Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan

Vierailija
04.04.2022 |

Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusetusta työttömien kustannuksella. Työttömyysteollisuus tarvitsee uhrilampaansa. En ole koskaan saanut tukea työllistymiseen työkkäristä, päinvastoin. 

Vierailija
2/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä firman se oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.

Vierailija
4/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on hyvä bisnes.

Vierailija
5/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa, kun meidän yrityksen tehdas ja konttorit suljettiin. Nuori nainen luki suoraan ruudulta, miten hakea töitä, miten tehdä cv jne. Meidät poispotkinut yrittäjä saattoi kehua tehneensä sitten yhteistyötä te-toimiston kanssa työllistääkseen irtisanomansa ihmiset. Ihan turhaan matkustettiin ympäri Suomen sinne tilaisuuteen. Jokainen olisi voinut lukea itse saman power pointin himassaan.

Vierailija
6/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kurssista olis vielä puuttunut makaroni veistoksia ja Intiaani leikkejä:D

Vierailija
7/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Vierailija
8/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.

Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.

Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä

Vierailija
9/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastan sinulle totuuden: se jolppi oli ihan samasta työttömyyskortistosta napattu, joten ei häneltä kovinkaan kaksisia valmennustaitoja voi odottaa. Ja mistäkö tiedän? Olen itse ollut pitämässä työnhakukurssia muille työttömille.

Kai sinä ainakin annoit palautetta tuosta valmennuksesta. Olikohan tuossa tullut joku väärinkäsitys, eli tuo jolppi ei tiennyt sinun olevan lukutaitoinen ja luuli pitävänsä valmennusta jollekin työrajoitteiselle?

Vierailija
10/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Vierailija
11/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Meillä riitti, että haki kolmea paikkaa, ei tarvinnut soittaa, hakeminen riitti

Ja tottahan se on, että suurin osa työpaikoista löytyy ns. piilotyöpaikoista.

Vierailija
12/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa, kun meidän yrityksen tehdas ja konttorit suljettiin. Nuori nainen luki suoraan ruudulta, miten hakea töitä, miten tehdä cv jne. Meidät poispotkinut yrittäjä saattoi kehua tehneensä sitten yhteistyötä te-toimiston kanssa työllistääkseen irtisanomansa ihmiset. Ihan turhaan matkustettiin ympäri Suomen sinne tilaisuuteen. Jokainen olisi voinut lukea itse saman power pointin himassaan.

Nuo tilaisuudet on toteutettu jo pitkään netissä. Sinne vaan kirjaudutaan läsnäolevaksi ja mennään takaisin nukkumaan. Ehkä aloittajankin kohdalla valmentaja luuli, että hän toimi niin, siis jos oli nettivalmennus.

Vierailija
13/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti mennä peräti henkilökohtaisesti paikan päälle kyselemään että onko teillä töitä tarjota. Ei hitto että oli noloa. Hei, tupsahdin 70-luvulta, päivää...

Vierailija
14/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.

Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.

Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä

Saitko töitä?

Vierailija
15/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi esittää tyhmää ja kyselle ihan outoja kysymyksiä, mistä kohtaan painan että saan sen sivun auki

Vierailija
16/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.

Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen.  Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien. 

Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on. 

Vierailija
17/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tilaisuudet on toteutettu jo pitkään netissä. Sinne vaan kirjaudutaan läsnäolevaksi ja mennään takaisin nukkumaan. Ehkä aloittajankin kohdalla valmentaja luuli, että hän toimi niin, siis jos oli nettivalmennus.

Tämä oli ihan face-to-face paikan päällä kaksin ko. tyypin kanssa. Henkilökohtainen valmennus siis. Eli tolkuttoman kallistakin.

Ap

Vierailija
18/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tällaista kuuntelemassa kerran. Pp esityksestä tyyppi luki, että miten töissä käydään rahan takia.

Vierailija
19/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri koulutusfirmaan tällaisen kysymyksen:

Hei,

Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin. 

- mitä työnantaja saa: Koulutetun työntekijän puoleksi vuodeksi 8000 eurolla

- mitä XXX- instituutti saa: 8000 euroa

- mitä minä saan: Yrityksen myöntämän koulutustodistuksen ja 9 euroa päivässä

- mitä minä menetän: 6 kk palkan, joka on varovasti arvioituna 3000 euroa/kk. 

-> maksan yksityisestä koulutuksesta 18.000e

-> työnantaja säästää 10.000 euroa + työnantajamaksut

-> XXX-instituutin toiminta katetaan minun työpanoksellani

Joku tässä mättää. Olisin iloinen, jos osaisit neuvoa. 

Ystävällisin terveisin,

Vierailija
20/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Johan Vartiainen on asian selittänyt. Työttömyydestä pitää tehdä niin suuri kiusa ihmiselle, että kynnys ottaa vastaan työtä on mahdollisimman alhainen pelkästään ärsytyksen vuoksi. Eli mitä idioottimaisempi kurssi, sen parempi.