Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan

Vierailija
04.04.2022 |

Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri koulutusfirmaan tällaisen kysymyksen:

Hei,

Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin. 

- mitä työnantaja saa: Koulutetun työntekijän puoleksi vuodeksi 8000 eurolla

- mitä XXX- instituutti saa: 8000 euroa

- mitä minä saan: Yrityksen myöntämän koulutustodistuksen ja 9 euroa päivässä

- mitä minä menetän: 6 kk palkan, joka on varovasti arvioituna 3000 euroa/kk. 

-> maksan yksityisestä koulutuksesta 18.000e

-> työnantaja säästää 10.000 euroa + työnantajamaksut

-> XXX-instituutin toiminta katetaan minun työpanoksellani

Joku tässä mättää. Olisin iloinen, jos osaisit neuvoa. 

Ystävällisin terveisin,

Mitäs koulutusfirma vastasi?

Minä kiinnostuin koulutuksesta sen vuoksi, että saisin aivoilleni puuhaa ja merkinnän CV:n kulmaan. Parin päivän netinkaivelun jälkeen osasin välttää ansan.

Mikä tahansa firma ottaisi mielihyvin pitkän uran liike-elämän palveluksessa tehneen kielten ja viestinnän maisterin hommiin puoleksi vuodeksi, kun käytännössä ilmaiseksi saisi. Jollei valmista projektia löytyisi, semmoinen polkaistaisiin kyllä pystyyn yhdessä yössä.

TE-virkailijan pidättäytyminen kommentoimasta kertoi, että en ollut ihan väärässä.

Vierailija
62/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanskat naulasta kurssi kirjoitti:

Tiedän yhden henkilön nyt jo edesmennyt joka oli vuosia sitten työkkärin järjestämällä kurssilla. En tiedä kauanko kurssi kesti kaiken kaikkiaan. Kurssin nimi oli ”Hanskat naulasta”. Kuvaa hyvin kyllä työkkärin kurssitarjontaa.

🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo melkein taidetta!

Eli ei tuo ole piilokamera, vaan modernia performanssitaidetta, kulttuurielämys. Todella arvokasta tarjottavaa kansalaisille, ole kiitollinen että pääset tuollaiseen hienoon taidegallerianäytökseen ilmaiseksi. Luojan kiitos Suomessa taidetta tuetaan verovaroin.

Niin, noita työvalmennuksia taitaa järjestää kulttuuriministeriö? Rahat tulee sieltä suunnalta, kulttuuriin tarkoitetuista verovaroista? Varakkaille oopperaa, köyhille työvalmennuksia.

Vierailija
64/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ei se ole ruusuista siellä tiskin toisella puolellakaan. Olen eräässä koulutusta järjestävän tahon palkkalistoilla ja minulle heitettiin hoidettavaksi eräs tietyllä teemalla oleva "työkkärikurssi". Mulle ei kerrottu mitään tietoja siihen osallistuvien tietotaitotasoista, joten opetus piti sitten suunnitella nollatason mukaan, varmuuden vuoksi. 

Arvatkaa mikä shokki se oli, kun paikalle saapui porukkaa, jotka tiesivät asioista yhtä paljon kuin minä - ellei enemmän. No, siinä sai lennosta säätää suunnitelmat aivan uusiksi ja lähinnä pidettiin keskustelukerhoa aihealueen ympärillä. Paikalle tulleet ihme kyllä tykkäsivät "pitämästäni" sisällöstä, mutta minua kylmäsi että niin turhan takia olivat tulleet paikalle. Mulla ei ollut antaa heille mitään, he lähinnä antoivat toisilleen siinä keskustellessa. 

Voi helkkari näitä byrokratian kukkasia. 

Tuon ryhmän anti oli siis ryhmäkeskustelu ja vertaistuki. Jotain sekin on.

Sparrailu samassa tilanteessa olevien kanssa oli varmasti parasta, mitä heille saattoi tarjota. Käytännön asiat oli  selvästi kaikilla hallussa. Paras olisi sparrailla saman alan tai uuden, itseä kiinnostavan alan osaajan kanssa. Työttömänä tämä olisi oikeasti ollut kaivattua apua minulle. 

Suurin osa työttömistä ei tarvitse apua, ei sparrausta, ei valmennusta, eikä varsinkaan "motivointia" piiskaamisen avulla vaan työpaikan. Mielestäni työkkäri ja työministeriö on unohtanut ydintoimintonsa ja keskittyy nykyään täysin toisarvoisiin temppuihin näyttääkseen itse kiireiseltä ja aikaansaavalta. Samalla juuri kukaan ei työllisty työkkärin avulla.

Työkkäri on kuin neuvostoaikainen tehdas jolle on annettu viisivuotissuunnitelma että tehkää x määrä hammaspyöriä päivässä. No näähän tekee, kirjoittaa raportteja siitä että x-määrä ylittyi taas kerran ja hammaspyörätuotanto on entistä paremmassa kuosissa. Sitten valmiit hammaspyörät kuskataan tehtaan ovesta naapurihalliin jossa ne sulatetaan koska kukaan ei tarvitse niitä hammaspyöriä mihinkään.

Eli toteutetaan vaan ylhäältä annettua tavoitetta vaikkei koko tavoitteessa ole mitään järkeä ja sitten kirjoitetaan omaa tulosarviointia sen perusteella miten hyvin tää järjetön tavoite on saavutettu. Ja tilastoissa kaikki näyttää loistavalta koska sitä ei kirjoiteta tilastoon ettei niistä tehdyistä toimenpiteistä ollut mitään hyötyä. Ja työllisyys ei parane pätkääkään ainakaan työkkärin vuoksi. 

Vierailija
65/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa, kun meidän yrityksen tehdas ja konttorit suljettiin. Nuori nainen luki suoraan ruudulta, miten hakea töitä, miten tehdä cv jne. Meidät poispotkinut yrittäjä saattoi kehua tehneensä sitten yhteistyötä te-toimiston kanssa työllistääkseen irtisanomansa ihmiset. Ihan turhaan matkustettiin ympäri Suomen sinne tilaisuuteen. Jokainen olisi voinut lukea itse saman power pointin himassaan.

Nuo tilaisuudet on toteutettu jo pitkään netissä. Sinne vaan kirjaudutaan läsnäolevaksi ja mennään takaisin nukkumaan. Ehkä aloittajankin kohdalla valmentaja luuli, että hän toimi niin, siis jos oli nettivalmennus.

Tämä oli ihan face-to-face paikan päällä kaksin ko. tyypin kanssa. Henkilökohtainen valmennus siis. Eli tolkuttoman kallistakin.

Ap

Mieti: yhteiskunta halusi panostaa työllistymiseesi, mutta ei siitäkään ollut sinulle apua!

Vierailija
66/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ei se ole ruusuista siellä tiskin toisella puolellakaan. Olen eräässä koulutusta järjestävän tahon palkkalistoilla ja minulle heitettiin hoidettavaksi eräs tietyllä teemalla oleva "työkkärikurssi". Mulle ei kerrottu mitään tietoja siihen osallistuvien tietotaitotasoista, joten opetus piti sitten suunnitella nollatason mukaan, varmuuden vuoksi. 

Arvatkaa mikä shokki se oli, kun paikalle saapui porukkaa, jotka tiesivät asioista yhtä paljon kuin minä - ellei enemmän. No, siinä sai lennosta säätää suunnitelmat aivan uusiksi ja lähinnä pidettiin keskustelukerhoa aihealueen ympärillä. Paikalle tulleet ihme kyllä tykkäsivät "pitämästäni" sisällöstä, mutta minua kylmäsi että niin turhan takia olivat tulleet paikalle. Mulla ei ollut antaa heille mitään, he lähinnä antoivat toisilleen siinä keskustellessa. 

Sparrailu samassa tilanteessa olevien kanssa oli varmasti parasta, mitä heille saattoi tarjota. Käytännön asiat oli  selvästi kaikilla hallussa. Paras olisi sparrailla saman alan tai uuden, itseä kiinnostavan alan osaajan kanssa. Työttömänä tämä olisi oikeasti ollut kaivattua apua minulle. 

Suurin osa työttömistä ei tarvitse apua, ei sparrausta, ei valmennusta, eikä varsinkaan "motivointia" piiskaamisen avulla vaan työpaikan. Mielestäni työkkäri ja työministeriö on unohtanut ydintoimintonsa ja keskittyy nykyään täysin toisarvoisiin temppuihin näyttääkseen itse kiireiseltä ja aikaansaavalta. Samalla juuri kukaan ei työllisty työkkärin avulla.

Työkkäri on kuin neuvostoaikainen tehdas jolle on annettu viisivuotissuunnitelma että tehkää x määrä hammaspyöriä päivässä. No näähän tekee, kirjoittaa raportteja siitä että x-määrä ylittyi taas kerran ja hammaspyörätuotanto on entistä paremmassa kuosissa. Sitten valmiit hammaspyörät kuskataan tehtaan ovesta naapurihalliin jossa ne sulatetaan koska kukaan ei tarvitse niitä hammaspyöriä mihinkään.

Eli toteutetaan vaan ylhäältä annettua tavoitetta vaikkei koko tavoitteessa ole mitään järkeä ja sitten kirjoitetaan omaa tulosarviointia sen perusteella miten hyvin tää järjetön tavoite on saavutettu. Ja tilastoissa kaikki näyttää loistavalta koska sitä ei kirjoiteta tilastoon ettei niistä tehdyistä toimenpiteistä ollut mitään hyötyä. Ja työllisyys ei parane pätkääkään ainakaan työkkärin vuoksi. 

Saadaanhan sinne työkkäriin ja työttömillä rahoitettuihin firmoihin palkattua työntekijöitä, että sen verran se työllisyys ainakin paranee.

Vierailija
67/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut taho joka tällä työttömyydellä tienaa, tekee hyvää liikevaihtoa ja tulosta ovat nämä konsulettiyritykset joilta TEM ostaa työllistämiseen liittyviä kursseja. Sieltä löytyy hissipuheita, cv:n muokkamista, video hakemusta ja muuta huu haa hommaa.

Vierailija
68/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadaanhan sinne työkkäriin ja työttömillä rahoitettuihin firmoihin palkattua työntekijöitä, että sen verran se työllisyys ainakin paranee.

Valtion taloutta tää ei auta millään lailla koska nää saa rahansa verovaroista. 

Vierailija
69/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut taho joka tällä työttömyydellä tienaa, tekee hyvää liikevaihtoa ja tulosta ovat nämä konsulettiyritykset joilta TEM ostaa työllistämiseen liittyviä kursseja. Sieltä löytyy hissipuheita, cv:n muokkamista, video hakemusta ja muuta huu haa hommaa.

Nimenomaan. Ja tietty poliitikot näyttää hyvältä kun omat puuhastelutavoitteet täyttyy eli voi leikkiä että on tässä työllisyyttä hoidettu.

Oikeasti työllisyys näyttää muuttuvan eri suuntiin poliitikoista huolimatta kuten nytkin se näennäisesti paranee koronarajoitusten purun vuoksi ja talouden pompatessa takaisin ylöspäin koronan jälkeen. Tosin osa-aikaisten ja määräaikaisten turvin eli nuokin taitaa suurin osa saada samalla sosiaaliturvaa.

Sääli sinänsä koska kyllähän politiikalla voisi työpaikkojakin luoda maahan. Siis oikeita sellaisia. 

Vierailija
70/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Johan Vartiainen on asian selittänyt. Työttömyydestä pitää tehdä niin suuri kiusa ihmiselle, että kynnys ottaa vastaan työtä on mahdollisimman alhainen pelkästään ärsytyksen vuoksi. Eli mitä idioottimaisempi kurssi, sen parempi.

Miten otetaan vastaan työ, kun 90% työpaikoista ei saa edes vastausta hakemukseen ja lopuista tulee kuukauden päästä viesti joka alkaa sanalla "valitettavasti"?

Että mihin menen nyt vastaanottamaan työn? Kerrotko sinä vai kertooko Torkkupeitto-Juhana päivänokostensa välissä?

Kysy vartiaiselta tai muilta ekonomisteilta jotka rakastaa tuota samaa keinoa edelleen. Samaa "motivointia" poliitikot on koittaneet työttömyydenvähennyskeinona nyt 1991 lamasta lähtien ja edelleen maassa on suurtyöttömyys. Silti joka kerta kun uusi hallitus aloittaa niin noi uskoo niiden samojen pälliekonimistien muuttumattomia neuvoja ja lähtee vähentämään työttömyyttä kyykyttämällä työtöntä. Eli just tuota ärsytetään kunnes se tajuaa työllistyä.

Tää ei vaan toimi kun niitä työpaikkoja ei ole mihin työllistyisi. Vielä vähemmän se toimii kun samalla karjutaan työvoimapulaa ja sallitaan sadankin tuhannen ylimääräisen duunarin tuonti (halvalla) muualta.

Sama piirileikki jatkuu rikastuttaen jopa suoraan yritystuilla yrittäjiä. Itsellä on jo kuppi nurin ja jos joku alkaa mussuttaa tota propagandaa työvoimapulata tai että miten tarpeellisia halpatyöäiset on vedä pataan.

Vierailija
71/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran Spring Housen tai vastaavan firman te-kurssilla, joka oli tarkoitettu akateemisille työnhakijoille. Myötähäpeä tuli kouluttajasta, joka ei osannut kunnolla kirjoittaa. Jouduin korjailemaan hänen tekemiään lausuntoja minusta. Kirjoitusvirheistä ei niinkään väliä mutta ne asiavirheet.

Vierailija
72/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Miksi olet työtön, jos sinulla on niin hyvät paperit? Olipa todella asiaton virkailija, totta kai hänen olisi pitänyt auttaa myös sinua syrjäytymisvaarassa olevaa.

Vierailija
73/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule siitä on muodostunut kokonainen teollisuuden haara. On te-toimistoa, ministereitä, viranomaisia, johtajattaria, pahoinvointipalveluja, kelaa, asumistuilla rikastuvia työntekijöliittoja-kojamo, yrityksiä jotka saa orjatyövoimaa jne.

Vierailija
74/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole juuri mitään työhistoriaa ja koulutuksetkin on pätkä siellä ja täällä..minulla ei siis ole mitään tutkintoa..toi cv:n teko on aina hauska kun mulla ei ole sinne mitään laittaa..toisaalta se suojelee ettei minua palkkaa kukaan😅Kerran olin tuolla kurssilla ja se vetäjä esitteli oman cv:n..jäätävä lista kaikkee mahdollista..sitten se opasti ja yritti että etkö ole edes vapaaehtoistöitä tehnyt..nekin vois laittaa..no en ole😅🙈Mutta ei kaikilla oikeasti ole sinne mitään laittaa

Vierailija
75/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Olen ihmetellyt mikä aivoissani on estänyt motivaatiokirjeen lataamisen palveluunne, joten aloin purkamaan asiaa osiin. 

Ystävällisin terveisin,

Minä kiinnostuin koulutuksesta sen vuoksi, että saisin aivoilleni puuhaa ja merkinnän CV:n kulmaan. Parin päivän netinkaivelun jälkeen osasin välttää ansan.

Mikä tahansa firma ottaisi mielihyvin pitkän uran liike-elämän palveluksessa tehneen kielten ja viestinnän maisterin hommiin puoleksi vuodeksi, kun käytännössä ilmaiseksi saisi. Jollei valmista projektia löytyisi, semmoinen polkaistaisiin kyllä pystyyn yhdessä yössä.

TE-virkailijan pidättäytyminen kommentoimasta kertoi, että en ollut ihan väärässä.

No jotain vikaa siinä maisterissa on jos ei saa töitä.

Vierailija
76/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole juuri mitään työhistoriaa ja koulutuksetkin on pätkä siellä ja täällä..minulla ei siis ole mitään tutkintoa..toi cv:n teko on aina hauska kun mulla ei ole sinne mitään laittaa..toisaalta se suojelee ettei minua palkkaa kukaan😅Kerran olin tuolla kurssilla ja se vetäjä esitteli oman cv:n..jäätävä lista kaikkee mahdollista..sitten se opasti ja yritti että etkö ole edes vapaaehtoistöitä tehnyt..nekin vois laittaa..no en ole😅🙈Mutta ei kaikilla oikeasti ole sinne mitään laittaa

Vapaaehtoistyöhän saattaa katkasta te-tuet, kuten myös jotkut harrastukset.

Vierailija
77/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule siitä on muodostunut kokonainen teollisuuden haara. On te-toimistoa, ministereitä, viranomaisia, johtajattaria, pahoinvointipalveluja, kelaa, asumistuilla rikastuvia työntekijöliittoja-kojamo, yrityksiä jotka saa orjatyövoimaa jne.

Näillä kymmenillä miljoonilla jotka valuvat näihin konsulettifirmoihin ja jolla ostetaan huu haata, saataisin koulutettua työllistäviin ammateihin ja tehtäviin tuhansia ihmisiä. Tämä ylilihava ja kallis julkinen sektori on Suomen syöpä ja hidaste ja vas-sd vaan kasvattaa ja lihottaa sitä entisestään.

Vierailija
78/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on liian rikas, kun tällaiseen hölynpölyyn on varaa.

+ varaa lähettää miljardin tukipaketteja Italiaan ja jonnekin vinku Intiaan!

Vierailija
79/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.

Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.

Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä

Niin mutta saitko työpaikan, vai onko kysymys epäoleellinen, koska kurssit ovat mukavia?

Vierailija
80/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Ystävällisin terveisin,

No jotain vikaa siinä maisterissa on jos ei saa töitä.

Aivan. Tässä maisterissa vikana on ikä. Työsuhteeseen ei oteta 60-luvulla syntynyttä. Yrittäjäksi taas en pysty enää lähtemään - olin jo reilut kymmenen vuotta. Eikös olekin hupaisa tilanne?