Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan
Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Näillä firmoilla, jotka nämä järjestävät, ei ole mitään perehdytyksiä työntekijöille. Ei ihme että taso vaihtelee. Pomotkaan eivät osaa asioita toimintakentällä.
Tulee yksi Katja mieleen.
Olen samaa mieltä, ekaksi pitäisi kouluttaa kouluttajat. Pitäisi olla tarkka ja tehokas suunnitelma mitä kurssilla tehdään ja opetetaan . Usein näillä kursseilla aikaa on liikaa.. Niinpä " kouluttajat"" itse keksivät kaikenlaista päivien täytettä. En kannata näitä yritys vierailuja. Minusta nekin ovat aika nöyryyttäviä niin työttömille, kuin yrittäjille. Olen ollut tutustumassa radioasemaan, jossa oli pari työntekijää. Eri asia, jos vaikka vietäisiin sellaiseen paikkaan, joka kärsii työvoimapulasta esim. hitsauskurssilaiset vietäisiin alan firmaan.
Eikö parempi ole joku hyvinvointi kurssi, jotta saadaan energisyys, hyvä mieli ja hyvä kunto, jotta ollaan hyvä työntekijä sitten tulevalla työnantajalle. Miksi työttömiä turhaan kiusaamaan.
Naisille jotain kauneudenhoito kursseja ja miehille jotain punttista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.
Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.
Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä
Nyt kyllä alkoi kiinnostaa että mikä firma, mikä paikkakunta?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan noita järjestetään kun ihmiset suostuvat niihin. Olen yli viiskymppinen mies ja kerran ehdottivat jotain kurssia ja kun en ole ikinä ollut niin ajattelin mennä katsomaan. No ensimmäisellä tunnilla vetäjä kertoi kurssin sisällöstä, jotain ryhmäleikkejä ja vastaavaa niin ajattelin heti että morjens. Olin sen ensimmäisen puolitoista tuntia kahvipaussiin asti, join pullakahvit ja sanoin vetäjälle että meikä häipyy nyt, en tässä iässä rupee enää leikkimään ja lähdin nostelemaan.
Jotain se vielä yritti huudella perään mutta en jäänyt kuuntelemaan.
Kyllä ne on niin pitkään kun laki sanoo että niitä pitää työttömille olla tarjolla.
Niitähän on erilaisia, kuten tässä ketjussakin on tullut ilmi, on hyviä ja on huonoja.
Täälläpäin te-toimisto ostaa koulutuksia mm. täkäläiseltä amk: lta. Pätevät ja asiantuntevat kouluttajat ja ovat riittävän käytännönläheisiä. Myös oma cv käydään läpi ja sitä hiotaan. Hakukirjeeseen saa palautetta. Ainakin itselleni oli hyötyä, sain ajantasaista oppia ja työllistyin sittemmin harjoittelun kautta. Näihin valitaan osallistujat taustojen perusteella, mutta valittujen on pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.
Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen. Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien.
Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on.
Ei tässä ministereistä kukaan puhunutkaan, vaan ne kaikki yhteiskuntaa rahastavat kalliit konsultit on kokkareiden hyvä veli -kerhosta. Niitä, jotka sanoo, että kyllä töitä tekevälle piisaa, ja ilmoittautuvat kurssin pitäjiksi pätevyytenään lipevä kieli ja nimekäs tuttavapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Eikö parempi ole joku hyvinvointi kurssi, jotta saadaan energisyys, hyvä mieli ja hyvä kunto, jotta ollaan hyvä työntekijä sitten tulevalla työnantajalle. Miksi työttömiä turhaan kiusaamaan.
NAISILLE JOTAIN KAUNEUDENHOITO KURSSEJA JA MIEHILLE JOTAIN PUNTTISTA.
Apua. Kuka vielä 2022 kirjoittaa näin. 😳 Itsekin naisena teen töitä alalla, jossa työnantaja todellakin arvostaa hyvää fyysistä kuntoa sukupuoleen katsomatta, eikä nypittyjä kulmia ja huoliteltuja kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta EHDOTTOMASTI kannattaa valittaa tästä vauvalla, eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA olla yhteydessä sinne TE-toimistoon!
Sama lopputulos kummassakin. Tai itse asiassa vauvalla on parempi valittaa, siitä jää edes hyvä fiilis toisin kuin ainoastakaan kontaktista TE-toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on liian rikas, kun tällaiseen hölynpölyyn on varaa.
Nyt kun budjetti on tiukalla, niin mitä jos jätettäis kaikki nämä kurssit pois. Paljonkohan valtio säästäis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?
En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.
Minä pääsin yksityisen puolen outplacement-toiminnoissa osallistumaan, vaikka minullekin heti ensimmäiseksi sanottiin "kyllä näillä papereilla töitä löytyy". Minut oli irtisanottu pankista ja neuvot olivat tasoa "Oletko ajatellut Nordeaan hakea töihin?"
Eipä ollut käynyt mielessäkään hakea keskeisimmälle kilpailijalle. Kiva kun vinkkasit!
Vieläpä kilpailijalle, jolla itselläänkin oli YT:t joko menossa tai tulossa (ainahan ne on).
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.
Mulla oli paras kun oltiin laittamassa kurssille, jonka tarkoitus oli tuottaa innovaatioita tietyille yrityksille. Tosi hyvä. Kurssi vain akateemisille, jotka saa itse 9e päivä, siitä että tuottavat hyviä innovaatioita yrityksille. Yritykset voivat tehdä siis voittoa sun ideoilla ilman että itse hyödyt siitä mitään. Mihin allekirjoitan?
Sain itse juuri töitä, joten ei tarvinnut osallistua. Olisin kyllä kieltäytynyt kaikista toiminnoista ko. kurssilla. Järkyttävää hyväksikäyttöä.
On kokemusta työkkärin kursseista.
Lyhyttä ja pitkää kurssia...eräs kurssi kesti jopa 6 kk mutta eipä siellä ollut mitään suunnitelmaa tehty että miten kurssi etenee..
Siellä sitten istuttiin 6 tuntia jaEsim: tehtiin huom: olin silloin 40 v vanhin jotain 60 v. Tulevaisuuden unelmat karttaa jonne liimattiin kuvia unelmista ...haloo ja sitten 15 vuotta nuorempi "opettaja" kertoi että ai jaa sulla on tollasia unelmia ja miten aiot ne toteuttaa..Ai että et saa lainaa sun unelmiin ..juu en olen ulosotossa..ai kauheeta miten sä sinne olet joutunut. Sitten toinen "opettaja "oli mukamas joku liikunnan maikka..sanoin että jihuu mutta harrastan enemmän liikuntaa viikossa kun nää kaikki ja sinä ..niin no sä voit mennä sitten salille treenaa ei tarvitse meidän kanssa kävellä!!!!! En mä kyllä tajua vieläkään mitä järkeä kyseisessä kurssissa oli paitsi että "opettajat"sain kohtuullisen hyvää tuntipalkkaa.. P.S kurssin aikana vaihdettiin paikkaakin 3 kertaa kun kurssille ei oikein ollut tiloja missään.Eli jopa 60 vuotiaille yritetään opettaaa elämän taitoja koska luulevat että kaikki ovat aivan 0 tason ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta työkkärin kursseista.
Lyhyttä ja pitkää kurssia...eräs kurssi kesti jopa 6 kk mutta eipä siellä ollut mitään suunnitelmaa tehty että miten kurssi etenee..
Siellä sitten istuttiin 6 tuntia jaEsim: tehtiin huom: olin silloin 40 v vanhin jotain 60 v. Tulevaisuuden unelmat karttaa jonne liimattiin kuvia unelmista ...haloo ja sitten 15 vuotta nuorempi "opettaja" kertoi että ai jaa sulla on tollasia unelmia ja miten aiot ne toteuttaa..Ai että et saa lainaa sun unelmiin ..juu en olen ulosotossa..ai kauheeta miten sä sinne olet joutunut. Sitten toinen "opettaja "oli mukamas joku liikunnan maikka..sanoin että jihuu mutta harrastan enemmän liikuntaa viikossa kun nää kaikki ja sinä ..niin no sä voit mennä sitten salille treenaa ei tarvitse meidän kanssa kävellä!!!!! En mä kyllä tajua vieläkään mitä järkeä kyseisessä kurssissa oli paitsi että "opettajat"sain kohtuullisen hyvää tuntipalkkaa.. P.S kurssin aikana vaihdettiin paikkaakin 3 kertaa kun kurssille ei oikein ollut tiloja missään.Eli jopa 60 vuotiaille yritetään opettaaa elämän taitoja koska luulevat että kaikki ovat aivan 0 tason ihmisiä.
Näistä pidän todella paljon, koska jos kurkistat asetusta, niin siellä todetaan, että tuollaisen koulutuksen maksimikesto on - tadaa - 40 vrk. Ei mitenkään voi kestää 6 kk ajan!
Työttömillä ajantajukin on siis sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työkkärin kurssit ovat enimmäkseen tuollaisia mistä tulee fiilis onko tämä todellista? Hyvin vahva epäily että ovat kokoomuksen tyyppejä rahastamassa tyhjän puhumisella. En ymmärrä miksi verorahoja tuhlataan aivan höpöhöpö kursseihin. Vink, vink tutkivalle journalismille.
Demarit noi työkkärin kurssit ja muut käytännöt on luoneet joten tutki sieltä suunnalta. Kokoomuksella ei ole ollut yhtään työministeriä kanervan jakson 1990-luvulla jälkeen. Sen jälkeen työministerinä on ollut yhden kauden vihreät, yhden kauden persu/siniset ja loput jaksot on olleet demarien.
Lindströmin kaudella luotiin aktiivimalli ja laitettiin eläkeputki kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille. Molemmat noista nykyhallitus lakkautti, paitsi että loi aktiivimallin uudelleen entistä hölmömpänä. Joten aika liki sataa prosenttia tää työkkärin demarius on.
Ei tässä ministereistä kukaan puhunutkaan, vaan ne kaikki yhteiskuntaa rahastavat kalliit konsultit on kokkareiden hyvä veli -kerhosta. Niitä, jotka sanoo, että kyllä töitä tekevälle piisaa, ja ilmoittautuvat kurssin pitäjiksi pätevyytenään lipevä kieli ja nimekäs tuttavapiiri.
Demarit tekee tän systeemin siis järkätäkseen kokkareille bisnestä? Nyt olen varmaan sitten kuullut kaikki väitteet koska tuota on vaikea ylittää epäuskottavuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on liian rikas, kun tällaiseen hölynpölyyn on varaa.
Nyt kun budjetti on tiukalla, niin mitä jos jätettäis kaikki nämä kurssit pois. Paljonkohan valtio säästäis?
Vähintään miljoonia, paljon mahdollista että kymmeniä miljoonia. Turhia työkkärin järjestämiä kursseja on paljon maan laajuisesti. Toinen mistä saisi säästää on työkokeilut. Pelkkää rahanmenoa.
Olin kerran kurssilla ja oli kyllä erikoista touhua. Kirjeessä kehoitettiin varaamaan koko päivä aikaa, mutta ekan päivän tehtävä oli laittaa rasti ruutuun, että ollaan paikalla. Sitten pääsi kotiin. Sain sitten muutaman viikon kokopäivätyön, mutta tämä ei riittänyt syyksi keskeyttää tai siirtää kurssia vaan jouduin tekemään pari etätehtävää. Työn takia kun en päässyt kuulemaan niistä asioista, mitkä olisi kiinnostanut. Tehtävä oli tyyliin sellainen, että ota selvää itseäsi kiinnostavasta työpaikasta ja joku saa tästä kovat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demarit tekee tän systeemin siis järkätäkseen kokkareille bisnestä? Nyt olen varmaan sitten kuullut kaikki väitteet koska tuota on vaikea ylittää epäuskottavuudessa.
Totta se kuitenkin on ja tarkistettavissa ketkä niitä kursseja pitävät.
Muistan olleeni vuonna 1998 kurssilla joka kesti puoli vuotta, jos osallistui nimellisesti niin sai korkeampaa työttömyyskorvausta. Joskus oli kouluttajan kanssa tapaamisia ja silloin hän kertoi osallistujille heidän aurojensa värit ja muuta sellaista. Muistaisin että tämä työllisyyskoulutuksia tarjonnut yritys oli Lahdesta ja jäi sitten myöhemmin kiinni vilpistään, oli vedättänyt isosti rahaa näillä
" kursseillaan ".
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kurssilla ja oli kyllä erikoista touhua. Kirjeessä kehoitettiin varaamaan koko päivä aikaa, mutta ekan päivän tehtävä oli laittaa rasti ruutuun, että ollaan paikalla. Sitten pääsi kotiin. Sain sitten muutaman viikon kokopäivätyön, mutta tämä ei riittänyt syyksi keskeyttää tai siirtää kurssia vaan jouduin tekemään pari etätehtävää. Työn takia kun en päässyt kuulemaan niistä asioista, mitkä olisi kiinnostanut. Tehtävä oli tyyliin sellainen, että ota selvää itseäsi kiinnostavasta työpaikasta ja joku saa tästä kovat rahat.
Kovat rahat eli noin 350 e/pv. Siitä pitää maksaa palkka, tilat, vakuutukset jne. eli ihan hurjastihan tuosta saa rahaa!
Niin kauan noita järjestetään kun ihmiset suostuvat niihin. Olen yli viiskymppinen mies ja kerran ehdottivat jotain kurssia ja kun en ole ikinä ollut niin ajattelin mennä katsomaan. No ensimmäisellä tunnilla vetäjä kertoi kurssin sisällöstä, jotain ryhmäleikkejä ja vastaavaa niin ajattelin heti että morjens. Olin sen ensimmäisen puolitoista tuntia kahvipaussiin asti, join pullakahvit ja sanoin vetäjälle että meikä häipyy nyt, en tässä iässä rupee enää leikkimään ja lähdin nostelemaan.
Jotain se vielä yritti huudella perään mutta en jäänyt kuuntelemaan.