Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kutsu enää pienten lasten äitejä meille kylään.

Vierailija
21.09.2015 |

Olen kolmikymppinen nainen, eli tutuissani on tietenkin paljon pienten lasten äitejä. Viimeisen kolmen viikon aikana nämä lapset ovat tuhonneet kotiani ja aiheuttaneet niin paljon siivousta, etten enää jaksa. 

- Yksi poika oksensi olohuoneen karvamatolle. Ei voi pestä itse, pesulalasku 34 euroa. 

- Yksi räkäinen tyttö pyyhki nenänsä mummoni vanhaan ryijyyn. Ei voi pestä ollenkaan. Nyt on räkäinen ryijy.

- Yksi tyttö, mukamas jo kuukausia ollut päiväkuiva, pissasi meidän sänkyyn. Pissaa meni koristetyynyihin (joiden päällä istui), siitä päiväpeiton läpi peittoon ja petauspatjaan. Miettikää, mikä työ oli pestä kaikki petauspatjasta ylöspäin (tuplapeitto, koristetyynyt, iso ja paksu päiväpeitto). Petauspatja heitettiin kokonaan pois, en ala säilyttää mitään pissaista vaahtomuovipatjaa.

- Yhdellä vauvalla oli löysät kakat, jotka tulivat ohi vaipasta. Sitä meni äidin sylissä maanneelta vauvalta jotenkin käsittämättömästi myös nojatuoliin (millä ihmeen paineella se kakka sieltä tulee!?)

- Yksi pikkupoika laittoi lieden päälle. Uunin päällä oli sämpylöitä, juuri tullut uunista ja leivinliina päällä. Leivinliina alkoi savuttaa niin, että palohälytin meni päälle ja vasta silloin huomattiin, että koko keittiö on savua täynnä. Ei muuta vahinkoa kuin tunnearvoltaan tärkeä leivinliinan tuhoutuminen. Ja ne sämpylät.

- Kolme lautasta ja kaksi lasia rikki, kun yksi 1v veti pöytäliinan alas.

Että näin. Mulle riitti. Sotkekaa omat kotinne, meille ei saa enää tulla.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:59"]

Ryijyt, hyi helvetti, mitä pölyn kerääjiä. Tulee mieleen vain astmakohtaus.

[/quote]

Astma, hyi helvetti, tulee mieleen vain nörtti imemässä inhalaattoria. Sori mut ei oo muiden vika, jos oot heikossa hapessa.

Vierailija
142/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapissa pelkkää Iittalaa (satumetsä, taika yms eli ei perus teemaa) niin kyllä itkettäisi jos joku kakara yhdenkin lautasen hajottaisi. Sama pätee kyllä esim. Mieheni kavereihin, olen sanonut että nää on sit niin kalliita että käyttäkää varoen. Mun ei tarvii vieraiden takia hamstrata kaappiin sellaisia astioita joita en itse pidä / käytä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isoveli kävi vaimonsa ja lapsensa kanssa kylässä. Taapero potki riemusta kiljuen riisipaperista valmistetun lattiavalaisimen pillunpäreiksi. Äiti vaan naurahteli ja hymähteli vieressä. No uudestaan ei tartte kyläilemään tulla. Itse katselin toimitusta epäuskoisena suu auki. Äiti totesi "ei se varmaan mikään kallis ollut". No kyllä 49€ meillä tuntuu jo.

Vierailija
144/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:24"]AP:n koti on sitten ihana. Ei kyllä luulisi 3-kymppisen kodiksi. Ryijy, leivinliina, jolla muistoarvoa, koriste-esineitä piirongin päällä, pehmolelu sohvalla ja mitäköhän vielä. Löytyykö kissafiguureja ja taulu, joka esittää kyynelöivää neekeripoikaa? Entäs valoilla varustettu muovinen tulppaanikimppu? Mihinkään ei saa koskea. Tulee ihan mieleen yksi Doorsin kappale.
[/quote]
Ajattelin ihan samaa et kenellä alle 60-vuotiaalla on RYIJY? :D:D
[/quote]

No esim. minulla. T. N21

Vierailija
146/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty käymään edes lapsiperheen kotona, vaikka kutsu kävisi. Siellä vasta likaista ja ahdistavaa onkin. Onneksi mun mutsi-ystävät ovat niin fiksuja, että ymmärtävät ystävyyssuhteiden tärkeyden päälle, ja tapaamme yleensä jossain neutraalissa maastossa (esim. kahvila, baari, mökki, ulkomaanreissu, leffa, jne). Tosiystävät antavat toisilleen tarpeen tullen täyden huomion ja keskittyvät keskustelemaan ja kuuntelemaan. Se on sitä toisen kunnioittamista. Ei siitä mitään tule, jos kakarat juoksevat ympärillä ja puolet äidin huomiosta on kohdistettu lapsiin. Lisäksi äitikin saa siinä oman hengähdystaukonsa, kun pääsee hetkeksi irti sirkuksesta ja voi jutella rauhassa "aikuisten juttuja".

Vierailija
147/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näistä syistä minun luokseni eivät ole lapset tervetulleita. En muutenkaan jaksaisi niitä. Tahdon nähdä ystäviäni ja jutustella/viettää iltaa kaikessa rauhassa. Ystävät onneksi ymmärtävät tämän, eivätkä ole edes yrittäneet ottaa lapsiaan mukaan.

Vierailija
148/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:24"]AP:n koti on sitten ihana. Ei kyllä luulisi 3-kymppisen kodiksi. Ryijy, leivinliina, jolla muistoarvoa, koriste-esineitä piirongin päällä, pehmolelu sohvalla ja mitäköhän vielä. Löytyykö kissafiguureja ja taulu, joka esittää kyynelöivää neekeripoikaa? Entäs valoilla varustettu muovinen tulppaanikimppu? Mihinkään ei saa koskea. Tulee ihan mieleen yksi Doorsin kappale. [/quote] Ajattelin ihan samaa et kenellä alle 60-vuotiaalla on RYIJY? :D:D [/quote] No esim. minulla. T. N21

[/quote]

Ja minulla. Minulla on myös alunperin isomummulleni kuulunut kampauspöytä, rukki, puusohva ja räsymattoja mummolasta isän puolelta. Eivät kaikki tahdo kotiinsa Ikea-krääsää.

t. toinen 21v

Vierailija
149/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ap:lle kylään, mutta on tää silti jskomattoman lapsikielteinen palsta. Ei yietenkään mitään saa rikkoa, mutta ettei mihinkään sa koskea? Tietysti syömisen jälkeen pestään kädet. Mutta että joku viitsii itkeä jotain sormenjälkiä peilissä, sitä en käsitä.

Vierailija
151/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi 2,5v eikä ikinä tuollaisia ole sattunut, ei kotona saatikka muuallakaan. Korkeintaan murustaa syödessään ja murusia on keittiön lattialla. Ne nyt on aika helppo imuroida pois. Eikö nuo vanhemmat katso lapsiensa perään. Paitsi sitten ehkä ymmärrettävää jos on paljon pieniä lapsia.

Vierailija
152/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:47"]

Pienten lasten äitejä kannattaa todellakin tavata vain heidän omissa kodeissaan tai vaikkapa kahvilassa, jos omaa kotia ei ole sisustettu pienten lasten tarpeisiin. Mun kodissani jo pelkästään portaikot ovat taaperoille niin vaaralliset, että ei keskustelusta pienen lapsen äidin kanssa tulisi yhtään mitään, kun äidin pitäisi koko ajan vahtia, ettei lapsi mene putoamaan pää edellä portaikkoon. Niinpä tapaan pienten lasten äiteihin kuuluvia ystäviäni aina jossain muualla kuin kotonani.

[/quote]

no teidän vieraat sentään itse vahtii lapsiaan, mutta meillä ne olettaa kai minun tai mieheni vahtivan, kun eivät itse tee mitään? Kerrankin luulin, että lapsi osaa mennä portaat, kun äitinsä ei tehnyt yhtään mitään, kun lähestyi portaita ajattelin kysäistä, niin vastaus oli eiiiheei ja minä tietenkin oli se, joka lapsen otti pois.

Vierailija
153/161 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisia vieraita. Itsellä 3- ja 5-vuotiaat vilkkaat lapset ja vaikka pieniä ovatkin, niin ovat oppineet, että noin ei kylässä käyttäydytä. Pari kertaa olen joutunut jättämään vierailun kesken heti alussa ja ollaan lähdetty kotiin, kun ei uskota mitä sanotaan. Se on riittänyt ja tietävät kyllä miten kylässä ollaan. Vahingot ovat erikseen ja ne tottakai korvaisi, jos jotakin tapahtuisi. Kylässä syödään pöydän ääressä, kädet pestään ennen ja jälkeen ruokailun, koriste esineisiin ei kosketa eikä mitään riehumista. Ihme touhua, jos lapset saavat tehdä mitä huvittaa kyläreissuilla, ei ymmärrä.

Vierailija
154/161 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:20"]

Esim. mulla on koriste-esineinä pari ikivanhaa pehmoa, eikä niitä todellakaan ole tarkoitettu leikkimiseen. Todennäköisesti repeäisivät, eikä niitä myöskään voi pestä. Pehmoleluihin ei siis kosketa ilman lupaa sen enempää kuin esillä oleviin lamppuihin, kynttilöihin tai muihinkaan tavaroihin. Voisi luulla että tämä on ihan "yleissivistystä" mutta ilmeisesti ei... Miksi kummassa sen 1-vuotiaankaan pitäisi koskea kyläpaikan esineisiin? Sitä vartenhan vanhemmat varaa leluja mukaan, ettei lapsi kyllästy!

[/quote]

Vähänkään oivaltava ihminen siirtää tämmöiset pehmolelut ja vastaavat kapineet pois näkyviltä, kun 1-v tulee kyläilemään. Sen ikäiseen eivät vielä kiellot tepsi. Pitää vaan tehdä kielletty asia mahdottomaksi lapselle toteuttaa.

[/quote]

Ja tästä päästäänkin siihen, miksi niitä pieniä lapsia ei haluta kylään - en halua järjestellä koko hemmetin kotia uusiksi jonkun tunnin vierailun takia. Sitäpaitsi jotain tv-tasoja, lipastoja, isoja lamppuja sun muita on mahdoton raivata pois lapsen tieltä, ja kaikki ne ovat asioita joihin en tahdo lasten (tai aikuistenkaan, kenenkään) menevän lähmimään. Ei mulla ainakaan riitä tilaa tai viitsimistä tyhjentää koko kerrosta tavaroista ja sitten istua suunnilleen lattialla peltimukit kädessä... MOT, parempi kun blokkaa ne penskat kotoaan kokonaan niin säästyy hirveältä raivaus- ja siivousoperaatiolta.

Kummasti vanhemmilta unohtunut vanha viisaus "talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan", ja ollaan vaatimassa kyläpaikalta sun mitä muoviastioista ja leluista lähtien, siihen että vierailtavan kodin asukas raivaa koko kämpän tyhjäksi yhtä vierailua varten kun vanhemmat eivät jaksa huolehtia siitä, mitä kersansa puuhaa.

[/quote]

Mitä helvettiä sinä itket. Luuletko tosiaan, että ihmisille on ihan hirveän tärketä päästä sinun luoksesi. Vaikutat tylsimykseltä. En minä ainakaan jaksaisi katsella niin velttoa ihmistä, jolle kahden pehmolelun siirtäminen pois näkyviltä, on vaativa ponnistus.

Joten älä kutsu. Kaikki voittaa.

Vierailija
155/161 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:43"]Mä muistan vieläkin, kun nuorempana kinasin silloisen avomiehen kanssa sottaisiin lapsiin liittyen. Hänen isosiskoillaan oli jo lapsia, jotka puuroisilla näpeillä olivat sotkeneet appivanhempieni videosoitinta (vai mikäs hitto se masiina siihen aikaan olikaan :D ) ja sohvia yms. Paasasin ukolle, että mä en ainakaan anna minkään räkänenien ikinä paskata kämppää tahmaiseksi yltympäriinsä.

Enkä ole antanut, ja mulla on kaksi tarhaikäistä 1v9kk ikäerolla. Enkä ikinä ole joutunut nostelemaan tavaroita lapsilta karkuun. Lapset voi kasvattaa. Kun pienestä asti oppii siihen, että syödään ainoastaan ruokapöydässä, jonka jälkeen pestään kädet ja nassu, ei sitä likaa käsissä kulkeudu. Ja kun aina pitää lapsen hygieniasta huolen, esim. pyyhkii nenän heti kun se vähänkin vuotaa, ei lapsi enää suostu räkänenäisenä kuljeksimaan. Meillä ainakin ihan taaperosta ovat juosseet heti pyytämään nenän pyyhintää, jos alkaa nenä valua. Keittiössä tai muuallakaan ei tavaroita tarvitse pois nostaa, kun aina on teroitettu, että lapsille on lasten omat lelut ja tavarat, muihin koskemisesta pyydetään lupa.

Ja nuo pissahommatkin on aika pitkälti kyllä vanhemmista kiinni... kun opettaa lapsen siihen, että aina tehdään lähtöpissa kun lähdetään johonkin, ja kun itse pysyy vähän kärryillä, milloin on viimeeksi käyty vessassa ja mikä se vessaväli voi suunnilleen olla, niin fiksu vanhempi huolehtii sen lapsensa pissalle. Kyllähän lapsi usein vastaa "ei pissata", mutta siinä vaiheessa kun ihan tosissaan pissattaa, on melko myöhäistä alkaa vessaa etsimään...

Ja uskokaa pois, lapsen on helpompi olla, kun on kasvanut sääntöihin, rajoihin ja ihmisyyteen. Ja niin on kaikkien kanssaihmisenkin helpompi olla.

En minäkään likaisilla käsillä haluaisi olla, en räkäisellä nenällä enkä tahraisilla vaatteilla. Lapsi on ihminen, ja ansaitsee tulla kasvatetuksi ihmiseksi. Vanhemmat ovat usein laiskoja, ja haluavat oman mukavuudenhalun vuoksi laistaa asioista. Tai sitten selitetään että kun se lapsi ei halua tai haraa vastaan jne. Tokihan haraa, jos asioissa laistetaan joskus ja joskus ei.

Joten ap, ihan kaikki lapset ja vanhemmat eivät ole tuollaisia täystuhoja, mutta vaikka olen pikkulasten äiti, en minäkään katselisi tuollaisia vieraita. Uskon, että menee hermot!
[/quote]

Ihanaa kuulla, että joku tässä maassa vielä kasvattaa lapsensa. :) Palautit uskoni ihmiskuntaan. :D

Omassa tuttavapiirissäni on valitettavasti lähes yksinomaan ap:n vieraiden kaltaisia tyyppejä, jotka eivät komenna tai kiellä lapsiaan, eivätkä oikeastaan edes välitä siitä, mitä lapset kulloinkin touhuavat. Ja joo, olen kai valinnut seurani väärin. :/

Vierailija
156/161 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porsaita ap:n ystävien lapset. Itselläni kolme lasta, joista isoimmat jo teini-ikäisiä ja pienin alle kouluikäinen. Ikinä en ole yhtäkään maljakkoa, kynttilää tai sähkölaitetta siirtänyt kodistani lasten ulottumattomiin, eikä muistaakseni ikinä ole mennyt mitään rikki. Ei vierailla, eikä kotona. Ja ihan normaaleja uteliaita liikkuvaisia lapsia on ollut.

Lapsia pitää vahtia ja niille pitää opettaa mikä on sallittua ja mikä ei. Ja antaa niitä korvaavia kiinnostuksen aiheita, jotta ne äidin posliinit ei kiinnosta.

Toisaalta, tiedän kyllä pienokaisia, joille vaan ei mahda mitään...serkkuni mussukat on tällaisia täystuhoja, jotka ronkkii ihan joka paikan, vaikka vanhemmat kuinka kieltää ja yrittää. Perässä on juostava aivan kokoajan. Todella rasittavaa vanhemmille...

Vierailija
157/161 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on keksitty juttu.

mun kavereilla on lapsia, jotka on jo vuosia kyläilleet kotonani. Itsellä on 1v 3kk lapsi. Ei ole tullut tuollaisia vahinkoja koko ajalta yhteensä. Todella kummallista että muutama vieras saisi tuota aikaan muutamassa viikossa muutaman kyläilykerran aikana.

Ei ole mennyt rikki mitään. Joku on joskus kaatanut vesilasin pöydälle vahingossa. Oma lapsi on varmaan tehnyt jotain naarmuja lattiaan kun leikkii mutta se nyt on kotona aina. Mitään tuhoa se ei ole kylässä tehnyt. Nuhainen usein, mutta ei ikinä pyyhi nenäänsä mihinkään verhoihin.. Hohhoijaa, kaikkea sitä.

Vierailija
158/161 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa muuten kommentoida, mutta putosin tuon tunnearvoa omaavan leivinliinan kohdalla. :D Räkäinen ryijy nauratti myös!

Vierailija
159/161 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöihmisenä jäin miettimään, mistä materiaalista ap:n perintöryijy oikein on tehty, kun sitä ei voi pestä. Minulla on myös parikin perintöryijyä isovanhempien ja vanhempien jälkeen ja molemmat olen pessyt parikin kertaa kesällä yleisellä matonpesupaikalla miedolla mäntysuovalla ja huuhdellut huolellisesti. Kuivatus tasaisella. Molemmat ryijyt ovat villalangasta, pohjana säkkikangas. Pestessä ei tietenkään käytetä mitään harjoja, vaan ihan vain käsillä sivelin. Ja kun pesin kylmällä vedellä, niin väritkään eivät sekoittuneet, vaan pelkastään kirkastuivat. Jos et itse pysty ryijyä pesemään, suosittelen kysäisemään pesulasta, pesevätkö he.

Vierailija
160/161 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä hemmetin päiväkodissa sä asut!?