Mitkä lautaset ja aterimet teillä on juhlakäytössä?
Entä mitkä viinilasit? Mikä teillä näiden ruokalautasten halkaisija?
Kommentit (37)
Ei oo erikseen juhlakäytöön astioita. Ihan Iittala Teemaa käytetään. Aterimet Hackman Careliaa ja Scandiaa. Viinilasit Iittalan jotain ja Hayn värillisiä.
Ei järjestetä kotona sellaisia juhlia että tarvis jotain erikoista kattausta. Teemaa on ja jotain sekalaista. On meille vähän sellaisia evvk juttuja.
Rörstrandin Swedish Grace ruokalautaset 24 cm. Hardanger Bestikk Nora-aterimet. Viinilasit Iittala Raami ja Iittala Essence.
Mulla ei ole erikseen juhlalautasia ja -aterimia.
Lautasina: Teema, Arctica, Arabia Wärtsilä nimetön, Uhtua, Inari ja Kesti.
Aterimet: Savonia ja Elegia
Lasit: Iittalan Verna, Riihimäen lasin Pirkko, Pihlajanmarja, Kehrä mm.
Viinilasit ovat jotain yksinkertaisia, ulkomaalaisia laseja.
Meillä on monenlaisia. Juhlakattauksessa on usein kolmet eri kokoiset lautaset, juhlasta riippuen voi olla valkoista Teemaa, tai punaista ja valkoista, tai joskus Paratiisia yhdistettynä valkoiseen Teemaan, tai jouluna jos on lastenlapsia, on joulumuumit. Harvoin käytän muita, mutta on myös vanhat perintökukkalautaset. Suosin kuitenkin mieluummin konepestäviä astioita.
Lasit on usein kristallilaseja, vaikka eivät konepestäviä olekaan. Juhlakattauksessa on yleensä kolmet tai neljät lasit, eli samppanja-, punaviini-, valkoviini- ja vesilasit.
Aterimina suosin Hackmannin Savoniaa, koska siitä saa katettua monen ruokalajin kattauksen ottimineen, ja ne voi laittaa tiskikoneeseen. Harvoin käytän pöytähopeita, mutta Chippendaleja on laatikollinen, ja kaviaarille on erikseen helmiäis- ja kultalusikoita.
Juhlissa lisätään Iittala tarrat astioihin.
Teemaa ja Savoniaa juhlaan & arkeen. Viinilasit jotain edullisia ulkomaalaisia.
Ruokalautaset Royal Copenhagen White Fluted, halkaisija 25 cm. Aterimet Hackman Carelia, samat aterimet arkena. Viinilasit jotain edullista ulkomaista. Vesilasit Iiittala Essence.
Minulla toistuu juhlakattaus joka ikinen viikko, koko viikonlopun ajan. Laitan pöydän koreaksi joko torstai-illalla tai viimeistään perjantaina, sen mukaan, kun jaksaa ja ehtii. Katettu pöytä virittää tunnelman viikonloppua varten. On hienoa nähdä valmiiksi katettu juhlapöytä, kun saapuu töistä kotiin. Ja isompina juhla-aikoina, kuten vaikka pääsiäisenä, pöytä on katettu koko viikon ajan. Kun olen käyttänyt lautasen ym. ja vienyt ne tiskiin, katan tilalle heti uudet puhaat.
Omistan erilaisia lautasia kolme, joista kaksi mallia on ihan arkikäytössä. Valitsen lautasista jonkun sen mukaan, kuinka juhlavaa haluan. Katelautaset ja lautasliinat laitan lisäksi. Lautasliinoja on monenlaisia. Juomalasina on kuviolasia oleva jalallinen pikari. Aterimet ovat teräksenväriset, joiden varressa on hiukan kuviointia.
Iittala 24 h lautaset, aterimet Carelia-sarjaa. Viinilasit Iittala Essence.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toistuu juhlakattaus joka ikinen viikko, koko viikonlopun ajan. Laitan pöydän koreaksi joko torstai-illalla tai viimeistään perjantaina, sen mukaan, kun jaksaa ja ehtii. Katettu pöytä virittää tunnelman viikonloppua varten. On hienoa nähdä valmiiksi katettu juhlapöytä, kun saapuu töistä kotiin. Ja isompina juhla-aikoina, kuten vaikka pääsiäisenä, pöytä on katettu koko viikon ajan. Kun olen käyttänyt lautasen ym. ja vienyt ne tiskiin, katan tilalle heti uudet puhaat.
Omistan erilaisia lautasia kolme, joista kaksi mallia on ihan arkikäytössä. Valitsen lautasista jonkun sen mukaan, kuinka juhlavaa haluan. Katelautaset ja lautasliinat laitan lisäksi. Lautasliinoja on monenlaisia. Juomalasina on kuviolasia oleva jalallinen pikari. Aterimet ovat teräksenväriset, joiden varressa on hiukan kuviointia.
Tää onkin jännää :)
Marimekon Unikko-servietit lisätään juhlapäivänä valkoiseen Teemaan. Savoniat aina käytössä, nehän on monikäyttöiset eli sopii kotiin ja laitoksiin, joten miksei sitten myös juhliin.
Just tilasin Ikean halvimpia lautasia ison setin, kun entiset alkavat olla vähissä. Saa mennä joulunakin. Viiniä meillä ei juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin jännää :)
Siitä vain kokeilemaan. 😄
Paratiisi-sarja on vieraskäyttöön. Sitä pitäisi käyttää muutenkin. Lasit ovat eri kokoa kaikkeen juotavaan. Iittalan tuottoa lasit Sarpanevaa ja Wirkkalaa, joskus tullut niitä ostettua. Kastehelmi lautaset ihmetyttävät ulkomaalaisia, miten voi läpinäkyville lautasille laittaa ruokaa, mutta hyvin voi.
Arkena on monelaista lasia ja lautasta ja lusikat miten sattuu.
Teema ja Savonia. Samoilla mennään arkena ka juhlana. Kauniit lautasliinat ja pöytäliina toki käytössä juhlana.