Kuopio ahdistaa
Olen asunut jo vuosia Kuopiossa ja ahdistaa.
Työpaikka on hirveä. Ihmiset juoruilevat toistensa yksityisasioista, kiusaavat, arvostelevat kohtuuttomasti seläntakana, nöyryyttävät. Olen ollut kolmessa työpaikassa täällä, kaikissa sama juttu. Ilmaa kahvihuoneessa voisi leikata veitsellä.
On vaikea löytää avarakatseisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä vapaa-ajalla. Ihmisten aika menee töissä ja perheen kanssa. Todella harva käy shoppailemassa (mikä tosin ei Kuopion tarjonnalla olisi järkevääkään), ulkona syömässä tai kahvilla, brunssilla...yli kolmekymppisistä iso osa ei edes harrata mitään kunnon liikuntaa, mikä näkyykin ylipainona katukuvassa.
Lisäksi paikallisten huumorintaju...niin vastenmielistä. Esim. jos joku pukeutuu vähänkin tyylikkäämmin töihin hänelle naureskellaan todella ikävästi seläntakana ja kysellään "juhliinko olet menossa?. Ilkeys ja pahantahtoisuus paistaa läpi ja vahingonilo ja juoruilu.
Kauankohan tässä menee, ennenkuin tänne sopeutuu?
Kommentit (101)
Jos ei Kuopiosta tykkää niin on syytä katsoa peiliin.
Ehkä ainoa negatiivinen asia tässä kaupungissa on kunnollisen keikkapaikan puute. Tyyliin Lutakko, Tavastia jne.
T: Paluumuuttaja, joka asunut ulkomailla ja Suomessa yli 10 eri kaupungissa.
Muakin ahdistaa. Likaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.
Muakin ahdistaa. Liikaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.
Ärsyttää se kun ihmiset valittavat ihmisistä, mutta eivät sitten halua uutta virtaa elämäänsä. Esim.kun minä ehdotin tapaamista niin piti pelkkiä alapeukkuja laittaa ja kiertää kysymys. Vähemmästäkinhän sitä masentuu, kun ne 'viisaat' valittajatkaan eivät ole sen parempia, vaan osa ongelmaa.
-Mies 29v + 1v-
Itse muutin Kuopioon nyt ekaa kertaa ja oon asunut pari kuukautta ja ainakin tähän mennessä vaikuttaa kivalta paikalta! Voi olla, että kun olen opiskelijapiireissä saanut hyviä kamuja niin se vaikuttaa tähän mielipiteeseeni. Kyllä vois olla enemmä kaikkea menoa Kuopiossa, mutta en vielä mihinkään tosi hankaloitunut ihmisiin ole törmännyt. En usko kumminkaan että tulen täällä asumaan lopunelämääni. Tosi ikävää jos teillä on ollut ikäviä kokemuksia ja varmasti niitä tulee kaupungista huolimatta.
Kannattaa hakeutua pois pikimiten. Savolaisten seurasta ei hyvä seuraa. Mässyttävät sitä kalakukkoaan ja hoilaavat KAAALLAVEEESJ, KAAAAALLAVEEEESJ! Roiskivat sitten sitä ripuliaan ihan julkisesti kadunkulmissa ja toreilla. Pakene kun vielä kykenet.
- Savolaiset tunteva
Kuopio ihan kaunis kaupunki ja paljon fiksuja ihmisiä mahtuu mukaan. Toisaalta Kuopiossa asuu paljon juntteja ja jos jotenkin poikkeat yleisestä tuulipukukansasta, tulet kokemaan paljon paskapuhetta, vittuilua ja perätöntä juoruilua. Täällä ei paikalliset paljoo erilaisuutta suvaitse. Eri asia ainakin koululla ja töissä nämä, jotka ovat tulleet Tampereelta tai Etelä-Suomesta.
Muutin Kuopioon tuossa kevättalvella ja olen kyllä tykännyt. Muutin kylläkin pikkukylästä joten shoppailumahdollisuudet tuntuvat omalla kohdalla hyvältä. Siitä olen samaa mieltä että lisää keikkoja, tapahtumia ym saisi olla. Mulla ei ole vielä hirveästi täällä kavereita joten olisi kiva päästä sillointällöin enemmän ihmistenilmoille. Ja nimenomaan nuorille aikuisille suunnattua ohjelmaa. Ei sitä nyt jokaviikonloppu jaksa baarissakaan juosta. Asiakaspalveluun kaupoilla olen ollut tosi tyytyväinen. Ihmisistä en osaa vielä oikein sanoa juuta tai jaata.
alkoholisteja ja mt ongelmaisia kyllä näkyy valitettavan paljon, sitä en kiellä. Mutta toistan itseäni: pikkupakkasta kotoisin joten en ole vielä oikein tottunut kaikkeen. Koulut ajattelin täällä ainakin käydä. Mihin elämä sen jälkeen vie, sitähän ei tiedä ;)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 12:21"]Olen turkulainen ja Kuopio on kyllä ihan wt-alue. Köyhyyttä, paskaisuutta ja perhesurmia. Jatkuva muuttovirta etelään koska ette pysty elättämään asukkaitanne.
Todella huvittavaa, että ette tajua maillainen maine teillä on.
En ole koskaan käynyt Kuopiossa enkä aio käydä.
[/quote]
Et ole käynyt ja silti tuollainen mielipide?
Tyypillinen turkulainen vai oletko Raisiosta?
Luulen että johtuu ihan vaan työpaikastasi. Munkin viime työpaikassa oli ihan ihme porukkaa, edellisissä 5:ssä työpaikassa oli ihan normia ja kivaa jengiä. Tuolla vaan sattui olemaan omaan elämäänsä kyllästyneitä juoruilevia tanttoja.
Entäs sitten tuijottaminen. Vauvasta vaariin on möllötys geeneissä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:14"]
Entäs sitten tuijottaminen. Vauvasta vaariin on möllötys geeneissä.
[/quote]No joo kuopiossa ja sen lähialueilla ihmiset tuijottaa jostain syystä :o
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:03"]
ja tuo nyt vaan on sitä savolaisuutta.
[/quote]
Tuolla asenteella ei ole kovin valoisa tulevaisuus kaupungilla
[/quote] Joo kyllä sinun asenteessasi on se vika, oletko pikkusen ylimielinen. Itse viihdyin Kuopiossa pitkään ja en ole savolainen, mutta minusta ihmiset olivat mukavia. Minulle jäi sieltä ystäviä, joihin yhteys edelleen vielä yli kymmenen vuoden jälkeen. Ikäviä työpaikkoja ja työkavereita löytyy varmaan Kuopiosta, mutta samalla tavalla Helsingistä , Tampereelta ja Turustakin.
Itse muutin kesällä kuopioon. En ole törmännyt samaan. Ainakaan vielä. Tosin asun keskustan ulkopuolella täällä maalla ja kaikki tuntuvat kovin leppoisilta. En ikinä ennen törmännyt kävelyllä ihmisiin, jotka alkavat vaan jutustelemaan niitä näitä (tai no joo, joskus, mutta hyvin harvoin) tai että terveyskeskuksessa joku alkaisi jututtaa. Ihan hauskaa. Etenkin ottaen huomioon, etten vielä ole tutustunut keneenkään ja ainoat juttukaverit työn ulkopuolella ovat mies ja lapsi, joka ei vielä järkeviä juttele takaisin (tai ainakaan siitä saa selvää).
Työkavereiden kanssa on kyllä käynyt tuuri. Minusta meillä on rento ilmapiiri. Tai en ole ehtinyt vielä näkemään ihmisten aitoa karvaa. Mutta yksinäistä on, kun ei ole juttuseuraa työn tai kodin ulkopuolelta paikkakunnalla.
N27
"Aivan tyypillistä savolaiskäytöstä. Vaikkei edes kuulisi sitä savon murteen mogerrusta niin käytöksestä jo tietää että savolaisesta on kyse. Se MT-ongelmaisten määrä johtuu ehkä siitä Niuvanniemen mielisairaalasta; savolaisämmäthän tykkäsivät juosta siellä tuikkaamassa perää niille hulluille niin uskon hyvin että Savossa on useampikin häiriintyneenä syntynyt epäsikiö.
-Savolaiset tunteva "
Olet itse aika sairas.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:53"]Olen asunut jo vuosia Kuopiossa ja ahdistaa.
Työpaikka on hirveä. Ihmiset juoruilevat toistensa yksityisasioista, kiusaavat, arvostelevat kohtuuttomasti seläntakana, nöyryyttävät. Olen ollut kolmessa työpaikassa täällä, kaikissa sama juttu. Ilmaa kahvihuoneessa voisi leikata veitsellä.
On vaikea löytää avarakatseisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä vapaa-ajalla. Ihmisten aika menee töissä ja perheen kanssa. Todella harva käy shoppailemassa (mikä tosin ei Kuopion tarjonnalla olisi järkevääkään), ulkona syömässä tai kahvilla, brunssilla...yli kolmekymppisistä iso osa ei edes harrata mitään kunnon liikuntaa, mikä näkyykin ylipainona katukuvassa.
Lisäksi paikallisten huumorintaju...niin vastenmielistä. Esim. jos joku pukeutuu vähänkin tyylikkäämmin töihin hänelle naureskellaan todella ikävästi seläntakana ja kysellään "juhliinko olet menossa?. Ilkeys ja pahantahtoisuus paistaa läpi ja vahingonilo ja juoruilu.
Kauankohan tässä menee, ennenkuin tänne sopeutuu?
[/quote]
Tuskin kannataa edes yrittää sopeutua, jos et näe missään mitään hyvää. Kuopiossa asuneena en allekirjoita yleistyksiäsi, sillä joka kaupunkiin mahtuu luonnollisesti ihmisiä laidasta laitaan.
Eikun siis kamat kasaan ja menoksi. Jospa se ruoho olisikin vihreämpää aidan toisella puolella...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:30"]
Muakin ahdistaa. Likaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.
[/quote]
Puut ja metsiköt hakataan ja niihin ne kerrostalot rakennetaan vieri viereen. Itse tykkäisin nähdä metsää kun ikkunasta katson. Täällä on ihan hirveä puidenhakkuutauti, joka paikassa.
No jo on täällä tarinat :D Itse olen asunut yli 30 vuotta Kuopiossa, enkä ole onnekseni törmännyt täällä mainitun tapaisiin & postaaviin pikkusieluihin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:30"]
[/quote]
Puut ja metsiköt hakataan ja niihin ne kerrostalot rakennetaan vieri viereen. Itse tykkäisin nähdä metsää kun ikkunasta katson. Täällä on ihan hirveä puidenhakkuutauti, joka paikassa.
[/quote]
Itse taas haluaisin nähdä Kuopion keskustassa vähän korkeampiakin kuin nelikerroksisia taloja. Ihan naurettavaa kun varsinkin Kirkko- ja Käsityökaduilla ydinkeskustan vieressä on huimia kolmekerroksisia tasakattokoppeja.
Tästä etjusta alkaa jo paistaa kuopiolaisten pikkusieluisuus, mollaaminen, tarttumien mielenterv.ongelmaisen "hammastahnaeukon" olemukseen. Antakaa jo olla, ketä tuo enää jaksaa puhuttaa.
Ap olet niin oikeassa.