Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka eivät koskaan matkusta

Vierailija
22.09.2015 |

Miksi jotkut eivät ikinä matkusta minnekään ulkomaille? En tarkoita tällä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa (ei omakaan perheeni matkustellut kun olin lapsi, 4 lasta ja melko pienet tulot), vaan ihmisiä, joilla olisi kyllä varaa lähteä johonkin mutta eivät vaan halua.
Mikä on motiivi, kun ihmiset eivät halua nähdä maailmaa? Meillä matkustetaan joka kesä jonnekin. Matkustelu kehittää kielitaitoa ja opettaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja kulttuureita.

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon taas usein pohtinu miks niin monet kaverit tekee jotain tympeää työtä vaan sen takia että saa rahat matkustaa. Eikö ennemmin kannattais kehittää sitä omaa arkeaan sellaiseksi että on siinä tyytyväinen eikä tarvi aina "pakoa arjesta"?
Itse en matkusta, koska en koe tarvetta. Mielummin käytän ne rahat jokapäiväisessä elämässä, esim. Hyvään ruokaan, hierontaan, uintiin tai talon remontointiin ja sisustamiseen. En koe minkäänlaista tarvetta saada "lomaa" arjesta, sillä olen tähän arkeeni tyytyväinen; ihana työ, ihana perhe, ihana koti.

Vierailija
82/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:58"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:56"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Ulkomailla on paljon rasitteita, joita Suomessa ei ole. Tuskastuttava ilmasto, kaootinen liikenne, rikollisuus, tartuntataudit, julkiset kulkuvälineet perseestä, korruptoituneet viranomaiset jne. Siitä sitten pitäisi maksaa muutama tonni, ja istua lentokoneessa polvet suussa jonkun seksituristin vieressä kymmenen tuntia. Ei kiitos. Keksin rahoilleni parempaa käyttöä kotona. [/quote] Kaikki maailman kohteet ovat tällaisia...?:D Ehkä jotkut suomalaisten suosimat halpakohteet. [/quote] Aika moni kohde täyttää yhden tai useamman kriteerin tuosta. Parhaat kaikki. [/quote] Lisätään listaan vielä kaupustelijat ym. rahan perässä mankujat. Suomessa on tottunut siihen, että kauppaan voi mennä rauhassa, katsella itse, mitä haluaa ostaa vai haluaako mitään. Ulkomailla tyrkytetään metrin välein rihkamaa kauhealla hulabaloolla. Ymmärrän, että köyhissä maissa paikalliset näkee turistin lähinnä kavelevänä lompakkona, mutta menköön sinne kävelemään joku sellainen, joka haluaa olla lompsa. Toinen lisäys listaan on tuo jonkun mainitsema epäekologisuus. Ei törkyä ilmakehään hömpän takia. [/quote] Just saying - jos syöt lihaa, ajat henkilöautolla jne tuottaa sekin "törkyä ilmakehään". Ja sekin on "hömppää".

[/quote]

En aja autoa, lihaa syön hieman mutta olen valmis vaihtamaan kokonaan kasviksiin jos kasvisruuan hintaa aletaan tukea niin että sitä saa halvemmalla ravintoloista (en pysty viikon aikana syömään kaikkia aterioita kotona). Mutta vaikka ajaisinkin autoa ja söisin lihaa enemmän, ei se tekisi matkustelusta yhtään sen puhtaampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin ketjuihin tulee aina sössöttämän nr. 3 kaltainen tyyppi, joka on matkustellut niin paljon, että nyt jo kyllästyttää. Aloituksessa kuitenkin puhuttiin ihmisistä, jotka eivät koskaan matkusta.

Vierailija
84/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:14"]

En vaan jotenkin nauti matkustamisesta. Yksi syy ehkä siihen on että olen yksinäinen, joten pitää matkustaa yksin. Kun olen käynyt jossain matkoilla, niin olen siellä vaan yksin pitkästynyt. Nähtävyyksien katselukin on tuntunut pakkopullalta, jota tekee ettei tarttisi vain istua yksin pitkästyneenä hotellihuoneessa. Ja siellä hotellilla on aina tuntunut, että miksi tänne tulin, täällä on tylsää kun ei ole omaa tietokonetta, kotihommia tehtävänä, ei mitään. 

[/quote]

Ota ipad mukaan. Viimeksi kun olin Thaimaassa ja kyllästyin ihmispaljouteen, olin päivän hotellilla ja päivystin av:llä.

Vierailija
85/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:18"]

Ite oon taas usein pohtinu miks niin monet kaverit tekee jotain tympeää työtä vaan sen takia että saa rahat matkustaa. Eikö ennemmin kannattais kehittää sitä omaa arkeaan sellaiseksi että on siinä tyytyväinen eikä tarvi aina "pakoa arjesta"? Itse en matkusta, koska en koe tarvetta. Mielummin käytän ne rahat jokapäiväisessä elämässä, esim. Hyvään ruokaan, hierontaan, uintiin tai talon remontointiin ja sisustamiseen. En koe minkäänlaista tarvetta saada "lomaa" arjesta, sillä olen tähän arkeeni tyytyväinen; ihana työ, ihana perhe, ihana koti.

[/quote]

Jotkut ihmiset vaan on kai luonnostaan vaihtelunhaluisempia kuin toiset. Esim. omat vanhempani myös kyllä viettivät oikein hyvää arkeakin, mutta silti halusivat käydä pari kertaa vuodessa myös matkoilla. He vaan kaipasivat nähdä erilaisia maisemia, maistaa erilaisia ruokia, olla eri ilmapiirissä välillä. Itse taas olen enemmän sellainen että en kaipaa moista, päin vastoin, ulkomaanmatkojen runsaat "vieraat" ärsykkeet lähinnä stressaavat minua ja olen koko matkan kireä kuin viulunkieli. Yleensä sitten päädyn kaljan tissuttelulla rentouttamaan itseäni.

Vierailija
86/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustan vain Euroopan sisällä ja voin kertoa miksi en käy kaukolomilla. Pieni syy on siinä, että pelkään ruokailun turvallisuutta vatsatautien suhteen. Suurempi syy on se, että minulla on erikoisruokavalio, jonka noudattamisen uskon olevan vaikeaa hyvin vieraassa paikassa. Eksoottiset ja kuumat paikat ovat hankalia myös siksi, että en juuri siedä aurinkoa. 

Nämä ovat olleet minulle riittävän painavia vetovoimatekijöitä pysyä Euroopassa. 

Vierailija
87/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:14"]

En vaan jotenkin nauti matkustamisesta. Yksi syy ehkä siihen on että olen yksinäinen, joten pitää matkustaa yksin. Kun olen käynyt jossain matkoilla, niin olen siellä vaan yksin pitkästynyt. Nähtävyyksien katselukin on tuntunut pakkopullalta, jota tekee ettei tarttisi vain istua yksin pitkästyneenä hotellihuoneessa. Ja siellä hotellilla on aina tuntunut, että miksi tänne tulin, täällä on tylsää kun ei ole omaa tietokonetta, kotihommia tehtävänä, ei mitään. 

[/quote]

Ota ipad mukaan. Viimeksi kun olin Thaimaassa ja kyllästyin ihmispaljouteen, olin päivän hotellilla ja päivystin av:llä.

[/quote]

Viimeksi mulla itse asiassa oli matkalla iPad. Se tuntuu vaan niin julmetun tyhmältä maksaa siitä, että "pääsee" hoitamaan pitkästymistä ulkomaille hotellihuoneeseen iPadilla... Samanhan voisi tehdä kotona, ilman rahanmenoa ja matkan ympäristövaikutuksia.

Olen siis jonkin verran matkustellut, lähinnä koska olen ajatellut että ihmisen kuuluu niin tehdä, että se avartaa jne. Mutta nyt nelikymppisenä olen kääntymässä siihen, että en taida vaan oikeasti tykätä matkustelemisesta enkä kaivata sitä. En tiedä olisiko asia eri jos olisi puoliso tai iloinen kaveriseurue jonka kanssa matkustaa, mutta ainakin nuo yksin matkan on tuntuneet lähinnä tylsiltä.

Vierailija
88/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:59"] Olen kyllä rehellisesti kateellinen teille joilla varaa matkustaa joka vuosi. Itse en ole koskaan käyyt missään. [/quote]  Käydään valmiilla pakettimatkoilla. Seuraan tarjouksia ja ostan, kun kaikki on kohdillaan. Teemme usean matkan vuosittain.  Ja jo sillä saa edulliset matkat, kun ottaa matkan koulujen lomien ulkopuolelta. t. aktiivinen matkailija [/quote] Kuinka paljon noin keskimäärin teidän yksi matka maksaa? Ja kuinka monta teitä on?

[/quote]

Meitä on 2 aikuista. Keskimäärin on hm... joukossa on lomia vain aamiaisella ja all inclusive. Mut  vaik näin: 2 aikuista ei aterioita 340€ yhteensä, aamiaisella 590€, aamiasella 500€, all inclusivella 1108€.

All inc lomilla ei käyttörahaa kulu samalla tavalla, kuin muissa.  Vuosittain menee 8000-10000€. 

t. matkailija
[/quote]

Tuohon kahteen aikuiseen kun lisää meidän kolme lasta niin kustannukset nousevatkin ihan uusiin sfääreihin. Kahden teinin ja yhden 12v täyttävän kanssa puhutaankin matkojen hinnoissa monessa paikassa neljästä aikuisesta ja yhdestä nuoresta. Meillä kyllä tehdään ulkomaan lomamatkoja aina kun siihen on varaa. Joka vuosi ei ole. Aika paljon enemmän matkustettiin ennen lasten saantia ja silloin kun lapset olivat pieniä ja hinnatkin alempia.

Vierailija
89/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan matkustamista yli kaiken, mutta ymmärrän etteivät kaikki halua reissata. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaiselle tekisi hyvää käydä edes kerran elämässään kotimaan ulkopuolella. Sen huomaa ihmisestä, jos ei ole ikinä käynyt sen oman kotikylän ulkopuolella. Sanonta matkailu avartaa pitää täysin paikkansa. Ja jos ei ikinä lähde matkalle, niin eihän sitä tiedä mitä menettää. 

Jos kokeilee, eikä tykkää, se on ok. Jos taas vain olettaa matkailun olevan humpuukia, on typerä. 

Sille, joka mussutti matkailun eettisyydestä: lomailla voi muutenkin kuin lentämällä kaukomaille. Kulkea voi junalla, laivalla tai vaikka polkupyörällä. Loman vietto omalla huvilalla kotimaan saaristossa saattaa hyvin kuluttaa luonnonvaroja jopa enemmän kuin reissu rajojen ulkopuolelle. 

Vierailija
90/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta. Netistä löytyy tietoa ja videoita, karttoja ym. eri maita koskien ja lisäksi luen paljon kirjoja koskien kiinnostavia maita. Eihän mikään korvaa aitoa matkailukokemusta, mutta nykyään mielestäni on mahdollista päästä aika lähelle.

Omat syyni kiinnostuksen puutteen lisäksi olla matkaamatta: tulen helposti matkapahoinvoivaksi ja olen herkkävatsainen muutenkin (eli iso todennäköisyys sille, että reissu menisi pilalle ripulin tms. takia on olemassa), olen herkästi ahdistuva enkä viihdy ihmisjoukoissa, koen rutiinit tärkeänä. Matka jonnekin vähänkin kauemmas olisi todennäköisesti itselleni vain suuri stressi ja murhe, ei mikään ilo tai kokemus.

Kotimaassa reissaan vähäsen, jos saan tehdä ihan kaiken omilla ehdoillani.

Vierailija
91/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:54"]

Oon miettinyt samaa. Itse rakastan matkustaa ja nähdä uusia paikkoja. Ajatus mökistä metsän keskellä ilman ketään muuta lähinnä ahdistaa.

[/quote]

Minä tykkään molemmista =) =)

Vierailija
92/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:22"]

Ota ipad mukaan.

[/quote]

Ihana oletus. Kaikillahan on kaikki laitteet ja vimpaimet.

Vierailija
93/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:21"]

Näihin ketjuihin tulee aina sössöttämän nr. 3 kaltainen tyyppi, joka on matkustellut niin paljon, että nyt jo kyllästyttää. Aloituksessa kuitenkin puhuttiin ihmisistä, jotka eivät koskaan matkusta.

[/quote]

Jaa, minusta vastaukseni on yksi tapa vastata ap:n kysymykseen. Eihän ap tiedä "joistakin matkustamattomista ihmisistä", että onko ne matkustaneet aiemmin vai ei koskaan ennenkään. Esitin mielestäni ihan päteviä syitä siihen, miksi en (enää) matkusta. Oikeastaan se, että olen joskus matkustanut ei edes kuulunut asiaan, pahoittelen. Halusin vain tuoda ilmi sen, että ihmisen mieli voi kääntyä isostikin tässä asiassa, joko iän karttumisen tai jonkun muun syyn myötä. 

t.3

Vierailija
94/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:51"]

Koska mua ahdistaa ihmispaljous. En käy koskaan edes Suomessa pääkaupunkiseudulla. Kun matkustamme, matkustamme pohjoiseen :D

[/quote]

Maailmassa on älyttömästi paikkoja joissa ei ole ristinsielua ja saa nauttia rauhasta samalla kun kokee ja näkee jotain uutta. Vrt Alpit, Skotlannin ylämaa, Piemonten maaseutu Italiassa ja Kroatian maaseutu jne.

Vierailija
95/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paniikkihäiriö. En huutele siitä kaikille.

Vierailija
96/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:30"]

Rakastan matkustamista yli kaiken, mutta ymmärrän etteivät kaikki halua reissata. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaiselle tekisi hyvää käydä edes kerran elämässään kotimaan ulkopuolella. Sen huomaa ihmisestä, jos ei ole ikinä käynyt sen oman kotikylän ulkopuolella.

[/quote]

Riittääkö sinulle, jos Torniossa asuva käy Haaparannassa? Jos ei, kerro tarkemmin, mikä on mielestäsi riittävää matkustamista.

Vierailija
97/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu auttaa ymmätämään erilaisia ihmisiä, kirjoitat ap. Etpä ole tainnut oppia, kun aloituksesi rivien välistä paistaa, että kaikki, jotka eivät matkusta, ovat jotenkin juntteja ja ahdaskatseisia. Et ole oppinut monilla ulkomaanmatkoillasi, että me suomalaisetkaan emme ole kaikki samaan muottiin tehtyjä. Luultavasti olet aika nuori ja päässyt rikkaisiin naimisiin, kun on varaa matkustella. No kivat siitä sulle!

Minulla on ikää jo aika paljon. Nuorena opiskelijatyttönä vietin muutaman kesän ulkomailla töitä tehden ja kielitaitoa kohentaen. Lisäksi olen asunut muutaman vuoden ulkomailla kahdessa eri maassa. Eiköhän se riitä jo minun osaltani. Minulle riittää kotimaanmatkailu, siis sukulaisvierailut ja vapaa-ajan asunnolla vietetty aika. En lisäksi viihdy aurinkorannoilla enkä halua kuunnella humalaisten örvellystä yötä myöten. Minun tuurillani huoneeni olisi varmasti jonkun juopporemmin naapurissa. Käytän siis rahani mieluummin kotimaan hyväksi.

Vierailija
98/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"]Eli pikaisena ja karkeana yhteenvetona ylläolevista voisi sanoa, että matkustamattomuuden syy liittyy yleensä epäsosiaalisuuteen, johonkin kammoon tai pelkoon, epäluuloisuuteen ja yleiseen negatiiviseen suhtautumiseen mitään muuta kuin tuttua ja turvallista kohtaan.
[/quote]

Aika ilkeästi ajateltu. Jotenkin tuntuu että se matkustelu ei ole ainakaan sun ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan kasvattanut. Jokaisella on omat syynsä miksi tykkäävät jostain asioista ja miksi eivät. Jotkut tyykkäävät lukea kirjoja, jotkut katsoa leffoja ja kolmannet käydä salilla. Mikä siinä on kummallista?

Vierailija
99/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:36"]Esitin mielestäni ihan päteviä syitä siihen, miksi en (enää) matkusta. t.3

[/quote]

Kahdeksan työmatkaa vuodessa eivät ole matkustamista? Turha vedota siihen, että kyseessä työmatkat, koska ihminen, joka ei halua matkustaa, ei myöskään mene tuollaisen työhön.

Eiköhän siinä näe maailmaa jonkin verran ja joudu alttiiksi vieraille kulttuureille, vaikka syy olisikin työmatka, ja noita edellämainittuja asioita tässä ketjussa ihmisiltä peräänkuulutetaan, kun kuulemma muuten ei kehity ihmisenä.

Vierailija
100/134 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:18"]

Ite oon taas usein pohtinu miks niin monet kaverit tekee jotain tympeää työtä vaan sen takia että saa rahat matkustaa. Eikö ennemmin kannattais kehittää sitä omaa arkeaan sellaiseksi että on siinä tyytyväinen eikä tarvi aina "pakoa arjesta"? Itse en matkusta, koska en koe tarvetta. Mielummin käytän ne rahat jokapäiväisessä elämässä, esim. Hyvään ruokaan, hierontaan, uintiin tai talon remontointiin ja sisustamiseen. En koe minkäänlaista tarvetta saada "lomaa" arjesta, sillä olen tähän arkeeni tyytyväinen; ihana työ, ihana perhe, ihana koti.

[/quote]

No ei se matkustamishimo tympeästä työstä johdu:) Mä teen ihanaa työtä (matkustelun parissa sekin) ja silti matkustan perheen kanssa 6 vkoa vuodessa. On ihana koti, uima-allas pihassa (tosin tänäkesänä kelien takia lähes käyttämätön), rakastan arkeani ja perhettäni jne.

Mutta en osaa lomailla kotona. Täällä on aina ne villakoirat nurkissa, pyykkiä pesua odottamassa, nälkäisiä joiden kanssa pitää tehdä sitä hyvää ruokaa, läppäri jolta voi kurkata työmeilit tai jumittua av:lle jne. Mä lähden tuota kaikkea pakoon. Tämän takia luovuimme kesäpaikastakin kun se oli sitä samaa kuin kotonakin.

Mun lomaa on se että saan ostaa aamiaistarpeet (todellista lähiruokaa!!) pienestä kyläkaupasta tai torilta ja syödä 2x päivässä ulkona - joka kerta eri ravintolassa. Muun ajan luen ja lepään, kiertelen nähtävyyksiä ja shoppailen (vaatteitakaan en löydä kivoja kotimaasta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän