Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan
Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla.
Miten noloa. Olisin soittanut miehelleni, äidilleni ja siskolleni.
Vastaavalla kurssilla keksin että olin soittanut jollekin entiselle työkaverille ja sävelsin kertomuksen omasta päästäni sen firman tilanteesta. Ei nää noita soittoja mitenkään lähteneet tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?
En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.
Johan Vartiainen on asian selittänyt. Työttömyydestä pitää tehdä niin suuri kiusa ihmiselle, että kynnys ottaa vastaan työtä on mahdollisimman alhainen pelkästään ärsytyksen vuoksi. Eli mitä idioottimaisempi kurssi, sen parempi.
Miten otetaan vastaan työ, kun 90% työpaikoista ei saa edes vastausta hakemukseen ja lopuista tulee kuukauden päästä viesti joka alkaa sanalla "valitettavasti"?
Että mihin menen nyt vastaanottamaan työn? Kerrotko sinä vai kertooko Torkkupeitto-Juhana päivänokostensa välissä?
Laita työkkäriin palaute. Ne ostaa toistekin tuota paskaa jos eivät saa palautetta.
Tarkista PRH:sta, kuka omistaa tuon "työvoimakoulutusyrityksen" ja tarkista hänen puoluekantansa. Kokoomus tai PS, paljonko vetoa.
Työttömyys on bisnestä, samoin lastensuojelu ha kaikki yksityistetyt sotepalvelut. Ja koska mitään laatua ei vaadita, omistaja tienaa. Valtio ja kunnat maksavat.
Sitä kutsutaan markkinaliberalismiksi ja se on verovaroilla loisimista.
Se kurssin pitäjä jolppi sai kuitennin oikean palkan? Työtön voi työllistää muita. Siinä se salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.
Johan Vartiainen on asian selittänyt. Työttömyydestä pitää tehdä niin suuri kiusa ihmiselle, että kynnys ottaa vastaan työtä on mahdollisimman alhainen pelkästään ärsytyksen vuoksi. Eli mitä idioottimaisempi kurssi, sen parempi.
Miten otetaan vastaan työ, kun 90% työpaikoista ei saa edes vastausta hakemukseen ja lopuista tulee kuukauden päästä viesti joka alkaa sanalla "valitettavasti"?
Että mihin menen nyt vastaanottamaan työn? Kerrotko sinä vai kertooko Torkkupeitto-Juhana päivänokostensa välissä?
Kysy vartiaiselta tai muilta ekonomisteilta jotka rakastaa tuota samaa keinoa edelleen. Samaa "motivointia" poliitikot on koittaneet työttömyydenvähennyskeinona nyt 1991 lamasta lähtien ja edelleen maassa on suurtyöttömyys. Silti joka kerta kun uusi hallitus aloittaa niin noi uskoo niiden samojen pälliekonimistien muuttumattomia neuvoja ja lähtee vähentämään työttömyyttä kyykyttämällä työtöntä. Eli just tuota ärsytetään kunnes se tajuaa työllistyä.
Tää ei vaan toimi kun niitä työpaikkoja ei ole mihin työllistyisi. Vielä vähemmän se toimii kun samalla karjutaan työvoimapulaa ja sallitaan sadankin tuhannen ylimääräisen duunarin tuonti (halvalla) muualta.
Olin 2000-luvun alussa kurssilla, jossa opeteltiin käynnistämään ja sulkemaan tietokone, kirjoitettiin työhakemus ja cv ja liitettiin siihen oma kuva.
Tein hommat ekalla tunnilla ja loput 2 päivää istuin ja luin kirjaa.
Olin käyttänyt tietokoneita työssäni, koodannut ja operoinut vuodesta 1987 ja opiskellut alaa. Mulla oli tuore tutkinto ja työpaikka odottamassa, tiesin olevani työtön 2 kk. Mutta osallistua piti jotta sain työttömyyspäivärahan noilta kahdelta kuukaudelta.
Laitoin palautetta työkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Olin 2000-luvun alussa kurssilla, jossa opeteltiin käynnistämään ja sulkemaan tietokone, kirjoitettiin työhakemus ja cv ja liitettiin siihen oma kuva.
Tein hommat ekalla tunnilla ja loput 2 päivää istuin ja luin kirjaa.
Olin käyttänyt tietokoneita työssäni, koodannut ja operoinut vuodesta 1987 ja opiskellut alaa. Mulla oli tuore tutkinto ja työpaikka odottamassa, tiesin olevani työtön 2 kk. Mutta osallistua piti jotta sain työttömyyspäivärahan noilta kahdelta kuukaudelta.
Laitoin palautetta työkkärille.
Lisään: oli kurssilla niitäkin, jotka eivät ikinä olleet koskeneet tietokoneeseen. Ja me opeteltiin myös tulostamaan hakemus ja cv...
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei se ole ruusuista siellä tiskin toisella puolellakaan. Olen eräässä koulutusta järjestävän tahon palkkalistoilla ja minulle heitettiin hoidettavaksi eräs tietyllä teemalla oleva "työkkärikurssi". Mulle ei kerrottu mitään tietoja siihen osallistuvien tietotaitotasoista, joten opetus piti sitten suunnitella nollatason mukaan, varmuuden vuoksi.
Arvatkaa mikä shokki se oli, kun paikalle saapui porukkaa, jotka tiesivät asioista yhtä paljon kuin minä - ellei enemmän. No, siinä sai lennosta säätää suunnitelmat aivan uusiksi ja lähinnä pidettiin keskustelukerhoa aihealueen ympärillä. Paikalle tulleet ihme kyllä tykkäsivät "pitämästäni" sisällöstä, mutta minua kylmäsi että niin turhan takia olivat tulleet paikalle. Mulla ei ollut antaa heille mitään, he lähinnä antoivat toisilleen siinä keskustellessa.
Voi helkkari näitä byrokratian kukkasia.
Tuon ryhmän anti oli siis ryhmäkeskustelu ja vertaistuki. Jotain sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.
Taitaa olla vain hyvä tuuri. Minäkin olen akateeminen ja olen ollut jo ainakin 4 kertaa kurssitettavana...
Näihin laitetaan kirjastotätejä, puistotätejä ja muita näennäisesti akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri koulutusfirmaan tällaisen kysymyksen:
Hei,
Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin.
- mitä työnantaja saa: Koulutetun työntekijän puoleksi vuodeksi 8000 eurolla
- mitä XXX- instituutti saa: 8000 euroa
- mitä minä saan: Yrityksen myöntämän koulutustodistuksen ja 9 euroa päivässä
- mitä minä menetän: 6 kk palkan, joka on varovasti arvioituna 3000 euroa/kk.
-> maksan yksityisestä koulutuksesta 18.000e
-> työnantaja säästää 10.000 euroa + työnantajamaksut
-> XXX-instituutin toiminta katetaan minun työpanoksellani
Joku tässä mättää. Olisin iloinen, jos osaisit neuvoa.
Ystävällisin terveisin,
Haha eivät varmaan vastaa tai jos vastaavat, se on asian vierestä.
Laitoin kerran kelalle ollessani ttt asiakas vastaavan kyselyn siitä, minkä vuoksi pyytävät tiliotetietoja, mihin niitä käytetään, mitä niistä etsitään, kun kaikki tulot kuitenkin ovat heidän tiedossaan, miten ja miten kauan näin arkaluontoisia tietoja säilytettään ja kuka niitä saa katsella, miten valvotaan ettei väärinkäytöksiä tapahdu. Odotan edelleen vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.
Taitaa olla vain hyvä tuuri. Minäkin olen akateeminen ja olen ollut jo ainakin 4 kertaa kurssitettavana...
Näihin laitetaan kirjastotätejä, puistotätejä ja muita näennäisesti akateemisia.
Vai niin. Mun tutkinto on luonnontieteiden alalta.
Ap
Olin itsekin kerran tällaisella kurssilla.
Me teimme työpaikkahakemuksia. Ai kenelle? Kuvitelluille yrityksille.
Itsekin tein hakemuksia monen monta OY Yritys AB:lle. Oli kyllä naurettavaa touhua aikuisilta ihmisiltä.
Noita kursseja sanotaan "kättelykursseiksi". Joskus vielä ihmettelin miksi, en ihmettele enää. Meille ihan oikeasti opetettiin kättelyä ns. kädestä pitäen. :D Kurssin vetäjää piti jokaisen kätellä sopivalla puristusvoimalla tietenkin, piti olla vakuuttava, ei liian löysä, muttei toisaalta runnoakaan toisen kättä. Olihan tuo asiallista opetusta, tuskin me 40-55 -vuotiaat muutoin olisimme osanneet toimiakaan mennessämme työhaastatteluihin (joita tosin ei eteen tullut, ainakaan kurssin ansiosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin.
Ystävällisin terveisin,
Haha eivät varmaan vastaa tai jos vastaavat, se on asian vierestä.
Laitoin kerran kelalle ollessani ttt asiakas vastaavan kyselyn siitä, minkä vuoksi pyytävät tiliotetietoja, mihin niitä käytetään, mitä niistä etsitään, kun kaikki tulot kuitenkin ovat heidän tiedossaan, miten ja miten kauan näin arkaluontoisia tietoja säilytettään ja kuka niitä saa katsella, miten valvotaan ettei väärinkäytöksiä tapahdu. Odotan edelleen vastausta.
Kamtele tietosuojavaltuutetulle.
Nuo "konsultit" työllistävät vain ja ainoastaan itsensä eivätkä noudata lakeja. Lait ovat rehellisille, eivät ne rosvoja estä.
huolella kurssitettu kirjoitti:
Olin itsekin kerran tällaisella kurssilla.
Me teimme työpaikkahakemuksia. Ai kenelle? Kuvitelluille yrityksille.
Itsekin tein hakemuksia monen monta OY Yritys AB:lle. Oli kyllä naurettavaa touhua aikuisilta ihmisiltä.
Noita kursseja sanotaan "kättelykursseiksi". Joskus vielä ihmettelin miksi, en ihmettele enää. Meille ihan oikeasti opetettiin kättelyä ns. kädestä pitäen. :D Kurssin vetäjää piti jokaisen kätellä sopivalla puristusvoimalla tietenkin, piti olla vakuuttava, ei liian löysä, muttei toisaalta runnoakaan toisen kättä. Olihan tuo asiallista opetusta, tuskin me 40-55 -vuotiaat muutoin olisimme osanneet toimiakaan mennessämme työhaastatteluihin (joita tosin ei eteen tullut, ainakaan kurssin ansiosta).
Varmaan opetetaan vieläkin, vaikka kättely on kielletty! Kun muutenkin työkkärissä ollaan jossain 70-luvulla :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun työtä voi ottaa vastaan vain, jos sitä on. Se juuri on työttömyyttä aiheuttava ongelma, että ei ole mitään työtä.
Työttömien kiusaaminen lisää työllisyyttä itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ystävällisin terveisin,
Näin se juuri menee.
Olen di ja hakenut 4 kertaa tuollaiseen muutaman kuukauden "koulutukseen". En päässyt ikäni takia varmaan. Liian vanha.
Siisä on siis runsas kuukausi jotain koulutusta jostain alaa liippaavasta ja sitten mennään johonkin firmaan töihin moneksi kuukaudeksi 9 eurolla päivässä.
Mutta myöhemmin olen ajatellut, että ihan älytön systeemi työttömän kannalta. Ammattilaiselle palkka 9 euroa päivässä.
Tiedän yhden henkilön nyt jo edesmennyt joka oli vuosia sitten työkkärin järjestämällä kurssilla. En tiedä kauanko kurssi kesti kaiken kaikkiaan. Kurssin nimi oli ”Hanskat naulasta”. Kuvaa hyvin kyllä työkkärin kurssitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei se ole ruusuista siellä tiskin toisella puolellakaan. Olen eräässä koulutusta järjestävän tahon palkkalistoilla ja minulle heitettiin hoidettavaksi eräs tietyllä teemalla oleva "työkkärikurssi". Mulle ei kerrottu mitään tietoja siihen osallistuvien tietotaitotasoista, joten opetus piti sitten suunnitella nollatason mukaan, varmuuden vuoksi.
Arvatkaa mikä shokki se oli, kun paikalle saapui porukkaa, jotka tiesivät asioista yhtä paljon kuin minä - ellei enemmän. No, siinä sai lennosta säätää suunnitelmat aivan uusiksi ja lähinnä pidettiin keskustelukerhoa aihealueen ympärillä. Paikalle tulleet ihme kyllä tykkäsivät "pitämästäni" sisällöstä, mutta minua kylmäsi että niin turhan takia olivat tulleet paikalle. Mulla ei ollut antaa heille mitään, he lähinnä antoivat toisilleen siinä keskustellessa.
Voi helkkari näitä byrokratian kukkasia.
Tuon ryhmän anti oli siis ryhmäkeskustelu ja vertaistuki. Jotain sekin on.
Sparrailu samassa tilanteessa olevien kanssa oli varmasti parasta, mitä heille saattoi tarjota. Käytännön asiat oli selvästi kaikilla hallussa. Paras olisi sparrailla saman alan tai uuden, itseä kiinnostavan alan osaajan kanssa. Työttömänä tämä olisi oikeasti ollut kaivattua apua minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun työtä voi ottaa vastaan vain, jos sitä on. Se juuri on työttömyyttä aiheuttava ongelma, että ei ole mitään työtä.
Työttömien kiusaaminen lisää työllisyyttä itsessään.
Spring House palkkaa työttömän humanistin opettamaan aikuisia ihmisiä kättelemään. Ja TE-virasto maksaa tästä kuinka paljon?
Minä pääsin yksityisen puolen outplacement-toiminnoissa osallistumaan, vaikka minullekin heti ensimmäiseksi sanottiin "kyllä näillä papereilla töitä löytyy". Minut oli irtisanottu pankista ja neuvot olivat tasoa "Oletko ajatellut Nordeaan hakea töihin?"
Eipä ollut käynyt mielessäkään hakea keskeisimmälle kilpailijalle. Kiva kun vinkkasit!