Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan

Vierailija
04.04.2022 |

Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri koulutusfirmaan tällaisen kysymyksen:

Hei,

Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin. 

- mitä työnantaja saa: Koulutetun työntekijän puoleksi vuodeksi 8000 eurolla

- mitä XXX- instituutti saa: 8000 euroa

- mitä minä saan: Yrityksen myöntämän koulutustodistuksen ja 9 euroa päivässä

- mitä minä menetän: 6 kk palkan, joka on varovasti arvioituna 3000 euroa/kk. 

-> maksan yksityisestä koulutuksesta 18.000e

-> työnantaja säästää 10.000 euroa + työnantajamaksut

-> XXX-instituutin toiminta katetaan minun työpanoksellani

Joku tässä mättää. Olisin iloinen, jos osaisit neuvoa. 

Ystävällisin terveisin,

Mitäs koulutusfirma vastasi?

Minä kiinnostuin koulutuksesta sen vuoksi, että saisin aivoilleni puuhaa ja merkinnän CV:n kulmaan. Parin päivän netinkaivelun jälkeen osasin välttää ansan.

Mikä tahansa firma ottaisi mielihyvin pitkän uran liike-elämän palveluksessa tehneen kielten ja viestinnän maisterin hommiin puoleksi vuodeksi, kun käytännössä ilmaiseksi saisi. Jollei valmista projektia löytyisi, semmoinen polkaistaisiin kyllä pystyyn yhdessä yössä.

TE-virkailijan pidättäytyminen kommentoimasta kertoi, että en ollut ihan väärässä.

No jotain vikaa siinä maisterissa on jos ei saa töitä.

Aivan. Tässä maisterissa vikana on ikä. Työsuhteeseen ei oteta 60-luvulla syntynyttä. Yrittäjäksi taas en pysty enää lähtemään - olin jo reilut kymmenen vuotta. Eikös olekin hupaisa tilanne?

60-luvulla syntyneen työttömän kohtalo, liian vanha uudelle työantajalle (vaikka on työvoima pulaaaa) ja samalla liian nuori eläkkeelle.

Vierailija
82/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.

Taitaa olla vain hyvä tuuri. Minäkin olen akateeminen ja olen ollut jo ainakin 4 kertaa kurssitettavana...

Näihin laitetaan kirjastotätejä, puistotätejä ja muita näennäisesti akateemisia.

Vai niin. Mun tutkinto on luonnontieteiden alalta.

Ap

Puistokemisti? 🤭

Nojoo, mäkin olin kerran työkkärin jollain perehdytyksellä, missä opeteltiin cv yms. Tai siis piti opetella ja olisi ollut hyödyllinen mulle, koska en sellaista osannut silloin tehdä kunnolla.

Tarjolla oli sitten glögiä ja pipareita ja paikallinen kitaransoittaja laulattamassa joululauluja.

En oppinut cv:n tekoa siellä ja onneksi sain töitä ihan itse sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollessani työkkärin järjestämällä huuhaa-kurssilla, ihmettelin, kun siellä oli jo vähän vanhempia naisihmisiä, jotka kehuivat kurssin maasta taivaaseen, kun taas itse en ymmärtänyt miksi aikuiset ihmiset kootaan leikkimään ja piirustelemaan jotain puun kuvia (niin me tehtiin).

Sitten yksi mamma julisti kiitoksensa oikein opettajalle: "On niin hienoa päästä kotoa pois, ihanaa vaihtelua tylsiin päiviin kotona. Aina olen ukkoa ja teini-ikäisiä mukuloita passannut. Mukava tällainen juttupiiri (niin hän kuvaili tätä). Saa vaihtaa kuulumisia". 

Mietin vain, että mitähän tämä kiva juttupiiri tuleekaan yhteiskunnalle maksamaan. Eivätkö ukkoihinsa ja mukuloihinsa työlääntyneet mammat voi ihan ilman yhteiskunnan järjestelyäkin tapailla toisiaan vaikkapa kerrostalojen kerhotiloissa tai toistensa luona kyläillen. 

Vierailija
84/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ollessani työkkärin järjestämällä huuhaa-kurssilla, ihmettelin, kun siellä oli jo vähän vanhempia naisihmisiä, jotka kehuivat kurssin maasta taivaaseen, kun taas itse en ymmärtänyt miksi aikuiset ihmiset kootaan leikkimään ja piirustelemaan jotain puun kuvia (niin me tehtiin).

Sitten yksi mamma julisti kiitoksensa oikein opettajalle: "On niin hienoa päästä kotoa pois, ihanaa vaihtelua tylsiin päiviin kotona. Aina olen ukkoa ja teini-ikäisiä mukuloita passannut. Mukava tällainen juttupiiri (niin hän kuvaili tätä). Saa vaihtaa kuulumisia". 

Mietin vain, että mitähän tämä kiva juttupiiri tuleekaan yhteiskunnalle maksamaan. Eivätkö ukkoihinsa ja mukuloihinsa työlääntyneet mammat voi ihan ilman yhteiskunnan järjestelyäkin tapailla toisiaan vaikkapa kerrostalojen kerhotiloissa tai toistensa luona kyläillen. 

Vähän tuon tasoisiksi mammoiksi ja papoiksi olenkin kuvitellut ne henkilöt, jotka kehuvat työllisyyskursseja ja yleensä työllisyyspalvelua.

Vierailija
85/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Hyi s**tana.

Vierailija
86/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen cv jos ei ole työkokemusta.laita kaikki koulut jopa peruskoulu.kaikki kurssit, jopa kansanopisto.

sitten vaikka sukulaisten lapsien vahtiminen,kotityöt kuten lumenluonti esim.isovanhempien auttaminen

taidot kuten somen hallitseminen. 

parempi kuin täysin tyhjä cv, on kyllä vaikea tilanne hakee ylä-asteen ja muun koulun jälkeen ekaa työpaikkaa, muistan kun oli vaikee saada se eka työpaikka,vuokrafirman avulla sain ekan työpaikan.jotain pakkaustyötä.

Vierailija
87/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n 10 v sitten kurssilla. Yksi kouluttaja oli suorastaan ala- arvoinen. Oli aiemmin ollu kaupan kassalla. En edes tajua, kuinka saanut tuon pestin, ehkä suhteilla. Arvostan kaupan kassoja, mutta kouluttaja oli tosi huono. Kirjoitti tekstiä taululle kirjasta, joka oli jaettu jokaiselle.

Vierailija
88/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikko sitten Te-toimisto/Hgin kaupunki järjestämässä asiakasinfossa. Se kesti 30min. ja sinne oli pakko mennä päivärahan menettämisen uhalla. Siellä oli 5 Te-toimiston virkailijaa paikalla. Kaksi heistä luki asiat ääneen suoraan näytöltä ja kolme oli sitten tarkistamassa meidän poislähtiessä, että kaikki oli allekirjoittaneet kaavakkeensa.

Pari päivää sitten tuli juhlallisesti paperipostia että olen suorittanut työnhakusuunnitelmaa. Eli ruksinut siitä kaavakkeesta kohdat "aion hakea työtä/koulutusta".

Ihan oikeasti, mitä järkeä tässä on?

Vierailija
89/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten päivähoitoa tai paremminkin avointa vattuilua työttömille.

Vierailija
90/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-virkailijat... Mitä oikeata työtä he itse osaisivat tehdä, elleivät olisi siellä tiskin toisella puolella?

Tuohan on pelkkää byrokratian pyörittämistä ilman oikeita tulostavoitteita. Laskisin itse oikeaksi työksi, jos esim. TE-virkailijan tulisi saada työnsyrjään kiinni 50-100 työtöntä viikossa.

Vierailija
91/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Syy varmaan silti vieritettiin sinulle, että sun pitää olla puhelimessa tommonen ja tämmönen koska siel on piilotyöpaikka tarjolla hei!

Vierailija
92/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden koulutusten todellinen tarkoitushan on nöyryyttää ihmistä. Hänet pistetään turhalla ajanmenetyksellä ja nöyryytyksellä maksamaan rahallisesta tuesta, jota saa.

Vierailija
93/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden koulutusten todellinen tarkoitushan on nöyryyttää ihmistä. Hänet pistetään turhalla ajanmenetyksellä ja nöyryytyksellä maksamaan rahallisesta tuesta, jota saa.

Siksi ei tarvitse ihmetellä kun työttömiä ottaa välillä päähän aika pahasti. Se purkautuu sitten näihin te toimistojen virkailijoihin. Myös niihin kurssien pitäjiin. Vierestä kuuntelin kun yksi mies hieman suomensi kurssin pitäjälle. 

Vierailija
94/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.

Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen.  Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien. 

Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on. 

Tämä nykyhallituksen aktiivimalli on täsmälleen sama malli kuin edellisen mutta ilman rahallista leikkausta. Sehän on Sipilän ja kepun malli, ja kepu on hallituksessa. Todennäköisesti kepu on asettanut mallin käyttöönoton ehdoksi hallitukseen menolle.

Vierailija
95/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri koulutusfirmaan tällaisen kysymyksen:

Hei,

Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin. 

- mitä työnantaja saa: Koulutetun työntekijän puoleksi vuodeksi 8000 eurolla

- mitä XXX- instituutti saa: 8000 euroa

- mitä minä saan: Yrityksen myöntämän koulutustodistuksen ja 9 euroa päivässä

- mitä minä menetän: 6 kk palkan, joka on varovasti arvioituna 3000 euroa/kk. 

-> maksan yksityisestä koulutuksesta 18.000e

-> työnantaja säästää 10.000 euroa + työnantajamaksut

-> XXX-instituutin toiminta katetaan minun työpanoksellani

Joku tässä mättää. Olisin iloinen, jos osaisit neuvoa. 

Ystävällisin terveisin,

Mitäs koulutusfirma vastasi?

Minä kiinnostuin koulutuksesta sen vuoksi, että saisin aivoilleni puuhaa ja merkinnän CV:n kulmaan. Parin päivän netinkaivelun jälkeen osasin välttää ansan.

Mikä tahansa firma ottaisi mielihyvin pitkän uran liike-elämän palveluksessa tehneen kielten ja viestinnän maisterin hommiin puoleksi vuodeksi, kun käytännössä ilmaiseksi saisi. Jollei valmista projektia löytyisi, semmoinen polkaistaisiin kyllä pystyyn yhdessä yössä.

TE-virkailijan pidättäytyminen kommentoimasta kertoi, että en ollut ihan väärässä.

Jep, nämä rekrykoulutukset akateemisille ovat puhdasta hyväksikäyttöä. Yritin itse yhteen, koska minua painostettiin ja tunsin erään henkilön joka oli Nokialta työttömäksi jäätyään saanut sitä kautta uuden työn. Kävi ilmi, että koulutusfirmalla oli vain pari koulutuspaikkaa ja että suurimman osan olisi pitänyt hakea se paikka itse. Ne valmiina olevat paikat olivat aivan poskettomia vaatimuksiltaan, esim. vähintään 5 vuoden kokemus vaativista myyntitehtävistä, akat. tutkinto ja hyvä vieraiden kielten taito. Käytännössä siis yritykset kokeilivat saisivatko jonkun epätoivoisen ilmaiseksi töihin. Puoli vuotta on useimpien projektien kesto, joten sen jälkeen voikin sitten potkaista orjan pois.

Itse en onneksi saanut mitään paikkaa, ja päätin silloin, että kuolen ennemmin nälkään kuin enää h*aan itseäni ilmaiseksi tuolla tavalla.

Vierailija
96/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä firmoilla, jotka nämä järjestävät, ei ole mitään perehdytyksiä työntekijöille. Ei ihme että taso vaihtelee. Pomotkaan eivät osaa asioita toimintakentällä.

Tulee yksi Katja mieleen.

Vierailija
97/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastan sinulle totuuden: se jolppi oli ihan samasta työttömyyskortistosta napattu, joten ei häneltä kovinkaan kaksisia valmennustaitoja voi odottaa. Ja mistäkö tiedän? Olen itse ollut pitämässä työnhakukurssia muille työttömille.

Kai sinä ainakin annoit palautetta tuosta valmennuksesta. Olikohan tuossa tullut joku väärinkäsitys, eli tuo jolppi ei tiennyt sinun olevan lukutaitoinen ja luuli pitävänsä valmennusta jollekin työrajoitteiselle?

Ethän sä työtön ollut, jos kerran vedit sitä kurssia. Muutenkin juttusi on potaskaa.

Vierailija
98/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähänhän nuo maksavat, se järjestävä firma saa noin 52 e/h ja siitä pitää maksaa niin palkka kuin tilavuokrat. Nuo on kilpailutettu aika napakasti, ei siellä makseta mitään huippusummia kenellekään.

Tuo 52 e/h on keskiarvo koko maan vastaavista hankinnoista, jossain on tarjolla paljon halvempaakin.

Vierailija
99/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ammattivalokuvaajan ottamat kuvat työhakemukseen ja ammattimeikkaus, olis parempi kuin joku pilipali juttutuokio.

miksei esim.ole joku kannustava kiva kuntoilukurssi tai jumppakerho,sekin hyödyttäisi enemmän.porkkanaa eikä keppiä.

Vierailija
100/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.

Mulle aluksi tyrkyttivät noita kursseja, en mennyt yhteenkään niin eivät enää tyrkytä.