenut. Ei kovaa uurastusta tee mieli torpata jollain hetken mielihyvällä munkista tms.
[/quote]
Jos se on kovaa hommaa niin teet jotain(kaiken) väärin. Laihduttaminen ja kropan muokkaaminen ei todellakaan ole kovaa hommaa, ellet sitä tee sellaiseksi tekemällä kaikeasta liian vaikeaa.
[/quote]
Voi elämän kevät!! No onhan se nyt kovaa hommaa, kyllä siinä hiki lentää!! Jos sulla ei hiki lennä ja lihakset huuda hoosiannaa salilla, teet kaiken aivan väärin. Käyt vain piipertämässä pikku painoilla salilla, etkä treenaa kovaa ja nousujohteisesti. Se, että saa 30 kg rasvaa palamaan ja samalla kasvatettua lihaksia ja voimaa, ei ole ihan yksinkertainen juttu.
Niinno minun mielestä se on ihan normaalia, että joskus hiki lentää ja lihakset huutaa hoosiannaa. Ymmärrän, että se tuntuu oudolta ja raskaalta jos on koko elämän istunut perseellään. En ymmärtänyt, että meillä kaikilla on erilaiset lähtökohdat.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:56"]Jos ruokavalioon ei mahdu edes pari kertaa kuussa nautittua pullaa tai keksiä, se ei ole silloin sellainen, jota voi noudattaa koko loppuelämänsä, sori nyt vaan. Jos MITÄÄN joustoa ei voi tehdä, on kyseessä ihan liian tiukka ruokavalio. Vietkö ap esim. häihin tai muihin juhliin omat eväät mukaan vai yritätkö koota noutopöydästä ruokavalioon sopivat safkat, vaikka broilerinfileen sijasta tarjolla saataakin olla vähän rasvaisempaa lihaa ja salaatissa kastikkeet valmiina?
[/quote]
Viime viikonloppuna olin juhlissa, joissa oli noutopöytä. Silmämääräisesti arvioin ja kasasin lautasen täyteen loimulohta, paistia, uunijuureksia, vihreää salaattia, keitettyä perunaa ja tavallista salaattia. Kasvisgratiini jäi väliin, samoin juustoperunat ja kastikkeet kalalle sekä paistille. Eli sain siitä kasattua itselleni juuri sopivan aterian. Kenellekään ei tarvinnut mainita mitään ruokavaliosta, sillä kukaan ei ollut kahvitarjoilun aikaan pitämässä asetta ohimolla, että "sun on pakko ottaa kakkua kun on tarjolla".
Ap