Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuopio ahdistaa

Vierailija
20.09.2015 |

Olen asunut jo vuosia Kuopiossa ja ahdistaa.

Työpaikka on hirveä. Ihmiset juoruilevat toistensa yksityisasioista, kiusaavat, arvostelevat kohtuuttomasti seläntakana, nöyryyttävät. Olen ollut kolmessa työpaikassa täällä, kaikissa sama juttu. Ilmaa kahvihuoneessa voisi leikata veitsellä.

On vaikea löytää avarakatseisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä vapaa-ajalla. Ihmisten aika menee töissä ja perheen kanssa. Todella harva käy shoppailemassa (mikä tosin ei Kuopion tarjonnalla olisi järkevääkään), ulkona syömässä tai kahvilla, brunssilla...yli kolmekymppisistä iso osa ei edes harrata mitään kunnon liikuntaa, mikä näkyykin ylipainona katukuvassa.

Lisäksi paikallisten huumorintaju...niin vastenmielistä. Esim. jos joku pukeutuu vähänkin tyylikkäämmin töihin hänelle naureskellaan todella ikävästi seläntakana ja kysellään "juhliinko olet menossa?. Ilkeys ja pahantahtoisuus paistaa läpi ja vahingonilo ja juoruilu.

Kauankohan tässä menee, ennenkuin tänne sopeutuu?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:58"]

Kuopiossa ei muuten ole mitään kulttuuritarjontaakaan. Pesäpallostadion kylläkin löytyy.

[/quote]

Ai ei kaksi suht isoa musiikkifestaria + komediafestari ole mitään?

[/quote]

Kaksi musiikkifestaria ja joku kälyinen komediafestari ei ole oikein mitään Kuopion kokoiselle kaupungille. Esim. Oulussa ja Tampereella on useita festareita, tapahtumia, tapahtumaviikkoja ympäri vuoden. Ei vain kahta. Kuopio herää "eloon" kesällä ja mitään uutta sinne ei saa tuoda, kun ei ole ennenkään ollut ja kaikki nykyisetkin haluttaisiin viedä pois läheltäkään keskustaa.

[/quote]

Kyllä minä rockfanina ainakin olen tyytyväinen hyvään keikkatarjontaan Henry's pubissa jne, ei kaikkialla tarvita mitään taideroskatapahtumia.

[/quote]

Tämä kiteyttää Kuopiolaisen asenteen. Koska minulle on tähänkin asti riittänyt niin muillekin on riitettävä. Ja muunlaista ei saa olla eikä tulla tai tulee paskaa niskaan ja kuumaan linjaan tekstaria.

[/quote]

Hauskintahan on, että Kuopiossa nimenomaan on Suomen ainoa paikkasidonnaisen live-nykytaiteen tapahtuma, se muuten on "taideroskaa" jos jokin. Ja kun ei ole vielä mainittu, Suomen isoin tanssitaidefestivaali, yksi Suomen ensimmäisistä pääkaupunkiseudun ulkopuolisista yksityisistä tanssiteattereista ja kunnallinen indie-leffateatteri, joka järjestää useampia pikkufestareita vuodessa.

Vierailija
62/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:30"]

Muakin ahdistaa. Likaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.

[/quote]

Puut ja metsiköt hakataan ja niihin ne kerrostalot rakennetaan vieri viereen. Itse tykkäisin nähdä metsää kun ikkunasta katson. Täällä on ihan hirveä puidenhakkuutauti, joka paikassa.

[/quote]

Itse taas haluaisin nähdä Kuopion keskustassa vähän korkeampiakin kuin nelikerroksisia taloja. Ihan naurettavaa kun varsinkin Kirkko- ja Käsityökaduilla ydinkeskustan vieressä on huimia kolmekerroksisia tasakattokoppeja.

[/quote]

Korttelit ovat niin pieniä (puutalokaupungin ruutukaava) että korkeat talot pistäisivät keskustan ihan tukkoon. Kyllähän rakennusyhtiöt mielellään puskisivat taloja katujen päällekin, mutta vielä sitä ei ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sallittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Mungo!

Vierailija
64/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Helsingissä ja nyt täällä Kuopiossa. Enkä voi olla samaa mieltä kanssasi. Se ei ole ilkeyttä kysyä juhliinko olet menossa vaan heitto "small talkia". Vastaa vain että "niin ajattelin". Savolaiset puhuvat suoraan ja ne "juorut" joita he muka puhuvat niin ne sanotaan myös päin naamaa. Ja on normaalia että on tuollaista pientä kenttävittuilua mutta se ei tarkoita ilkeyttä vaikka aluksi minullakin meni hetki tottua. Etkä ilmeisesti ole löytänyt oikeita paikkoja vapaa-ajalle. Muista että katukuvassa näkyy lähi pikkukylän ihmiset ja he ovat sisäänpäinkääntyneitä ja eivät osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, koska Kuopio nyt on ainoa iso paikka heille. Shoppailumahdollisuudet ovat pienet, mutta ei Helsingissäkään ollut kuin Stockmann mitä täällä ei ole. Ja tietty erikoisliikkeet mutta muuten jopa New Yorker on täällä ja sitä ei ole vielä monessa paikkaa, joten sinällään minusta huono väite.

Vierailija
65/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:01"]

No jo on täällä tarinat :D Itse olen asunut yli 30 vuotta Kuopiossa, enkä ole onnekseni törmännyt täällä mainitun tapaisiin & postaaviin pikkusieluihin.

[/quote]eli tarkoittaa sitä että sie oot sellanen!

Vierailija
66/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lohdullista luettavaa, ap. Nimim. Ankeaa arkea Keravalla

Vierailija
67/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt Kuopiossa mihinkään mihin en olisi törmännyt muualla. Tai no, ihmiset välittävät toisistaan enemmän, jos kaadut kadulla niin joku rientää auttamaan, Helsingissä joku taisi kävellä ylitseni kun liukastuin ja kaaduin, ei todellakaan jäänyt auttamaan. Naapurikunta Siilinjärvi on ehdottomasti parempi paikka asua, sinne minäkin muutin. Työilmapiiri kaupungilla ei ole ehkä paras mahdollinen kun Kuopio on niin persaukinen että varmaan kaikkia kiristää, mutta oikeastaan ei siinäkään suuria eroja ole. Pienillä peräkylillä sitä vasta juorutaankin. En ole ikinä törmännyt minkäänlaiseen ilkkumiseen tai "vittuako virnistelet" -ihmisiin Kuopiossa. Ulkokuntalaisena siellä oli ihan kiva olla ja tässä naapurissa vielä parempi. Ja joo, minustakin on tullut sellainen että en halua edes tehdä muuta kuin olla perheen kanssa, nauttia omakotitalostamme, käydä kylpylässä uimassa tai laskettelemassa - kaikki on tässä lähellä ja perheen kanssa on täällä kivaa. Enkä ymmärrä narinaasi mistään "maailmaa nähneistä" ja ylipainoisista.

Vierailija
69/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:01"]

No jo on täällä tarinat :D Itse olen asunut yli 30 vuotta Kuopiossa, enkä ole onnekseni törmännyt täällä mainitun tapaisiin & postaaviin pikkusieluihin.

[/quote]eli tarkoittaa sitä että sie oot sellanen!

[/quote]

Aivan, ja uskon myös Jumalaan koska olen ateisti?

Vierailija
70/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:30"]

Muakin ahdistaa. Likaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.

[/quote]

Puut ja metsiköt hakataan ja niihin ne kerrostalot rakennetaan vieri viereen. Itse tykkäisin nähdä metsää kun ikkunasta katson. Täällä on ihan hirveä puidenhakkuutauti, joka paikassa.

[/quote]

Itse taas haluaisin nähdä Kuopion keskustassa vähän korkeampiakin kuin nelikerroksisia taloja. Ihan naurettavaa kun varsinkin Kirkko- ja Käsityökaduilla ydinkeskustan vieressä on huimia kolmekerroksisia tasakattokoppeja.

[/quote]

No kohtahan se Valkeisenlammen ympäristö tuhotaan.

Vierailija
71/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin reilun vuoden ja jaan täysin kokemuksesi ap. Ehkä pahinta oli oman työpaikkani ilmapiiri, joka mielessäni laajeni koskemaan koko kaupunkia ja ihmisiä. Vaikka kyllähän se savolainen luonteenlaatu tuli laajemminkin esille. Ikinä en voinut ymmärtää, mitä hyvää siinä torissa oli. Mielestäni varsin ankea paikka. Tsempit sinne mualiman napaan :)

Vierailija
72/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tul Porii, tääl sanotaa asiat sillai ko ne o.

Vierailija
73/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossahan oli takavuosina rasismikohu ylioppilaskunnassa. Siis yliopistossa, jonka pitäisi olla sivistyksen kehto. Siitä voitte vetää johtopäätökset kaupungin henkisestä ilmapiiristä. Vanhempi väestö haikailee siellä vielä vanhoja hyviä Kekkosen aikoja.

Vierailija
74/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:03"]Saanko udella miksi muutit kuopioon? ja tuo nyt vaan on sitä savolaisuutta. Ajattele jos asuisit jossain pienellä paikkakunnalla kuten leppävirralla, suonenjoella tai varkaudessa.. sit sun elämä olisi vielä hirveämpää kun et pääsis "pakoon" niitä ihmisiä kun ei olis valinnanvaraa esim. ruokakaupan suhteen vaan näkisit työkavereita kaupassa ja sit lenkkipolulla jne. Kuopiossa kuitenkin on kohtalaisen laajat harrastusmahdollisuudet verrattuna tyyliin Suonenjoki. Jos ei pää kestä niin hae töitä etelästä! tai jos sun alalla ei ole duunia etelässä (mitä epäilen) niin sit vaan opiskelemaan joku ala jolla työllistyy eteläsuomeen, mieluiten pkseudulle.
[/quote]

Apua! Mä en ole edes ajatellut tota, että pikkukaupungissa olet samojen ihmisten kanssa kaikkialla. Hyi kamala.
Koko ikäni asunut Helsingissä ja aina pääsee pakoon ja saa olla rauhassa.

Vierailija
75/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:49"]

Tul Porii, tääl sanotaa asiat sillai ko ne o.

[/quote]

Kukaan ulkopaikkakuntalainen ei vaan suutu teille siitä koska ei ymmärrä ;D

Vierailija
76/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:12"]

Kuopiota ei myöskään kannata erehtyä arvostelemaan, sillä alkuasukkaille se on maailman napa ja hienoin kaupunki. Kun maailmaa ei ole nähty, kuvitellaan, että hienossa kaupungissa eletään. Helsinkiläisiä ja turkulaisia tietysti kadehditaan, ne kun ovat niin hienoja.

[/quote]

Itse asiassa kuopio ON eräs suomen kauneimmista kaupungeista. Koska keskusta on rakennettu niin pienelle pläntille niin se on hyvin tiivis ja kaupunkimainen ja vastaavaa näkee suomessa lähinnä helsingissä ja ehkä turussa. Tampere on taas enemmän oulun tyylinen eli levälleen ja matalasti rakennettu.

Vierailija
77/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="ExoPol" time="20.09.2015 klo 19:28"]

Oi, itse niin haluisin sinne..kotiin.

[/quote]

Sama :( joudun opiskelujen takia olemaan poissa ainakin vuoden. Kaipaan sinne takaisin, huoh

Vierailija
78/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:43"]Jotenkin lohdullista luettavaa, ap. Nimim. Ankeaa arkea Keravalla
[/quote] Tai Järvenpäässä. Onneksi asun nykyään Helsingissä. Täällä on paljon mukavammat ihmiset.

Vierailija
79/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Kuopio ei ollut erityisen kaunis.Olin aika pettynyt,kerran käynyt.Lauantainakin oli tosi autiota eikä kukaan jutellut yhtään mitään,outo homma sekin.

Vierailija
80/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ahdistaa. t. syntyperäinen kuopiolainen