Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan

Vierailija
04.04.2022 |

Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakukurssit pitäisi saada samanlaisiksi ja sama sisältö. Älytöntä, jos jollain paikkakunnalla selviää 3 päivässä, jossain sitten täytyy olla 3 viikkoa tyhjänpäiväisessä toiminnassa. Nyt ne ostetaan eri tasoisilta kouluttajilta.

Vierailija
122/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakukurssit pitäisi saada samanlaisiksi ja sama sisältö. Älytöntä, jos jollain paikkakunnalla selviää 3 päivässä, jossain sitten täytyy olla 3 viikkoa tyhjänpäiväisessä toiminnassa. Nyt ne ostetaan eri tasoisilta kouluttajilta.

Haluatko 9 e/vrk vai et? Niitä valmennuksia on paljon erimittaisia, tyhmille on 3 vko ja fiksummat pääsevät verkkokurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Miksi ihmeessä nimenomaan naispuoliselle??

Vierailija
124/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on edelleen kursseja?

Vierailija
125/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömät ei perusta yrityksiä ja ryhdy tarjoamaan näitä koulutuksia itse?

Vierailija
126/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastan sinulle totuuden: se jolppi oli ihan samasta työttömyyskortistosta napattu, joten ei häneltä kovinkaan kaksisia valmennustaitoja voi odottaa. Ja mistäkö tiedän? Olen itse ollut pitämässä työnhakukurssia muille työttömille.

Kai sinä ainakin annoit palautetta tuosta valmennuksesta. Olikohan tuossa tullut joku väärinkäsitys, eli tuo jolppi ei tiennyt sinun olevan lukutaitoinen ja luuli pitävänsä valmennusta jollekin työrajoitteiselle?

Ethän sä työtön ollut, jos kerran vedit sitä kurssia. Muutenkin juttusi on potaskaa.

Enhän minä sen kurssin aikana ollut työtön, mutta olin ennen sitä ja sen jälkeen, totta! Muuten koin kyllä itseni jokseenkin yhtä työttömäksi kuin muut kurssilaiset, mutta paremmin kouluttautuneeksi. Ja tiedon siitä paikasta sain työkkärin pihalla, toiselta kouluttajalta.

Lainauksen kirjoittajalla on peräti outo käsitys sanasta potaska.

Vierailija
127/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät ei perusta yrityksiä ja ryhdy tarjoamaan näitä koulutuksia itse?

Miten luulet käyvän, kun työtön itse tekee tarjouksen  koulutuksesta? Ei onnistu, sillä se menee halvimman tarjouksen tehneelle. Niiden tarjousten pisteytys on sen verran veikeää touhua, että ei todellakaan mene aina sillä kouluttajalle, joka on saanut edellisistä parhaat arvostelut. Olen tehnyt niitä tarjouksia ja siinä se vaan hilkulla oli, kannattiko edes kohtuullisen hyvin toimeentulevan kansalaisopiston järjestää niitä.

Eihän työttömällä ole varaa vuokrata tiloja eikä ensinkään jäädä yrittäjäksi sen jälkeen, kun huomaa olevansa edelleen työtön.

Vierailija
128/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta työkkärin kursseista.

Lyhyttä ja pitkää kurssia...eräs kurssi kesti jopa 6 kk mutta eipä siellä ollut mitään suunnitelmaa tehty että miten kurssi etenee..

Siellä sitten istuttiin 6 tuntia jaEsim: tehtiin huom: olin silloin 40 v vanhin jotain 60 v. Tulevaisuuden unelmat karttaa jonne liimattiin kuvia unelmista ...haloo ja sitten 15 vuotta nuorempi "opettaja" kertoi että ai jaa sulla on tollasia unelmia ja miten aiot ne toteuttaa..Ai että et saa lainaa sun unelmiin ..juu en olen ulosotossa..ai kauheeta miten sä sinne olet joutunut. Sitten toinen "opettaja "oli mukamas joku liikunnan maikka..sanoin että jihuu mutta harrastan enemmän liikuntaa viikossa kun nää kaikki ja sinä ..niin no sä voit mennä sitten salille treenaa ei tarvitse meidän kanssa kävellä!!!!!  En mä kyllä tajua vieläkään mitä järkeä kyseisessä kurssissa oli paitsi että "opettajat"sain kohtuullisen hyvää tuntipalkkaa.. P.S kurssin aikana vaihdettiin paikkaakin 3 kertaa kun kurssille ei oikein ollut tiloja missään.Eli jopa 60 vuotiaille yritetään opettaaa elämän taitoja koska luulevat että kaikki ovat aivan 0 tason ihmisiä.

Näistä pidän todella paljon, koska jos kurkistat asetusta, niin siellä todetaan, että tuollaisen koulutuksen maksimikesto on - tadaa - 40 vrk. Ei mitenkään voi kestää 6 kk ajan!

Työttömillä ajantajukin on siis sekaisin?

Sulla se ajatus sekaisin on...no mutta kun olin siellä kurssilla 10 vuotta sitten ..en viitsi kaupunkia kertoa tämä kurssi kesti 6 kk.Työvoimatoimiston järjestämä.

Vierailija
129/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.

Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen.  Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien. 

Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on. 

PeruS, kepu ja kok pakersivat aktiivimallin. Sama retkue nyppäsi 100 päivää ansiosidonnaisesta. Sama konkkaronkka leikkasi koulutuksesta ja edelleen uudelleenkoulutuksen vaikeuttamisesta. Ja tätä sekundaa sitten halutaan lisää..

Vierailija
130/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle te-toimisto lähetti "kutsun" osallistua rakennustyökurssille, olen nainen ja minulla ei ole minkäänlaista kokemusta, kiinnostusta tai koulutusta rakennusalaan liittyen. Ilmeisesti sieltä poimitaan mitä sattuu

Vierailija
131/143 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.

Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen.  Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien. 

Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on. 

PeruS, kepu ja kok pakersivat aktiivimallin. Sama retkue nyppäsi 100 päivää ansiosidonnaisesta. Sama konkkaronkka leikkasi koulutuksesta ja edelleen uudelleenkoulutuksen vaikeuttamisesta. Ja tätä sekundaa sitten halutaan lisää..

Pikku petterillä on kova pöhinä päällä leikkaamaan lisää työttömiltä. 

Vierailija
132/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku ammattivalokuvaajan ottamat kuvat työhakemukseen ja ammattimeikkaus, olis parempi kuin joku pilipali juttutuokio.

miksei esim.ole joku kannustava kiva kuntoilukurssi tai jumppakerho,sekin hyödyttäisi enemmän.porkkanaa eikä keppiä.

Jos tällainen kuntoilukurssi pidettäisiin, siellä pitäisi sitten todellakin kuntoilla. 

Olin vuosia sitten kurssilla, jonka nimi oli kait "Terveys ja hyvinvointi". Näitä työkkärin järjestämiä. 

Se kesti aika kauan, useamman kuukauden. Ohjelman mukaan harrastaisimme paljon liikuntaa ja paneutumisemme muutenkin terveelliseen elämäntapaan. 

Olin ennen tuota kurssia koittanut ahkerasti kuntoilla, koska minulla on liikkumiseen vaikuttava perussairaus. Olin jopa innoissani kurssista, siinähän sitä kuntoilua tulisi oikein ohjattuna. 

Mikä oli totuus?

Kävimme tasan yhden kerran urheilukentällä tekemässä kävelytestin. 

Muutoin istuimme luokassa ja kyllä meille puhuttiin mm. elintarvikkeiden kalorimääristä jne. 

Mutta nousiko kuntoni? Ei. Menin todella huonoon kuntoon tuon kurssin aikana, sillä kokopäiväinen istuminen ei tehnyt hyvää.  Illalla en sitten sen istumisen jälkeen jaksanut enää lähteä lenkille. 

Annoin kyllä palautetta tästä työkkärin virkailijalle, että eipä kurssi ollut sitä mitä luvattiin. 

Vierailija
133/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on liian rikas, kun tällaiseen hölynpölyyn on varaa.

Nyt kun budjetti on tiukalla, niin mitä jos jätettäis kaikki nämä kurssit pois. Paljonkohan valtio säästäis?

Tai ajatelkaa jos ne rahat käytettäisiin työpaikkojen luomiseen…

Vierailija
134/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kursseja alkoi tulla paljon 90-luvun laman aikoihin. Olen osa-aikatyössä, onneksi siksi olen vuosia välttynyt näiltä. Ainakin kotikaupungissani järjestetään näitä vieläkin. Kurssit ovat onneksi lyhentyneet. Työkkärin atk-kusseilla ennen muinoin opetus ei ollut kovin hyvätasoista.

Vierailija
135/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Sanooko ne noin senkin jälkeen, kun on ollut jo kaksi vuotta työtön?

Vierailija
136/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunta unohtui kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku ammattivalokuvaajan ottamat kuvat työhakemukseen ja ammattimeikkaus, olis parempi kuin joku pilipali juttutuokio.

miksei esim.ole joku kannustava kiva kuntoilukurssi tai jumppakerho,sekin hyödyttäisi enemmän.porkkanaa eikä keppiä.

Jos tällainen kuntoilukurssi pidettäisiin, siellä pitäisi sitten todellakin kuntoilla. 

Olin vuosia sitten kurssilla, jonka nimi oli kait "Terveys ja hyvinvointi". Näitä työkkärin järjestämiä. 

Se kesti aika kauan, useamman kuukauden. Ohjelman mukaan harrastaisimme paljon liikuntaa ja paneutumisemme muutenkin terveelliseen elämäntapaan. 

Olin ennen tuota kurssia koittanut ahkerasti kuntoilla, koska minulla on liikkumiseen vaikuttava perussairaus. Olin jopa innoissani kurssista, siinähän sitä kuntoilua tulisi oikein ohjattuna. 

Mikä oli totuus?

Kävimme tasan yhden kerran urheilukentällä tekemässä kävelytestin. 

Muutoin istuimme luokassa ja kyllä meille puhuttiin mm. elintarvikkeiden kalorimääristä jne. 

Mutta nousiko kuntoni? Ei. Menin todella huonoon kuntoon tuon kurssin aikana, sillä kokopäiväinen istuminen ei tehnyt hyvää.  Illalla en sitten sen istumisen jälkeen jaksanut enää lähteä lenkille. 

Annoin kyllä palautetta tästä työkkärin virkailijalle, että eipä kurssi ollut sitä mitä luvattiin. 

Tätähän se on, samoin työpaikoilla. Ns normi ihminen tykkää, jos liikunta on mukava kävely, sitten syödäönkin jo terveelliset voileivät joissa on salaattia. Huomenna uudestaan!

Vierailija
137/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko 9 e/vrk vai et? Niitä valmennuksia on paljon erimittaisia, tyhmille on 3 vko ja fiksummat pääsevät verkkokurssille.

Ei sillä kurssilla kukaan tuon huipputienestin vuoksi ole. 

Vierailija
138/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulle te-toimisto lähetti "kutsun" osallistua rakennustyökurssille, olen nainen ja minulla ei ole minkäänlaista kokemusta, kiinnostusta tai koulutusta rakennusalaan liittyen. Ilmeisesti sieltä poimitaan mitä sattuu

Kas kun sinulle ei hoitoalaa ehdotettu. Raksalla on paremmat palkat kuin hoitajilla.

Vierailija
139/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ministereistä kukaan puhunutkaan, vaan ne kaikki yhteiskuntaa rahastavat kalliit konsultit on kokkareiden hyvä veli -kerhosta. Niitä, jotka sanoo, että kyllä töitä tekevälle piisaa, ja ilmoittautuvat kurssin pitäjiksi pätevyytenään lipevä kieli ja nimekäs tuttavapiiri.

Demarit tekee tän systeemin siis järkätäkseen kokkareille bisnestä? Nyt olen varmaan sitten kuullut kaikki väitteet koska tuota on vaikea ylittää epäuskottavuudessa.

Siis demariministeri oli merkittävässä asemassa kun homma ensimmäisen kerran mahdollistettiin, mutta painostus asiaan tuli oikeiston suunnalta. Sen jälkeen oikeisto on merkittävässä määrin edistänyt ja hyödyntänyt työttömien hyväksikäyttöä - ja muut puolueet ovat lähinnä taputtaneet käsiään.

Vierailija
140/143 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas tää sama jankutus alkaa? Siis demarit on hallituksessa ja pisti voimaan just aktiivimallin jolla ei ole muuta käytännön eroa edelliseen kuin se, että tää on demarien ikioma. Sama porukka pitää huolen esim. siitä outoudesta että työttömän olisi anottava ennakkoon työkkäriltä lupa jopa yksittäisille kursseille vaikka laki määrää vain tutkinnon suorittamisesta, samoin kuin kela. Järkeä? Ei kiinnosta demareita kun demarit on niin kiihkoissaan päästessään käskyttämään työtöntä joka asiassa. 

Sama demarikonkkaronkka jätti niin umpisurkeaan tilaan viritellyn kansantalouden perinnöksi sipilälle että ihme että siinä sai jäämään jäljelle yhtään palvelua kun velkaa otettiin demarien toimesta edellisessä hallituksessa vailla huolta huomisesta. Eli kiitä niistä leikkauksista edellistä hallitusta joka ei tehnyt hommiaan ollenkaan kun olihan siellä sentään vi**'n suomen vastuuttomin valehtelijapuolue demarit mukana.

Samaa metodia muuten noudattaa tääkin hallitus joka tuntuu tekevän uutta lisäbudjettia joka toinen päivä ja joka meno on sekä velkaa että kehysten ulkopuolella. Eli voit varautua jokseenkin massiivisiin leikkauksiin aivan kaikesta mahdollisesta ensi hallituksessa ja syy on aivan täysin tämän hallituksen eikä seuraavan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi