Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin työkkärin ostamassa työhönvalmennuksessa ja luulin joutuneeni piilokameraan

Vierailija
04.04.2022 |

Nuori jolppi luki (hyvällä tuntiliksalla?) suoraan ruudulta te-palveluiden sivuilta työpaikkailmoitusten tekstejä. Wtf?
Ymmärtäisin jos olisin näkövammainen tai jotain mutta... Tähänkö verorahat laitetaan?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa, kun meidän yrityksen tehdas ja konttorit suljettiin. Nuori nainen luki suoraan ruudulta, miten hakea töitä, miten tehdä cv jne. Meidät poispotkinut yrittäjä saattoi kehua tehneensä sitten yhteistyötä te-toimiston kanssa työllistääkseen irtisanomansa ihmiset. Ihan turhaan matkustettiin ympäri Suomen sinne tilaisuuteen. Jokainen olisi voinut lukea itse saman power pointin himassaan.

On lakisääteinen juttu, ei ole yrittäjän valittavissa haluaako vaiko eikö.

Vierailija
22/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät laitettiin kolmen hengen ryhmiin joissa oli kaksi "työhaastattelijaa" ja yksi "työnhakija". Luettiin paperista mahdollisia työhaastattelukysymyksiä ja lopuksi vaihdettiin rooleja. Sitten kerrottiin palautetta, mikä meni hyvin, missä voisi parantaa jne. Olin samassa ryhmässä +50v tehdastyötä tehneen ukon kanssa jolla meinasin käämit palaa ihan totaalisesti:D Murjotti suurimman osan tehtävää, eikä syyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta EHDOTTOMASTI kannattaa valittaa tästä vauvalla, eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA olla yhteydessä sinne TE-toimistoon!

Vierailija
24/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei se ole ruusuista siellä tiskin toisella puolellakaan. Olen eräässä koulutusta järjestävän tahon palkkalistoilla ja minulle heitettiin hoidettavaksi eräs tietyllä teemalla oleva "työkkärikurssi". Mulle ei kerrottu mitään tietoja siihen osallistuvien tietotaitotasoista, joten opetus piti sitten suunnitella nollatason mukaan, varmuuden vuoksi. 

Arvatkaa mikä shokki se oli, kun paikalle saapui porukkaa, jotka tiesivät asioista yhtä paljon kuin minä - ellei enemmän. No, siinä sai lennosta säätää suunnitelmat aivan uusiksi ja lähinnä pidettiin keskustelukerhoa aihealueen ympärillä. Paikalle tulleet ihme kyllä tykkäsivät "pitämästäni" sisällöstä, mutta minua kylmäsi että niin turhan takia olivat tulleet paikalle. Mulla ei ollut antaa heille mitään, he lähinnä antoivat toisilleen siinä keskustellessa. 

Voi helkkari näitä byrokratian kukkasia. 

Vierailija
25/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.

Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.

Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä

Ehkä tuo on ok jos on juuri jäänyt työttömäksi eikä ole aikoihin hakenut töitä tai tehnyt cv:tä. Mutta sitten kun olet jo kolmannen kerran vastaavassa... Ja pahimmillaan kurssi venytetään jopa viikon-parin mittaiseksi vaikka pari tuntia riittäisi.

Vierailija
26/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastan sinulle totuuden: se jolppi oli ihan samasta työttömyyskortistosta napattu, joten ei häneltä kovinkaan kaksisia valmennustaitoja voi odottaa. Ja mistäkö tiedän? Olen itse ollut pitämässä työnhakukurssia muille työttömille.

Kai sinä ainakin annoit palautetta tuosta valmennuksesta. Olikohan tuossa tullut joku väärinkäsitys, eli tuo jolppi ei tiennyt sinun olevan lukutaitoinen ja luuli pitävänsä valmennusta jollekin työrajoitteiselle?

Hahaha, mäkin olen ollut tuommoisella "kurssilla" ja vetäjä mietti lopettamista, koska yllättäen ei tykännyt työstään ja sitten vihjasi meille, että on tulossa työpaikka auki, jos jotain meistä kiinnostaa ... 

Vierailija
27/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta EHDOTTOMASTI kannattaa valittaa tästä vauvalla, eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA olla yhteydessä sinne TE-toimistoon!

Mistä sinulle tuli ajatus että en olisi valittanut TE-toimistoon?

Ap

Vierailija
28/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa, kun meidän yrityksen tehdas ja konttorit suljettiin. Nuori nainen luki suoraan ruudulta, miten hakea töitä, miten tehdä cv jne. Meidät poispotkinut yrittäjä saattoi kehua tehneensä sitten yhteistyötä te-toimiston kanssa työllistääkseen irtisanomansa ihmiset. Ihan turhaan matkustettiin ympäri Suomen sinne tilaisuuteen. Jokainen olisi voinut lukea itse saman power pointin himassaan.

On lakisääteinen juttu, ei ole yrittäjän valittavissa haluaako vaiko eikö.

Koskee vain yli 5 vuotta työsuhteessa olleita. Useimmat pistävät kaikki yt-potkitut noihin vuosista riippumatta.

Vierailija
29/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun TE-toimisto saa tietää, mistä ihmiset KÄRSIVÄT eniten, niin sitähän ne juuri LISÄÄVÄT!!!!

Vierailija
30/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Ja mitä luulet saavuttavasi sen virkailijan kanssa juttelemisesta? Yhtä hyvin voisit jutella kaupan kassan kanssa säästä.

Vierailija
31/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastan sinulle totuuden: se jolppi oli ihan samasta työttömyyskortistosta napattu, joten ei häneltä kovinkaan kaksisia valmennustaitoja voi odottaa. Ja mistäkö tiedän? Olen itse ollut pitämässä työnhakukurssia muille työttömille.

Kai sinä ainakin annoit palautetta tuosta valmennuksesta. Olikohan tuossa tullut joku väärinkäsitys, eli tuo jolppi ei tiennyt sinun olevan lukutaitoinen ja luuli pitävänsä valmennusta jollekin työrajoitteiselle?

Hahaha, mäkin olen ollut tuommoisella "kurssilla" ja vetäjä mietti lopettamista, koska yllättäen ei tykännyt työstään ja sitten vihjasi meille, että on tulossa työpaikka auki, jos jotain meistä kiinnostaa ... 

Aika paljon noita kursseja vedetään vierailevien tähtien voimien. Voi olla 1 vastuukouluttaja ja loput hankitaan maksamalla tunneista erittäin hyvin.

Vierailija
32/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.

Vierailija
33/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Miten noloa. Olisin soittanut miehelleni, äidilleni ja siskolleni.

Vierailija
34/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on Suomenmaa täynnä...

Vierailija
35/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 7v työttömänä eikä ole mihinkään tällaiseen pantu. Ehkä siksi että olen akateeminen.

Taitaa olla vain hyvä tuuri. Minäkin olen akateeminen ja olen ollut jo ainakin 4 kertaa kurssitettavana...

Vierailija
36/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä näistä "koulutuksista" on, jos ei ole työpaikkoja, mitä edes hakea?

En päässyt edes työkkäriin juttelemaan kahden kesken asioistani, kun te:n työntekijä sivuutti minut puhelimessa sanomalla, että sulla on niin hyvät paperit, että saat varmasti töitä ihan itse. Jälkeenpäin ymmärsin, että eivät halunneet auttaa minua, kun tajusivat, ettei mulle voi vain tyrkyttää niitä lähihoitajan opintoja, mikä tällä paikkakunnalla on se ratkaisu, mitä tarjotaan jokaiselle naispuoleiselle työttömälle.

Johan Vartiainen on asian selittänyt. Työttömyydestä pitää tehdä niin suuri kiusa ihmiselle, että kynnys ottaa vastaan työtä on mahdollisimman alhainen pelkästään ärsytyksen vuoksi. Eli mitä idioottimaisempi kurssi, sen parempi.

Mutta kun työtä voi ottaa vastaan vain, jos sitä on. Se juuri on työttömyyttä aiheuttava ongelma, että ei ole mitään työtä. 

Vierailija
37/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on liian rikas, kun tällaiseen hölynpölyyn on varaa.

Vierailija
38/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin ns..kylmäsoittoja. Kukin valitsi muutaman firman, johon piti soittaa ja esitellä taitonsa ja kysellä vapaita työpaikkoja. Varmaan firmat tykkäsivät. MÄkin soitin jollekin osastopäällikölle, vastaus oli suoraan, että ei ole mitään tarjolla. 

Miten noloa. Olisin soittanut miehelleni, äidilleni ja siskolleni.

Joo, työnhakija pakotetaan nolaamaan itsensä, niin, että ei voi enää hakea töitä, jos joskus tulisikin joku paikka auki. 

Vierailija
39/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen akateeminen (FM).

Ap

Vierailija
40/143 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosi sitten hyvässä koulutuksessa , siellä oli paljon kaikkia luennoitsijoita ( ex-ministeristä lähtien) ja todella monipuolista opetusta. Olin kaiken lukemani perusteella odottanut jotain "pupukurssia", mutta olikin laadukas.

Tuolla jokaisella oli henkilökohtainen "ohjaaja", joka esim. katsoi cv: n läpi ja antoi siitä palautteen ja neuvoja kuinka vielä parantaa sitä. Hänen kanssaan oli myös kaksi henkilökohtaista keskustelua, jossa antoi vinkkejä työn-/ koulutuksen etsimiseen ja oman polun löytämiseen.

Onkohan firma vaihtunut kuntakokeilujen myötä

Ehkä tuo on ok jos on juuri jäänyt työttömäksi eikä ole aikoihin hakenut töitä tai tehnyt cv:tä. Mutta sitten kun olet jo kolmannen kerran vastaavassa... Ja pahimmillaan kurssi venytetään jopa viikon-parin mittaiseksi vaikka pari tuntia riittäisi.

Olin kerran jollain vastaavalla kurssilla. Se oli just venytetty muistaakseni kolmeen viikkoon vaikka asiaa oli ehkä päiväksi tai yritysvierailuineen kahdeksi. Siellä tää pitäjä kertoi että jossain pienemmissä kunnissa noilla samoilla kursseilla saattaa tulla samat heput vastaan viidettäkin kertaa kun työtä ei oo eikä tuu ja työkkäri vaan lykkää vuoden tai parin välein uudelle kurssille kun ei muutakaan keksi.