Ihmiset, jotka eivät koskaan matkusta
Miksi jotkut eivät ikinä matkusta minnekään ulkomaille? En tarkoita tällä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa (ei omakaan perheeni matkustellut kun olin lapsi, 4 lasta ja melko pienet tulot), vaan ihmisiä, joilla olisi kyllä varaa lähteä johonkin mutta eivät vaan halua.
Mikä on motiivi, kun ihmiset eivät halua nähdä maailmaa? Meillä matkustetaan joka kesä jonnekin. Matkustelu kehittää kielitaitoa ja opettaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja kulttuureita.
Kommentit (134)
Nuorempana olen asunut elämästäni n. 6 vuotta ulkomailla . (pääasiassa Välimeren maissa jonkunverran keski-Euroopassa ja lapsena 3-vuotiaaksi asti Brasiliassa ,jossa synnyin) Nyt viisikymppisenä minua ei juurikaan huvita matkustaa pienen itäsuomalaisen kotikaupunkini rajojen ulkopuolelle.
Onneksi nykyään on netti ja tämän avullahan voin vielä tutustua monien maiden oloihin -ainakin periaatteessa siis...(ja itseasiassa aika paljonkin siihen verrattuna siihen, miten se nuoruudessani oli mahdollista)
Nyt syksyllä on sitäpaitsi niin ihanaa liikkua metsissä ja käydä kultaisen naapurini kanssa marjassa tai sienessä-tai narrata kesällä ahvenia Saimaasta kanoottireissuilla.
Voihan kotona sitten kuunnella vaikka salsaa ta flamencoa levyltä ja nauttia sillä tavoin eksotiikasta supisuomalaisessa suviyössä...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"]Eli pikaisena ja karkeana yhteenvetona ylläolevista voisi sanoa, että matkustamattomuuden syy liittyy yleensä epäsosiaalisuuteen, johonkin kammoon tai pelkoon, epäluuloisuuteen ja yleiseen negatiiviseen suhtautumiseen mitään muuta kuin tuttua ja turvallista kohtaan. [/quote] Aika ilkeästi ajateltu. Jotenkin tuntuu että se matkustelu ei ole ainakaan sun ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan kasvattanut. Jokaisella on omat syynsä miksi tykkäävät jostain asioista ja miksi eivät. Jotkut tyykkäävät lukea kirjoja, jotkut katsoa leffoja ja kolmannet käydä salilla. Mikä siinä on kummallista? [/quote] En vaan ymmärrä miten joku haluaa koko elämänsä istua vaan Suomessa. SUOMESSA. Tämä ei edes ole mikään monikulttuurinen maa kuten vaikka USA. Miten voi vaan istua sohvalla kattomassa vaikka Roomaa telkusta ilman, että haluaa sinne itse?
[/quote]
Siksi, että pitää siitä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:59"]Olen kyllä rehellisesti kateellinen teille joilla varaa matkustaa joka vuosi. Itse en ole koskaan käyyt missään. [/quote] Vinkkinä: itse järjestetyt matkat tulee usein halvemmaksi kuin paketit. Myös halpalentoyhtiöillä kannattaa lentää, usein jopa parempia kuin Finnair ja paljon halvempia :) [/quote] Kaikki ei saa edes sitä säästöön.
[/quote]
Viking Linen miniristeily Viroon nytkin tarjouksessa 8 €/2 hlö, 12 €/4 hlö, yöllä tai viimeistään aamulla pois laivasta ja Tallinnasta Riikaan linja-auto alkaen 1 € (SuperBus), muita edullisia Ecolines ja Lux Express. Riikasta edullinen hotelli alle 20 €/yö, kesällä läheisessä Jurmalassa upeat rannat.
Turku-Gdansk-menopaluulennot halvimmillaan alle 20 €/hlö Gdanskista pääsee muualle Puolaan edullisesti linja-autolla (esimerkiksi Polski Bus) Varsovaan ja Krakovaan muutamalla eurolla jne. Puolasta on myös halpalentoyhtiöiden lentoja ympäri Eurooppaa.
Eri lentoyhteyksiä, junia, linja-autoja tutkimalla saa järjestettyä kyllä itselleen todella edullisia matkoja. Suoralla lennollakin pääsee Suomesta edullisesti moniin paikkoihin esimerkiksi Prahaan alle 100 €, Lontoo, Barcelona, Berliini jne. vähän yli 100 €.
Itse olen työtön, mut olen kyllä käynyt ulkomailla ja voisin säästeliäästi elämällä helposti matkustaa etelään vaikka heti jos siltä tuntuu. Syy on se että ei siellä ole niin ihmeellistä että pitäisi matkustaa sinne. Käytän rahat muuhun. Myös keski-eurooppa ja Viro on jo niin nähty, thaikuista puhumattakaan. Valaisen sen verran ettei kyse ollut edes mistään ryyppyreissuista vaan juuri matkustelusta ja uusien erilaisten maiden näkemisestä.
Enempi ihmettelen niitä jotka "matkustelevat" ja ovat koko reissun kännissä, toinen mitä ihmettelen on se että matkustetaan etelään ja sit ei poistuta tyyliin hotellista kertaakaan kuin korkeintaan siihen viereiselle rannalle "oon lomalla ku halusin lämpöö, juomaa ja ruokaa" juu no kukin tyylillään
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"]Eli pikaisena ja karkeana yhteenvetona ylläolevista voisi sanoa, että matkustamattomuuden syy liittyy yleensä epäsosiaalisuuteen, johonkin kammoon tai pelkoon, epäluuloisuuteen ja yleiseen negatiiviseen suhtautumiseen mitään muuta kuin tuttua ja turvallista kohtaan. [/quote] Aika ilkeästi ajateltu. Jotenkin tuntuu että se matkustelu ei ole ainakaan sun ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan kasvattanut. Jokaisella on omat syynsä miksi tykkäävät jostain asioista ja miksi eivät. Jotkut tyykkäävät lukea kirjoja, jotkut katsoa leffoja ja kolmannet käydä salilla. Mikä siinä on kummallista? [/quote] En vaan ymmärrä miten joku haluaa koko elämänsä istua vaan Suomessa. SUOMESSA. Tämä ei edes ole mikään monikulttuurinen maa kuten vaikka USA. Miten voi vaan istua sohvalla kattomassa vaikka Roomaa telkusta ilman, että haluaa sinne itse?
[/quote]
En vaan ymmärrä miten joku haluaa koko elämänsä istua vain maissa. MAISSA. Maa ei ole edes meri tai järvi, kuten Saimaa tai Itämeri. Miten voi vaan istua tuolilla kattomassa vaikka 49ereiden kisoja ilman, että haluaa osallistua itse?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]
Ulkomailla on paljon rasitteita, joita Suomessa ei ole. Tuskastuttava ilmasto, kaootinen liikenne, rikollisuus, tartuntataudit, julkiset kulkuvälineet perseestä, korruptoituneet viranomaiset jne. Siitä sitten pitäisi maksaa muutama tonni, ja istua lentokoneessa polvet suussa jonkun seksituristin vieressä kymmenen tuntia. Ei kiitos. Keksin rahoilleni parempaa käyttöä kotona.
[/quote]
Suomessa se tuskastuttava ilmasto on: pimeää puolet vuodesta ja saatanan kylmä. Liikenne on helvettiä kun kaikki vaan hidastelevat ja tuijottavat omaa napaansa. Ohituskaistan alkaessa nysvärikin löytää kaasupolkimen. Ylinopeussakot riippuvat tuloista, niiin suomalaista sekin. Pikkurikoksia tehdään täällä pirusti ja poliisilla ei ole aikaa tutkia niitä. Rajan yli lappaa itäeurooppalaisia jotka nauravat maahantulokielloille, flunssaa piisaa -ei auto rokotukset, julkiset kulkuvälineet sentään toimivat, suomessa viranomaisia on ihan saatanasti ja jokaiseen asiaan pitää saada lupa tai monta lupaa.
Päälle kateellinen kyttäävä kansa ja järkyttävän korkea verotus.
Ei kiitos, menen muualle. Nyt on vajaalle vuodelle 4 matkaa varattuna ja viiden tulossa. Yhteensä 9 viikkoa Suomen rajojen ulkopuolella.
Ja joka reissulla katselen paikkoja sillä silmällä josko sieltä voisi hankkia asunnon.
[/quote]
Jotkut tykkää Suomesta ja tästä ilmastosta. Ei kaikki tykkää viskistä tai siideristäkään. Makuja on erilaisia. Me olemme erilaisia. On ihmeellistä ihmetellä, miksi joku ei tykkää matkustaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:56"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Ulkomailla on paljon rasitteita, joita Suomessa ei ole. Tuskastuttava ilmasto, kaootinen liikenne, rikollisuus, tartuntataudit, julkiset kulkuvälineet perseestä, korruptoituneet viranomaiset jne. Siitä sitten pitäisi maksaa muutama tonni, ja istua lentokoneessa polvet suussa jonkun seksituristin vieressä kymmenen tuntia. Ei kiitos. Keksin rahoilleni parempaa käyttöä kotona. [/quote] Kaikki maailman kohteet ovat tällaisia...?:D Ehkä jotkut suomalaisten suosimat halpakohteet. [/quote] Aika moni kohde täyttää yhden tai useamman kriteerin tuosta. Parhaat kaikki. [/quote] Mikä Euroopan kohde? Ei edes Espanjassa mitään kulkutauteja ole.
[/quote]
Luteet ei kieltämättä ole tauti...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Täällä yksi matkustamaton. Olen ollut ulkomailla viimeksi vuonna 1986, silloin vanhempien "raahaamana" kun olin vielä alaikäinen. En usko että koskaan elämässäni matkustan ulkomaille.
Olen vaan ääri-introvertti ,eikä ulkomaailma erityisemmin kiinnosta minua. Ei minua kiinnosta nähdä mitään nähtävyyksiä, ja ihmisiä suorastaan välttelen jo kotiympyröissäkin, en niitä siis ainakaan haluaisi ulkomaillakaan nähdä. Minä viihdyn mieluummin mielikuvitusmaailmoissani ja pään sisäisissä ajatuksissa, saan niistä paljon enemmän kuin mistään mitä ulkoisesta maailmasta näen tai koen. "Parhaat bileet on mun pään sisällä".
[/quote]
Tässä hengenheimolainen ilmoittautuu.
Harrastan lähimatkailua. En lennä. Ärsyttää ihmiset, jotka paheksuvat ympäristösyistä suuresti henkilöautoilua, joka kuitenkin on monelle täysin välttämätöntä arjen sujumisen kannalta. Sitten samat ihmiset tekevät vuodessa monta täysin tarpeetonta ulkomaanmatkaa lentäen aiheuttaen moninkertaiset hiilidioksidipäästöt keskivertoautoilijaan verrattuna.
Mä en tykkää reissata. Meillä on kiva koti (siis mun mielestä)kivalla alueella. Tykkään arjen puuhastelusta lomallakin, olen sellainen aika rento tyyppi aikatulujen sun muun suhteen, joten arki ei mua stressaa useinkaan.
Lomareissuissa taas on jonkunlaista stressiä aina, ja positiivinenkin stressi laukaisee mulla kovan migreenin, samoin stressin laukeaminen (eli matkan loppuminen). Joten lomasta about puolet ja kotiintulon jälkeen vielä päivä tai kaksi menee helvetillisen kivun kanssa pimeässä makaamassa. Joten mielummin oon lomat kivuttomasti kotona. Onneksi mies viihtyy myös kotona, joten ei kärsi tästä. Lapset tykkäis varmaan reissata, lohdutan niitä että voivat aikuisena sitten enemmälti matkailla jos huvittaa.
En mäkään ymmärrä, joudun nyt kököttämään 2 vuotta suomessa ennen kuin pääsen jonnekkin koska olen työtön ja se ahdistaa ihan älyttömästi. Mulle matkustelu on kuin sielunruokaa, se sytyttää, inspiroi ja auttaa jaksamaan elämässä. Rakastan kieliä ja eri kulttuureita ja erilaisten ihmisten kanssa puhumista. Siihen vaihteluun jää vähän kuin koukkuun, että minäkin esimerkiksi en pysty enää olemaan aloillani kovin pitkään. Ps olen myös introvertti, en tajua miksi sitä perustellaan sillä
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Täällä yksi matkustamaton. Olen ollut ulkomailla viimeksi vuonna 1986, silloin vanhempien "raahaamana" kun olin vielä alaikäinen. En usko että koskaan elämässäni matkustan ulkomaille. Olen vaan ääri-introvertti ,eikä ulkomaailma erityisemmin kiinnosta minua. Ei minua kiinnosta nähdä mitään nähtävyyksiä, ja ihmisiä suorastaan välttelen jo kotiympyröissäkin, en niitä siis ainakaan haluaisi ulkomaillakaan nähdä. Minä viihdyn mieluummin mielikuvitusmaailmoissani ja pään sisäisissä ajatuksissa, saan niistä paljon enemmän kuin mistään mitä ulkoisesta maailmasta näen tai koen. "Parhaat bileet on mun pään sisällä". [/quote] Hanki apua.
[/quote]Mihin hänen pitäisi hankkia apua? Hanki sinä itsellesi tietoa. Ilmeisesti matkustelu ei aina avarra ja auta ymmärtämään muita ihmisiä jos sinä edustat näitä matkustelevia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:03"]
En mäkään ymmärrä, joudun nyt kököttämään 2 vuotta suomessa ennen kuin pääsen jonnekkin koska olen työtön ja se ahdistaa ihan älyttömästi. Mulle matkustelu on kuin sielunruokaa, se sytyttää, inspiroi ja auttaa jaksamaan elämässä. Rakastan kieliä ja eri kulttuureita ja erilaisten ihmisten kanssa puhumista. Siihen vaihteluun jää vähän kuin koukkuun, että minäkin esimerkiksi en pysty enää olemaan aloillani kovin pitkään. Ps olen myös introvertti, en tajua miksi sitä perustellaan sillä
[/quote]
Et varmaan ole kovinkaan vahvasti introvertti, koska sanot mm. rakastavasi erilaisten ihmisten kanssa puhumista. Vahvasti introverttiä sellainen uuvuttaa ja stressaa, ja siksi niitä tilanteita yrittää välttää.
Lisäksi aivotutkimusten mukaan introverteilla aivokuori on erittäin vahvasti aktivoitunut jo tavallisessa arjessa, ja siksi mikä tahansa rutiinien rikkoutuminen tuottaa stressaavan yliaktivaation, joka koetaan epämiellyttävänä ahdistuksena ja levottomuutena. Ekstrovertin aivokuori on taas arjessa melko vähän aktiivinen, ja se kaipaa välillä vahvempaa aktivaatiota vaikka matkoista tai sosiaalisista tilanteista. Ekstrovertti kaipaa siis tasapainottuakseen actionia ja seuraa ja tekemistä, introvertti taas rauhaa ja yksinäisyyttä ja hiljaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:53"]
54: En ole lainaamasi kommentin kirjoittaja, mutta noita mainittuja asioitahan täällä tyypit itse kirjoittavat. Jos tunnustaa olevansa epäsosiaalinen, niin miksei sitä saisi toinen toistaa?
[/quote]"Tunnustaa" olevansa epäsosiaalinen. Oma kommenttisi oli nimenomaan ilkeä ja asenteesi tulee esiin tuosta tunnustaa-termistäkin. Toistamisessa ei ole mitään vikaa mutta toit oman epäystävällisen ja loukkaavan asenteesi mukaan sanomiseesi, se siinä on vikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:56"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Ulkomailla on paljon rasitteita, joita Suomessa ei ole. Tuskastuttava ilmasto, kaootinen liikenne, rikollisuus, tartuntataudit, julkiset kulkuvälineet perseestä, korruptoituneet viranomaiset jne. Siitä sitten pitäisi maksaa muutama tonni, ja istua lentokoneessa polvet suussa jonkun seksituristin vieressä kymmenen tuntia. Ei kiitos. Keksin rahoilleni parempaa käyttöä kotona. [/quote] Kaikki maailman kohteet ovat tällaisia...?:D Ehkä jotkut suomalaisten suosimat halpakohteet. [/quote] Aika moni kohde täyttää yhden tai useamman kriteerin tuosta. Parhaat kaikki. [/quote] Mikä Euroopan kohde? Ei edes Espanjassa mitään kulkutauteja ole.
[/quote]
Luteet ei kieltämättä ole tauti...
[/quote]
Entäs kihomadot?
Niitä on täällä Suomessa ollut kiusaksi asti.
Ei saa aikaiseksi lähteä. En laske naapurimaita, Tukholmassa tulee käytyä n. kerran vuodessa päivän reissu ja se on yleensä sivujuoni yhdellä ryhmäreissulla, joka on paremminkin kokous. Ei oikeinriitä lomat ja kotimaassakin halutaa matkailla sekä sitten on sukulaiset, joiden luona on velvollisuus käydä. Taas tänä vuonna suunnitellaan, jos keväällä lähtisimme miehen kanssa jonnekin keski-Eurooppaan viettämään pitkän viikonlopun, mutta saa nähdä. Pitkille matkoille minusta ei taida olla, ainakaan lentäen. Olen niin voimakkaasti korkeanpaikankammoinen, että tuo Eurooppakin on siinä ja siinä. Kesällä autolla Eurooppaan on haaveeni, mutta yksin en uskalla ja miehelle on kalastus niin tärkeää, että on vaikea löytää se aika, varsinkin kun viimekin kesänä meillä oli lomaa yhtä aikaa vain viikko.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:59"]Olen kyllä rehellisesti kateellinen teille joilla varaa matkustaa joka vuosi. Itse en ole koskaan käyyt missään. [/quote] Vinkkinä: itse järjestetyt matkat tulee usein halvemmaksi kuin paketit. Myös halpalentoyhtiöillä kannattaa lentää, usein jopa parempia kuin Finnair ja paljon halvempia :) [/quote] Kaikki ei saa edes sitä säästöön.
[/quote]
Viking Linen miniristeily Viroon nytkin tarjouksessa 8 €/2 hlö, 12 €/4 hlö, yöllä tai viimeistään aamulla pois laivasta ja Tallinnasta Riikaan linja-auto alkaen 1 € (SuperBus), muita edullisia Ecolines ja Lux Express. Riikasta edullinen hotelli alle 20 €/yö, kesällä läheisessä Jurmalassa upeat rannat.
Turku-Gdansk-menopaluulennot halvimmillaan alle 20 €/hlö Gdanskista pääsee muualle Puolaan edullisesti linja-autolla (esimerkiksi Polski Bus) Varsovaan ja Krakovaan muutamalla eurolla jne. Puolasta on myös halpalentoyhtiöiden lentoja ympäri Eurooppaa.
Eri lentoyhteyksiä, junia, linja-autoja tutkimalla saa järjestettyä kyllä itselleen todella edullisia matkoja. Suoralla lennollakin pääsee Suomesta edullisesti moniin paikkoihin esimerkiksi Prahaan alle 100 €, Lontoo, Barcelona, Berliini jne. vähän yli 100 €.
[/quote]Niin, tämä on hyvä sanoa sellaisen, joka asuu lentokentän ja sataman vieressä. Kun asuu täällä vähän kauempana, hinta nousee reippaasti kun pitää ensin matkustaa 400 kilometriä ja todennäköisesti aikataulut noissa halvoissa lähdöissä ovat sellaisia, että tarvitset mennen tullen vielä yöpymisenkin jossain kotimaassa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 07:12"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:14"]
[/quote]
[/quote]Niin, tämä on hyvä sanoa sellaisen, joka asuu lentokentän ja sataman vieressä. Kun asuu täällä vähän kauempana, hinta nousee reippaasti kun pitää ensin matkustaa 400 kilometriä ja todennäköisesti aikataulut noissa halvoissa lähdöissä ovat sellaisia, että tarvitset mennen tullen vielä yöpymisenkin jossain kotimaassa.
[/quote]
Huoh...
Ja sitten pitäisi olla vielä matkalaukkukin, hyvähän se sellaisten ihmisten on sanoa jotka omistavat jo valmiiksi laukun, jne, jne....
[/quote]
Minusta sitä Roomaa on paljon mukavampi katsoa telkusta kuin mennä itse. Olen kyllä käynyt, mutta mitä sieltä muistan: tungoksen, erilaiset kusetukset joiden uhreiksi jouduin, paskat ruoat turistipaikoissa, ripuli, joka paikassa nähtävyyksissä sellainen tungos että eipä kauheasti ainakaan näin 160-senttisenä nähnyt. Siellä jossain Vatikaanin Pietarinkirkossa sitten hikisessä helteessä ja tungoksessa katselet vaeltavan ihmismassan olkapäitä ja toivot että kierros on äkkiä ohi. Ei kiitos. Mieluummin katson kunnon dokumentin niistä kohteista.